Dłużnicy gminy.

Data: 2011-11-21 11:38:04
Autor: marsel
Dłużnicy gminy.
Lokalna TV puszcza z sesji Rady Miejskiej.
Czasem to oglądam, i podczas którejś sesji była następująca akcja, jeden z radnych zażyczył sobie od burmistrza wykaz wszystkich dłużników gminy, osób prawnych i fizycznych w formie pisemnej.
Burmistrz lub Skarbnik, nie pamiętam już stwierdził, że w ciągu kilku dniu dostanie taki wykaz. Nikt nie zaprotestował, nawet radca prawny, który był obecny na posiedzeniu.
Czy taką listę dłużników może otrzymać każdy, czy tylko radny ma jakieś większe uprawnienia w tej sprawie?
Pytam, bo kilka lat temu w tym samym UMiG, chciałem się dowiedzieć jakie długi ciążą na użytkowniku pewnego terenu, którym byłem zainteresowany. Wiedziałem, że od kilku lat nie płacił podatku, tylko nie wiedziałem jak duża to kwota i czy przypadkiem ja w razie kupna, nie będę musiał tego spłacać.
Wysłali mnie wtedy na drzewo zasłaniając się ochroną danych osobowych, mimo, że te dane osobowe znałem już wcześniej.
Jak to jest, czy możne Urząd udostępnić nazwiska i kwoty zadłużeń radnemu?

Data: 2011-11-28 12:10:58
Autor: Gotfryd Smolik news
Dłużnicy gminy.
On Mon, 21 Nov 2011, marsel wrote:

[...]

  IMO zwyczajnie urzędnik nie wiedział co mówi (skoro dane posiadałeś).
  Albo Ty przekręciłeś co nieco.

  Jak na mój gust:
- dane dłużnika można ujawnić jeśli jest w tym "interes prawny"
- jeśli jakaś informacja o długu podlegałaby ochronie, to może to
  się zdarzyć z różnych powodów, ale nie danych *osobowych* (jakby
  kto wyrzekał że mu prawa *osobiste* ktoś narusza robiąc z niego
  osobę nierzetelną, to co innego ;))
- ale Ty wcale nie pytałeś o dane dłużnika, lecz o dane PODATNIKA,
  a to wiąże się z całkiem innym pojęciem prawnym pt "tajemnica
  skarbowa". Niezapłacony podatek to nie jest "zwykły dług"!
  Nie można go np. wystawić na licytację. (co innego majątek
  ściągnięty *już* w drodze egzekucji, ale mowa o samym
  *długu* podatkowym istniejącym "przed")

Jak to jest, czy możne Urząd udostępnić nazwiska i kwoty zadłużeń radnemu?

  Przecież "miasto" jest tworem prawnym i ktoś w postaci osoby fizycznej
musi mieć prawo realizowania jego praw i zobowiązań.
  Ale ja wiem o co Ci chodzi, wytłumaczę więc większymi literami:
chciałeś zapytać czy *radny* ma prawo powierzyć *urzędnikowi*
dostęp do dokumentów dotyczących miasta, tak? :P
(ściśle rzecz biorąc naciągam co nieco, ze względu na podział
kompetencji między samorząd a "administrację", ale mam nadzieję
że wyłożyłem problem postawowy - to *radny* jest przedstawicielem
gminy, zaś urzędnik tylko wykonawcą - "administratorem").

  I to jest druga, oddzielna od pierwszej (że o podatek chodziło),
sprawa :)

pzdr, Gotfryd

Dłużnicy gminy.