Czym jest w zasadzie odwzorowanie obiektywu?

Data: 2012-10-24 21:15:54
Autor: Marek
Czym jest w zasadzie odwzorowanie obiektywu?
Witam,

Czytałem parę artykułów na ten temat no i zrodziło mi się parę wątpliwości.
Odóż jeśli mamy obiektyw np. 100mm z odwzorowaniem 1:2 to czy on daje
identyczne zbliżenie jak obiektyw 50mm z odwzorowaniem 1:1 ?

Czy wielkość odwzorowania ma wpływ na głębię ostrości czy hiperfokalną?

Data: 2012-10-25 23:13:37
Autor: JD
W dniu 2012-10-24 21:15, Marek pisze:
[...]

http://www.fotografia-przyrodnicza.art.pl/porady.php?p=1

JD

Data: 2012-10-26 11:14:37
Autor: Marek
Dnia Thu, 25 Oct 2012 23:13:37 +0200, JD napisał(a):

[...]

Dziękuję :)
Czyli wielkość odwzorowania związana jest z odległością "soczewki" od
"filmu"? Im "soczewka" jest dalej tym odwzorowanie większe ale maleje
jasność takiego obiektywu. Czy dobrze zrozumiałem?

Data: 2012-10-26 11:32:18
Autor: Marek
Czym jest w zasadzie odwzorowanie obiektywu?
Może jeszcze jedno pytanie. Czyli nie analizując kwestii jasności
obiektywu, jeśli mam obiektyw 100mm o odwzorowaniu 1:4 a chcę uzyskać takie
zbliżenie jakbym zastosował obiektyw 200m, to mogę zastosować obiektyw o
tej samej ogniskowej 100mm lecz o odwzorowaniu 1:2?

Czy obiektyw o większym odwzorowaniu ale o tej samej ogniskowej zachowa
głębię ostrości?

Ma to dla mnie znaczenie przy wyborze teleobiektywu. Konkretnie: mam
obiektyw 16-50 o skali 1:5 a noszę się z zamiarem kupienia 70-300 o skali
1:4. Czyli efekt przybliżenia uzyskam na długim końcu jak 300*5/4 = 375mm w
porównaniu z pierwszym obiektywem? (skala odwzorowania osiąga maksimum na
długim końcu w/g artykułu).

Data: 2012-10-26 13:26:06
Autor: JD
W dniu 2012-10-26 11:32, Marek pisze:
Czy obiektyw o większym odwzorowaniu ale o tej samej ogniskowej zachowa
głębię ostrości?

Jeśli masz dwa obiektywy o klasycznym sposobie ostrzenia,
jednakowej ogniskowej, ale różnej skali odwzorowania,
oznacza to tylko tyle, że ten o większej skali odwzorowania
ma taką konstrukcję mechaniczną, która pozwala odsunąć układ soczewek
dalej od filmu. Powoduje to, że płaszczyzna ostrości
jest bliżej obiektywu. Na tym polega makrofotografia.

Jeśli dwa takie obiektywy nastawisz na tą samą odległość ostrzenia,
to przy jednakowej przysłonie GO będzie jednakowa.

Porównywanie głębi dla obiektywów ustawionych
na różne odległości ostrzenia (różna skala odwzorowania)
jest bezsensowne.

JD

Data: 2012-10-26 13:48:00
Autor: Marek
Czym jest w zasadzie odwzorowanie obiektywu?
Dziękuję raz jeszcze, wszystko jasne. :-)

Data: 2012-10-26 23:59:25
Autor: Andrzej Zbierzchowski
[...]

identyczne zbliĹźenie jak obiektyw 50mm z odwzorowaniem 1:1 ?

Czy wielkość odwzorowania ma wpływ na głębię ostrości czy hiperfokalną?

Nie. Odwzorowanie to odległośc na jaką dasz radę odsunąć układ optyczny od materiału światłoczułego. O ile pamiętam odwzorowanie 1:1 uzyskuje się po odsunięciu osi optycznej obiektywu na 2x ogniskowa. Następuje wtedy także silny spadek swiatła - obiektyw o nominalnym świetle 2.8 (dla nieskończoności) dla odwzorowania 1:1 (czyli 1 cm robala w terenie = 1 cm robala na filmie lub matrycy) będzie miał światło 5,6 i jeśli stosujesz ręczny pomiar światła zewnętrznym światłomierzem musisz to uwzględnić.

GO w trybie makro - poezja. Grubość kartki papieru. W pewnych sytuacjach f22 może być mało :)
--
Pozdrawiam!
Andrzej Zbierzchowski

Strzeżcie się kwasu faryzeuszy. Nie ma bowiem nic ukrytego, co by nie wyszło na jaw, ani nic tajemnego, co by się nie stało wiadome.
Dlatego wszystko, co powiedzieliście w mroku, w świetle będzie słyszane, a coście w izbie szeptali do ucha, głosić będą na dachach.
(Łk 12,1-3).

Data: 2012-10-27 10:49:17
Autor: Marek
Czym jest w zasadzie odwzorowanie obiektywu?
Dziękuję za informacje. JD podał mi bardzo ciekawy link na ten temat.
Zerknij sobie na niego bo może uda Ci się coś dla siebie wyczytać. Naprawdę
ciekawy. :-)

Data: 2012-11-01 05:10:30
Autor: Yogi\(n\)
Użytkownik "Marek" <precz@spamowi.com> napisał w wiadomości news:1mmcqyfu384x0$.53zb48qig78.dlg40tude.net...
Dziękuję za informacje. JD podał mi bardzo ciekawy link na ten temat.
Zerknij sobie na niego bo może uda Ci się coś dla siebie wyczytać. Naprawdę
ciekawy. :-)

No widzisz. A jeszcze parę/parenaście miesięcy temu mógłbyś z autorem tejże podyskutować na tej grupie. Przestał pisywać ze względu na obecność trolla Słonia (między innymi).

--
Yogi(n)

Data: 2012-11-03 16:30:11
Autor: Andrzej Zbierzchowski
W dniu 01.11.2012 05:10, Yogi(n) pisze:
[...]

Czarek wciąż tu jest :)

Czym jest w zasadzie odwzorowanie obiektywu?