Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego?

Data: 2012-06-28 07:22:06
Autor: Sergiusz Rozanski
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego?
Dnia 27.06.2012 Marek <precz@spamowi.com> napisał/a:
Witam,

Noszę się z zamiarem kupienia Sony A77. Uchodzi on za sprzęt amatorski. Gdy
czytam opinie o nim - nie dostaję żadnych konkretów. Padają sformułowania
typu "profesjonaliści czuliby lekki niedosyt posługując się tym aparatem".
Czy ktoś mógłby uzupełnić moją wiedzę i wytłumaczyć o co może chodzić?

Np o brak optycznego wizjera. Ale nie jestem profesjonalistą.

Data: 2012-06-28 18:04:38
Autor: Marek
Dnia 28 Jun 2012 07:22:06 GMT, Sergiusz Rozanski napisał(a):

Np o brak optycznego wizjera. Ale nie jestem profesjonalistą.

A czy taki wizjer to nie wada na tle wersji elektronicznej? W końcu w
takiej widać więcej.

Data: 2012-06-28 21:43:57
Autor: Jakub Roguski
W dniu 2012-06-28 18:04, Marek pisze:
[...]

Sam korpus A77 jest naprawdę dobry i raczej niczego Ci w nim nie zabraknie. Natomiast przed decyzją o wyborze korpusu zastanowiłbym się, czy znajdziesz do niego obiektywy, jakich potrzebujesz. Jedyną moim zdaniem wadą systemu Sony A jest znacznie uboższa niż u Nikona czy Canona oferta obiektywów.

Pozdrawiam
Jakub Roguski
http://www.roguski.eu

Data: 2012-06-28 23:59:59
Autor: Marek
Dnia Thu, 28 Jun 2012 21:43:57 +0200, Jakub Roguski napisał(a):

[...]

Hmm... przegladałem ofertę. Może czegoś nie dostrzegam lecz wygląda na to,
że Sony ma mniej obiektywów ale na sztuki a nie ze wzgledu na
funkcjonalność. Sony nie potrzebuje mieć obiektywów z i bez stabilizacji bo
ma ją w sobie. Tak więc nie ma potrzeby dublowania obiektywów i tworzenia
"większego wyboru". Pokrywany zakres ognmiskowych jest taki jak u Nikona,
macro też są, drogie jasne i tańsze nie-jasne również. Czegóż więcej
chcieć? :-)

Data: 2012-06-29 19:56:56
Autor: Jakub Roguski
W dniu 2012-06-28 23:59, Marek pisze:

[...]

Jeżeli nie widzisz braków to znaczy, że jest to system dla Ciebie :-)

Pozdrawiam
Jakub Roguski
http://www.roguski.eu

Data: 2012-06-29 22:45:17
Autor: Marek
Dnia Fri, 29 Jun 2012 19:56:56 +0200, Jakub Roguski napisał(a):

Jeżeli nie widzisz braków to znaczy, że jest to system dla Ciebie :-)

Wiesz... dość drogo wychodzi eksperymentowanie na własnych błędach. Może
sie zdarzyć, że kupię ten aparat wskutek swojej nieświadomości istotnych
róznic względem "profesjonalnego". Po dniu eksploatacji dowiem się na czym
mój bład polegał... Kiedyś tak kupiłem ze 3 ładowarki do akumulatorów nie
wiedząc na co zwrócić uwagę a czego często w instrukcji nie było.

Data: 2012-06-30 15:09:02
Autor: Jakub Roguski
W dniu 2012-06-29 22:45, Marek pisze:
[...]

Jeżeli nie chcesz uczyć się na własnych błędach, to proponuję nieco inne podejście i nieco inne pytania: jakie zdjęcia i w jakich warunkach masz zamiar robić? Kiedy odpowiesz sobie na te dwa pytania, zadaj sobie kolejne: co potrzeba do robienia takich zdjęć w takich warunkach? Odpowiedź na te pytania pozwoli Ci zawęzić gamę możliwego sprzętu i pozostanie już wtedy tylko odpowiedź na ostatnie dwa pytania: który sprzęt jest dla Ciebie najwygodniejszy, oraz który daje wszystko co potrzebujesz za najniższą cenę.

Pytanie "Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego?" prowadzi na manowce, bo podział "profesjonalny" - "amatorski" jest umowny, płynny, a co najważniejsze, odpowiedź na to pytanie wcale nie jest ani jedna, ani jednoznaczna.

Dla niektórych różnica pomiędzy sprzętem profesjonalnym a amatorskim polega na tym, że sprzęt profesjonalny można wrzucić szybko do torby, torbę ze sprzętem można wrzucić do bagażnika razem z wieloma klamotami, po przejechaniu kilkuset km po wertepach można tę torbę ze sprzętem wywalić razem z namiotem, saperką i siekierą na ziemię, sprzęt po wyjęciu z torby bez problemu będzie działał w deszczu i mgle i tak będzie przez 3 lata lub 300 000 klatek. Sprzęt amatorski natomiast tego nie przetrwa i rozpadnie się po kilku dniach. Ale dla "fotografa ślubnego" to podejście nie będzie miało żadnego sensu, bo w kościele rzadko leje deszcz, a jeszcze rzadziej chlapie morską wodą.

Z kolei dla kogoś innego sprzęt profesjonalny to 60Mpx na powierzchni przetwornika 60mm x 60mm, z przesuwami i pokłonami. Ale fotoreporter sportowy odpowie, że to się (za przeproszeniem) kupy nie trzyma.

Dla kogoś jeszcze innego sprzęt pro to taki, który potrafi ustawić ostrość w czasie 0,1s i zrobić serię zdjęć z prędkością 10kl/s, jednocześnie śledząc i korygując ostrość. Na co pejzażysta odpowie, że to kompletna bzdura.

A są i tacy, dla których sprzęt profi musi być bardzo czuły na podczerwień.

Z kolei dla mnie sprzęt profesjonalny to taki, którego ja nie potrzebuję :-)

Pozdrawiam
Jakub Roguski
http://www.roguski.eu

Data: 2012-06-30 22:18:57
Autor: Marek
Dnia Sat, 30 Jun 2012 15:09:02 +0200, Jakub Roguski napisał(a):

Jeżeli nie chcesz uczyć się na własnych błędach, to proponuję nieco inne podejście i nieco inne pytania: jakie zdjęcia i w jakich warunkach masz zamiar robić?

To pytanie jest dla mnie zawsze frustrujące... Sam nie wiem. Z jednej
strony zależy mi na wykorzystaniu w pracy aparatu (głównie fotografowanie
obiektów i ludzi) w taki sposób aby łatwo było usunąć tło a zdrugiej strony
chciałbym również hobbystycznie do zagadnienia podejść i rozwinąć skrzydła
w kierunku artystycznym.

Kiedy odpowiesz sobie na te dwa pytania, zadaj sobie kolejne: co potrzeba do robienia takich zdjęć w takich warunkach?

Tu już odpowiedziałem sobie częściowo:
- duża liczba pikseli
- możliwie niskie szumy
- wymienna optyka
- szybka powtarzalność (choć to ma mniejszy priorytet niż powyższe)
- no i może na przyszłość: mozliwość podłączenia osprzętu do sterowania
oświetleniem studyjnym

[...]

Wstępnie wytypowałem A77 choć nie wiem czy w bagno się nie wplączę...
Dlatego czytam, rozmawiam itp. Niestety dla mnie to kupa kasy i nie chcę
zaliczyć wpadki.

[...]

Szkoda, że nie mam kontaktu z autorem publikacji cytowanej przeze mnie w
niniejszym wątku. Autor czuje "niedosyt" względem profesjonalnych urządzeń
a także twierdzi, że A77 to "typowo amatorska konstrukcja". Wydaje mi się
to bardzo konkretne sformułowanie ale bez podania żadnego konkretu. To mnie
sprowokowało do dialogu.

[...]

:-))) Masz rację. Ja bym to nazwał sprzętem specjalistycznym bardziej niż
profesjonalnym. Jeśli planujesz wyprawę na księżyc to byłoby nieciekawie
gdyby aparat zamarzł Ci w minus 100 stopniach więc musisz mieć dostosowany
:-D
[...]

A'propos. Czy orientujesz się co oznacza, że A77 jest dobrze uszczelniony w
sensie przycisków itp? Czy to znaczy, że mogę sobie w ulewny deszcz robić
zdjęcia gdy mnie coś najdzie? A może to oznacza tylko, że marketing stara
się zwiększyć sprzedaż?

Z kolei dla mnie sprzęt profesjonalny to taki, którego ja nie potrzebuję :-)

Znów się uśmiałem :-) Mi sprzęt profesjonalny kojarzył się zawsze z
topornością, minimalizacją funkcji i skrajnie wysoką ceną. To jest tak jak
ze sprzętem dla gastronomii - musi wyglądać jak garaż blaszany, mieć jeden
włącznik i kosztować krocie :-) Ale za to gdy kucharz na nim usiądzie to ma
to wytrzymać :-)

Data: 2012-07-01 00:09:40
Autor: Jakub Roguski
W dniu 2012-06-30 22:18, Marek pisze:

Tu już odpowiedziałem sobie częściowo:
- duża liczba pikseli

Przepraszam, ale co to znaczy "duża liczba pikseli"? To znaczy ile? I dlaczego tyle? Do druku w formacie A3 wystarcza 12 mln. Do oglądania na ekranie komputera wystarczy 2 mln.

A'propos. Czy orientujesz się co oznacza, że A77 jest dobrze uszczelniony w
sensie przycisków itp? Czy to znaczy, że mogę sobie w ulewny deszcz robić
zdjęcia gdy mnie coś najdzie?

Nie radzę. To "dobre uszczelnienie" najczęściej oznacza, że aparat powinien wytrzymać pojedyncze bryzgi (a w zasadzie krople) wody, które na niego spadną. Chyba że jest wyraźnie napisane, że można go zanurzyć w wodzie - wtedy powinna być podana głębokość zanurzenia, a czasem również czas zanurzenia.

Data: 2012-07-01 19:52:19
Autor: Marek
Dnia Sun, 01 Jul 2012 00:09:40 +0200, Jakub Roguski napisał(a):

[...]

To co ma A77 jest już całkowicie wystarczające - 24 mln. Duża liczba
pikseli to taka, która pozwala na łatwą separację obiektów podczas
szparowania w programach graficznych. Np. przy 5 mln. małe detale (włosy
itp) stapiają się z tłem (powstaje coś w rodzaju antyaliasingu). Obraz
zawsze można potem zmniejszyć - ale nigdy powiększyć. Więc nie ma czegoś
takiego jak zbyt duża liczba pikseli.

Kolejna rzecz - zdjęcia zrobione aparatem 5 Mpx praktycznie nie nadają się
do sprzedaży na Fotolii. Łapią się na niską rozdzielczość.

Data: 2012-06-28 22:06:38
Autor: Mandinka
On 12-06-28 18:04, Marek wrote:

A czy taki wizjer to nie wada na tle wersji elektronicznej? W końcu w
takiej widać więcej.

Szczególnie na słońcu...

Data: 2012-06-29 00:04:37
Autor: Marek
Dnia Thu, 28 Jun 2012 22:06:38 +0200, Mandinka napisał(a):

On 12-06-28 18:04, Marek wrote:

A czy taki wizjer to nie wada na tle wersji elektronicznej? W końcu w
takiej widać więcej.

Szczególnie na słońcu...

A jaki jest problem na słońcu? Przykładam oko do wizjera i co za różnica
czy widzę w nim obraz na LCD czy bezpośrednio? Moim zdaniem nawet lepiej
jest gdy w wizjerze mam LCD gdyż w nocy znacznie lepiej w nim widać, w
dzień nie ma różnicy. Ponadto LCD pokaże mi mnóstwo uzytecznych parametrów
obrazu, czego nie osiągnę na tradycyjnym wizjerze.

Data: 2012-07-06 11:55:57
Autor: Sergiusz Rozanski

On 12-06-28 18:04, Marek wrote:

[...]

Może się będę powtarzał, ale dla mnie wizjer elektroniczny ma upierdliwy lag.
Ja wiem że jest on minimalizowany itd, ale jak ktoś od małego dziecka pstrykał
zenitami i practikami to przesiadka na coś co ma w środku ekranik (raczej
kiepski) jest niekomfortowe.
Co do parametrów to tak, fajnie widzieć w środku histogram i to by się mi
przydało :) reszte info mam (czas,przysłona,iso,światłomierz/korekta), Ale
też zawsze pozostaje live view na wyświetlacz główny - więc mam tak i tak, w
A77 już nie.
Co do histogramu, to nie wiem czemu po naciśnięcia jakiegoś guzika na body
(w ciemno!) światłomierz/korekta exp nie pokazuje po prostu rozpiętości
sceny zamiast 1 wartości. Przecież czujnikami pokryty jest cała scena - u mnie
35 stref!, można pokazać ich skrajości zamiast zwykłego za mało, za dużo.

Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego?