Czytniki kart

Data: 2020-03-19 09:18:11
Autor: ąćęłńóśźż
Czytniki kart
Testuję m.in. prędkość różnych posiadanych kart SD/micro i zauważyłem, że o ile różni się w nich prędkość zapisu (od do ), to prędkość odczytu wszystkich bez wyjątku oscyluje wokół 30 MB/s.
Sugeruje to, iż wąskim gardłem jest zapewne prędkość odczytu przez adapter karta SD -> USB 3.0
Akurat teraz używam czytnika Transcend  RDF5 (kupiony w 2014 za raptem 5 funtów), sprawdzę też innym czytnikiem Kingston MobileLite G4, który zwykle uważałem za szybszy.
Ale pytanie:
Które czytniki USB 3.0 kart SD/microSD pozwalają na prędkości odczytu rzędu 200-300 MB/s?

Data: 2020-03-19 11:51:12
Autor: Uncle Pete
Czytniki kart
On 19.03.2020 09:18, ąćęłńóśźż wrote:
[...]

Czy aż tyle to nie wiem, ale według moich obserwacji bardzo szybki jest czytnik Kingston: https://www.ceneo.pl/30911073

Sprawdziłem go przed chwilą programem H2testw, z kartą SanDisk Extreme Pro 128 GB wyszła prędkość zapisu 82,3 MByte/s, odczytu 89,7 MByte/s (specyfikacja techniczna karty mówi o maksymalnych czasach odpowiednio 90 i 170 MByte/s). Tyle że te czytniki czasami podobno mają problemy gniazdami USB3 na przednim panelu.

Data: 2020-03-19 13:41:48
Autor: ąćęłńóśźż
Czytniki kart
To jest ten Kingston, który i ja mam (za jakieś $9 z amazon).

I też ma kłopoty z Win 10 - czasem przy podłączaniu i odłączaniu słychać "gong", ale ani karty ani czytnika w Win 10 nie widać pod USB 3.0 (a widać w gniazdach USB 2.0).
Miałem to nawet dzisiaj, pomogło włożenie czytnika i karty (niewidoczne), po czym zrestartowanie Win 10 (widoczne).
Może sterownik jest niedopracowany.
U mnie menedżer urządzeń pokazuje, że to chip Realtek:
Hardware IDs: USB\VID_0BDA&PID_0326&REV_1124

Twoje wyniki mnie cieszą.

Swoje testy powtórzę formatując wszystkie karty SDFormaterem do formatu exFAT (część miałem w NTFS co mogło mieć wpływ na wyniki testu).
Poza tym pisząc to pukam się w głową, bo nie sprawdziłem ustawienia buforowania (w Win 10) dla tych czytników (Policies).
No tak, w menedżerze urządzeń muszę przestawić we właściwościach kart na 'Better Performance' (zamiast 'Quick Removal') i testować od nowa!!

-- -- -
według moich obserwacji bardzo szybki jest czytnik Kingston: ceneo.pl/30911073

Data: 2020-03-19 15:33:58
Autor: Uncle Pete
Czytniki kart
[...]

Też mam Windows 10 i czytnik działa bez problemów na ustawieniach domyślnych. Aha, sprawdziłem, ma przednim panelu transfery są dokładnie dwukrotnie niższe. Czytnik zawsze miałem podłączony przez przedłużacz do gniazda na płycie (prędkość nie zmienia się po podłączeniu bezpośrednio do płyty). Dziwne to jest, bo według mnie ten przedni panel też jest podpięty po prostu przedłużaczem, bez żadnej dodatkowej elektroniki.

U mnie menedżer urządzeń pokazuje, że to chip Realtek:
Hardware IDs: USB\VID_0BDA&PID_0326&REV_1124

Mam dokładnie to samo.

No tak, w menedżerze urządzeń muszę przestawić we właściwościach kart na 'Better Performance' (zamiast 'Quick Removal') i testować od nowa!!

Nie ruszałem na razie tych ustawień, ale według mnie nie powinno to robić dużej różnicy, ponieważ z tego co wiem ten tryb "Quick Removal" po prostu buforue kopiowanie, więc prawdziwe kopiowanie (do zakończenia fizycznego zrzutu na dysk) powinno być mniej więcej takie same.

Dzisiaj zamówiłem nowszy czytnik Kingstona (bo i tak potrzebowałem jeszcze jednego), który podobno w odczycie wyrabia do 300 Mbyte/s:

https://www.x-kom.pl/p/550477-czytnik-kart-usb-kingston-mobilelite-plus-sd-usb-32-gen1.html

Data: 2020-03-19 17:01:11
Autor: ąćęłńóśźż
Czytniki kart
Pamiętam, że przy podpinaniu zewnętrznych HDD w obudowach (2 1/2'' i 3 1/2'') włączenie buforowania zrobiło różnicę.
Z tym, że dla zewnętrznego HDD to dodatkowe opcje (dwa dolne ustawienia) sa osiągalne, a przy kartach i pendrajwach te dwie dolne (w oknie 'Policies') nie dadzą się włączyć.
!! MS dwie-trzy poprawki temu zmienił ustawienie domyślne "Quality first" na "Quick removal first".

-- -- -

Data: 2020-03-19 17:08:46
Autor: ąćęłńóśźż
Czytniki kart
Dzięki za dobrą i niedrogą sugestię, choć jeśli kupię kolejny, to ze slotem na format Sony (gdyby fonowi się padło).

-- -- -
Dzisiaj zamówiłem nowszy czytnik Kingstona, który podobno w odczycie wyrabia do 300 Mbyte/s:
czytnik-kart-usb-kingston-mobilelite-plus-sd-usb-32-gen1

Data: 2020-03-20 21:07:43
Autor: Kamil
Czytniki kart
Użytkownik "Uncle Pete"  napisał"

[...]

Sprawdź na płycie jakie to USB. Bo bywa różnie.

pzdr

Data: 2020-03-21 17:50:57
Autor: Uncle Pete
Czytniki kart
On 2020-03-20 21:07, Kamil wrote:
[...]

Wiem, jaki, sam składałem. I na tych gniazdach dyski zewnętrzne tej przypadłości nie mają.

Data: 2020-03-22 07:59:54
Autor: ąćęłńóśźż
Czytniki kart
Ale zewnętrzne z własnym zasilaczem?
Czy np. zewnętrzne SSD?
Może to gniazdo lub kabelek z chińskiej stali nie dają rady prądowo?
Niektóre pendrajwy, szczególnie te najszybsze, potrafią mieć spory peak.
Rozwiązaniem byłoby pociągnięcie dodatkowego zasilania 5V do przedniego gniazda (jakieś "Y").

-- -- -
I na tych gniazdach dyski zewnętrzne tej przypadłości nie mają.

Data: 2020-03-22 12:13:47
Autor: Uncle Pete
Czytniki kart
On 2020-03-22 07:59, ąćęłńóśźż wrote:
[...]

Zewnętrzne dyski (HDD 2,5") działają bez zarzutu na zasilaniu przez te frontowe gniazda USB3. Uruchamiają się bez problemów także na USB2 z ograniczeniem prądu 0,5A, więc z USB3 (2A) tym bardziej problemów nie ma. A że taki dysk na pewno pobiera prądu więcej, niż czytnik kart, problem ma polegać na czymś innym. Aha, z czytnikiem gniazda nadal działają w trybie USB3 (nie przełączają się na 2).

Mam już ten nowy czytnik Kingstona, o którym pisałem, na starym laptopie odczyt wynosi ponad 130 Mbytes/s, zapis - prawie 90 Mbytes/s (karta SD ta sama). Wieczorem sprawdzę ze świeżo złożonym stacjonarnym. Cały plastikowy, bardzo lekki i prawie nie grzeje się.

Data: 2020-03-23 23:21:07
Autor: Uncle Pete
Czytniki kart
[...]

Wynik tego czytnika (Kingston MobileLite Plus) na płycie MSI B450-A PRO MAX z procesorem Ryzen 5 3600, karta SD SanDisk Extreme Pro 128 GB:

Writing speed: 98.9 MByte/s
Reading speed: 164 MByte/s
H2testw v1.4

IMHO całkiem przyzwoicie. I z gniazd na przednim panelu dokładnie ten sam wynik.

Data: 2020-03-24 06:57:38
Autor: ąćęłńóśźż
Czytniki kart
Ten sam chip Realteka?
Zdecydowanie krócej niż H2testw sprawdza się prędkość programikiem USBDeview (Nirsoft).
Dwoją drogą ciekawa przypadłość:
Większość podobnych programików narzędziowych nie widzi kart w czytniku wbudowanym w komputer (laptopa) - bo wbudowane czytniki nie idą przez USB, lecz przez PCI-to-PCI Bridge (przynajmniej u mnie).

-- -- -

Data: 2020-03-24 10:47:22
Autor: Uncle Pete
Czytniki kart
On 24.03.2020 06:57, ąćęłńóśźż wrote:

> Ten sam chip Realteka?

Nie wiem, hardware ID ma inne: USB\VID_11B0&PID_3306&REV_0003

Na liście Universal Serial Bus controllers występuje jako "USB Mass Storage Device" (poprzedni występował jako "Realtek USB 3.0 card reader").

> Zdecydowanie krócej niż H2testw sprawdza się prędkość programikiem
> USBDeview (Nirsoft).

Główną funkcją H2testw w ogóle nie jest mierzenie prędkości, po prostu miałem go pod ręką i sprawdziłem na transferze 10 GB.

Data: 2020-04-14 23:19:16
Autor: ąćęłńóśźż
Czytniki kart
Taka namawiałeś, że postanowiłem zamówić tego Plusa i... nie mają.
Albo nowość, albo bardzo krótka seria.

-- -- -

Data: 2020-04-15 01:00:14
Autor: Uncle Pete
Czytniki kart
On 14.04.2020 23:19, ąćęłńóśźż wrote:
Taka namawiałeś, że postanowiłem zamówić tego Plusa i... nie mają.
Albo nowość, albo bardzo krótka seria.

Faktycznie, na Allegro nie ma, a tam, gdzie kupowałem (X-kom) widnieje napis "dostawa wkrótce".

Data: 2020-04-25 21:36:57
Autor: ąćęłńóśźż
Czytniki kart
Najpierw zaproponowali jakiś droższy zamiennik, aż dziś dosłali MobileLite Plus.
Fw rev. 003 (cokolwiek by to miało znaczyć).
Komputer wykrywa czytnik ;-)
Druga dobra wiadomość taka, że Plus rzeczywiście szybko czyta kartę UHS-II (u mnie Lexar SDXC 1667x): zależnie od programu testującego: Read = 116 MB/s - 130 MB/s (aczkolwiek wg karty powinno być do 250 MB/s), Write = 52 MB/s - 63 MB/s.
Dla porównania najlepszy wynik karty SDXC w innym czytniku USB 3.0 UHS-I:  Read = 72 MB/s, Write = 54 MB/s (a najlepszy wynik pendrajwa USB 3.0: Read 128 MB/s, Write 60 MB/s).

Czyli czas przegrywania zdjęć z karty pamięci aparatu na komp powinien skrócić się do połowę.

Ekonomicznie dla fotografa-amatora to się nie opłaca (zakup droższych kart UHS-II, zakup czytnika UHS-II), bo ile gigabajtów zdjęć można w życiu zrzucać z kart na komputer (ciągle mam poniżej terabajta zdjęć na serwerze), ale życie składa się też z drobnych przyjemności jak również z braku drobnych przykrości, jak czekanie na Godota...

-- -- -
tam, gdzie kupowałem widnieje napis "dostawa wkrótce".

Data: 2020-04-11 21:50:24
Autor: ąćęłńóśźż
Czytniki kart
Dziś doszły do mnie karty pamięci SDXC UHS-II, co prawda aparat obsługuje tylko UHS-I, ale zamawiając karty UHS-II 1667x zależało mi na szybszym ściąganiu z karty zrobionych zdjęć na serwer / do komputera (do tej pory miałem 400x-667x).
Potrzebuję więc czytnika ze złączem UHS-II i widzę, że oferta na rynku chudziutka, oj chudziutka i drogo (!!), jednym z tańszych (90-100 zł) jest przykładowo:
http://rad-wik.pl/produkt/czytnik-kart-sandisk-uhs-ii-usb-3-0-sddr-399-g46/
Ale za 1/5 tej ceny jest na eBay ta sama wersja tyle że na USB-C:
www.ebay.pl/itm/SanDisk-USB-3-0-Reader-Card-Reader-UHS-II-Extreme-PRO-USB-C-SDDR-389-for-SD-Card/113919489126
www.ebay.pl/itm/SanDisk-USB-3-Reader-Kartenleser-UHS-II-Extreme-PRO-USB-C-SDDR-389-fur-SD-Karte/113741414545
więc zamówiłem z HK, a zanim przyjdzie muszę znaleźć kabelek-przejściówkę z gniazdem USB-C z jednego końca i klasyczną wtyczką USB 3.0 z drugiego.

-- -- -

Data: 2020-04-13 15:01:27
Autor: ąćęłńóśźż
Czytniki kart
Czy dostałeś już ten nowy czytnik Kingston Mobile Lite Plus i wypróbowałeś, jak działa?
Czytam w opisie, że ma styki UHS-II, ale po ciągłych przygodach z nierozpoznawaniem MobileLite G4 przez mój komp i Windows 10 boję się ryzykować zakupu (choć jest o połowę tańszy od Sandiska).
Co więcej, próbowałem wczoraj pendrajwa Kingston (STM 30/16GB kupiony w połowie 2014 podobnie z MobileLite) i sprawia te same problemy, co czytnik G4: wsadzam w port USB 3.0 i żadnej reakcji systemu (inna sprawa, że jak już działa to zapis jest zaledwie 8 MB/s czyli na poziomie USB 2.0 natomiast odczyt aż 90 MB/s że szczena opada).
Wyraźnie Kingston coś przekombinował albo z elektroniką (G4 jest na układzie Realtek) albo z firmware.
Moje kompy z portami USB 3.0 na kontrolerze Renesas też mogą dokładać się do kłopotów, choć maję je tylko z Kingstonem.

-- -- -

Data: 2020-04-13 15:28:14
Autor: Uncle Pete
Czytniki kart
On 13.04.2020 15:01, ąćęłńóśźż wrote:
[...]

Przecież już dyskutowaliśmy to 23-24 marca. Działa bardzo dobrze. Wynik tego czytnika (Kingston MobileLite Plus) na płycie MSI B450-A PRO MAX z procesorem Ryzen 5 3600, karta SD SanDisk Extreme Pro 128 GB, system W10:

H2Test:
Writing speed: 98.9 MB/s
Reading speed: 164 MB/s

USBDeview:
Writing speed: 58.79  MB/Sec
Readinf Speed: 174.42  MB/Sec

W odróżnieniu od poprzedniego modelu, przy podłączeniu do gniazd na przednim panelu prędkość nie spada.

Bardzo lekki. Nie grzeje się (w odróżnieniu od poprzedniego modelu), jest na jakimś innym chipsecie, hardware ID ma inne: USB\VID_11B0&PID_3306&REV_0003

Data: 2020-04-13 16:59:36
Autor: ąćęłńóśźż
Czytniki kart
Tak dzięki, zapomniałem że było o tym nowym.
Stary G4 też był super na początku, w necie masa info o niekontaktujących stykach po jakimś czasie (dziś po południu nie jestem w stanie go rozpoznać w kilku sprzętach, a rano był widziany przez komp (tylko w jednym z gniazd 3.0), więc to nie wina komputera, gniazda 2.0 rozpoznają G4 bez problemu.
Jakby coś się działo (czego nie życzę) daj proszę znać, i jeszcze wrzuć na jakim chipsecie jest ten Plus (menedżer sprzętu powinien wykryć).
W drodze do mnie Sandisk (niestety na USB-C + kabelek/przejściówka czyli ewentualne źródło kłopotów), porównamy chipsety.
G4 ma pod Win 10 pewną ciekawą cechę: gdy chcesz wysunąć urządzenie , "wysuwasz" kartę (przykładowo "Remove F:, G:"), a nie czytnik.
W przypadku czytnika Transcend to Win 10 chce wysuwać czytnik, a nie kartę.
Jedno i drugie rozwiązanie ma zalety i wady.
Jak jest z nowym Plusem?

-- -- -

Data: 2020-04-13 20:26:44
Autor: Uncle Pete
Czytniki kart
On 13.04.2020 16:59, ąćęłńóśźż wrote:

Ja z poprzednim czytnikiem Kingstona żadnych problemów nie miałem, nie licząc dwukrotnego spadku transferu z gniazd na przednim panelu (ale nadal chodził w trybie USB3). Z nowym zobaczymy, na razie wszystko działa.

i jeszcze wrzuć na jakim chipsecie jest ten Plus (menedżer sprzętu powinien wykryć).

Właśnie nie potrafię dojść, jaki to jest chipset. Może w złym miejscu szukam. Hardware Ids ma takie:

USBSTOR\DiskKingstonUHS-II_SD_Reader0003
USBSTOR\DiskKingstonUHS-II_SD_Reader
USBSTOR\DiskKingston
USBSTOR\KingstonUHS-II_SD_Reader0
KingstonUHS-II_SD_Reader0
USBSTOR\GenDisk
GenDisk

[...]

Wysuwa czytnik. Wolałbym, żeby wysuwał kartę, jak w starym czytniku, bo ten nowy czytnik cały czas jest widoczny jako napęd, niezależnie od tego, czy jest z kartą w środku, czy bez.

Data: 2020-04-15 14:29:44
Autor: ąćęłńóśźż
Czytniki kart
Spróbuj użyć ChipGenius.

-- -- -
nie potrafię dojść, jaki to jest chipset.

Data: 2020-04-15 15:37:17
Autor: Uncle Pete
Czytniki kart
On 15.04.2020 14:29, ąćęłńóśźż wrote:
Spróbuj użyć ChipGenius.

Też nie pokazuje.

Data: 2020-04-15 16:56:45
Autor: ąćęłńóśźż
Czytniki kart
To musi być jakiś no-name ;-)
Produkuje chyba ATECH FLASH TECHNOLOGY (po VID_11B0).
W sumie to dziwnie tanie są te G4 i Plusy w porównaniu z markową konkurencją.
Więc zaoszczędzili księgowi na blaszkach ;-)
Niestety ponoć SanDisk też na blaszkach przyoszczędził, choć nie aż tak...
Przekopałem pół netu, bo czasem potrzebuję pilnie zrzucić zdjęcia z karty, a tu zonk.
Aparat ma wyjście USB 3.0, ale transmisja z aparatu kablem jest powolna w porównaniu z czytnikiem kart, nie wiem dlaczego (kabel no-name ok. 1,5 metra? spróbuję z innym krótszym 20 cm).

-- -- -
Też nie pokazuje.

Data: 2020-04-15 17:13:29
Autor: Uncle Pete
Czytniki kart
On 15.04.2020 16:56, ąćęłńóśźż wrote:
To musi być jakiś no-name ;-)
Produkuje chyba ATECH FLASH TECHNOLOGY (po VID_11B0).
W sumie to dziwnie tanie są te G4 i Plusy w porównaniu z markową konkurencją.

Nie mam podstaw narzekać :)

Więc zaoszczędzili księgowi na blaszkach ;-)

Można zaoszczędzić sensownie, G4 chyba dlatego był aluminiowy, bo chipset niemiłosiernie się grzał i potrzebował odprowadzenia ciepła. W Plusie się nie grzeje, więc może być plastikowy. Zresztą np. wolę korpusy i obiektywy z dobrego plastiku niż metalu - mało tego, ze są lżejsze, to jeszcze nie odkształcają się po uderzeniu.

Aparat ma wyjście USB 3.0, ale transmisja z aparatu kablem jest powolna w porównaniu z czytnikiem kart, nie wiem dlaczego (kabel no-name ok. 1,5 metra? spróbuję z innym krótszym 20 cm).

Niektóre kable no name mają bardzo cienkie druciki, a więc dużą rezystancję i spadek napięcia. Nawet bardzo krótkie. Na kablach akurat nie ma sensu oszczędzać, dobre wcale nie są drogie.

Data: 2020-04-19 21:59:19
Autor: ąćęłńóśźż
Czytniki kart
Jesteś szczęściarzem :-)
Możesz podać swoją konfigurację?
U mnie z MobileLite G4 występuje jakiś konflikt sprzętowo-programowy, a i aktualizacje Windows 10 bez pytania podmieniają sterowniki z długo szukanych po necie na "jedynie słuszne i niedziałające".
Na bardzo krótko pomaga instalowanie sterownika Realteka (aktualna wersja RtsXStor_10.0.370.188, ostatnia aktualizacja 1 kwietnia 2019).
Podczas instalacji (robiłem akurat już trzecią) karty SD (wsadzone w czytnik w USB 3.0) pojawiają się i znikają.
Karta SDXC UHS-II pojawia się na krótko (choćby w TC) i znika, karta SDHC pozostaje widoczna.
A w gnieździe USB 2.0 ten MobileLite G4 działa idealnie+ z prędkościami jak szatan :-o

-- -- -
Nie mam podstaw narzekać :)

Data: 2020-03-20 08:26:31
Autor: ąćęłńóśźż
Czytniki kart
Spróbuj wejść w Device Manager -> View -> Devices by connection i sprawdzić czy gniazda są podłączone do tego samego sterownika.
Problematyczny sterownik usuń (Uninstall), powinien się zainstalować na nowo.
To może, choć oczywiście nie musi, pomóc.

-- -- -
Tyle że te czytniki czasami podobno mają problemy gniazdami USB3 na przednim panelu.

Data: 2020-03-20 18:52:51
Autor: heby
Czytniki kart
On 19/03/2020 09:18, ąćęłńóśźż wrote:
wszystkich bez wyjątku oscyluje wokół 30 MB/s.

W tej okolicy jest mniej więcej maksymalna prędkośc czytników USB2. Mam ten czytnik (RDF5), a przynajmniej wygląda identycznie. Wyciąga o wiele więcej.

Stawiam że port wynegocjował USB2.

Czytniki kart