Czym się różni± gło¶niki?

Data: 2011-05-10 11:57:59
Autor: Maciej Bojko
Czym się różni± gło¶niki?
On Mon, 9 May 2011 19:18:27 +0200, hubert depesz lubaczewski
<depesz@depesz.com> wrote:

po pierwsze - widzę, że jest co¶ takiego jak impedancja - 4, 6 lub 8
ohmów (a przynajmniej takie widzę/widziałem).
czy do amplitunera mogę podłczyć dowolne, czy amplitunery s± do gło¶ników
o danej impedancji tylko?

Cóż. Zagl±dam do instrukcji swojego sprzętu, a tam stoi: 4-16 omów
(jednostk± impedancji s± omy, nie "ohmy"). W zależno¶ci od impedancji
czasem trzeba co¶ przestawić w menu. Ale nie wiem, czy tak jest we
wszystkich. Morał: RTFM.

po czwarte - jakiej długo¶ci mog± być kable gło¶nikowe?

Tak±, by sięgnęły od amplitunera do gło¶nika. Dużo dłuższe s± w zupełno¶ci zbędne, a krótsze będ± za krótkie. Elementarne.

--
Maciej Bójko

Data: 2011-05-10 12:29:14
Autor: hubert depesz lubaczewski
Czym się różnią głośniki?
On 2011-05-10, Maciej Bojko <maciej.bojko@gmail.com> wrote:
po pierwsze - widzÄ™, ĹĽe jest coĹ› takiego jak impedancja - 4, 6 lub 8
ohmów (a przynajmniej takie widzę/widziałem).
czy do amplitunera mogę podłczyć dowolne, czy amplitunery są do głośników
o danej impedancji tylko?
Cóż. Zaglądam do instrukcji swojego sprzętu, a tam stoi: 4-16 omów
(jednostką impedancji są omy, nie "ohmy"). W zależności od impedancji

zależnie od źródła i języka. tam gdzie zazwyczaj szukam - ceneo,
podawana jest nazwa "ohm" i na tym bazowałem. bardzo przepraszam, że
uraziłem twoje poczucie poprawnego języka.

czasem trzeba coś przestawić w menu. Ale nie wiem, czy tak jest we
wszystkich. Morał: RTFM.

rtfm zadziała po kupnie, a nie przed.

po czwarte - jakiej długości mogą być kable głośnikowe?
Taką, by sięgnęły od amplitunera do głośnika. Dużo dłuższe są w zupełności zbędne, a krótsze będą za krótkie. Elementarne.

bardzo zabawne. nie znam siÄ™ na audio. a w mojej branĹĽy praktycznie
każdy kabel ma określoną maksymalną długość. np. 45 centymetrów. nie
sądzie by limit dla głośników był chociażby porównywalnie krótki, ale
pewnie jakiś jest, i dlatego się o to zapytałem.

depesz

--
The best thing about modern society is how easy it is to avoid contact with it.
                                                             http://depesz.com/

Data: 2011-05-10 14:55:47
Autor: Bartłomiej Zieliński
Czym się różni± gło¶niki?
Użytkownik hubert depesz lubaczewski napisał:
rtfm zadziała po kupnie, a nie przed.

Obecnie do wielu sprzętów można ¶ci±gn±ć ten "FM" z internetu zanim w ogóle cokolwiek się kupi :-)

Data: 2011-05-10 17:00:24
Autor: Maciej Bojko
Czym się różni± gło¶niki?
On Tue, 10 May 2011 12:29:14 +0200, hubert depesz lubaczewski
<depesz@depesz.com> wrote:

[...]

zależnie od Ľródła i języka.

Hint co do języka: grupa nazywa się PL.rec.kino-domowe.

tam gdzie zazwyczaj szukam - ceneo,
podawana jest nazwa "ohm" i na tym bazowałem. bardzo przepraszam, że
uraziłem twoje poczucie poprawnego języka.

Grunt, że teraz już wiesz.

czasem trzeba co¶ przestawić w menu. Ale nie wiem, czy tak jest we
wszystkich. Morał: RTFM.

rtfm zadziała po kupnie, a nie przed.

W życiu bym nie rozważał kupna amplitunera, którego instrukcji
producent nie udostępnia online.
Chcesz może kupić worek? W ¶rodku jest kot. Być może.

po czwarte - jakiej długo¶ci mog± być kable gło¶nikowe?
Tak±, by sięgnęły od amplitunera do gło¶nika. Dużo dłuższe s± w zupełno¶ci zbędne, a krótsze będ± za krótkie. Elementarne.

bardzo zabawne.

Dzięki. Ale jeżeli tak mi wyszło, to przypadkiem.
Serio masz tak duże pomieszczenie, że to jest potencjalnym problemem? --
Maciej Bójko

Data: 2011-05-10 15:12:55
Autor: rs
Czym się różni± gło¶niki?

<depesz@depesz.com> wrote:

[...]

Hint co do poprawki: jako purysta jezykowy powolujacy sie na
nazewnictwo w strukturze usenetu, powinienes zglosic do adminow
polskiej galezi, ze w grupie bedacej w polskiej hierarchii, rowniez
wystepuje niepoprawnosc w pisowni jej nazwy, bo jakim niby prawem jest
"rec" (od recreation). jakby nie mozna bylo napisac "rek" (od
rekreacji). prawda? prawda.
dwa. hubert zaglada do instrukcji swojego sprzetu i tam moze stac 4-16
ohms, wiec, zgodnie z zaproponowana przez ciebie logika, dla niego
jednosta impedancji sa ohms (ohmy), a nie omy. prawda? prawda. sadze, ze wytykanie takich bledow _na_usenecie_ to bezproduktywne
czepialstwo i jakkolwiek doceniam walke o czystosc jezyka, to jesli
tak cie razila ta pisownia, to lepiej bylo, po prostu odeslac huberta,
do jakiegos slownika. <rs>

Data: 2011-05-10 17:10:00
Autor: hubert depesz lubaczewski
Czym się różnią głośniki?
On 2011-05-10, Maciej Bojko <maciej.bojko@gmail.com> wrote:
[...]
Serio masz tak duĹĽe pomieszczenie, ĹĽe to jest potencjalnym problemem?

nie sÄ…dzÄ™.

po pierwsze - lubię wiedzieć. po drugie - jeśli limit na
długość kabla jest odpowiednio duży, to mogę ten kabel poprowadzić w
sposób bardziej skomplikowany, dużo dłuższy, ale dla mnie wygodniejszy.

poza tym - jestem spaczony swoim zawodem - kable komputerowe sygnałowe
mają bardzo ściśle ograniczoną długość, i trzeba się z tym liczyć. a te
długości nie zawsze są jakieś olbrzymie. dlatego zawsze lepiej wiedzieć
niż się po fakcie dowiedzieć: "ale przecież to oczywiste, że taki kabel
nie może być dłuższy niż ...".

depesz

Data: 2011-05-10 19:59:45
Autor: P.B.
Czym się różnią głośniki?
Dnia Tue, 10 May 2011 17:10:00 +0200, hubert depesz lubaczewski napisał(a):

poza tym - jestem spaczony swoim zawodem - kable komputerowe sygnałowe
maj± bardzo ¶ci¶le ograniczon± długo¶ć, i trzeba się z tym liczyć. a te
długo¶ci nie zawsze s± jakie¶ olbrzymie. dlatego zawsze lepiej wiedzieć
niż się po fakcie dowiedzieć: "ale przecież to oczywiste, że taki kabel
nie może być dłuższy niż ...".

Nie wiem co to za kable komputerowe maj± takie straszne ograniczenia na
długo¶ć, ale w kablach gło¶nikowych max. częstotliwo¶ć sygnału analogowego
to 20 kHz, więc przy długo¶ciach poniżej kilometra, pojemno¶ć i
indukcyjno¶ć kabla nie ma większego znaczenia, a rezystancja jest
nieistotna do kilkunastu metrów kabla. W najgorszym wypadku, gdyby tego
kabla miało być ponad 20 metrów, to dałbym jaki¶ grubszy i to wszytko. I
pamiętaj, że to jest analogowe poł±czenie, więc nie ma działa/nie działa
tylko cała gama stanów po¶rednich.

--
Pozdrawiam,

Przemek

Data: 2011-05-10 22:33:45
Autor: hubert depesz lubaczewski
Czym się różnią głośniki?
On 2011-05-10, P.B. <pbernat@wp.pl> wrote:
Nie wiem co to za kable komputerowe majÄ… takie straszne ograniczenia na
długość,

najprostsze - sata - 1m. pata - 45cm. external sata - ledwie 2m. nawet
infiniband na kablach cx4 ma limit 15 metrĂłw - co prawda jest to sporo
więcej niż 45cm, ale też trzeba wiedzieć jaki jest limit by się nie
okazało, że dwie szafy można połączyć, ale tylko po prostej, w poprzek
klatki, a nie ładnie pod podłogą.

ale w kablach głośnikowych max. częstotliwość sygnału analogowego
to 20 kHz, więc przy długościach poniżej kilometra, pojemność i
indukcyjność kabla nie ma większego znaczenia, a rezystancja jest
nieistotna do kilkunastu metrĂłw kabla. W najgorszym wypadku, gdyby tego
kabla miało być ponad 20 metrów, to dałbym jakiś grubszy i to wszytko. I
pamiętaj, że to jest analogowe połączenie, więc nie ma działa/nie działa
tylko cała gama stanów pośrednich.

aha. i to jest super informacja. dzięki wielkie.

depesz

Data: 2011-05-11 00:15:41
Autor: Dedektyf
Czym się różnią głośniki?
W dniu 2011-05-10 22:33, hubert depesz lubaczewski pisze:

najprostsze - sata - 1m. pata - 45cm. external sata - ledwie 2m.

No a teraz zastanówmy się czym różni się kabel sata od E-Sata ...

Data: 2011-05-11 07:46:28
Autor: Bartłomiej Zieliński
Czym się różni± gło¶niki?
Użytkownik hubert depesz lubaczewski napisał:
najprostsze - sata - 1m. pata - 45cm. external sata - ledwie 2m. nawet
infiniband na kablach cx4 ma limit 15 metrów - co prawda jest to sporo
więcej niż 45cm, ale też trzeba wiedzieć jaki jest limit by się nie
okazało, że dwie szafy można poł±czyć, ale tylko po prostej, w poprzek
klatki, a nie ładnie pod podłog±.

No tak, ale tam lec± GHz, a w audio mówimy o częstotliwo¶ciach najwyżej kilkudziesięciu kHz. Czyli efekty niedopasowania falowego nie maj± (aż takiego) znaczenia. A powiada się, że przy 6-7 GHz poł±czenie wewn±trz procesora staje się lini± dług±...

Data: 2011-05-10 22:29:34
Autor: Bartłomiej Zieliński
Czym się różni± gło¶niki?
Użytkownik Maciej Bojko napisał:
Cóż. Zagl±dam do instrukcji swojego sprzętu, a tam stoi: 4-16 omów
(jednostk± impedancji s± omy, nie "ohmy").

A tak w ogóle to nie używa się już w tym kontek¶cie znaku "duża omega"?

Czym się różni± gło¶niki?