Czy zgadzacie się z trescią tego artykułu bo ja nie

Data: 2009-05-06 11:37:03
Autor: jacek
Czy zgadzacie się z trescią tego artykułu bo ja nie
      Gazeta Podatkowa nr 35 (554) z dn. 2009.04.30, strona 5
      Autor: Agata Cieśla

     A A A

ZUS pracowników w kosztach podatkowych

Prowadzę działalność gospodarczą, a z podatku dochodowego rozliczam się na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Zatrudnionym pracownikom wypłacam terminowo należności z umów o pracę i terminowo opłacam naliczane od nich składki ZUS. Czy w tej sytuacji w 2009 r. mogę składki ZUS od tych należności księgować w koszty kasowo, tak jak do tej pory?

Od 1 stycznia 2009 r. pracodawcy powinni składki ZUS od wynagrodzeń pracowniczych rozliczać w kosztach podatkowych z zastosowaniem metody memoriałowej. Moment zaliczania ich do kosztów ustala się według dwóch zasad. Stają się one kosztem uzyskania przychodu w miesiącu, za który są należne pod warunkiem, że zostaną opłacone:

  a.. w terminach wynikających z odrębnych przepisów - w sytuacji, gdy wynagrodzenia i zasiłki są wypłacane lub stawiane do dyspozycji w miesiącu, za który są należne,

  b.. nie później niż do 15. dnia miesiąca następnego - w sytuacji, gdy są one wypłacane lub stawiane do dyspozycji w miesiącu następnym, w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony.
Jak widać, pierwsza zasada znajduje zastosowanie u tych, którzy wynagrodzenia wypłacają w miesiącu, za który są one należne. Pracodawcy tacy obciążają składkami koszty tego właśnie miesiąca, o ile odprowadzają je terminowo. Drugą zasadę stosują ci, którzy wypłacają wynagrodzenie dopiero po zakończeniu miesiąca. Składki ZUS od tych wynagrodzeń zaliczają do kosztów podatkowych miesiąca, za który wynagrodzenia są należne, jeśli opłacą składki o miesiąc wcześniej w stosunku do terminu wynikającego z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Dopiero gdy pracodawca nie spełnia wskazanych warunków, omawiane składki ZUS stanowią u niego koszty uzyskania przychodów w miesiącu, w którym zostaną opłacone, a więc według zasady kasowej.

Jak wynika z powyższego, w kwestii rozliczania w kosztach podatkowych ZUS-ów pracowniczych ustawodawca nie dał pracodawcom prawa wyboru metody. Obecnie, jeśli są one opłacane w terminach określonych w art. 22 ust. 6bb ustawy o pdof (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) i odpowiednio art. 15 ust. 4h ustawy o pdop (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.), pracodawca musi zastosować metodę memoriałową. Od 1 stycznia 2009 r. metodę kasową stosuje się tylko wtedy, gdy nastąpi uchybienie terminom wskazanym w powołanych przepisach.

Czy zgadzacie się z trescią tego artykułu bo ja nie