Czynsz do wspólnoty a VAT

Data: 2011-05-13 16:48:32
Autor: K_D_K
Czynsz do wspólnoty a VAT
Jestem na ryczałcie 3%
Wynajmuje lokal od osoby prywatnej będącej płatnikiem VAT.
Oprocz kasy za lokal place czynsz administracyjny (do wspólnoty ale płacę go włascicielce). Dzisiaj wlascicielka przyniosla  mi pismo od wspolnoty gdzie jest oplata za czynsz. Wystawila mi tez fakture w wysokosci tego czynszu + 23%. Wiec wychodzi na to ze place jej czynsz + VAT mimo ze wspolnota każe sobie płacić czynsz bez 23% VATu
Jak to jest? Czemu mam płacić + VAT skoro na rachunku od wspólnoty tego nie ma?

Data: 2011-05-13 17:41:46
Autor: ąćęłńóśźż
Czynsz do wspólnoty a VAT
Zróbcie aneks do umowy najmu, że to najemca ma obowiązek opłacać miesięczne koszty eksploatacyjne w administracji.
Korzystne i z uwagi na vat dla Ciebie, i na dochodowy dla niej.

-- -- -

Data: 2011-05-13 17:43:49
Autor: Piotr Fonon
Czynsz do wspólnoty a VAT
W dniu 13-05-11 16:48, K_D_K pisze:
Jestem na ryczałcie 3%
A co to ma do rzeczy?
Wynajmuje lokal od osoby prywatnej będącej płatnikiem VAT.
Więc płaci ona VAT.
Oprocz kasy za lokal place czynsz administracyjny (do wspólnoty ale
płacę go włascicielce).
Chyba nie ma czegoś takiego. Płacisz właścicielce, a co ona z tym robi, to jej sprawa. To jak skalkulowana jest opłata, jaką pobiera właścicielka - to wasza wewnętrzna sprawa. Mogłoby tam być np. 5x tyle.

Jak to jest? Czemu mam płacić + VAT skoro na rachunku od wspólnoty tego
nie ma?

Takie są już uroki eurosocjalizmu i jego ukochanego VATu.
f.

Data: 2011-05-13 17:56:43
Autor: K_D_K
Czynsz do wspólnoty a VAT
W dniu 2011-05-13 17:43, Piotr Fonon pisze:

Chyba nie ma czegoś takiego. Płacisz właścicielce, a co ona z tym robi,
to jej sprawa. To jak skalkulowana jest opłata, jaką pobiera
właścicielka - to wasza wewnętrzna sprawa. Mogłoby tam być np. 5x tyle.

no ale ona nie placi wspolnocie czynszu + vat tylko sam czynsz wiec czemu ja mam to placic z vatem 23% ?

Data: 2011-05-13 19:22:44
Autor: mvoicem
Czynsz do wspólnoty a VAT
(13.05.2011 17:56), K_D_K wrote:
[...]

Być może dlatego że ona musi odprowadzić 23% od kasy którą od Ciebie
przyjmie.

Gdybyście mieli umowę skonstruowaną tak, że ty jej tylko czynsz (bo
czynsz to jest to co najemca płaci wynajmującemu), a wspólnocie
bezpośrednio opłaty eksploatacyjne, to *być może* udałoby się uniknąć
VATu, ale to się muszą wypowiedzieć bieglejsi grupowicze.

p. m.

Data: 2011-05-13 19:35:25
Autor: K_D_K
Czynsz do wspólnoty a VAT
W dniu 2011-05-13 19:22, mvoicem pisze:
[...]

no ale chyba czynsz nie jest opodatkowany
Jesli by tak było to na wykazie ze wspolnoty bylaby kwota netto i brutto

Data: 2011-05-13 20:31:17
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Czynsz do wspólnoty a VAT
W dniu 2011-05-13 19:35, K_D_K pisze:

no ale chyba czynsz nie jest opodatkowany
Jesli by tak było to na wykazie ze wspolnoty bylaby kwota netto i brutto

We wspólnocie nie ma czynszu. Sprawdź dokładnie, za co płacisz.

Data: 2011-05-13 21:39:29
Autor: mvoicem
Czynsz do wspólnoty a VAT
(13.05.2011 19:35), K_D_K wrote:
[...]

Czynsz nie jest. Ale czynsz to jest to co płacisz wynajmującej.

Jesli by tak było to na wykazie ze wspolnoty bylaby kwota netto i brutto

Zaś to co jest na wykazie ze wspólnoty, to nie jest czynsz. Opłaty
eksploatacyjne czy coś takiego.

Chyba, że wynajmująca nie jest właścicielką mieszkania, tylko wynajmuje
(i podnajmuje Tobie) - wtedy to może być czynsz.

Tak czy inaczej - opłaty eksploatacyjne *być może* nie byłyby
opodatkowane, gdybyś to Ty płacił je do wspólnoty. Ale ponieważ płacisz
je wynajmującej, a *chyba* nie są przedmiotowo zwolnione z VATu, zaś
wynaujmująca jest płatnikiem VATu - wtedy musi naliczyć VAT.

p. m.

Data: 2011-05-14 21:40:49
Autor: Gotfryd Smolik news
Czynsz do wspólnoty a VAT
On Fri, 13 May 2011, K_D_K wrote:

[...]

  Jeśli ona od Ciebie pobiera VAT, to widocznie lokal wynajmujesz w celu
DG - a taki czynsz *JEST* opodatkowany.
  Nie "chyba", ale na pewno (jest).
  Można oczywiście korzystać ze zwolnienia, ale wyłącznie podmiotowego,
znaczy do limitu obrotu VAT.

Jesli by tak było to na wykazie ze wspolnoty bylaby kwota netto i brutto

  Ale Ty mylisz (o czym już było) czynsz z różnymi innymi opłatami.
  Wcześniej czytałem .podatki i tam wpisałem ze dwa słowa - jakiś czas
temu (na .podatki) pisałem dlaczego uważam, że wspólny worek "opłaty"
jest niewłaściwy, i należy dla celów podatkowych *czasem* wypada
go rozbić na drobne (i w jakiejś formie wspólnoty dane do "rozbicia"
dają).

  IMVHO, najlepszym rozwiązaniem byłoby "przekazanie" tych opłat
które można wprost na barki najemcy. Wtedy wynajmujący nie byłby
w "łańcuszku zdarzeń" dla potrzeb VAT.
  Nie wątpię, że wspólnota może stawiać opór - w końcu to dodatkowa
robota dla nich.
  Z kolei... z kolei powstaje wtedy pytanie, czy wspólnota czasem
nie powinna doliczyć VAT :>
  IMO - powinna. CHYBA, że korzysta ze zwolnienie PODMIOTOWEGO,
w co wątpię.

  Powodem jest fakt, że dla VAT:
- wynajem na cele niemieszkalne jest opodatkowany (a nie zwolniony)
- podstawą opodatkowania VAT wcale nie jest czynność cywilnoprawna,
  lecz skutki z nią związane, które w dużym skrócie można opisać
  jako "wydanie lub świadczenie".

  Co do opłat, uważam iż:
- takie składniki, jak "za śmieci" w sposób oczywisty mogą być
  "przerzucone" na najemcę
- takie składniki, jak "woda zużyta na cele budynku" (wspólne),
  wzbudzają wątpliwości, chyba jednak się nie kwalifikują
- takie składniki, jak wszelkie postacie amortyzacji, w tym
  tzw. "fundusz remontowy", w sposób oczywisty nie mogą być
  dla celów podatkowych "przerzucone" na najemcę - najemca
  może je rzecz jasna płacić, ale jako że są obowiązkiem
  wynajmującego, stanowią jego przychód.

  Podstawą do takich tez są:
- 1 i 3: Kodeks Cywilny (numerkami rzuciłem na .podatki,
  nie chce mi się ponownie sprawdzać)
- 2: ustawa o własności lokali

pozdrowienia, Gotfryd

Data: 2011-05-15 05:25:41
Autor: ąćęłń
Czynsz do wspólnoty a VAT
Nie, bo opłaty do 10 dnia miesiąca bez wezwania reguluje ustawa o własności lokali, i było  w końcu wyjasniające orzeczenie SN (albo NSA, poszukaj w archiwum rzepy pod autorką Izabela Lewandowska tak z 9-10 lat temu).

-- -- -

Data: 2011-05-20 12:15:19
Autor: Gotfryd Smolik news
Czynsz do wspólnoty a VAT
On Sun, 15 May 2011,  ąćęłń wrote:

Nie, bo opłaty do 10 dnia miesiąca bez wezwania reguluje ustawa o własności
lokali,

  Ale co to ma do faktu, czy w danym przypadku powinien być doliczony VAT??

  Pomijając sprawę pisania przez Ciebie "do góry nogami" :P, piszesz
o rzeczy zupełnie rozłącznej: terminie płatności.
  Nie ma związku z tym czy VAT się należy czy nie!

i było  w końcu wyjasniające orzeczenie SN (albo NSA, poszukaj w
archiwum rzepy pod autorką Izabela Lewandowska tak z 9-10 lat temu).

  A co tam było o tym, że od lokali wykorzystywanych na cele niemieszkalne
należy odprowadzać VAT (albo przynajmniej korzystać z innego zwolnienia)?
  ;>

z kolei powstaje wtedy pytanie, czy wspólnota czasem nie powinna doliczyć
VAT

  Bo IMO w sposób oczywisty powinna.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-05-20 15:02:49
Autor: ąćęłń
Zaliczki do wspólnoty mieszkaniowej, a VAT.
No to jednak przeczytaj 'Zaliczki nie stanowią obrotu' z 1 marca 2004 r., a może ktoś nam wrzuci całe orzeczenie SN.

-- -- -

Data: 2011-05-21 01:00:25
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 20 May 2011,  ąćęłń wrote:

No to jednak przeczytaj 'Zaliczki nie stanowią obrotu' z 1 marca 2004 r.,

  Nie bedę czytał orzeczenia wydanego wg starej ustawy.
  Nie ma sensu.
  Odwołania do aktualnych przepisów (w tym sprawa VAT od zaliczek oraz
obowiązku kasowego od zaliczek) były wałkowane na .podatki w tym roku,
wg aktualnej ustawy, i polecam tę wersję ;)

może ktoś nam wrzuci całe orzeczenie SN.

  Wiesz dlaczego vat.pl i pit.pl mają tak niskie notowania na .podatki?

BTW: Twój post jest znacznie powyżej zastrzeżeń do ichnich treści.
  Przynajmniej z góry wiadomo, dlaczego nie warto sięgać do wskazanego
wyroku ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-05-14 21:44:50
Autor: Gotfryd Smolik news
Czynsz do wspólnoty a VAT
On Fri, 13 May 2011, K_D_K wrote:

Jesli by tak było to na wykazie ze wspolnoty bylaby kwota netto i brutto

  Wspólnota może nie mieć swiadomości, że lokal jest wynajmowany na
cele gospodarcze.

  I jest tu taka mała poręczna pułapka, dla wynajmujących, wspólnot,
spółdzielni i innych takich: "na DG" wynajem jest opodatkowany, i żaden
przepis nie uprawnia zobowiązanego do niewystawienia faktury (lub
nieprowadzenia ewidencji uproszczonej dla celów zwolnienia) tylko
dlatego, że NIE WIE iż najemca prowadzi DG (lub właściciel bądź
posiadacz własnościowego prawa do lokalu wynajmuje w takim celu)

  :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-05-21 08:03:42
Autor: ąćęłń
Czynsz do wspólnoty, a VAT.
Proponuję się dowiedzieć o ilości "cukru w cukrze", czyli kiedy wspólnota mieszkaniowa jest wspólnotą mieszkaniowa bez obowiązku, a kiedy "wspólnota mieszkaniowa" jest "wspólnotą mieszkaniową" podlegającą obowiązkowi w PTiU.

Podpowiedź: stosunek (udział) jednego do całości i drugiego do całości.

A wspólnota nie jest stroną najmu.

-- -- -
"na DG" wynajem jest opodatkowany, i żaden przepis nie uprawnia
zobowiązanego do niewystawienia faktury tylko dlatego, że NIE WIE iż najemca prowadzi DG.

Data: 2011-05-28 21:20:44
Autor: Gotfryd Smolik news
Czynsz do wspólnoty, a VAT.
On Sat, 21 May 2011,  ąćęłń wrote:

Podpowiedź: stosunek (udział) jednego do całości i drugiego do całości.

  Ależ nie pisałem, że nie mogą korzystać ze zwolnienia.
  Mogą nie wystawiać faktur, ale *nie dlatego* że nie wiedzą
iż najemca prowadzi DG.
  Z przezorności procesowej zostawiam na dole cytat w bezsensownej
formie (znaczy pod tekstem), przeklejał nie będę.

A wspólnota nie jest stroną najmu.

  W sporej części racja, bo w ten sposób zabezpieczona jest
po części przed "zaskoczeniem" - dla porządku dorzucę, że
fakt nie bycia stroną umowy najmu nie wyklucza bycia
stroną umowy o dostarczanie mediów.

-- -- -

Data: 2011-05-21 08:05:51
Autor: ąćęłń
Czynsz do wspólnoty, a VAT.
No to masz pecha / źle wybrałeś.
Wynajmnij od osoby niebędącej płatnikiem VAT (korzystającej ze zwolnienia).

-- -- -