Czy zmiana nazwiska to duży problem dla b anku?

Data: 2009-11-26 16:18:15
Autor: Adam Wójcik
Czy zmiana nazwiska to duży problem dla b anku?
Witam

Przypadek zmiany nazwiska (na nie osmieszające), osoba zgłasza się do banku a bank żąda aktu ślubu... Pani w okienku nie może zrozumieć że takiego nie ma i nie chce zmienić nazwiska. Czy ktoś miał podobne przeboje?

     Adam Wójcik

     http://www.1000kawalow.pl
     Największa baza dowcipów w polskim internecie

Data: 2009-11-26 16:23:35
Autor: SDD

Użytkownik "Adam Wójcik" <adam.wojc@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:hem67m$8mj$1inews.gazeta.pl...

Przypadek zmiany nazwiska (na nie osmieszające), osoba zgłasza się do banku a bank żąda aktu ślubu... Pani w okienku nie może zrozumieć że takiego nie ma i nie chce zmienić nazwiska. Czy ktoś miał podobne przeboje?

A odpis decyzji starosty/prezydenta miasta o zmianie nazwiska nie moze byc?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-11-26 18:19:33
Autor: Valdi
Czy zmiana nazwiska to duży problem dla banku?
"Adam Wójcik" news:hem67m$8mj$1inews.gazeta.pl

[...]

Babeczka "wykazała się dużą wiedzą" i należy ją kulturalnie zbluzgać!
Potwierdzenie zmiany nazwiska dostajesz od urzędu zajmującego się ww.
kwestią na jakimś papierku i to jest dla babeczki po drugiej stronie okienka
rzecz święta + twój dowód osobisty, z nowym nazwiskiem rzecz jasna :)

Data: 2009-11-26 21:41:33
Autor: krzysztofsf
Valdi pisze:
[...]

Wyglada na to, ze autor posta mial wylacznei nowy dowod bez dokumentu (jakiegokolwiek) na fakt zmiany nazwiska.

Data: 2009-11-26 22:17:36
Autor: Valdi
Czy zmiana nazwiska to duży problem dla banku?
"krzysztofsf" news:hemp63$djk$1news.onet.pl

Wyglada na to, ze autor posta mial wylacznei nowy dowod bez dokumentu
(jakiegokolwiek) na fakt zmiany nazwiska.

Jeżeli tak to rzeczywiście zmiana nazwiska jest dla banku problemem i to
dużym :)

Pozdrawiam.

Data: 2009-11-26 22:30:09
Autor: Michal Jankowski
krzysztofsf <krzysztofsf@op.pl> writes:

Wyglada na to, ze autor posta mial wylacznei nowy dowod bez dokumentu
(jakiegokolwiek) na fakt zmiany nazwiska.

A po co jeszcze jakis dokument? Przynosze dowod ze starym peselem i
nowym nazwiskiem i mowie "teraz nazywam sie tak i tak". Moge jeszcze
podpisac sie starym podpisem... I to powinno byc juz, wymaganie innych
kwitow to jest czysta szykana, przy zakladaniu konta aktu urodzenia
nie wymagali.

  MJ

Data: 2009-11-26 23:54:20
Autor: SDD
Czy zmiana nazwiska to duży problem dla banku?

Uzytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisal w wiadomosci news:kjzhbshkm8u.fsfccfs1.fuw.edu.pl...

A po co jeszcze jakis dokument? Przynosze dowod ze starym peselem i

Ten Pan nazywa sie Rozek, a chce wyciagnac pieniadze z konta pana Kowalskiego...

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-11-27 07:22:11
Autor: Darek
Czy zmiana nazwiska to duży problem dla banku?
Ten Pan nazywa sie Rozek, a chce wyciagnac pieniadze z konta pana Kowalskiego...

Pozdrawiam
SDD

Przecież w dowodzie jest nazwisko rodowe

Darek

Data: 2009-11-27 08:03:43
Autor: Wojciech Bancer
Czy zmiana nazwiska to duĹźy problem dla banku?
On 2009-11-26, SDD <sddwytnij@towszechwiedza.pl> wrote:

[...]

A po co jeszcze jakis dokument? Przynosze dowod ze starym peselem i

Ten Pan nazywa sie Rozek, a chce wyciagnac pieniadze z konta pana Kowalskiego...

I mają ten sam pesel? :)

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-11-27 00:26:14
Autor: krzysztofsf
On 26 Lis, 22:30, Michal Jankowski <mich...@fuw.edu.pl> wrote:
krzysztofsf <krzyszto...@op.pl> writes:
> [...]

podpisac sie starym podpisem... I to powinno byc juz, wymaganie innych
kwitow to jest czysta szykana, przy zakladaniu konta aktu urodzenia

Czy w regulaminie jest opcja wyplaty srodkow, zmian dyspozycji  itp na
"pesel" ?

Przy okazji, jakis ulamek promila obywateli ma pomylki w nadanych
peselach.

Data: 2009-11-27 09:31:20
Autor: scholastyk
[...]

Przy okazji, PESEL można też sobie zmienić (korekta daty urodzenia, zmiana płci) i tu pewnie byłyby jeszcze większe schody dla banku.

Pozdrawiam
scholastyk

Data: 2009-11-27 19:10:33
Autor: witrak()
On 2009-11-27 09:31, scholastyk wrote:
[...]

Podobno już od jakiegoś czasu te dane nie są kodowane w jawny sposób, a sam pesel jest "niekorygowalny".

witrak()

Data: 2009-11-27 18:31:01
Autor: Wojciech Bancer

[...]

http://www.mswia.gov.pl/portal/pl/381/32/#w%20jaki%20spos%C3%B3b

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-11-27 20:57:39
Autor: glaukonWYTNIJTO
Czy zmiana nazwiska to duĹźy problem dla banku?

http://www.mswia.gov.pl/portal/pl/381/32/#w%20jaki%20spos%C3%B3b

Olśniła mnie potęga polskiego urzędnika. Już to widzę, jak osobie urodzonej w
listopadzie roku 2299 wpiszą "71 ma pozycji 3. i 4.", hehehe. --

Data: 2009-11-27 22:41:10
Autor: argothiel
XYZ pisze:
[...]

Naprawdę sądzisz, że za 300 lat będą stosować takie same PESELe jak
obecnie? Przecież to będzie zupełnie inny świat. Porównaj choćby obecną
sytuację z tą sprzed 300 lat - a przecież rozwój technologii itp.
cały czas przyspiesza.

Pozdrawiam, argothiel

Data: 2009-12-02 16:31:39
Autor: XYZ
W dniu 2009-11-27 22:41, argothiel pisze:
XYZ pisze:
[...]

Oczywiście, że nie. Tylko fakt, że zagospodarowali dostępną numerację w ten sposób nie jest niczym nagannym, a wręcz chwalebnym. W latach 80. i wczesnych 90. też nikt nie myślał, że to samo oprogramowanie będzie wciąż używane w roku 2000.

Data: 2009-12-02 18:37:22
Autor: Arek
XYZ napisał(a) w wiadomości: ...
[...]

Nie tyle oprogramowanie co system zapisu.
Oprogramowanie było (miało być) wymianiane za czasów rządów PiS (choć
decyzja zapadła wcześniej), nadzorował to (jak również wymianę dowodów)
v-ce minister Piotr Piętak.
W USA SSN też długowieczny...

Arek

Data: 2009-11-27 21:35:39
Autor: witrak()
On 2009-11-27, witrak() <witrak@hotmail.com> wrote:

[...]

[...]

No dobra, z tego dokumentu wynika, że można odtworzyć płeć. Ale dokument jest dość stary...
Natomiast nic tam nie ma o możliwości *zmiany* PESELu z powodu błędu: daty urodzenia, albo płci.
Coś mi się natomiast kojarzy, że są znane przypadki nadania tego samego numeru różnym osobom (ponieważ system PESEL powstał pierwotnie jako zbiór niepowiązanych siecią podsystemów - jeszcze na Riadach). Ale nie jestem pewien, co w takich przypadkach robiono - "wyjątki" ?

witrak()

Data: 2009-11-27 21:49:17
Autor: XYZ
On 2009-11-27, witrak() <witrak@hotmail.com> wrote:

[...]

[...]

Istnieją również PESELe, które są niezgodne z algorytmem (błąd w ręcznym przepisywaniu). Nie wiem tylko, czy pomyłka wynikała z błędu w cyfrze kontrolnej dla prawidłowej kombinacji daty urodzenia, płci i liczby porządkowej, czy też cyfra kontrolna była prawidłowa dla rzeczywistej daty urodzenia/liczby porządkowej ale błąd pojawił się właśnie w dacie bądź liczbie kontrolnej.
Podobno te osoby mają cały czas takie same PESELe. Nie wiem tylko, jak sobie radzą w różnych sytuacjach.

Data: 2009-11-28 16:12:09
Autor: scholastyk
[...]

Art. 31b ust. 5 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i
dowodach osobistych (Dz.U. 2006 Nr 139 poz. 993 ze zm.):

5. Numer PESEL podlega zmianie w przypadku:
1) sprostowania daty urodzenia osoby, dla której był nadany;
2) sprostowania oznaczenia lub zmiany płci osoby, dla której był nadany;
3) sporządzenia nowego aktu urodzenia stosownie do przepisów ustawy z dnia 29
września 1986 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 161, poz.
1688);
4) stwierdzenia faktu wprowadzenia w błąd organu co do tożsamości osoby, dla
której był nadany.

Pozdrawiam
scholastyk

Data: 2009-11-28 19:53:17
Autor: witrak()
On 2009-11-28 16:12, scholastyk wrote:
[...]

To był martwy przepis. Przez ponad dwadzieścia lat nie było ani jednej kopii wszystkich peseli w jednej bazie danych, bo nie było systemu, który byłby w stanie scalić to wszystko, wykryć błędy (a jak błąd niewykryty, to jak go poprawić) i pozwolić na ich poprawienie albo poradzić sobie z operowaniem na bazie z błędami ;-)

Teraz może jest już inaczej, ale nie wierzę, że ww. przepis został literalnie zrealizowany dla wszystkich *starych* błędów...

witrak()

Data: 2009-11-28 21:26:48
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
witrak() pisze:

[...]

Że jak? Przepis był i jest stosowany niezbyt często, bo i
wyszczególnione w nim przypadki nie są częste, ale martwy z pewnością
nigdy nie był.

[...]

A jaki to ma związek z powyższym przepisem? Nie ma potrzeby tworzenia
bazy wszystkich peseli, jeśli zmienić mamy pesel konkretnej osoby i z
konkretnego powodu.

Teraz może jest już inaczej, ale nie wierzę, że ww. przepis został
literalnie zrealizowany dla wszystkich *starych* błędów...

Oczywiście, bo powyższy przepis nie mówi nic o *wszystkich* błędach, a
jedynie o kilku możliwych przypadkach. W szczególności nic nie mówi o
przypadku, gdy dwóm osobom nadano taki sam pesel - możliwości naprawy
takiego błędu nie przewiduje polskie prawo.

--
MiCHA

Data: 2009-11-28 22:31:03
Autor: witrak()
On 2009-11-28 21:26, Przemyslaw Kwiatkowski wrote:
witrak() pisze:

To był martwy przepis.

Że jak? Przepis był i jest stosowany niezbyt często, bo i
wyszczególnione w nim przypadki nie są częste, ale martwy z pewnością
nigdy nie był.

Z pewnością ?

[...]

[...]

Właśnie ! Prawodawca może czegoś nie przewidywać - informatyk nie może sobie pozwolić na taki luksus :-)

A co do poprawiania (starych) błędów: przy wypełnianiu wniosku paszportowego trzeba podać i datę urodzenia, i pesel. Ciekawe dlaczego ? :-)

Pozdr.

witrak()

Data: 2009-11-28 22:52:07
Autor: Michal Jankowski
"witrak()" <witrak@hotmail.com> writes:

A co do poprawiania (starych) błędów: przy wypełnianiu wniosku
paszportowego trzeba podać i datę urodzenia, i pesel.

Wszystkie, literalnie wszystkie formularze, jesli maja rubryke pesel,
to maja tez rubryke data urodzenia. W kazdej instytucji i na kazda
okazje.
Ciekawe dlaczego ? :-)

Przez glupote ukladajacych formularze.

  MJ

Data: 2009-11-28 23:51:22
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
Michal Jankowski pisze:

[...]

A jak ktoś nie ma peselu? Nie przewidujesz możliwości, że obcokrajowiec
zechce wypełnić jakiś polski formularz?

--
MiCHA

Data: 2009-11-28 22:55:11
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
witrak() pisze:

[...]

Z pewnością.
Ten przepis jest stosowany przy przeprowadzaniu adopcji. Nie mam pojęcia
ile adopcji przeprowadza się w Polsce, ale mogę się założyć o każde
pieniądze, że co najmniej jedną na 35 lat. A jeśli od czasu wydana tego
przepisu nastąpiła choć jedna adopcja, to został on zastosowany, a zatem
nie był martwy.

[...]

:-)

Tak samo jak w większości innych wniosków i formularzy. Ba, powiem
więcej - zarówno pesel, jak i data urodzenia oraz płeć znajdują się na
dowodzie osobistym. I co z tego? Co w tym złego? Pewna nadmiarowość jest
przydatna, bo redukuje szanse na popełnienie błędu.

--
MiCHA

Data: 2009-11-27 09:29:34
Autor: Valdi
Czy zmiana nazwiska to duży problem dla banku?
"Michal Jankowski" news:kjzhbshkm8u.fsfccfs1.fuw.edu.pl

> Wyglada na to, ze autor posta mial wylacznei nowy dowod bez dokumentu
> (jakiegokolwiek) na fakt zmiany nazwiska.

A po co jeszcze jakis dokument?

Bo to Polska. Tutaj im wiecej masz papierów ze soba tym lepiej. Taki kraj.
Na pocieszenie dodam, ze mi po dluzszym pobycie za zachodnia granica tez
jest sie trudno przystosowac do polskiej papierkologii.

Data: 2009-11-27 02:30:50
Autor: ąćęłńóśżź
Czy zmiana nazwiska to duży problem dla banku?
I nowy dowód powinien wystarczyć - pesel się zgadza, zdjęcie się zgadza, podpis się zgadza.
JaC

-- -- -

Wyglada na to, ze autor posta mial wylacznei nowy dowod bez dokumentu na fakt zmiany nazwiska.

Czy zmiana nazwiska to duży problem dla b anku?