Czyżby mi A-GPS bruździł?

Data: 2012-09-25 15:50:22
Autor: rmikke
Czyżby mi A-GPS bruździł?
Orientuje się ktoś może, jak telefon ma A-GPS i wyłączony internet, to czy on aby nie traci kupy czasy na próby skorzystania z A-GPS, zanim spróbuje normalnie złapać fiksa. Dzisiaj ponad kwadrans trwało... http://u.42.pl/2J9O

(żeby nie było całkiem NTG, jechałem rowerem ;) )

Data: 2012-09-25 23:03:33
Autor: Piecia aka dracorp
Czyżby mi A-GPS bruździł?
W dniu środa, 26 września 2012 00:50:22 UTC+2 użytkownik rmikke napisał:

http://u.42.pl/2J9O
W moim telefonie to normalka przez co mnie szlag trafia. Kupiłem swego czasu nawet uchwyt na niego do roweru ale ostatecznie oddałem bo i tak nie mogłem korzystać z funkcji gpsu. Jedno że badziewny telefon, drugie że po wgraniu nowego systemu gps nie łapie fixa.

Data: 2012-09-26 01:19:22
Autor: rmikke
Czyżby mi A-GPS bruździł?
[...]

Dobra, z informacji z garniaka wynika, że A-GPS nie bruździ,
tylko po prostu moduł GPS w telefonie jest cienki, jak dupa węża
i bez wspomagania tyle czasy łapie fiksa w mieście i w ruchu.

Przy okazji dowiedziałem się też, że ten cały A-GPS  pyta jakiś serwer o połozenie satelitów i na tej podstawie wybiera, z których brać sygnał.

Data: 2012-09-26 01:40:51
Autor: Piecia aka dracorp
Czyżby mi A-GPS bruździł?
W dniu środa, 26 września 2012 10:19:22 UTC+2 użytkownik rmikke napisał:
Przy okazji dowiedziałem się też, że ten cały A-GPS  pyta jakiś serwer o połozenie satelitów i na tej podstawie wybiera, z których brać sygnał.
Nie jest to aby związane z serwerami NTP?
A możesz u siebie zmienić  fixa? http://pdaclub.pl/forum/pocket-pc-gps-ogolnie/ttff-hot-start-cold-start-fix-o-co-tu-chodzi/
Na moim Gio niestety nie mogę uruchomić AngryGPS i w końcu ręcznie będę musiał pozmieniać parametry gpsu.

Data: 2012-09-26 02:33:47
Autor: rmikke
Czyżby mi A-GPS bruździł?
W dniu środa, 26 września 2012 10:40:52 UTC+2 użytkownik Piecia aka dracorp napisał:
> [...]

Na moim Gio niestety nie mogę uruchomić AngryGPS i w końcu ręcznie będę musiał pozmieniać parametry gpsu.

Po przeczytaniu zalinkowanego opisu (świetny jest), wychodzi na to,
że A-GPS pobiera almanach z serwera. Być może również efemerydy.

Data: 2012-09-26 14:06:32
Autor: arturb
Czyżby mi A-GPS bruździł?
On 2012-09-26 10:19, rmikke wrote:
Przy okazji dowiedziałem się też, że ten cały A-GPS  pyta jakiś serwer o połozenie satelitów i na tej podstawie wybiera, z których brać sygnał.

Nie jakis a serwer twojego operatora telefoni poprzez najblizszy
przekaznik telefoniczny .
Wiec jak gprs w danym miejscu jest cienki (za daleko od przekaznika
telefoni) to lapanie fixa jest koszmarnie dlugie (przesylanie danych
cyfrowych) lub w niektorych modelach telefonów w ogole nie nastapi.
Dodatkowo dostawca telefoni musi wspierac ta technologie A-GPS ale z
tego co sie orentuje to w PL chyba wszyscy dostarczaja danych.

Data: 2012-09-26 05:24:16
Autor: rmikke
Czyżby mi A-GPS bruździł?
W dniu środa, 26 września 2012 14:06:53 UTC+2 użytkownik arturb napisał:
On 2012-09-26 10:19, rmikke wrote:

> [...]

Wiec jak gprs w danym miejscu jest cienki (za daleko od przekaznika
telefoni) to lapanie fixa jest koszmarnie dlugie (przesylanie danych
cyfrowych) lub w niektorych modelach telefon�w w ogole nie nastapi.
Dodatkowo dostawca telefoni musi wspierac ta technologie A-GPS ale z
tego co sie orentuje to w PL chyba wszyscy dostarczaja danych.

Wydaje się to zbędną komplikacją.
Wiki http://pl.wikipedia.org/wiki/AGPS podaje wprawdzie, że jest niezbedna
infrastruktura u operatorów, ale ma ona tylko wspierać to wstepne namierzanie.
Natomiast pobieranie plików z jakiegoś centralnego serwera wydaje się sensowniejsze, niż propoagowanie ich na serwery operatorów.

Co nie znaczy, że jest właśnie tak zrobione, nie znam tej infrastruktury,
wyciągam tylko wnioski z tego, co od wczoraj na ten temat przeczytałem.
No i cos tam wiem o internecie ;)

Data: 2012-09-26 05:50:48
Autor: rmikke
Czyżby mi A-GPS bruździł?
OK, doczytałem jeszcze http://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS
i według tego faktycznie to operator dostarcza serwer A-GPS
z danymi, i w dodatku są to dane ściągane z satelitów,
a nie z centralnego serwera, jakkolwiek nieekonomiczne by mi się to wydawało.

Oraz, część aparatów korzysta z systemu MSA (Mobile Station Assisted),
gdzie obliczenia wykonuje nie telefon, tylko dedykowany serwer na podstawie
danych dostarczonych z telefonu (sygnały z satelitów) i danych ściągniętych
z satelitów przez serwer (almanach i efemerydy) - czyli wszelkie obliczenia
robi serwer - najpierw podaje do telefonu, których satelitów "słuchać",
dostaje od telefonu ich sygnały i zwraca wyliczoną pozycję.

Czyli gdyby mój telefon pracował w tym systemie, to w ogóle bym figę miał,
a nie GPS przy wyłączonym internecie. Na szczęście, prasuje w MSB
(Mobile Station Based) i tylko ten fix mu kupę czasu zajmuje, ale obliczenia
wykonuje samodzielnie i jest w stanie w ogóle się namierzać poza zasięgiem
sieci GSM.

Data: 2012-09-26 14:47:19
Autor: arturb
Czyżby mi A-GPS bruździł?
On 2012-09-26 14:24, rmikke wrote:

[...]

Skad dokladnie pochodzi lista o układzie stelit i co zawiera _nie_ wiem.
Ale w całym triku chodzi o to że wiadomo gdzie stoi nadajnik który
akurat zarejestrował u siebie twój odbornik telefoniczny , jesli w
okolicy beda jeszcze min 2 inne (albo nawet 3 - korekcja bledu
lokalizacji) ktorych sygnal dochodzi do twojego telefonu to telefon jest
w stanie ustalić twoją pozycje na podstawie informacji o czasie
opoznienia dotarcia sygnalu od nadajnikow bez GPS. Majac ustalona
pozycje twojego telefonu mozna GPSowi wstawic gotową liste aktualnie
widocznych satelit( oraz podac wspolrzedne bez wysokosci) przez niego
przez co _nie_ musi robic klasycznego fixa i zbierac tych danych (przez
kilkadziesiat sekund) z sygnalu radiowego satelit.
Jesli brak jest wysatrczajacej ilosc nadajnikow albo sa za daleko do
transmisji binarnej wiekszej ilosci danych to z fixem wychodzi kupa
szczegolnie w starszych odbiornikach A-GPS.

Data: 2012-09-26 06:23:23
Autor: Piotrpo
Czyżby mi A-GPS bruździł?
[...]
A-GPS to wspomaganie GPS'a (w różny zresztą sposób), więc jak go nie ma, to telefon nie robi czegoś więcej niż standardowy GPS, tylko musi sobie odpowiednie informacje pobrać z żenującą prędkością ze strumienia danych nadawanego z satelitów systemu, zamiast kulturalnie je pobrać przez łącze internetowe. Jak antena jest kiepska (a w telefonach jest taka jaka się zmieści, a nie taka jaka być powinna), to pobranie wszystkich danych, ze względu na błędy może trwać bardzo długo. Jeżeli spodziewasz się wyjazdu w jakieś okolice bez zasięgu GSM, włącz wcześniej telefon w obszarze cywilizacji - ponowne złapanie fix'a potrwa znacznie krócej, bo aktualne potrzebne dane będą już w urządzeniu.

Data: 2012-09-26 09:08:10
Autor: J.F.
Czyżby mi A-GPS bruździł?
Dnia Tue, 25 Sep 2012 15:50:22 -0700 (PDT), rmikke napisał(a):
Orientuje się ktoś może, jak telefon ma A-GPS i wyłączony internet, to czy on aby nie traci kupy czasy na próby skorzystania z A-GPS, zanim spróbuje normalnie złapać fiksa. Dzisiaj ponad kwadrans trwało...

W ogolnosci - wszytkie gpsy traca.
Jedne wiecej, inne mniej - te podobno biora wiecej pradu, wiec sie ich w
telefonach nie stosuje.

15 minut specjalnie nie dziwi - ale warunki musialy byc niesprzyjajace.

Mam wrazenie ze przeszkadza tez poruszanie - lepiej sie ustawic gdzies na
otwartej przestrzenii i poczekac.

J.

Data: 2012-09-26 00:26:02
Autor: rmikke
Czyżby mi A-GPS bruździł?
W dniu środa, 26 września 2012 09:08:08 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
Dnia Tue, 25 Sep 2012 15:50:22 -0700 (PDT), rmikke napisaďż˝(a):

> [...]

15 minut specjalnie nie dziwi - ale warunki musialy byc niesprzyjajace.

Mam wrazenie ze przeszkadza tez poruszanie - lepiej sie ustawic gdzies na

Warunki oczywiście były niesprzyjające (miasto), ale Garmin zwykle łapie,
zanim do Jerozolimskich dojadę, więc różnica jest wręcz kolosalna..

Ogólnie wychodzi na to, że do mapowania to się ten GPS nie nadaje
(kiedys spróbowałem zmapować uliczki na nowym osiedlu koło mnie,
jak obejrzałem ślad, to nawet nie próbowałem go wysyłać, rozrzut
punktów był kilkakrotnie większy, niż mapowany obszar; określenie
"miota nim jak Szatan" było moim pierwszym skojarzeniem po otwarciu
pliku ze śladem), do zapisywania przejazdów po mieście się nie nadaje,
bo gdzie ja znajdę otwartą przestrzeń i jeszcze musiałbym ileś tam czekać na fiksa - w sumie nadaje się toto tylko do awaryjnego
sprawdzenia, gdzie ja jestem, jak sie totalnie zgubię na dłuższej trasie.

Data: 2012-09-26 09:55:40
Autor: cytawa
Czyżby mi A-GPS bruździł?
rmikke pisze:

[...]

No coz, Garmin to swego rodzaju arystokracja. Mam w testowaniu (ujarzmianiu) jakiegos Garmina i jestem pod wrazeniem czulosci. Natychmiast (kilka sekund) pokazal gdzie siedze przy stole, pod dachem. O obsludze jego nie bede pisal, bo jestem przyzwyczajony do prostoty Oziexplorera.

Jan Cytawa

Data: 2012-09-26 09:27:59
Autor: cytawa
Czyżby mi A-GPS bruździł?
J.F. pisze:

[...]

Takie tez mam doswiadczenia z GPS. Uzywalem Larka, Mante i ze 2 moduly z bluetoothem. W miescie czasem minie i pol godziny zanim zlapie fixa. A czasem jest bardzo szybko. Nie wiem czy to ma jakies znaczenie ale jesli dany GPS dawno nie byl uzywany to zlapanie fixa jest dluzsze. Rowniez w lesie po wlaczeniu nie udaje sie zafixowac. Natomiast jesli juz jest fix do wjechanie do lasu nie przeszkadza i w miare poprawnie jest wyznaczana trasa.
Ruch tez przedluza zafixowanie sie.

Na dodatek w trudnym terenie (las, miasto, zbocza gor) poczatkowy fix jest bardzo niestabilny i potrafi skakac po okolicy w promieniu nawet do 1 km. Z czasem sie uspokaja.
Tez zauwazylem, ze podlaczenie GPS do zasilania (np. w samochodzie).
bardzo poprawia czulosc.

Jan Cytawa

Data: 2012-09-28 23:41:57
Autor: Gotfryd Smolik news
Czyżby mi A-GPS bruździł?
On Wed, 26 Sep 2012, cytawa wrote:

Tez zauwazylem, ze podlaczenie GPS do zasilania (np. w samochodzie).
bardzo poprawia czulosc.

  Jak ktoś ma, to może zechce sprawdzić, czy to aby nie tyle
zasilanie jest potrzebne, a antena (a raczej "przeciwantena",
lub jak kto woli - przeciwwaga anteny, w czysto elektrycznym
rozumieniu), powstała po podłączeniu kabelka.
  Znaczy żeby masę (gpsa) do ramy (roweru) podpiąć.
  Tak zwyczajnie :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-09-26 18:02:48
Autor: m4rkiz
Czyżby mi A-GPS bruździł?
"rmikke" <spamcatch@mailinator.com> wrote in message news:2a19db58-79d5-4740-8813-be1f19a24e43googlegroups.com...
[...]

raczej nie
wlaczony (i poprawnie skonfigurowany) agps powoduje szybsze sciagniecie
niezbednych danych (efemeryd) ktore inaczej musza byc odebrane z
satelitow a to trwa

http://www.telepolis.pl/news.php?id=9289

Czyżby mi A-GPS bruździł?