Czy złoty zostanie zaatakowany przez spekulantów?

Data: 2011-12-15 17:52:45
Autor: boukun
Czy złoty zostanie zaatakowany przez spekulantów?

Użytkownik "boukun" <boukun@neostrada.pl> napisał w wiadomości news:jcd8de$4u9$1mx1.internetia.pl...
NBP i rząd nie mają dość naboi żeby zatrzymać atak spekulantów.

Nie można wykluczyć, że złoty zostanie wkrótce zaatakowany przez spekulantów. Dlaczego? Po pierwsze gospodarka polska ma strukturalne słabości (opisane poniżej) które do tego zachęcają. Po drugie istniej poziom kursu, który trzeba bronić czyli około 4,70 do euro, po przekroczeniu którego poziom długu publicznego przekroczy 55% PKB. Po trzecie mamy zapowiedzi interwencji, co pozwala na zbudowanie większych pozycji spekulacyjnych bez ruszania rynkiem i na zarobienie większych pieniędzy. Po czwarte, jest data, czyli koniec roku, kiedy poziom kursu musi być obroniony.

Jakie są strukturalne słabości naszej gospodarki. Przede wszystkie potężne zadłużenie za granicą, co się wyraża jedną z najwyższych na świecie ujemną międzynarodową pozycją inwestycyjną i bardzo małymi aktywami zagranicznymi. Dzisiaj jestem keynote speakerem na konferencji organizowanej w Warszawie przez agencję ratingową Standard and Poors. Poniżej przedstawiam jeden ze slajdów z mojej prezentacji, który porównuje nasze pasywa zagraniczne w tym te które można szybo wycofać z Polski, do naszych rezerw dewizowych. Różnica wynosi 300 mld dolarów. Więc nie powinno nam się wydawać, że NBP i rząd mają dość naboi żeby zatrzymać atak spekulantów. Nie mają. I jeszcze z rezerw ma być zrzutka na Włochy, po "wypraniu" tych pieniędzy w MFW, żeby udawać że banki centralne nie finansują rządów.

Ale, ktoś powie, jeszcze jest 30 mld dolarów w Elastycznej Linii Kredytowej (FCL). Fachowny wiedzą, że FCL jest po to, żeby nigdy nie została wykorzystana, bo jak uszczkniemy z niej choćby dolara, to rozpęta się piekło na rynku, spekulanci zrozumieją to tak, że Polska już pozbyła się rezerw w pozabilansowych transakcjach forwardowych (jak Tajlandia w 1997 roku) i musi używać FCL-a.

Wniosek: byłbym bardzo ostrożny w przeprowadzaniu interwencji walutowych. My mamy pistolet na wodę, spekulanci mają bazookę.

Krzysztof Rybiński - Ekonomista

http://rybinski.nowyekran.pl/post/44223,czy-zloty-zostanie-zaatakowany-przez-spekulantow

Ciekawe podsumowanie tego wywodu:

Tu mi się chyba zakradł błąd, cytowałem nicki do poszczególnych wypowiedzi nie tych co trzeba...

Ja bym raczej czynił polityczne przygotowania na okazję, gdy to się zacznie jawnie już sypać.
To jest problem strukturalny - tak duży kraj nie może korzystać z dobrodziejstw współczesnej cywilizacji, nie wytwarzając ich. A my praktycznie doszliśmy do fazy daleko zaawansowanego odprzemysłowienia (deindustrializacji). Jak się zdaje był to od początku prawdziwy cel tych reform w wersji Balcerowicz i następcy. Oczywiście antypolskie, agenturalne wielkie media pracowicie przez lat ponad 20 robiły ludziom wodę z mózgu, że jest dobrze i będzie jeszcze dobrzej. Około połowa Polaków ma jakiś tam akceptowalny poziom życia dzięki potężnemu zadłużaniu się państwa i ludności. Ale doszliśmy do progu bezpieczeństwa, dalej tak się zadłużać nie da, i teraz jakieś bum jest nieuniknione.

Antoni1 14.12.2011 12:21:38

i...

Panie Rybiński czy może pan wyjaśnić sporej części rodaków ten obecny "fenomen" ekonomiczny na linii nasz(?) rząd a wspólnota Europejska ?

Jak to się dzieje że kilka milionów naszych rodaków ,głównie ludzi młody , jest zmuszona "dzięki" politykom zarabiać na chleb poza granicami R.P.
A jednocześnie nasze "elity" władzy postanowiły pomagać w ratowaniu innych gospodarek Eurolandu - być może zostały zmuszone do tej pomocy ?

Tak na chłopski rozum to się kupy nie trzyma !
"Elity" współczesnej rodzimej władzy nie potrafi zapewnić pracy tu i teraz własnym obywatelom ale jest w stanie pomagać lepiej stojącym od siebie !

Niemal wszystkie 'tuzy" współczesnej Europy przejechały się po Cameronie gdy powiedział ...VETO ! Uważam że facet postąpił jak normalny mąż stanu - BRONIĆ SWOICH .

Wracając do naszej POMOCY dla "potrzebujących" , wygląda na to że tak faktycznie to pożyczamy na .....wypłaty dla naszych ziomali gdzieś tam na saksach !!
No quźwa mistrz Mrożek by tego nie wymyślił :)))

irek 14.12.2011 16:26:40

boukun

Data: 2011-12-15 18:13:42
Autor: Przemysław W
Czy złoty zostanie zaatakowany przez spekulantów?
Użytkownik "boukun" <boukun@neostrada.pl> napisał

Tu mi się chyba zakradł błąd, cytowałem nicki do poszczególnych wypowiedzi nie tych co trzeba...

Nie przejmuj się i tak nkt tego nie czyta.

Przemek

--

"Po raz pierwszy w demokratycznej Polsce były premier - a mieliśmy ich 14 po
1989 r. - stanął przed sądem w karnym procesie. To precedensowe zdarzenie

Data: 2011-12-15 19:33:40
Autor: boukun

Użytkownik "Przemysław W" <Brońmy RP przed pisem@...pl> napisał w wiadomości news:jcd9sa$9li$1inews.gazeta.pl...
[...]

Tak jakby twoje pastowane GWno ktoś czytał...

Gdybyś ty przynajmniej poszerzył horyzonty i czytał coś więcej poza GWnem, to już byś przestał pastować Gwnem...

boukun

Data: 2011-12-16 05:03:22
Autor: stevep
Dnia 15-12-2011 o 19:33:40 boukun <boukun@neostrada.pl> napisał(a):

[...]

A ty rozsiewać swoje chore obsesje.

--
stevep

Czy złoty zostanie zaatakowany przez spekulantów?