Czy zwolanie zebrania wspólnoty narusza zakaz zgromadzen?

Data: 2020-04-09 08:15:56
Autor: ąćęłńóśźż
Czy zwolanie zebrania wspólnoty narusza zakaz zgromadzen?
Wspólnota mieszkaniowa w ostatnim dniu marca wysłała zawiadomienia o zebraniu właścicieli zwołanym na ostatni tydzień kwietnia (czyli lada moment).
Czy zwołanie takiego zgromadzenia (kilkudziesięciu właścicieli) nie jest wbrew obecnemu prawu?

Data: 2020-04-09 12:55:52
Autor: Robert Tomasik
W dniu 09.04.2020 o 08:15, ąćęłńóśźż pisze:
[...]

Wszyscy odwołują walne zgromadzenia, ale na ile ma to oparcie w
obowiązujących zakazach, to już inna sprawa. Ja bym po prostu ze
względów bezpieczeństwa takiego czegoś nie zrobił.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-04-10 03:24:23
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu czwartek, 9 kwietnia 2020 12:55:55 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:
> [...]

obowiązujących zakazach, to już inna sprawa. Ja bym po prostu ze
względów bezpieczeństwa takiego czegoś nie zrobił.

A tam "wszyscy odwołują" (i nie żadne "walne zgromadzenia" tylko "zebrania właścicieli lokali" - a nazwa jest ważna, z naciskiem na "właścicieli", w kontekście tego, o czym za chwilę) - u mnie wymyślili sobie cwaniaki, że ponieważ "zgromadzać" się nie wolno (a i tu łgali jak bure suki, bo zawiadomienie jest z 11 marca, a wtedy jeszcze wolno było - zabronione były tylko imprezy masowe powyżej 300 osób w zamkniętym pomieszczeniu - a we wspólnocie mamy 173 lokale, wliczając garaż) to zebranie (jeszcze raz "zebranie właścicieli lokali" - a nie zebranie jakiejś wspólnoty, zebranie zarządu czy cokolwiek innego, tylko zebranie właścicieli) odbędzie się "bez obecności właścicieli"!
I na piśmie to mam...
Do tego zebranie o 13 w siedzibie zarządu (niestety zarząd nadal powierzony, na szczęście już nie deweloperowi, ale wciąż firmie, która dla dewelopera przez 5 lat odwalała całą robotę, a deweloper dawał im za to połowę kasę nam jumanej - teraz firma dostaje 2/3 tego, co brał deweloper).
I mnóstwo bełkotu o tym, że oni to zebranie muszą przeprowadzić, bo tak nakazuje ustawa - a zero o tym, skąd w ogóle wzięto taką formułę "zebranie właścicieli bez obecności właścicieli".

Inna sprawa, że 20 marca, na którego zebranie zostało zwołane, zakaz zgromadzeń powyżej 50 osób już obowiązywał - ale ze swojego pomysłu nie zrezygnowali i zebranie się (niby) odbyło - i w protokole zapisali, że zostało prawidłowo zwołane.

No i niby miało być "bez właścicieli" - a sam zarząd wziął w nim udział jako pełnomocnik współwłaścicieli garażu, którzy udzielili (tzn. zostały wyłudzone) w umowach sprzedaży pełnomocnictw do głosowania na zebraniu (całe szczęście, że tylko na zebraniu) każdoczesnemu zarządowi. A że garaż to 35,3% udziałów w części wspólnej to wiadomo, o co chodzi (nie trzeba dodawać, że do tej pory w tej wspólnocie żadna uchwala, której nie poparł zarząd jako pełnomocnik garażu, nie została przyjęta - w tym np. plany gospodarcze przez 3 lata, gdy zarząd był na nas obrażony, bo z poparciem ich pełnomocnika - pewnie dostała za to niezły OPR - przyjęliśmy uchwałę, że chcemy mieć zebranie max. 3km od bloku, a nie w centrum w biurowcu dewelopera - czy trzeba dodawać, że za wynajem sali w domu kultury koło bloku płacimy 3 razy mniej niż w tym biurowcu?).

Ale co się odwlecze to nie uciecze ;>

Cóż, to jest ta wspólnota, w której lokal wydzielony, będący własnością dewelopera, próbuje się na powrót wcielić do części wspólnej...

A swoją drogą co sądzicie o takiej realizacji przepisu, że zarząd jest obowiązany "zwoływać zebranie ogółu właścicieli lokali co najmniej raz w roku, nie później niż w pierwszym kwartale każdego roku" - czy to oznacza, że zebranie powinno się odbyć w pierwszym kwartale (czemu te łobuzy nie robią w styczniu?) czy też jedynie należy wysłać do końca pierwszego kwartału zawiadomienia o zebraniu - a że jedyny obowiązek to wysłać je minimum tydzień wcześniej, to ogólnie zwołać takie zebranie można na kwiecień, maj, sierpień, grudzień czy też w ogóle na rok 2040 (no, to ostatni to może nie tak łatwo, bo jest mowa o jakichś "rocznościach" - ale jednak nie o "bieżących rocznościach").

Data: 2020-04-10 13:08:58
Autor: ąćęłńóśźż
Czy zwolanie zebrania wspólnoty narusza zakaz zgromadzen?
Ustawa została znowelizowana (sierpień 2018 r.?) w zakresie oddawania głosów z udziałów w lokalach garażowych, obecnie można doliczać ułamek z garażu do udziału mieszkania, więc te pełnomocnictwa warto poodwoływać.
"Zwołanie" większość zarządców rozumie jako rozesłanie, choć są różni badacze pisma.

Czy zwolanie zebrania wspólnoty narusza zakaz zgromadzen?