Czym jest w zasadzie odwzorowanie obiektywu?

Data: 2012-10-25 23:13:37
Autor: JD
Czym jest w zasadzie odwzorowanie obiektywu?
W dniu 2012-10-24 21:15, Marek pisze:
Witam,

Czyta艂em par臋 artyku艂贸w na ten temat no i zrodzi艂o mi si臋 par臋 w膮tpliwo艣ci.
Od贸偶 je艣li mamy obiektyw np. 100mm z odwzorowaniem 1:2 to czy on daje
identyczne zbli偶enie jak obiektyw 50mm z odwzorowaniem 1:1 ?

Czy wielko艣膰 odwzorowania ma wp艂yw na g艂臋bi臋 ostro艣ci czy hiperfokaln膮?

http://www.fotografia-przyrodnicza.art.pl/porady.php?p=1

JD

Data: 2012-10-26 11:14:37
Autor: Marek
Czym jest w zasadzie odwzorowanie obiektywu?
Dnia Thu, 25 Oct 2012 23:13:37 +0200, JD napisa艂(a):

[...]

Dzi臋kuj臋 :)
Czyli wielko艣膰 odwzorowania zwi膮zana jest z odleg艂o艣ci膮 "soczewki" od
"filmu"? Im "soczewka" jest dalej tym odwzorowanie wi臋ksze ale maleje
jasno艣膰 takiego obiektywu. Czy dobrze zrozumia艂em?

Data: 2012-10-26 11:32:18
Autor: Marek
Czym jest w zasadzie odwzorowanie obiektywu?
Mo偶e jeszcze jedno pytanie. Czyli nie analizuj膮c kwestii jasno艣ci
obiektywu, je艣li mam obiektyw 100mm o odwzorowaniu 1:4 a chc臋 uzyska膰 takie
zbli偶enie jakbym zastosowa艂 obiektyw 200m, to mog臋 zastosowa膰 obiektyw o
tej samej ogniskowej 100mm lecz o odwzorowaniu 1:2?

Czy obiektyw o wi臋kszym odwzorowaniu ale o tej samej ogniskowej zachowa
g艂臋bi臋 ostro艣ci?

Ma to dla mnie znaczenie przy wyborze teleobiektywu. Konkretnie: mam
obiektyw 16-50 o skali 1:5 a nosz臋 si臋 z zamiarem kupienia 70-300 o skali
1:4. Czyli efekt przybli偶enia uzyskam na d艂ugim ko艅cu jak 300*5/4 = 375mm w
por贸wnaniu z pierwszym obiektywem? (skala odwzorowania osi膮ga maksimum na
d艂ugim ko艅cu w/g artyku艂u).

Data: 2012-10-26 13:26:06
Autor: JD
W dniu 2012-10-26 11:32, Marek pisze:
Czy obiektyw o wi臋kszym odwzorowaniu ale o tej samej ogniskowej zachowa
g艂臋bi臋 ostro艣ci?

Je艣li masz dwa obiektywy o klasycznym sposobie ostrzenia,
jednakowej ogniskowej, ale r贸偶nej skali odwzorowania,
oznacza to tylko tyle, 偶e ten o wi臋kszej skali odwzorowania
ma tak膮 konstrukcj臋 mechaniczn膮, kt贸ra pozwala odsun膮膰 uk艂ad soczewek
dalej od filmu. Powoduje to, 偶e p艂aszczyzna ostro艣ci
jest bli偶ej obiektywu. Na tym polega makrofotografia.

Je艣li dwa takie obiektywy nastawisz na t膮 sam膮 odleg艂o艣膰 ostrzenia,
to przy jednakowej przys艂onie GO b臋dzie jednakowa.

Por贸wnywanie g艂臋bi dla obiektyw贸w ustawionych
na r贸偶ne odleg艂o艣ci ostrzenia (r贸偶na skala odwzorowania)
jest bezsensowne.

JD

Data: 2012-10-26 13:48:00
Autor: Marek
Czym jest w zasadzie odwzorowanie obiektywu?
Dzi臋kuj臋 raz jeszcze, wszystko jasne. :-)

Czym jest w zasadzie odwzorowanie obiektywu?