Czym się różnią głośniki?

Data: 2011-05-09 19:18:27
Autor: hubert depesz lubaczewski
Czym się różnią głośniki?
po pierwsze - widzÄ™, ĹĽe jest coĹ› takiego jak impedancja - 4, 6 lub 8
ohmów (a przynajmniej takie widzę/widziałem).
czy do amplitunera mogę podłczyć dowolne, czy amplitunery są do głośników
o danej impedancji tylko?

po drugie - ktĂłre firmy sÄ… lepsze a ktĂłre gorsze?

po trzecie - są głośniki takie jak te: http://www.ceneo.pl/10334673 i
takie jak te: http://www.ceneo.pl/1808154
w szczególności chodzi mi o to, że w tych tańszych dwa głośniki są takie
wielkie. o co chodzi? czym to się różni, jakie są realne, użytkowe
różnice?

po czwarte - jakiej długości mogą być kable głośnikowe?

depesz

--
The best thing about modern society is how easy it is to avoid contact with it.
                                                             http://depesz.com/

Data: 2011-05-10 10:47:21
Autor: Dedektyf
Czym się różnią głośniki?
W dniu 2011-05-09 19:18, hubert depesz lubaczewski pisze:
[...]

Nie, w uproszczeniu można przyjąć że impedancja zestawu głośnikowego powinna być większa lub równa impedancji wyjścia amplitunera/wzmacniacza.

po drugie - ktĂłre firmy sÄ… lepsze a ktĂłre gorsze?

Zastanawiałeś się nad sensem tego pytania ?

[...]

Różnice między głośnikami są - odsłuchowe, są oczywiście pewne reguły ale i tak nic z nich nie wynika dopóki nie ustawisz danego zestawu u siebie i nie posłuchasz. Moga być zestawy duże a nawet bardzo duże ale cześć ich objętości odpowiadająca za powstawanie dźwieku będzie malutka a sama obudowa będzie pełniła tylko rolę estetycznej podstawki a sa takie gdzie objętość jest spora i właśnie kluczowa.

Bez odsłuchu nie ma szans na dobry wybór

po czwarte - jakiej długości mogą być kable głośnikowe?

długość to jest pikuś, jest jeszcze średnica i cała masa innych voodoo cech ;-)

Data: 2011-05-10 12:25:51
Autor: hubert depesz lubaczewski
Czym się różnią głośniki?
On 2011-05-10, Dedektyf <pan_arek@gazeta.pl> wrote:
[...]

ok. to już jakaś informacja. teraz tylko pozostaje skąd mam wiedzieć
jaką impedancję ma wyjście w danym amplitunerze - z tego co widzę, to
zdecydowanie nie wszędzie takie informacje są.

po drugie - ktĂłre firmy sÄ… lepsze a ktĂłre gorsze?
Zastanawiałeś się nad sensem tego pytania ?

hmm ... jakbym się nie zastanowił to bym nie zadał?

co w nim jest złego? nie wiem jak ze sprzętem audio/video, ale w
większości innych przypadków jakie mi przychodzą do głowy, są marki
które się specjalizują w segmencie ekonomicznym, są takie od średniego,
i takie od wysokojakościowego/wysokocenowego.

może pytanie nie było całkiem jasne - chodzi mi o przewidywalną jakość
sprzętu. przykład - osoba kupująca np. bmw, zasadniczo spodziewa się, że
dostanie coś lepszej jakości niż osoba kupująca np. fiata. nie znaczy
to, ĹĽe fiat jako firma jest gorszy, tylko, ĹĽe ma inny "target".

depesz

Data: 2011-05-11 00:11:53
Autor: Dedektyf
Czym się różnią głośniki?
W dniu 2011-05-10 12:25, hubert depesz lubaczewski pisze:

ok. to już jakaś informacja. teraz tylko pozostaje skąd mam wiedzieć
jaką impedancję ma wyjście w danym amplitunerze - z tego co widzę, to
zdecydowanie nie wszędzie takie informacje są.

To jest akurat podstawowa informacja. Nie może jej nie być.

[...]

Myślę że takie pytanie ma sens tylko wtedy gdy stawiasz pewne warunki, nie ma firm bezwzględnie gorszych czy lepszych.

[...]

No to zaprzeczyłeś sam sobie, jeśli nie to zacznij od targetu bo jak napisałem wyżej nie wiemy jaki jest target.

Data: 2011-05-10 11:57:59
Autor: Maciej Bojko
Czym się różni± gło¶niki?
On Mon, 9 May 2011 19:18:27 +0200, hubert depesz lubaczewski
<depesz@depesz.com> wrote:

po pierwsze - widzę, że jest co¶ takiego jak impedancja - 4, 6 lub 8
ohmów (a przynajmniej takie widzę/widziałem).
czy do amplitunera mogę podłczyć dowolne, czy amplitunery s± do gło¶ników
o danej impedancji tylko?

Cóż. Zagl±dam do instrukcji swojego sprzętu, a tam stoi: 4-16 omów
(jednostk± impedancji s± omy, nie "ohmy"). W zależno¶ci od impedancji
czasem trzeba co¶ przestawić w menu. Ale nie wiem, czy tak jest we
wszystkich. Morał: RTFM.

po czwarte - jakiej długo¶ci mog± być kable gło¶nikowe?

Tak±, by sięgnęły od amplitunera do gło¶nika. Dużo dłuższe s± w zupełno¶ci zbędne, a krótsze będ± za krótkie. Elementarne.

--
Maciej Bójko

Data: 2011-05-10 12:29:14
Autor: hubert depesz lubaczewski
Czym się różnią głośniki?
On 2011-05-10, Maciej Bojko <maciej.bojko@gmail.com> wrote:
[...]
Cóż. Zaglądam do instrukcji swojego sprzętu, a tam stoi: 4-16 omów
(jednostką impedancji są omy, nie "ohmy"). W zależności od impedancji

zależnie od źródła i języka. tam gdzie zazwyczaj szukam - ceneo,
podawana jest nazwa "ohm" i na tym bazowałem. bardzo przepraszam, że
uraziłem twoje poczucie poprawnego języka.

czasem trzeba coś przestawić w menu. Ale nie wiem, czy tak jest we
wszystkich. Morał: RTFM.

rtfm zadziała po kupnie, a nie przed.

po czwarte - jakiej długości mogą być kable głośnikowe?
Taką, by sięgnęły od amplitunera do głośnika. Dużo dłuższe są w zupełności zbędne, a krótsze będą za krótkie. Elementarne.

bardzo zabawne. nie znam siÄ™ na audio. a w mojej branĹĽy praktycznie
każdy kabel ma określoną maksymalną długość. np. 45 centymetrów. nie
sądzie by limit dla głośników był chociażby porównywalnie krótki, ale
pewnie jakiś jest, i dlatego się o to zapytałem.

depesz

Data: 2011-05-10 14:55:47
Autor: Bartłomiej Zieliński
Czym się różni± gło¶niki?
Użytkownik hubert depesz lubaczewski napisał:
rtfm zadziała po kupnie, a nie przed.

Obecnie do wielu sprzętów można ¶ci±gn±ć ten "FM" z internetu zanim w ogóle cokolwiek się kupi :-)

Data: 2011-05-10 17:00:24
Autor: Maciej Bojko
Czym się różni± gło¶niki?
On Tue, 10 May 2011 12:29:14 +0200, hubert depesz lubaczewski
<depesz@depesz.com> wrote:

[...]

zależnie od Ľródła i języka.

Hint co do języka: grupa nazywa się PL.rec.kino-domowe.

tam gdzie zazwyczaj szukam - ceneo,
podawana jest nazwa "ohm" i na tym bazowałem. bardzo przepraszam, że
uraziłem twoje poczucie poprawnego języka.

Grunt, że teraz już wiesz.

czasem trzeba co¶ przestawić w menu. Ale nie wiem, czy tak jest we
wszystkich. Morał: RTFM.

rtfm zadziała po kupnie, a nie przed.

W życiu bym nie rozważał kupna amplitunera, którego instrukcji
producent nie udostępnia online.
Chcesz może kupić worek? W ¶rodku jest kot. Być może.

po czwarte - jakiej długo¶ci mog± być kable gło¶nikowe?
Tak±, by sięgnęły od amplitunera do gło¶nika. Dużo dłuższe s± w zupełno¶ci zbędne, a krótsze będ± za krótkie. Elementarne.

bardzo zabawne.

Dzięki. Ale jeżeli tak mi wyszło, to przypadkiem.
Serio masz tak duże pomieszczenie, że to jest potencjalnym problemem? --
Maciej Bójko

Data: 2011-05-10 15:12:55
Autor: rs
Czym się różni± gło¶niki?

<depesz@depesz.com> wrote:

[...]

Hint co do poprawki: jako purysta jezykowy powolujacy sie na
nazewnictwo w strukturze usenetu, powinienes zglosic do adminow
polskiej galezi, ze w grupie bedacej w polskiej hierarchii, rowniez
wystepuje niepoprawnosc w pisowni jej nazwy, bo jakim niby prawem jest
"rec" (od recreation). jakby nie mozna bylo napisac "rek" (od
rekreacji). prawda? prawda.
dwa. hubert zaglada do instrukcji swojego sprzetu i tam moze stac 4-16
ohms, wiec, zgodnie z zaproponowana przez ciebie logika, dla niego
jednosta impedancji sa ohms (ohmy), a nie omy. prawda? prawda. sadze, ze wytykanie takich bledow _na_usenecie_ to bezproduktywne
czepialstwo i jakkolwiek doceniam walke o czystosc jezyka, to jesli
tak cie razila ta pisownia, to lepiej bylo, po prostu odeslac huberta,
do jakiegos slownika. <rs>

Data: 2011-05-10 17:10:00
Autor: hubert depesz lubaczewski
Czym się różnią głośniki?
On 2011-05-10, Maciej Bojko <maciej.bojko@gmail.com> wrote:
[...]
Serio masz tak duĹĽe pomieszczenie, ĹĽe to jest potencjalnym problemem?

nie sÄ…dzÄ™.

po pierwsze - lubię wiedzieć. po drugie - jeśli limit na
długość kabla jest odpowiednio duży, to mogę ten kabel poprowadzić w
sposób bardziej skomplikowany, dużo dłuższy, ale dla mnie wygodniejszy.

poza tym - jestem spaczony swoim zawodem - kable komputerowe sygnałowe
mają bardzo ściśle ograniczoną długość, i trzeba się z tym liczyć. a te
długości nie zawsze są jakieś olbrzymie. dlatego zawsze lepiej wiedzieć
niż się po fakcie dowiedzieć: "ale przecież to oczywiste, że taki kabel
nie może być dłuższy niż ...".

depesz

Data: 2011-05-10 19:59:45
Autor: P.B.
Czym się różnią głośniki?
Dnia Tue, 10 May 2011 17:10:00 +0200, hubert depesz lubaczewski napisał(a):

poza tym - jestem spaczony swoim zawodem - kable komputerowe sygnałowe
maj± bardzo ¶ci¶le ograniczon± długo¶ć, i trzeba się z tym liczyć. a te
długo¶ci nie zawsze s± jakie¶ olbrzymie. dlatego zawsze lepiej wiedzieć
niż się po fakcie dowiedzieć: "ale przecież to oczywiste, że taki kabel
nie może być dłuższy niż ...".

Nie wiem co to za kable komputerowe maj± takie straszne ograniczenia na
długo¶ć, ale w kablach gło¶nikowych max. częstotliwo¶ć sygnału analogowego
to 20 kHz, więc przy długo¶ciach poniżej kilometra, pojemno¶ć i
indukcyjno¶ć kabla nie ma większego znaczenia, a rezystancja jest
nieistotna do kilkunastu metrów kabla. W najgorszym wypadku, gdyby tego
kabla miało być ponad 20 metrów, to dałbym jaki¶ grubszy i to wszytko. I
pamiętaj, że to jest analogowe poł±czenie, więc nie ma działa/nie działa
tylko cała gama stanów po¶rednich.

--
Pozdrawiam,

Przemek

Data: 2011-05-10 22:33:45
Autor: hubert depesz lubaczewski
Czym się różnią głośniki?
On 2011-05-10, P.B. <pbernat@wp.pl> wrote:
Nie wiem co to za kable komputerowe majÄ… takie straszne ograniczenia na
długość,

najprostsze - sata - 1m. pata - 45cm. external sata - ledwie 2m. nawet
infiniband na kablach cx4 ma limit 15 metrĂłw - co prawda jest to sporo
więcej niż 45cm, ale też trzeba wiedzieć jaki jest limit by się nie
okazało, że dwie szafy można połączyć, ale tylko po prostej, w poprzek
klatki, a nie ładnie pod podłogą.

ale w kablach głośnikowych max. częstotliwość sygnału analogowego
to 20 kHz, więc przy długościach poniżej kilometra, pojemność i
indukcyjność kabla nie ma większego znaczenia, a rezystancja jest
nieistotna do kilkunastu metrĂłw kabla. W najgorszym wypadku, gdyby tego
kabla miało być ponad 20 metrów, to dałbym jakiś grubszy i to wszytko. I
pamiętaj, że to jest analogowe połączenie, więc nie ma działa/nie działa
tylko cała gama stanów pośrednich.

aha. i to jest super informacja. dzięki wielkie.

depesz

Data: 2011-05-11 00:15:41
Autor: Dedektyf
Czym się różnią głośniki?
W dniu 2011-05-10 22:33, hubert depesz lubaczewski pisze:

najprostsze - sata - 1m. pata - 45cm. external sata - ledwie 2m.

No a teraz zastanówmy się czym różni się kabel sata od E-Sata ...

Data: 2011-05-11 07:46:28
Autor: Bartłomiej Zieliński
Czym się różni± gło¶niki?
Użytkownik hubert depesz lubaczewski napisał:
najprostsze - sata - 1m. pata - 45cm. external sata - ledwie 2m. nawet
infiniband na kablach cx4 ma limit 15 metrów - co prawda jest to sporo
więcej niż 45cm, ale też trzeba wiedzieć jaki jest limit by się nie
okazało, że dwie szafy można poł±czyć, ale tylko po prostej, w poprzek
klatki, a nie ładnie pod podłog±.

No tak, ale tam lec± GHz, a w audio mówimy o częstotliwo¶ciach najwyżej kilkudziesięciu kHz. Czyli efekty niedopasowania falowego nie maj± (aż takiego) znaczenia. A powiada się, że przy 6-7 GHz poł±czenie wewn±trz procesora staje się lini± dług±...

Data: 2011-05-10 22:29:34
Autor: Bartłomiej Zieliński
Czym się różni± gło¶niki?
Użytkownik Maciej Bojko napisał:
Cóż. Zagl±dam do instrukcji swojego sprzętu, a tam stoi: 4-16 omów
(jednostk± impedancji s± omy, nie "ohmy").

A tak w ogóle to nie używa się już w tym kontek¶cie znaku "duża omega"?

Data: 2011-05-10 15:09:55
Autor: Bartłomiej Zieliński
Czym się różni± gło¶niki?
Użytkownik hubert depesz lubaczewski napisał:
czy do amplitunera mogę podłczyć dowolne, czy amplitunery s± do gło¶ników
o danej impedancji tylko?

W skrócie jest to tak, że je¶li gło¶nik ma mniejsz± impedancję niż przewiduje konstrukcja wzmacniacza, to jest narażony na większe pr±dy. Może to spowodować spalenie się gło¶nika lub (IMO rzadziej) wzmacniacza. Ale je¶li nie będziesz przesadzał z gło¶no¶ci±, to i jedno i drugie ma szansę żyć długo i szczę¶liwie.
Podobnie w drug± stronę. Duża impedancja gło¶nika zmniejsza pr±d, więc trzeba nastawić wzmacniacz na większ± gło¶no¶ć aby uzyskać podobny efekt.

Data: 2011-05-10 16:57:46
Autor: hubert depesz lubaczewski
Czym się różnią głośniki?
On 2011-05-10, Bartłomiej Zieliński <Bartlomiej.Zielinski@polsl.pl> wrote:
Użytkownik hubert depesz lubaczewski napisał:
czy do amplitunera mogę podłczyć dowolne, czy amplitunery są do głośników
o danej impedancji tylko?

W skrócie jest to tak, że jeśli głośnik ma mniejszą impedancję niż przewiduje konstrukcja wzmacniacza, to jest narażony na większe prądy. Może to spowodować spalenie się głośnika lub (IMO rzadziej) wzmacniacza. Ale jeśli nie będziesz przesadzał z głośnością, to i jedno i drugie ma szansę żyć długo i szczęśliwie.
Podobnie w drugą stronę. Duża impedancja głośnika zmniejsza prąd, więc trzeba nastawić wzmacniacz na większą głośność aby uzyskać podobny efekt.

ok. dzięki za dokładne wyjaśnienie. kumam teraz (a przynajmniej sądzę,
ĹĽe kumam).

co do długości kabli głośnikowych, to zakładam, że limity które są są i
tak nieosiÄ…galne w standardowych sytuacjach i/lub trochÄ™
niestandardowych.

depesz

Data: 2011-05-11 07:43:47
Autor: Bartłomiej Zieliński
Czym się różni± gło¶niki?
Użytkownik hubert depesz lubaczewski napisał:
co do długo¶ci kabli gło¶nikowych, to zakładam, że limity które s± s± i
tak nieosi±galne w standardowych sytuacjach i/lub trochę
niestandardowych.

W kablu ważne jest to, żeby nie psuł sygnału. O ile ważna jest długo¶ć kabla na wej¶ciu wzmacniacza (słaby sygnał), o tyle kabel wyj¶ciowy przenosi sygnały znacznie większej mocy, zatem czuło¶ć na zakłócenia jest mniejsza. Poza tym ewentualne zakłócenie sygnału wej¶ciowego również zostanie wzmocnione, a wyj¶ciowego - już nie. Na mój gust 20m kabla to nie jest wcale szczyt możliwo¶ci, a dla "¶więtego spokoju" można dać przewody o większej ¶rednicy.

Data: 2011-05-12 23:41:33
Autor: Zbigniew Cofała
Czym się różni± gło¶niki?
Bartłomiej Zieliński wrote:

[...]

Nope. To na jakie pr±dy jest narażony gło¶nik, zależy jedynie od napięcia wyj¶ciowego wzmacniacza (które reguluje się pokrętłem gło¶no¶ci) i od impedancji gło¶nika. A projektant gło¶nika raczej zadbał o to żeby nie spalić go pr±dem wynikaj±cym z jego własnej impedancji. To tak jakby¶ napisał że je¶li w miejsce żarówki 40 watów wsadzisz setkę, to się zaraz spali, bo przepłynie przez ni± większy pr±d. :)

Jedynie co jest narażone na spalenie w takim przypadku, to tranzystory końcowego stopnia wzmacniacza mocy - przez które to owszem, może przepłyn±ć wtedy większy pr±d, niż ten na który zostały one przewidziane.
Ale je¶li nie będziesz przesadzał z gło¶no¶ci±, to i
jedno i drugie ma szansę żyć długo i szczę¶liwie.

Niekoniecznie. Np. jak sobie popatrzysz na wykres impedancji jakiego¶ zestawu w funkcji częstotliwo¶ci, to można zobaczyć że dla niektórych częstotliwo¶ci impedancja gło¶nika nominalnie 4 omowego spada do 2 omów albo i mniej, a to przy podł±czaniu do wzmacniacza 8 omowego może go zjarać nawet przy całkiem niewielkim poziomie gło¶no¶ci.
Podobnie w drug± stronę. Duża impedancja gło¶nika zmniejsza pr±d, więc
trzeba nastawić wzmacniacz na większ± gło¶no¶ć aby uzyskać podobny
efekt.

A to się zgadza.

--
Zbigniew[at]Cofala[dot]com
http://turox.pl

Data: 2011-05-13 07:06:45
Autor: Bartłomiej Zieliński
Czym się różni± gło¶niki?
Użytkownik Zbigniew Cofała napisał:
A projektant gło¶nika raczej zadbał o to żeby nie spalić go pr±dem
wynikaj±cym z jego własnej impedancji.

Czyli je¶li podł±czę gło¶nik 1W do wzmacniacza 100W i dam na full to gło¶nik nie spali się?

[...]

No ale przy małej gło¶no¶ci pr±d mimo wszystko nie powinien przekroczyć dopuszczalnego dla danego wzmacniacza. Np. je¶li gło¶no¶ć jest ustawiona powiedzmy na 10% to jeszcze jest chyba spory margines bezpieczeństwa.

Data: 2011-05-13 15:41:06
Autor: Zbigniew Cofała
Czym się różni± gło¶niki?
[...]

Spali się, ale co to ma do rzeczy? Rozróżniasz - mam nadzieję - dopuszczaln± moc dla gło¶nika od jego impedancji?

[...]

Powiedzmy, a sk±d wiesz że masz ustawione 10% mocy - "na ucho"? Zestawy maj± różn± efektywno¶ć, jedne maj± np 86 dB/W/m a inne dochodz± do 95 dB/W/m - i te drugie graj± prawie 10 razy gło¶niej przy tej samej mocy.

Pokrętło gło¶no¶ci dużo nie mówi, tym tylko zmieniasz napięcie.

--
Zbigniew[at]Cofala[dot]com
http://turox.pl

Data: 2011-05-13 16:12:29
Autor: Bartłomiej Zieliński
Czym się różni± gło¶niki?
Użytkownik Zbigniew Cofała napisał:
Spali się, ale co to ma do rzeczy? Rozróżniasz - mam nadzieję -
dopuszczaln± moc dla gło¶nika od jego impedancji?

Rozróżniam :-)
Załóżmy, że wyj¶cie wzmacniacza wytrzymuje jaki¶ tam pr±d maksymalny. Przy niskim poziomie gło¶no¶ci (jak sam piszesz poniżej) napięcie na wyj¶ciu jest niskie, zatem można by przyj±ć, że dla gło¶nika np. 4-omowego i małej gło¶no¶ci przez wyj¶cie wzmacniacza przepłynie mniejszy pr±d niż przy gło¶niku np. 8-omowym i dużej gło¶no¶ci.

[...]

Popełniłem skrót my¶lowy - chodziło mi o gło¶no¶ć ustawion± na 1 w skali od 0 do 10 :-)
Co za¶ się tyczy efektywno¶ci zestawu, to oczywi¶cie należy założyć, że ten parametr nie zmienia się przy naszych rozważaniach.

Czym się różnią głośniki?