Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.foto   »   Czym różni siÄ™ aparat profesjonalny od amatorskiego?

Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego?

Data: 2012-06-28 12:10:10
Autor: Pawel Gancarz
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego?
W dniu 2012-06-27 22:29, Marek pisze:
Witam,

Noszę się z zamiarem kupienia Sony A77. Uchodzi on za sprzęt amatorski. Gdy
czytam opinie o nim - nie dostaję żadnych konkretów. Padają sformułowania
typu "profesjonaliści czuliby lekki niedosyt posługując się tym aparatem".
Czy ktoś mógłby uzupełnić moją wiedzę i wytłumaczyć o co może chodzić?

Jeśli takie jest Twoje kryterium wyboru aparatu, to czytałem
opinię o aparacie Canonmatic, że profesjonaliści na całym
świecie przepłacają, byle go tylko zdobyć (była to opinia sprzedawcy).
--
We all go a little mad sometimes.
Norman Bates

Data: 2012-06-28 18:03:50
Autor: Marek
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego?
Dnia Thu, 28 Jun 2012 12:10:10 +0200, Pawel Gancarz napisał(a):

W dniu 2012-06-27 22:29, Marek pisze:
Witam,

Noszę się z zamiarem kupienia Sony A77. Uchodzi on za sprzęt amatorski. Gdy
czytam opinie o nim - nie dostaję żadnych konkretów. Padają sformułowania
typu "profesjonaliści czuliby lekki niedosyt posługując się tym aparatem".
Czy ktoś mógłby uzupełnić moją wiedzę i wytłumaczyć o co może chodzić?

Jeśli takie jest Twoje kryterium wyboru aparatu, to czytałem
opinię o aparacie Canonmatic, że profesjonaliści na całym
świecie przepłacają, byle go tylko zdobyć (była to opinia sprzedawcy).

Moje kryterium takie nie jest ale chciałbym dowiedzieć się o tym czego może
być brak w tym aparacie gdyż być może przeoczę bardzo potrzebną
funkcjonalność. Wydawało mi się, że poza bezużytecznymi efektami
specjalnymi nic więcej już aparaty mieć nie mogą.

Data: 2012-06-28 22:30:50
Autor: JA
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego?
On 2012-06-28 16:03:50 +0000, Marek <precz@spamowi.com> said:


Moje kryterium takie nie jest ale chciałbym dowiedzieć się o tym czego może
być brak w tym aparacie gdyż być może przeoczę bardzo potrzebn±
funkcjonalno¶ć. Wydawało mi się, że poza bezużytecznymi efektami
specjalnymi nic więcej już aparaty mieć nie mog±.

Użyteczne funkcjonalno¶ci aparatu:
Rejestrator obrazu.
Migawka
Obiektyw
Przesłona
Celownik
Cała reszta, to bezużyteczne efekty specjalne.
--
200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czuło¶ć jak 100.
Nie odpowiadam na tre¶ci nad cytatem.
Pozdrawiam
JA
www.skanowanie-35mm.pl

Data: 2012-06-29 00:12:58
Autor: Marek
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego?
Dnia Thu, 28 Jun 2012 22:30:50 +0200, JA napisał(a):

Użyteczne funkcjonalności aparatu:
Rejestrator obrazu.
Migawka
Obiektyw
Przesłona
Celownik
Cała reszta, to bezużyteczne efekty specjalne.

Dopisałbym jeszcze do tej listy:
- dużą dynamikę przetwornika aby szum nie pożarł obrazu
- możliwość robienia zdjęć HDR - duża rozrdzielczość przetwornika ułatwiająca zachowanie jakości
szparowania w programach graficznych

Przy ujęciach sportowych lub typu sportowego:
- śledzenie ruchu obietów aby zapewnić ostrość
- szybkie zdjęcia seryjne (12 klatek/s) aby mieć szansę na wyłowienie
najlepszego ujęcia

DuĹĽÄ… dygresjÄ™ czynimy od wÄ…tku :-)

Data: 2012-07-14 16:31:27
Autor: Gotfryd Smolik news
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego?
On Thu, 28 Jun 2012, Marek wrote:

Dnia Thu, 28 Jun 2012 12:10:10 +0200, Pawel Gancarz napisał(a):

Je¶li takie jest Twoje kryterium wyboru aparatu, to czytałem
opinię o aparacie Canonmatic,
[...]

Moje kryterium takie nie jest

  Zakładam ze ironię załapałe¶ :)

ale chciałbym dowiedzieć się o tym czego może
być brak w tym aparacie gdyż być może przeoczę bardzo potrzebn±
funkcjonalno¶ć. Wydawało mi się, że poza bezużytecznymi efektami
specjalnymi nic więcej już aparaty mieć nie mog±.

  Kwestia czasu, nim zmienisz zdanie.
  Wył±cznie.
  Jest jeszcze taka wersja, że zwyczajnie zapomnisz, jakich kryteriów
nie brałe¶ "na dzi¶" pod uwagę, i będziesz się upierał że zawsze
brałe¶ :)

  Problem "jaki dobry aparat" wraca regularnie, i jedn± ze spotykanych,
a spotykaj±cych się z bardzo kontrowersyjnym przyjęciem, jest
odpowiedĽ "jakikolwiek".
  Na ogół (odpowiedĽ) odbierana jako niegrzeczno¶ć, ale co poradzić :]
  Powód jest prosty: to TY ocenisz, co Ci pasuje, a czego brakuje!

  Ad rem :)
  Już masz listę cech, na które różne osoby z różnych przyczyn zwróc± uwagę.
  Dorzucę jedn± z wyróżniaj±cych aparaty "profesjonalne".

  I z góry zastrzegę, że zdaję sobie z tego sprawę, bo jak kupiłem
kiedy¶ "duż± hybrydę", to w tej kategorii była lepiej wyposażona
niż (ówczesne) tańsze lustrzanki.

  Jest to zwyczajnie i po prostu liczba przycisków!

  Jak będziesz kiedy¶ szukał po menu "dwa w prawo, raz w górę,
ENTER, ENTER, dwa w lewo" ;) (oczywi¶cie lekko przesadzam) podczas
kiedy osoba obok po prostu wciska przycisk i... już, bo ruchu
kółkiem nawet nie dostrzegłe¶, to docenisz :)
  Osobna sprawa, to jak ta "klawiszologia" jest rozmieszczona, bo
co producent to inna koncepcja. Ale przypuszczam, że rozmieszczenia
(nawet mniej ergonomicznego) można się 'naumieć', za to braku
zast±pić nie da się niczym.
  Ale "klawiszologia" kosztuje, więc producenci oszczędzaj±,
i wła¶nie w "amatorskich" łatwiej o takie "przyoszczędzone"
modele.

  I teraz - co my tu mamy.
  Primo - wszelkie elementy "profesjonalne".
- kółka (koniecznie) do ustawiania, mog± być trzy lub więcej ;)
  (w praktyce licz na dwa, domy¶lnie przypisane do czasu ekspozycji
  oraz przysłony *lub* - w zależno¶ci od trybu - korekty warto¶ci;
  aparaty z trzema kółkami AFAIR występowały, ale w kategorii "prawdziwe
  profi)
- przyciski typu ALT/SHIFT, pozwalaj±ce tych kółek używać w innych
  celach, np. trybu ekspozycji lampy błyskowej i jej korekty, balasu
  bieli itede, czyli rzeczy, które w aparatah bez tej funkcjonalnosci
  musz± być szukane po menu
- przyciski do dedykowanych operacji, typu blokada ekspozycji, blokada
  ostro¶ci (wskazane oddzielnie!), w niektórych aparatach s± to
  przyciski programowa(l)ne; tu wypada również zaliczyć wszelkie
  przeł±czniki typu MF/AF/AFP itd, choć to może być cecha sterowania
  obiektywu. Z typowych chyba wypada wymienić również przycisk otwierania
  obiektywu (co oceny położenia płaszczyzny ostro¶ci)
- tu proponuję "niech siem fpisujom marki", czyli zestawienie listy
  przycisków spotykanych w różnych aparatach :D

  Dalej - przyciski "amatorskie", których profi się brzydz±, nie
  przyznaj± do używania i w ogóle, a które mog± się bardzo przydać
  wła¶nie wtedy, jak najdzie Cię na "profi".
  Aparat masz w trybie M (w pełni manualnie sterowany) do fotki
  w pomieszczeniu, a tu za oknem siada Ci jaki¶ rzadko spotykany
  ptak... nim ustawisz ekspozycję, on się pożegna.
  Czyli "zielony przycisk" (zwany również "panic"), który przestawia
  aparat na czas przyciskania w tryb "P" (poprzednie ustawienia
  aparat pamięta!), przycisk RAW, pamiętaj±c że RAW zazwyczaj
  ogranicza szybkostrzelno¶ć; jak dla mnie mogłyby istnieć
  również przyciski "seria" i "bracketing" :> (nie kojarzę,
  ale może przyciski programowalne da się tak gdzie¶ ustawić).
  No i jakie¶ podgl±dy zdjęcia (po co profi ma mieć podgl±d?
  Po nic. Czyli klawisz "amatorski" ;))

- sposób obsługi menu. I tu też, różne aparaty maj± to zrobione
  różnie, w tym kilka menu wywoływanych różnymi przyciskami
  "pocz±tkowymi": menu jest sterowane zazwyczaj z jakiego¶
  "kółka", ale może być to podwybór konkretnego zestawu
  funkcji po takim klawiszu funkcyjnym, co przyspiesza wybór
  o jeden krok
   W niektórych aparatach menu może być sterowane "wielowej¶ciowo",
  czyli wybór może być wykonywany zarówno klawiszami "od menu"
  jak i np. kręceniem kółkami, co też bywa wygodne.

  To by było na tyle (w sprawie klawiszy) z mojej strony.

  Co by tu jeszcze.
  Może w sprawie "każdemu co innego" :)
  Mi dolegałby np. koncept, w którym aparat steruje mechanizmem
lampy błyskowej.
  Po prostu - jak lampę podniosę, to ma przyj±ć że jej chcę,
a jak "klapnę", to przyj±ć że nie i tyle.
  Również, je¶li wybrałem automatykę.
  A widziałem już takie, że aparat podnosi lampę po uważaniu.
"bo za ciemno".
  No żesz ty... toć widzę. Ale to nie powód do ponoszenia lampy! ;)

  I teraz kto ma wymy¶leć, czy Tobie będzie pasowało
tak czy inaczej?

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-07-15 00:04:38
Autor: Marek
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego?
O rany! Dziękuję za obszerną wypowiedź :-D Dokładnie o takie uwagi mi chodziło. Na
pierwszy rzut oka dostrzegam, że A77 ma za mało programowalnych przycisków.
Pewnie to autor cytowanej przeze mnie wypowiedzi miał na myśli.

No nic... chyba zaryzykuje ten zakup :-) Jeszcze raz dziękuję.

Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona