Data: 2012-06-28 12:10:10 | |
Autor: Pawel Gancarz | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
W dniu 2012-06-27 22:29, Marek pisze:
Witam, Jeśli takie jest Twoje kryterium wyboru aparatu, to czytałem opinię o aparacie Canonmatic, że profesjonaliści na całym świecie przepłacają, byle go tylko zdobyć (była to opinia sprzedawcy). -- We all go a little mad sometimes. Norman Bates |
|
Data: 2012-06-28 18:03:50 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia Thu, 28 Jun 2012 12:10:10 +0200, Pawel Gancarz napisał(a):
W dniu 2012-06-27 22:29, Marek pisze: Moje kryterium takie nie jest ale chciałbym dowiedzieć się o tym czego może być brak w tym aparacie gdyż być może przeoczę bardzo potrzebną funkcjonalność. Wydawało mi się, że poza bezużytecznymi efektami specjalnymi nic więcej już aparaty mieć nie mogą. |
|
Data: 2012-06-28 22:30:50 | |
Autor: JA | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
On 2012-06-28 16:03:50 +0000, Marek <precz@spamowi.com> said:
Użyteczne funkcjonalno¶ci aparatu: Rejestrator obrazu. Migawka Obiektyw Przesłona Celownik Cała reszta, to bezużyteczne efekty specjalne. -- 200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czuło¶ć jak 100. Nie odpowiadam na tre¶ci nad cytatem. Pozdrawiam JA www.skanowanie-35mm.pl |
|
Data: 2012-06-29 00:12:58 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
Dnia Thu, 28 Jun 2012 22:30:50 +0200, JA napisał(a):
Użyteczne funkcjonalności aparatu: Dopisałbym jeszcze do tej listy: - dużą dynamikę przetwornika aby szum nie pożarł obrazu - możliwość robienia zdjęć HDR - duża rozrdzielczość przetwornika ułatwiająca zachowanie jakości szparowania w programach graficznych Przy ujęciach sportowych lub typu sportowego: - śledzenie ruchu obietów aby zapewnić ostrość - szybkie zdjęcia seryjne (12 klatek/s) aby mieć szansę na wyłowienie najlepszego ujęcia Dużą dygresję czynimy od wątku :-) |
|
Data: 2012-07-14 16:31:27 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
On Thu, 28 Jun 2012, Marek wrote:
Dnia Thu, 28 Jun 2012 12:10:10 +0200, Pawel Gancarz napisał(a):[...]
Zakładam ze ironię załapałe¶ :) ale chciałbym dowiedzieć się o tym czego może Kwestia czasu, nim zmienisz zdanie. Wył±cznie. Jest jeszcze taka wersja, że zwyczajnie zapomnisz, jakich kryteriów nie brałe¶ "na dzi¶" pod uwagę, i będziesz się upierał że zawsze brałe¶ :) Problem "jaki dobry aparat" wraca regularnie, i jedn± ze spotykanych, a spotykaj±cych się z bardzo kontrowersyjnym przyjęciem, jest odpowiedĽ "jakikolwiek". Na ogół (odpowiedĽ) odbierana jako niegrzeczno¶ć, ale co poradzić :] Powód jest prosty: to TY ocenisz, co Ci pasuje, a czego brakuje! Ad rem :) Już masz listę cech, na które różne osoby z różnych przyczyn zwróc± uwagę. Dorzucę jedn± z wyróżniaj±cych aparaty "profesjonalne". I z góry zastrzegę, że zdaję sobie z tego sprawę, bo jak kupiłem kiedy¶ "duż± hybrydę", to w tej kategorii była lepiej wyposażona niż (ówczesne) tańsze lustrzanki. Jest to zwyczajnie i po prostu liczba przycisków! Jak będziesz kiedy¶ szukał po menu "dwa w prawo, raz w górę, ENTER, ENTER, dwa w lewo" ;) (oczywi¶cie lekko przesadzam) podczas kiedy osoba obok po prostu wciska przycisk i... już, bo ruchu kółkiem nawet nie dostrzegłe¶, to docenisz :) Osobna sprawa, to jak ta "klawiszologia" jest rozmieszczona, bo co producent to inna koncepcja. Ale przypuszczam, że rozmieszczenia (nawet mniej ergonomicznego) można się 'naumieć', za to braku zast±pić nie da się niczym. Ale "klawiszologia" kosztuje, więc producenci oszczędzaj±, i wła¶nie w "amatorskich" łatwiej o takie "przyoszczędzone" modele. I teraz - co my tu mamy. Primo - wszelkie elementy "profesjonalne". - kółka (koniecznie) do ustawiania, mog± być trzy lub więcej ;) (w praktyce licz na dwa, domy¶lnie przypisane do czasu ekspozycji oraz przysłony *lub* - w zależno¶ci od trybu - korekty warto¶ci; aparaty z trzema kółkami AFAIR występowały, ale w kategorii "prawdziwe profi) - przyciski typu ALT/SHIFT, pozwalaj±ce tych kółek używać w innych celach, np. trybu ekspozycji lampy błyskowej i jej korekty, balasu bieli itede, czyli rzeczy, które w aparatah bez tej funkcjonalnosci musz± być szukane po menu - przyciski do dedykowanych operacji, typu blokada ekspozycji, blokada ostro¶ci (wskazane oddzielnie!), w niektórych aparatach s± to przyciski programowa(l)ne; tu wypada również zaliczyć wszelkie przeł±czniki typu MF/AF/AFP itd, choć to może być cecha sterowania obiektywu. Z typowych chyba wypada wymienić również przycisk otwierania obiektywu (co oceny położenia płaszczyzny ostro¶ci) - tu proponuję "niech siem fpisujom marki", czyli zestawienie listy przycisków spotykanych w różnych aparatach :D Dalej - przyciski "amatorskie", których profi się brzydz±, nie przyznaj± do używania i w ogóle, a które mog± się bardzo przydać wła¶nie wtedy, jak najdzie Cię na "profi". Aparat masz w trybie M (w pełni manualnie sterowany) do fotki w pomieszczeniu, a tu za oknem siada Ci jaki¶ rzadko spotykany ptak... nim ustawisz ekspozycję, on się pożegna. Czyli "zielony przycisk" (zwany również "panic"), który przestawia aparat na czas przyciskania w tryb "P" (poprzednie ustawienia aparat pamięta!), przycisk RAW, pamiętaj±c że RAW zazwyczaj ogranicza szybkostrzelno¶ć; jak dla mnie mogłyby istnieć również przyciski "seria" i "bracketing" :> (nie kojarzę, ale może przyciski programowalne da się tak gdzie¶ ustawić). No i jakie¶ podgl±dy zdjęcia (po co profi ma mieć podgl±d? Po nic. Czyli klawisz "amatorski" ;)) - sposób obsługi menu. I tu też, różne aparaty maj± to zrobione różnie, w tym kilka menu wywoływanych różnymi przyciskami "pocz±tkowymi": menu jest sterowane zazwyczaj z jakiego¶ "kółka", ale może być to podwybór konkretnego zestawu funkcji po takim klawiszu funkcyjnym, co przyspiesza wybór o jeden krok W niektórych aparatach menu może być sterowane "wielowej¶ciowo", czyli wybór może być wykonywany zarówno klawiszami "od menu" jak i np. kręceniem kółkami, co też bywa wygodne. To by było na tyle (w sprawie klawiszy) z mojej strony. Co by tu jeszcze. Może w sprawie "każdemu co innego" :) Mi dolegałby np. koncept, w którym aparat steruje mechanizmem lampy błyskowej. Po prostu - jak lampę podniosę, to ma przyj±ć że jej chcę, a jak "klapnę", to przyj±ć że nie i tyle. Również, je¶li wybrałem automatykę. A widziałem już takie, że aparat podnosi lampę po uważaniu. "bo za ciemno". No żesz ty... toć widzę. Ale to nie powód do ponoszenia lampy! ;) I teraz kto ma wymy¶leć, czy Tobie będzie pasowało tak czy inaczej? pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2012-07-15 00:04:38 | |
Autor: Marek | |
Czym różni się aparat profesjonalny od amatorskiego? | |
O rany! Dziękuję za obszerną wypowiedź :-D Dokładnie o takie uwagi mi chodziło. Na
pierwszy rzut oka dostrzegam, że A77 ma za mało programowalnych przycisków. Pewnie to autor cytowanej przeze mnie wypowiedzi miał na myśli. No nic... chyba zaryzykuje ten zakup :-) Jeszcze raz dziękuję. |
|