Data: 2012-06-27 22:29:41 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Witam,
Noszę się z zamiarem kupienia Sony A77. Uchodzi on za sprzęt amatorski. Gdy czytam opinie o nim - nie dostaję żadnych konkretów. Padają sformułowania typu "profesjonaliści czuliby lekki niedosyt posługując się tym aparatem". Czy ktoś mógłby uzupełnić moją wiedzę i wytłumaczyć o co może chodzić? |
|
Data: 2012-06-28 07:22:06 | |
Autor: Sergiusz Rozanski | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia 27.06.2012 Marek <precz@spamowi.com> napisał/a:
Witam, Np o brak optycznego wizjera. Ale nie jestem profesjonalistą. |
|
Data: 2012-06-28 18:04:38 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia 28 Jun 2012 07:22:06 GMT, Sergiusz Rozanski napisał(a):
Np o brak optycznego wizjera. Ale nie jestem profesjonalistą. A czy taki wizjer to nie wada na tle wersji elektronicznej? W końcu w takiej widać więcej. |
|
Data: 2012-06-28 21:43:57 | |
Autor: Jakub Roguski | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
W dniu 2012-06-28 18:04, Marek pisze:
Dnia 28 Jun 2012 07:22:06 GMT, Sergiusz Rozanski napisał(a): Sam korpus A77 jest naprawdę dobry i raczej niczego Ci w nim nie zabraknie. Natomiast przed decyzją o wyborze korpusu zastanowiłbym się, czy znajdziesz do niego obiektywy, jakich potrzebujesz. Jedyną moim zdaniem wadą systemu Sony A jest znacznie uboższa niż u Nikona czy Canona oferta obiektywów. Pozdrawiam Jakub Roguski http://www.roguski.eu |
|
Data: 2012-06-28 23:59:59 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia Thu, 28 Jun 2012 21:43:57 +0200, Jakub Roguski napisał(a):
Hmm... przegladałem ofertę. Może czegoś nie dostrzegam lecz wygląda na to, że Sony ma mniej obiektywów ale na sztuki a nie ze wzgledu na funkcjonalność. Sony nie potrzebuje mieć obiektywów z i bez stabilizacji bo ma ją w sobie. Tak więc nie ma potrzeby dublowania obiektywów i tworzenia "większego wyboru". Pokrywany zakres ognmiskowych jest taki jak u Nikona, macro też są, drogie jasne i tańsze nie-jasne również. Czegóż więcej chcieć? :-) |
|
Data: 2012-06-29 19:56:56 | |
Autor: Jakub Roguski | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
W dniu 2012-06-28 23:59, Marek pisze:
Hmm... przegladałem ofertę. Może czegoś nie dostrzegam lecz wygląda na to, Jeżeli nie widzisz braków to znaczy, że jest to system dla Ciebie :-) Pozdrawiam Jakub Roguski http://www.roguski.eu |
|
Data: 2012-06-29 22:45:17 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia Fri, 29 Jun 2012 19:56:56 +0200, Jakub Roguski napisał(a):
Jeżeli nie widzisz braków to znaczy, że jest to system dla Ciebie :-) Wiesz... dość drogo wychodzi eksperymentowanie na własnych błędach. Może sie zdarzyć, że kupię ten aparat wskutek swojej nieświadomości istotnych róznic względem "profesjonalnego". Po dniu eksploatacji dowiem się na czym mój bład polegał... Kiedyś tak kupiłem ze 3 ładowarki do akumulatorów nie wiedząc na co zwrócić uwagę a czego często w instrukcji nie było. |
|
Data: 2012-06-30 15:09:02 | |
Autor: Jakub Roguski | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
W dniu 2012-06-29 22:45, Marek pisze:
Dnia Fri, 29 Jun 2012 19:56:56 +0200, Jakub Roguski napisał(a): Jeżeli nie chcesz uczyć się na własnych błędach, to proponuję nieco inne podejście i nieco inne pytania: jakie zdjęcia i w jakich warunkach masz zamiar robić? Kiedy odpowiesz sobie na te dwa pytania, zadaj sobie kolejne: co potrzeba do robienia takich zdjęć w takich warunkach? Odpowiedź na te pytania pozwoli Ci zawęzić gamę możliwego sprzętu i pozostanie już wtedy tylko odpowiedź na ostatnie dwa pytania: który sprzęt jest dla Ciebie najwygodniejszy, oraz który daje wszystko co potrzebujesz za najniższą cenę. Pytanie "Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego?" prowadzi na manowce, bo podział "profesjonalny" - "amatorski" jest umowny, płynny, a co najważniejsze, odpowiedź na to pytanie wcale nie jest ani jedna, ani jednoznaczna. Dla niektórych różnica pomiędzy sprzętem profesjonalnym a amatorskim polega na tym, że sprzęt profesjonalny można wrzucić szybko do torby, torbę ze sprzętem można wrzucić do bagażnika razem z wieloma klamotami, po przejechaniu kilkuset km po wertepach można tę torbę ze sprzętem wywalić razem z namiotem, saperką i siekierą na ziemię, sprzęt po wyjęciu z torby bez problemu będzie działał w deszczu i mgle i tak będzie przez 3 lata lub 300 000 klatek. Sprzęt amatorski natomiast tego nie przetrwa i rozpadnie się po kilku dniach. Ale dla "fotografa ślubnego" to podejście nie będzie miało żadnego sensu, bo w kościele rzadko leje deszcz, a jeszcze rzadziej chlapie morską wodą. Z kolei dla kogoś innego sprzęt profesjonalny to 60Mpx na powierzchni przetwornika 60mm x 60mm, z przesuwami i pokłonami. Ale fotoreporter sportowy odpowie, że to się (za przeproszeniem) kupy nie trzyma. Dla kogoś jeszcze innego sprzęt pro to taki, który potrafi ustawić ostrość w czasie 0,1s i zrobić serię zdjęć z prędkością 10kl/s, jednocześnie śledząc i korygując ostrość. Na co pejzażysta odpowie, że to kompletna bzdura. A są i tacy, dla których sprzęt profi musi być bardzo czuły na podczerwień. Z kolei dla mnie sprzęt profesjonalny to taki, którego ja nie potrzebuję :-) Pozdrawiam Jakub Roguski http://www.roguski.eu |
|
Data: 2012-06-30 22:18:57 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia Sat, 30 Jun 2012 15:09:02 +0200, Jakub Roguski napisał(a):
To pytanie jest dla mnie zawsze frustrujące... Sam nie wiem. Z jednej strony zależy mi na wykorzystaniu w pracy aparatu (głównie fotografowanie obiektów i ludzi) w taki sposób aby łatwo było usunąć tło a zdrugiej strony chciałbym również hobbystycznie do zagadnienia podejść i rozwinąć skrzydła w kierunku artystycznym. Kiedy odpowiesz sobie na te dwa pytania, zadaj sobie kolejne: co potrzeba do robienia takich zdjęć w takich warunkach? Tu już odpowiedziałem sobie częściowo: - duża liczba pikseli - możliwie niskie szumy - wymienna optyka - szybka powtarzalność (choć to ma mniejszy priorytet niż powyższe) - no i może na przyszłość: mozliwość podłączenia osprzętu do sterowania oświetleniem studyjnym Odpowiedź na te pytania pozwoli Ci zawęzić gamę możliwego sprzętu i pozostanie już wtedy tylko odpowiedź na ostatnie dwa pytania: który sprzęt jest dla Ciebie najwygodniejszy, oraz który daje wszystko co potrzebujesz za najniższą cenę. Wstępnie wytypowałem A77 choć nie wiem czy w bagno się nie wplączę... Dlatego czytam, rozmawiam itp. Niestety dla mnie to kupa kasy i nie chcę zaliczyć wpadki. Pytanie "Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego?" prowadzi na manowce, bo podział "profesjonalny" - "amatorski" jest umowny, płynny, a co najważniejsze, odpowiedź na to pytanie wcale nie jest ani jedna, ani jednoznaczna. Szkoda, że nie mam kontaktu z autorem publikacji cytowanej przeze mnie w niniejszym wątku. Autor czuje "niedosyt" względem profesjonalnych urządzeń a także twierdzi, że A77 to "typowo amatorska konstrukcja". Wydaje mi się to bardzo konkretne sformułowanie ale bez podania żadnego konkretu. To mnie sprowokowało do dialogu. Dla niektórych różnica pomiędzy sprzętem profesjonalnym a amatorskim polega na tym, że sprzęt profesjonalny można wrzucić szybko do torby, torbę ze sprzętem można wrzucić do bagażnika razem z wieloma klamotami, po przejechaniu kilkuset km po wertepach można tę torbę ze sprzętem wywalić razem z namiotem, saperką i siekierą na ziemię, sprzęt po wyjęciu z torby bez problemu będzie działał w deszczu i mgle i tak będzie przez 3 lata lub 300 000 klatek. :-))) Masz rację. Ja bym to nazwał sprzętem specjalistycznym bardziej niż profesjonalnym. Jeśli planujesz wyprawę na księżyc to byłoby nieciekawie gdyby aparat zamarzł Ci w minus 100 stopniach więc musisz mieć dostosowany :-D Sprzęt amatorski natomiast tego nie przetrwa i rozpadnie się po kilku dniach. Ale dla "fotografa ślubnego" to podejście nie będzie miało żadnego sensu, bo w kościele rzadko leje deszcz, a jeszcze rzadziej chlapie morską wodą. A'propos. Czy orientujesz się co oznacza, że A77 jest dobrze uszczelniony w sensie przycisków itp? Czy to znaczy, że mogę sobie w ulewny deszcz robić zdjęcia gdy mnie coś najdzie? A może to oznacza tylko, że marketing stara się zwiększyć sprzedaż? Z kolei dla mnie sprzęt profesjonalny to taki, którego ja nie potrzebuję :-) Znów się uśmiałem :-) Mi sprzęt profesjonalny kojarzył się zawsze z topornością, minimalizacją funkcji i skrajnie wysoką ceną. To jest tak jak ze sprzętem dla gastronomii - musi wyglądać jak garaż blaszany, mieć jeden włącznik i kosztować krocie :-) Ale za to gdy kucharz na nim usiądzie to ma to wytrzymać :-) |
|
Data: 2012-07-01 00:09:40 | |
Autor: Jakub Roguski | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
W dniu 2012-06-30 22:18, Marek pisze:
Tu już odpowiedziałem sobie częściowo: Przepraszam, ale co to znaczy "duża liczba pikseli"? To znaczy ile? I dlaczego tyle? Do druku w formacie A3 wystarcza 12 mln. Do oglądania na ekranie komputera wystarczy 2 mln. A'propos. Czy orientujesz się co oznacza, że A77 jest dobrze uszczelniony w Nie radzę. To "dobre uszczelnienie" najczęściej oznacza, że aparat powinien wytrzymać pojedyncze bryzgi (a w zasadzie krople) wody, które na niego spadną. Chyba że jest wyraźnie napisane, że można go zanurzyć w wodzie - wtedy powinna być podana głębokość zanurzenia, a czasem również czas zanurzenia. |
|
Data: 2012-07-01 19:52:19 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia Sun, 01 Jul 2012 00:09:40 +0200, Jakub Roguski napisał(a):
W dniu 2012-06-30 22:18, Marek pisze: To co ma A77 jest już całkowicie wystarczające - 24 mln. Duża liczba pikseli to taka, która pozwala na łatwą separację obiektów podczas szparowania w programach graficznych. Np. przy 5 mln. małe detale (włosy itp) stapiają się z tłem (powstaje coś w rodzaju antyaliasingu). Obraz zawsze można potem zmniejszyć - ale nigdy powiększyć. Więc nie ma czegoś takiego jak zbyt duża liczba pikseli. Kolejna rzecz - zdjęcia zrobione aparatem 5 Mpx praktycznie nie nadają się do sprzedaży na Fotolii. Łapią się na niską rozdzielczość. |
|
Data: 2012-06-28 22:06:38 | |
Autor: Mandinka | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
On 12-06-28 18:04, Marek wrote:
A czy taki wizjer to nie wada na tle wersji elektronicznej? W końcu w Szczególnie na słońcu... M |
|
Data: 2012-06-29 00:04:37 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia Thu, 28 Jun 2012 22:06:38 +0200, Mandinka napisał(a):
On 12-06-28 18:04, Marek wrote: A jaki jest problem na słońcu? Przykładam oko do wizjera i co za różnica czy widzę w nim obraz na LCD czy bezpośrednio? Moim zdaniem nawet lepiej jest gdy w wizjerze mam LCD gdyż w nocy znacznie lepiej w nim widać, w dzień nie ma różnicy. Ponadto LCD pokaże mi mnóstwo uzytecznych parametrów obrazu, czego nie osiągnę na tradycyjnym wizjerze. |
|
Data: 2012-07-06 11:55:57 | |
Autor: Sergiusz Rozanski | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia 28.06.2012 Marek <precz@spamowi.com> napisał/a:
Dnia Thu, 28 Jun 2012 22:06:38 +0200, Mandinka napisał(a): Może się będę powtarzał, ale dla mnie wizjer elektroniczny ma upierdliwy lag. Ja wiem że jest on minimalizowany itd, ale jak ktoś od małego dziecka pstrykał zenitami i practikami to przesiadka na coś co ma w środku ekranik (raczej kiepski) jest niekomfortowe. Co do parametrów to tak, fajnie widzieć w środku histogram i to by się mi przydało :) reszte info mam (czas,przysłona,iso,światłomierz/korekta), Ale też zawsze pozostaje live view na wyświetlacz główny - więc mam tak i tak, w A77 już nie. Co do histogramu, to nie wiem czemu po naciśnięcia jakiegoś guzika na body (w ciemno!) światłomierz/korekta exp nie pokazuje po prostu rozpiętości sceny zamiast 1 wartości. Przecież czujnikami pokryty jest cała scena - u mnie 35 stref!, można pokazać ich skrajości zamiast zwykłego za mało, za dużo. |
|
Data: 2012-06-28 12:10:10 | |
Autor: Pawel Gancarz | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
W dniu 2012-06-27 22:29, Marek pisze:
Witam, Jeśli takie jest Twoje kryterium wyboru aparatu, to czytałem opinię o aparacie Canonmatic, że profesjonaliści na całym świecie przepłacają, byle go tylko zdobyć (była to opinia sprzedawcy). -- We all go a little mad sometimes. Norman Bates |
|
Data: 2012-06-28 18:03:50 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia Thu, 28 Jun 2012 12:10:10 +0200, Pawel Gancarz napisał(a):
W dniu 2012-06-27 22:29, Marek pisze: Moje kryterium takie nie jest ale chciałbym dowiedzieć się o tym czego może być brak w tym aparacie gdyż być może przeoczę bardzo potrzebną funkcjonalność. Wydawało mi się, że poza bezużytecznymi efektami specjalnymi nic więcej już aparaty mieć nie mogą. |
|
Data: 2012-06-28 22:30:50 | |
Autor: JA | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
On 2012-06-28 16:03:50 +0000, Marek <precz@spamowi.com> said:
Uyteczne funkcjonalnoci aparatu: Rejestrator obrazu. Migawka Obiektyw Przesona Celownik Caa reszta, to bezuyteczne efekty specjalne. -- 200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czuo jak 100. Nie odpowiadam na treci nad cytatem. Pozdrawiam JA www.skanowanie-35mm.pl |
|
Data: 2012-06-29 00:12:58 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia Thu, 28 Jun 2012 22:30:50 +0200, JA napisał(a):
Użyteczne funkcjonalności aparatu: Dopisałbym jeszcze do tej listy: - dużą dynamikę przetwornika aby szum nie pożarł obrazu - możliwość robienia zdjęć HDR - duża rozrdzielczość przetwornika ułatwiająca zachowanie jakości szparowania w programach graficznych Przy ujęciach sportowych lub typu sportowego: - śledzenie ruchu obietów aby zapewnić ostrość - szybkie zdjęcia seryjne (12 klatek/s) aby mieć szansę na wyłowienie najlepszego ujęcia Dużą dygresję czynimy od wątku :-) |
|
Data: 2012-07-14 16:31:27 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
On Thu, 28 Jun 2012, Marek wrote:
Dnia Thu, 28 Jun 2012 12:10:10 +0200, Pawel Gancarz napisa(a):[...]
Zakadam ze ironi zaapae :) ale chciabym dowiedzie si o tym czego moe Kwestia czasu, nim zmienisz zdanie. Wycznie. Jest jeszcze taka wersja, e zwyczajnie zapomnisz, jakich kryteriw nie brae "na dzi" pod uwag, i bdziesz si upiera e zawsze brae :) Problem "jaki dobry aparat" wraca regularnie, i jedn ze spotykanych, a spotykajcych si z bardzo kontrowersyjnym przyjciem, jest odpowied "jakikolwiek". Na og (odpowied) odbierana jako niegrzeczno, ale co poradzi :] Powd jest prosty: to TY ocenisz, co Ci pasuje, a czego brakuje! Ad rem :) Ju masz list cech, na ktre rne osoby z rnych przyczyn zwrc uwag. Dorzuc jedn z wyrniajcych aparaty "profesjonalne". I z gry zastrzeg, e zdaj sobie z tego spraw, bo jak kupiem kiedy "du hybryd", to w tej kategorii bya lepiej wyposaona ni (wczesne) tasze lustrzanki. Jest to zwyczajnie i po prostu liczba przyciskw! Jak bdziesz kiedy szuka po menu "dwa w prawo, raz w gr, ENTER, ENTER, dwa w lewo" ;) (oczywicie lekko przesadzam) podczas kiedy osoba obok po prostu wciska przycisk i... ju, bo ruchu kkiem nawet nie dostrzege, to docenisz :) Osobna sprawa, to jak ta "klawiszologia" jest rozmieszczona, bo co producent to inna koncepcja. Ale przypuszczam, e rozmieszczenia (nawet mniej ergonomicznego) mona si 'naumie', za to braku zastpi nie da si niczym. Ale "klawiszologia" kosztuje, wic producenci oszczdzaj, i wanie w "amatorskich" atwiej o takie "przyoszczdzone" modele. I teraz - co my tu mamy. Primo - wszelkie elementy "profesjonalne". - kka (koniecznie) do ustawiania, mog by trzy lub wicej ;) (w praktyce licz na dwa, domylnie przypisane do czasu ekspozycji oraz przysony *lub* - w zalenoci od trybu - korekty wartoci; aparaty z trzema kkami AFAIR wystpoway, ale w kategorii "prawdziwe profi) - przyciski typu ALT/SHIFT, pozwalajce tych kek uywa w innych celach, np. trybu ekspozycji lampy byskowej i jej korekty, balasu bieli itede, czyli rzeczy, ktre w aparatah bez tej funkcjonalnosci musz by szukane po menu - przyciski do dedykowanych operacji, typu blokada ekspozycji, blokada ostroci (wskazane oddzielnie!), w niektrych aparatach s to przyciski programowa(l)ne; tu wypada rwnie zaliczy wszelkie przeczniki typu MF/AF/AFP itd, cho to moe by cecha sterowania obiektywu. Z typowych chyba wypada wymieni rwnie przycisk otwierania obiektywu (co oceny pooenia paszczyzny ostroci) - tu proponuj "niech siem fpisujom marki", czyli zestawienie listy przyciskw spotykanych w rnych aparatach :D Dalej - przyciski "amatorskie", ktrych profi si brzydz, nie przyznaj do uywania i w ogle, a ktre mog si bardzo przyda wanie wtedy, jak najdzie Ci na "profi". Aparat masz w trybie M (w peni manualnie sterowany) do fotki w pomieszczeniu, a tu za oknem siada Ci jaki rzadko spotykany ptak... nim ustawisz ekspozycj, on si poegna. Czyli "zielony przycisk" (zwany rwnie "panic"), ktry przestawia aparat na czas przyciskania w tryb "P" (poprzednie ustawienia aparat pamita!), przycisk RAW, pamitajc e RAW zazwyczaj ogranicza szybkostrzelno; jak dla mnie mogyby istnie rwnie przyciski "seria" i "bracketing" :> (nie kojarz, ale moe przyciski programowalne da si tak gdzie ustawi). No i jakie podgldy zdjcia (po co profi ma mie podgld? Po nic. Czyli klawisz "amatorski" ;)) - sposb obsugi menu. I tu te, rne aparaty maj to zrobione rnie, w tym kilka menu wywoywanych rnymi przyciskami "pocztkowymi": menu jest sterowane zazwyczaj z jakiego "kka", ale moe by to podwybr konkretnego zestawu funkcji po takim klawiszu funkcyjnym, co przyspiesza wybr o jeden krok W niektrych aparatach menu moe by sterowane "wielowejciowo", czyli wybr moe by wykonywany zarwno klawiszami "od menu" jak i np. krceniem kkami, co te bywa wygodne. To by byo na tyle (w sprawie klawiszy) z mojej strony. Co by tu jeszcze. Moe w sprawie "kademu co innego" :) Mi dolegaby np. koncept, w ktrym aparat steruje mechanizmem lampy byskowej. Po prostu - jak lamp podnios, to ma przyj e jej chc, a jak "klapn", to przyj e nie i tyle. Rwnie, jeli wybraem automatyk. A widziaem ju takie, e aparat podnosi lamp po uwaaniu. "bo za ciemno". No esz ty... to widz. Ale to nie powd do ponoszenia lampy! ;) I teraz kto ma wymyle, czy Tobie bdzie pasowao tak czy inaczej? pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2012-07-15 00:04:38 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
O rany! Dziękuję za obszerną wypowiedź :-D Dokładnie o takie uwagi mi chodziło. Na
pierwszy rzut oka dostrzegam, że A77 ma za mało programowalnych przycisków. Pewnie to autor cytowanej przeze mnie wypowiedzi miał na myśli. No nic... chyba zaryzykuje ten zakup :-) Jeszcze raz dziękuję. |
|
Data: 2012-06-28 22:27:43 | |
Autor: JA | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
On 2012-06-27 20:29:41 +0000, Marek <precz@spamowi.com> said:
Czy kto mgby uzupeni moj wiedz i wytumaczy o co moe chodzi? O to, e to wanie aparat dla Ciebie. Chyba e jeste snobem i musisz mie profesjonalny. -- 200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czuo jak 100. Nie odpowiadam na treci nad cytatem. Pozdrawiam JA www.skanowanie-35mm.pl |
|
Data: 2012-06-29 00:17:32 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia Thu, 28 Jun 2012 22:27:43 +0200, JA napisał(a):
On 2012-06-27 20:29:41 +0000, Marek <precz@spamowi.com> said: Nie jestem - pytam z ciekawości. Dla mnie istotne są parametry eksploatacyjne a nie przynależność do kategorii. Chodzi mi o to, że mnóstwo źródeł podaje "to jest aparat profesjonalny, a to nie" jednakże żadne z nich nie podaje różnicy między nimi innej niż cena. Próbowałem na własną rękę porównać akurat cyfrówki (bo one mnie interesują). Szkła mają te same, szumy profesjonalne mają czasem nawet większe, lista funkcji podobna, odporność na wilgoć również więc o co chodzi? |
|
Data: 2012-06-29 08:09:40 | |
Autor: JD | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
W dniu 2012-06-29 00:17, Marek pisze:
Dnia Thu, 28 Jun 2012 22:27:43 +0200, JA napisał(a):Dodaj jakość wykonania. Czy korpus ze stopów czy sam plastik, uszczelnienia. No i cena powinna być "profesjonalna", żeby amator nie kupił ;) -- Pozdrawiam JD |
|
Data: 2012-06-29 11:12:40 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia Fri, 29 Jun 2012 08:09:40 +0200, JD napisał(a):
Dodaj jakość wykonania. Czy korpus ze stopów czy sam plastik, uszczelnienia. No i cena powinna być "profesjonalna", żeby amator nie kupił ;) No ja właśnie przypuszczam ale nie bardzo dowierzam, że jedyny profesjonalny element w profesjonalnych aparatach to cena :-D Żarty żartami moze zacytuję treść jednego z wielu artykułów, który sam sobie przeczy treścią. Poproszę może Ciebie lub Was o przetłumaczenie tej treści na język polski. Moje interpretacje poniżej cytatu. http://www.fotomaniak.pl/40231/sony-alpha-slt-a77-3/ Sony Alpha SLT-A77 może się pochwalić imponującą specyfikacją techniczną, ale musimy być świadomi, że to jest wciąż konstrukcja typowo amatorska. Japoński producent oferuje nam urządzenie, które powinno się wspaniale sprawować w rękach zarówno niedoświadczonych, jak i zaprawionych fotografów. Problem w tym, że ci drudzy mogą czuć niedosyt. ***** Wynika z tego, że typowa konstrukcja amatorska (stop magnezu, szczelne przyciski ale niestety niedopuszczalnie niska marża producenta) wspaniale odbierana jest przez profesjonalistów lecz będą oni czuli niedosyt gdyż aparat za mało kosztuje. Czy to poprawna interpretacja powyższych słów? |
|
Data: 2012-08-05 11:48:43 | |
Autor: Marek Dyjor | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Marek wrote:
Sony Alpha SLT-A77 może się pochwalić imponującą specyfikacją hm... jest tam gdzieś coś o uszczelnieniach? no i zasadnicze pytanie czy do tego aparatu są uszczelnione obiektywy :) D300 + 17-55 mm f/2,8G spokojnei przeżywa solidną ulewę... i robi dalej zdjecia :) |
|
Data: 2012-06-30 14:12:13 | |
Autor: Piotr Dmochowski | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
W dniu 2012-06-27 22:29, Marek pisze:
Witam,Nie wyczytasz tego w żadnym teście, ale wymskło się państwu redaktorstwu na blogu: http://www.ewaipiotr.pl/2011/11/sprzet-ma-znaczenie/ W skrócie: "Poniżej zdjęcie niespecjalnie wymagające sprzętowo, ale na którym rozłożył się nowy superhit od Sony – A77. Nie było jakoś szczególnie ciemno, ale stanowczo za ciemno jak na wyświetlacz elektroniczny – podobno najlepszy dostępny dzisiaj na rynku. Uczestnik zabawy, który chciał takie zdjęcia robić właśnie A77, kadrował zupełnie na ślepo, bo ani w wizjerze elektronicznym, ani na LCD nie było widać nic oprócz szumów. Właściciel tego przeboju Sony po długim wpatrywaniu się w kolorowy szum nieśmiało wskazywał: „ale tutaj jakby widać kształt tej palmy, prawda?”. Jak dla mnie to wróżenie z fusów po kawie dawało bardziej czytelny obraz. Miniaturyzacja jest fajna, ale jeśli chcesz robić coś innego niż zdjęcia w południe, to przyda się jednak aparat." Jak dla mnie koniec tematu :) -- Pozdrawiam Piotrek |
|
Data: 2012-06-30 14:55:18 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia Sat, 30 Jun 2012 14:12:13 +0200, Piotr Dmochowski napisał(a):
Nie wyczytasz tego w żadnym teście, ale wymskło się państwu redaktorstwu na blogu: Dzięki za link :-) Czyli reasumując ten artykuł to profesjonalna lustrzanka, to taka, która ma wizjer optyczny a nie bazuje na transfluent mirror i LCD? Mam pewne zastrzeżenia do tych słów. Może któryś z kolegów robił doświadczenie i porównał jak spisuje się w ciemnościach LCD kontra wizjer optyczny? Autor artykułu twierdzi, ze na LCD niczego nie widać w półmroku (w domyśle: LCD to szajs w porónaniu z optycznym). Z drugiej zaś strony autor nie napisał czy posługując się wizjerem optycznym widziałby cokolwiek. Być może na LCD trzeba domyślać się kształtów tonących w szumie a w optycznym nie byłoby żadnych kształtów tylko czerń :-) Fragment cytatu odnośnie miniaturyzacji chyba nie dotyczy A77 - to wielka szafa przecież :-D |
|
Data: 2012-06-30 16:54:54 | |
Autor: Piotr Dmochowski | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
W dniu 2012-06-30 14:55, Marek pisze:
Dzięki za link :-)Ja bym powiedział że jakakolwiek lustrzanka powinna dać możliwość kadrowania w półmroku. Tym bardziej taka która pretenduje do miana profesjonalnej. Mam pewne zastrzeżenia do tych słów. Może któryś z kolegów robiłLCD czy OLED sam w sobie nie jest zły. Problem jest w tym że nie ma sensownego źródła obrazu, i tu jest pies pogrzebany. Jeżeli się nie mylę do wizjerowego sensora dociera 1/3 światła, w dodatku sam sensor jest dużo mniejszy niż główna matryca. W mocnym świetle działa to dobrze (i faktycznie są dodatkowe funkcje które mogą ułatwić fotografowanie), ale w słabym świetle jest jak jest :/ Z drugiej zaś stronyZ artykułu wynika że cała reszta wycieczki bez problemu dała radę. Jednak oko ze zwykła optyką było lepsze. Fragment cytatu odnośnie miniaturyzacji chyba nie dotyczy A77 - to wielkaRaczej nie. Problem w tym że Sony coś tam sobie wymyśliło, co jak widać nie do końca działa, ale jest to promowane z całej siły jako rewolucja i objawienie. Idą za tym testy w gazetach (delikatnie mówiąc wybiórczo traktujące cechy aparatów), a potem dopiero po zakupie klienci przekonują się ile warte jest to zachwalane cudo. Na szczęście w cenie A77 można kupić kilka całkiem przyzwoitych aparatów :) -- Pozdrawiam Piotrek |
|
Data: 2012-06-30 21:43:01 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia Sat, 30 Jun 2012 16:54:54 +0200, Piotr Dmochowski napisał(a):
Ja bym powiedział że jakakolwiek lustrzanka powinna dać możliwość kadrowania w półmroku. Noktowizor? :-) To nie byłby głupi pomysł :-) LCD czy OLED sam w sobie nie jest zły. Miałem na myśli ekran EVF kontra OVF. To czy LED czy coś innego to sprawa drugoplanowa. Problem jest w tym że nie ma sensownego źródła obrazu, i tu jest pies pogrzebany. Jeżeli się nie mylę do wizjerowego sensora dociera 1/3 światła, Chyba o 1/3 ev mniej a nie 30% światła. Gdzieś czytałem, że o tyle translucent mirror osłabia światło. Ale z drugiej strony mamy wzmocnienie po stronie matrycy - choć wraz z szumami. No i teraz pytanie czy mimo tych szumów nie zobaczymy przypadkiem i tak więcej niz przez wizjer optyczny? Ponadto obraz w wizjerze pochodzi z matrycy a nie z wizjerowego sensora. Nie ma czegoś takiego. w dodatku sam sensor jest dużo mniejszy niż główna matryca. Masz na myśli sensor AF ale on nie ma nic wspólnego z obrazem w wizjerze. Nie ma trzeciego sensora w takich aparatach.
To chyba czegoś nie widzę w tym artykule :-) Tam napisano, że A77 nie dał rady tylko. Nie ma słowa o tym, że ktoś próbował inny aparatem to samo zdjęcie zrobić i łatwo mu z kadrowaniem poszło. Raczej nie. Problem w tym że Sony coś tam sobie wymyśliło, co jak widać nie do końca działa, Mam nadzieję, że to poprawią. To tylko kwestia softu. W mojej starej Minolcie wizjer elektroniczny bardzo dobrze spisuje się w nocy. Widać w nim dużo więcej niż w wizjerze optycznym w lustrzankach. Obraz jest duuuużo jaśniejszy. Działa to tak, że przełącza się podgląd w tryb czarno biały a obraz składany jest z więcej niż jednego - widać spore opóźnienia gdy ruszamy aparatem. Dzięki temu szum jest minimalizowany. Działa to prawie jak noktowizor. ale jest to promowane z całej siły jako rewolucja i objawienie. Taaaa... marketing. Powinni go zakazać. Zawsze z tego tylko nieszczęścia wynikają. Idą za tym testy w gazetach (delikatnie mówiąc wybiórczo traktujące cechy aparatów), a potem dopiero po zakupie klienci przekonują się ile warte jest to zachwalane cudo. A co sądzisz o testach publikowanych na dpreview.com? Kiedyś to źródło było traktowane jako niezależne. Na szczęście w cenie A77 można kupić kilka całkiem przyzwoitych aparatów :) Podzielisz się tą wiedzą? :-) Może zmienię faworyta. Interesują mnie SLT, Dość już umęczyłem się z konsekwencjami ruchomego lustra. |
|
Data: 2012-07-01 12:09:55 | |
Autor: Piotr Dmochowski | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
W dniu 2012-06-30 21:43, Marek pisze:
Dnia Sat, 30 Jun 2012 16:54:54 +0200, Piotr Dmochowski napisał(a):Zgadza się. Zgadza się, mój błąd.Problem jest w tym że nie maChyba o 1/3 ev mniej a nie 30% światła. Gdzieś czytałem, że o tyle Ale z drugiej strony mamy wzmocnienieProblem podobny jak w tandetnych antenach do TV. Nawet z super hiper wzmacniaczem z kawałka drutu nie da się uzyskać dobrego obrazu, bo wzmacniając szumy dostajemy tylko więcej szumów :) Ponadto obraz w wizjerze pochodzi z matrycy a nie z wizjerowego sensora.Znowu dałem ciała ;) Zdjęcie jak widać jest w artykule, i nie byłoby tematu gdyby inni nie dali rady. A całe zamieszanie bierze się stąd że "optyczni" sobie poradzili a "elektroniczny" nie.Z drugiej zaś stronyZ artykułu wynika że cała reszta wycieczki bez problemu dała radę. Fajnie jak się pstryka budynki albo drzewa. Ciekawe co widać przy bardziej ruchliwych tematach ;)Raczej nie. Problem w tym że Sony coś tam sobie wymyśliło, co jak widać Podejrzewam że gdyby taki "noktowizor" miał sens to nowe Sony by to miały, ale z jakichś tam powodów zdecydowali się na szumiące wyświetlacze. Czy coś się grzało, czy opóźnienia były za duże - to już słodka tajemnica inżynierów z Sony :) Pozostaje więc marketing i wiara w to że klienci nie przeklną firmy na zawsze. Niestety nie śledzę tej strony, więc nie będę się wypowiadał. Ale jeżeli mają sensownie zrobione pomiary to warto poczytać. Liczby nie kłamią :) To zdanie sporo mi rozjaśniło. Niestety SLT ma tylko Sony i jest ono jakie jest.Na szczęście w cenie A77 można kupić kilka całkiem przyzwoitych aparatów :) Ja bym zaczął od postawienia sobie pytania: Czy chodzi o robienie zdjęć czy o robienie zdjęć za pomocą SLT? -- Pozdrawiam Piotrek |
|
Data: 2012-07-01 22:38:21 | |
Autor: JA | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
On 2012-06-30 19:43:01 +0000, Marek <precz@spamowi.com> said:
Tym bardziej taka ktra pretenduje do miana profesjonalnej. I co jeszcze? Dopki co widzisz wasnymi oczami, dopty mona fotografowa. Czyt. jest do wiata. Dopki co wida wasnymi oczami to wida w celowniku optycznym. -- 200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czuo jak 100. Nie odpowiadam na treci nad cytatem. Pozdrawiam JA www.skanowanie-35mm.pl |
|
Data: 2012-07-02 11:33:25 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia Sun, 1 Jul 2012 22:38:21 +0200, JA napisał(a):
I co jeszcze? Będę musiał przed zakupem sprawdzić jak zachowuje się EVF w A77 w warunkach słabego oświetlenia. Czy faktycznie jest aż tak źle bo to z pewnością utrudni korzystanie z tego aparatu. |
|
Data: 2012-07-18 15:26:01 | |
Autor: dagon0@vp.pl | |
Czym rni si aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
On 30 Cze, 16:54, Piotr Dmochowski <imie_nazwi...@poczta.onet.pl>
wrote: Problem w tym e Sony co tam sobie wymylio, co jak wida nie do koca dziaa, ale jest to promowane z caej siy jako rewolucja i Problem w tym , e Sony nic nowego nie wymylio. Pierwszy stosowa lustro pprzepuszczalne Canon w modelu Pellix, potem w EOSach RT. Olympus te popeni co najmniej dwie lustrzanki z takim rozwizaniem. I odpucili sobie. Teraz Sony odkurzyo grzyba i agresywnie to promuje. Pozdrawiam Marcin PS wad takiego rozwizania jest duo wicej , ale nie bd wywaa otwartych od dziesicioleci drzwi. |
|
Data: 2012-07-01 22:34:53 | |
Autor: JA | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
On 2012-06-30 12:55:18 +0000, Marek <precz@spamowi.com> said:
Czyli reasumujc ten artyku to profesjonalna lustrzanka, to taka, ktra ma Czyli EOS 300D to profesjonalna lustrzanka. -- 200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czuo jak 100. Nie odpowiadam na treci nad cytatem. Pozdrawiam JA www.skanowanie-35mm.pl |
|
Data: 2012-07-02 11:36:35 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia Sun, 1 Jul 2012 22:34:53 +0200, JA napisał(a):
On 2012-06-30 12:55:18 +0000, Marek <precz@spamowi.com> said: Tą odpowiedź dedykujesz mi czy autorowi artykułu? |
|
Data: 2012-07-02 16:49:03 | |
Autor: JA | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
On 2012-07-02 09:36:35 +0000, Marek <precz@spamowi.com> said:
Czyli reasumujc ten artyku to profesjonalna lustrzanka, to taka, ktra ma Oczywicie, e Tobie. Przecie to Twj wniosek. -- 200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czuo jak 100. Nie odpowiadam na treci nad cytatem. Pozdrawiam JA www.skanowanie-35mm.pl |
|
Data: 2012-07-02 19:20:25 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia Mon, 2 Jul 2012 16:49:03 +0200, JA napisał(a):
On 2012-07-02 09:36:35 +0000, Marek <precz@spamowi.com> said: To nie wniosek lecz pytanie. Zdanie nie było twierdzące. |
|
Data: 2012-07-02 21:12:50 | |
Autor: JA | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
On 2012-07-02 17:20:25 +0000, Marek <precz@spamowi.com> said:
Oczywicie, e pytanie. I oczywicie Twj wniosek. Bo taki wniosek wycigne po przeczytaniu tego artykuu. Dla tego zadae tak sformuowane pytanie. Ja Ci tylko wykazaem, e nie. -- 200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czuo jak 100. Nie odpowiadam na treci nad cytatem. Pozdrawiam JA www.skanowanie-35mm.pl |
|
Data: 2012-07-06 12:09:52 | |
Autor: Sergiusz Rozanski | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia 30.06.2012 Marek <precz@spamowi.com> napisał/a:
Dnia Sat, 30 Jun 2012 14:12:13 +0200, Piotr Dmochowski napisał(a): Pisałem o tym od początku. Raczej dla mnie to warunek konieczny, ale nie wystarczający. Mam pewne zastrzeżenia do tych słów. Może któryś z kolegów robił Oczy mają pręciki i czopki, jedne widzą kolory, drugie nie, ale te monochromatyczne pozwalają na liczenie praktycznie pojedynczych fotonów - to bardzo dobry przyrząd. Matryca potrzebuje tych fotonów o wiele więcej, więc w nocy albo nic nie widać, albo łapiemy 1s i emulujamy taką ekspozycję (wtedy pewnie lepiej widać niż okiem, ale ciężko przykadrować z takim slajdshow-em). Ja bym odpuścił, za tą kasę to bym wolał 7d kupić, albo 60d + 35/2 lub odpowiedniki w Nikonach jak bym startował. |
|
Data: 2012-07-06 02:11:24 | |
Autor: Pan Piskorz | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
W dniu 2012-06-27 22:29, Marek pisze:
Sony A77 Sądzę, że chcesz nabyć lustrzankę. A77 to nie jest lustrzanka. Lustro się nie podnosi podczas robienia zdjęcia. Rezultat jest taki, że brak wizjera optycznego (to jest IMO wada dyskwalifikująca), a część światła, które mogłoby trafić na matrycę pożera półprzepuszczalne lustro. To kuriozum techniczne z lustrzankami to ma wspólne gabaryty i sposób działania AF. Ręczne ustawienie ostrości jest, w zasadzie, niemożliwe z użyciem A77. S. |
|
Data: 2012-07-23 08:56:15 | |
Autor: Marek Dyjor | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Marek wrote:
Witam, ja ci powiem w czym rzecz... aparat profesjonalny zwykle ma konstrukcję przystosowana do cieżki warunków eksploatacji. np.: może być używany w deszczu i śniegu bez obawy o jego prace. od ostatnio na wycieczce zastałą mnie burza i wichura sprzet ociekał wodą, a robił zdjęcia. |