DG, Faktura, USA&USD, PayPal vs skarbówka/różnice kursowe

Data: 2011-10-19 09:01:43
Autor: Wojtek
DG, Faktura, USA&USD, PayPal vs skarbówka/różnice kursowe
Witam,
tytułem wstępu: prowadzę sobie jednoosobową DG, kontrachent w USA, co miesiąc wystawiam fakturę w dolarach. Pieniądze dostaję via PayPal...
W przypadku otrzymywania pieniędzy na konto OIMW funkcjonuje coś takiego jak 'różnice kursowe', ale... Jako, że na opłacanie podatku & ZUS miałem środki tak więc otrzymane zapłaty trzymałem sobie w USD na PayPalu. Po kilku miesiącach dopiero przewalutowałem sobie wszystko na złotówki i przelałem na konto w polskim banku.

Tutaj pojawia się pytanie jak ugryźć ew. różnice w kursie pomiędzy tym co mam w KPiR a tym co znalazło się (po kilku miesiącach) na moim koncie?

w.

Data: 2011-10-19 11:48:25
Autor: tomek
On 19.10.2011 11:01, Wojtek wrote:
[...]

Łańcuszek różnic wygląda tak:

Faktura (kwota A) -> otrzymanie należności (kwota B) -> przewalutowanie (kwota C). Więc Twoje różnice to SUMA(C-B).

Szczegóły są w art. 24c updof.

Tomek

Data: 2011-10-19 11:35:18
Autor: Wojtek
DG, Faktura, USA&USD, PayPal vs skarbówka/różnice kursowe
tomek wystukał, co następuje:

[...]

Hm, ale co w przypadku, gdy to wygląda tak: A1 -> B1, A2 -> B2, A3 -> B3,
A4 -> B4, A5 -> B5, A6 -> B6, C1?
Z podanego przez Ciebie wzoruu kwota różnic wyszłaby dosyć sporawa?

Szczegóły są w art. 24c updof.

Hmm...
" 3)   otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu jest wyższa od wartości tych środków lub wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5,"

"8. Podatnicy wyznaczają kolejność wyceny środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej, o której mowa w ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 3, według przyjętej metody stosowanej w rachunkowości, której nie mogą zmieniać w trakcie roku podatkowego."

Nie jestem księgowym więc pewnie dlatego, ale wciąż niewiele mi to mówi...

w.

Data: 2011-10-19 14:01:00
Autor: tomek
On 19.10.2011 13:35, Wojtek wrote:

[...]

To jest tylko bełkotliwie zapisane nasze C-B

[...]

Tutaj jest mowa o wycenie fifo lub lifo, ale w przypadku gdy przewalutowujesz wszystko co masz na raz, to nie ma potrzeby robienia galimatiasu gdyż dokładnie wiadomo które środki są przewalutowywane (wszystkie).

Natomiast gdybyś miał na koncie 1000$ a przewalutował tylko 100$, to trzeba by określić które 100$ przewalutowałeś.

Zapisując to bardziej formalnie, załóżmy że na te 1000$ złożyły się następujące wpływy, w kolejności:

[50$, 150$, 500$, 300$]

Jeśli przyjmiesz metodę fifo, to przewalutowywane 100$ jest częścią 300$.

Jeśli przyjmiesz metodę lifo, to na przewalutowywane 100$ składa się 50$ i 50$ z 150$.

Coś zaczyna świtać :) ?

Tomek

Data: 2011-10-19 12:28:19
Autor: Wojtek
[...]

O, teraz jaśniej - gracias :)
Pytanie dodatkowe - którą metodę lepiej zastosować? (bo mniemam, że jest to konieczne? (-; )

Data: 2011-10-19 19:40:57
Autor: tomek
On 19.10.2011 14:28, Wojtek wrote:

Pytanie dodatkowe - którą metodę lepiej zastosować? (bo mniemam, że jest to
konieczne? (-; )

Chodzi Ci o fifo/lifo ?

Wg mnie w Twojej sytuacji nie trzeba nic takiego stosować bo wymieniłeś wszystkie środki na raz więc nie ma dylematu które konkretnie to było.

Tomek

Data: 2011-10-19 18:36:56
Autor: Wojtek
[...]

No właśnie nie wymieniłem wszystkich na raz...
Niemniej w nawiasie z przymróżeniem oka zapytywałem o sensowność wyliczeń jako takich ;)

Swoją szosą - co by było w sytuacji, gdybym zamienił te USD na EUR, przelał i zakupił za nie rzeczy zupełnie nie związane z DG (analogiczna sytuacja: kupowanie chleba za otrzymane PLN, tyle że bez przewalutowań?)

w.

Data: 2011-10-19 21:04:14
Autor: tomek
On 19.10.2011 20:36, Wojtek wrote:
[...]

Osobiście przewalutowywuję wszystko na bieżąco, właśne po to żeby uniknąć nadmiernej papierkologii, której koszt zje ew. zysk na zmianach kursów.

Swoją szosą - co by było w sytuacji, gdybym zamienił te USD na EUR, przelał
i zakupił za nie rzeczy zupełnie nie związane z DG (analogiczna sytuacja:
kupowanie chleba za otrzymane PLN, tyle że bez przewalutowań?)

Trzeba by określić w którym momencie te pieniądze "wychodzą" z dg,
tzn. czy z dg wyciągasz jeszcze USD czy już EUR.

Przykład z życia: będąc u klienta za granicą dostałem "do ręki" zaliczkę na bieżące wydatki. Różnice kursowe wystąpiły tylko raz, między fakturą a otrzymaniem zaliczki, gdyż potem ta waluta szła na cele prywatne i oczywiście nie liczyłem różnic na dzień zakupu chleba :)

Tomek

Data: 2011-10-19 19:15:12
Autor: Wojtek
[...]

Hm, w przypadku USD/PLN i skoku 2,65 -> 3,2 różnica/zysk był ;)

[...]

A tu zaczyna się robić ciekawie, gdyż...

[...]
:)

.... DG jest w ogólniepojętym IT i dodatkowo praktycznie nie generuję żadnych kosztów (bo nie mam jak, nawet głupiego neta odliczyć bo nie jest na mnie (; ) więc praktycznie całość otrzymana idzie (pójdzie) na cele prywatne (abstrahuję już od tego, że chwilowo po prostu zarobione środki mają się grzecznie same pomnażać poprzez szerokopojęte 'lokowanie' :) )

czy w takim przypadku jest więc sens gonienia się z różnicami?

w.

Data: 2011-10-19 21:43:31
Autor: cef
Wojtek wrote:

czy w takim przypadku jest więc sens gonienia się z różnicami?

Masz rozliczyć te różnice i tyle musisz zrobić.
Jak chcesz sobie "ułatwić" to wyprowadzaj środki z DG
w sposób umożliwiający łatwe określenie róznić i po sprawie.

Możesz to też olać: policz sobie jakie zyski i czy kara
jakaś straszna, skalkuluj ryzyko ...

Data: 2011-10-19 22:46:49
Autor: tomek
On 19.10.2011 21:43, cef wrote:
Wojtek wrote:

[...]

Tyle że jeśli dobrze zrozumiałem to jest tu ciekawy "use case" - zapłata za fakturę spływa do PayPal, po czym kupujesz na Ebay pluszaka dla dziecka i płacisz z tegoż PayPal.

Chociaż wtedy chyba i tak trzeba te różnice przeliczyć na dzień wypływu z konta firmowego, a przynamniej tak mi teraz wychodzi z art. 24c.2/3.3

Tomek

Data: 2011-10-19 23:33:56
Autor: cef
tomek wrote:

[...]

Ja tam nie widzę nic ciekawego :-)
Rozlicza się w dacie wydatku osobistego tak jakbys sprzedał walutę.

Data: 2011-10-20 09:02:11
Autor: Wojtek
DG, Faktura, USA&USD, PayPal vs skarbówka/różnice kursowe
cef wystukał, co następuje:

tomek wrote:

[...]

uhm, problem: czemu zakładasz że sprzedaję walutę? problem2: nigdzie po drodze (poza fiskusowym kpir) nie są używane złotówki? ;)

w.

( zaczynam odnosić wrażenie, że powinienem założyć jakieś inc. machajace usd u wujka sama :D )

Data: 2011-10-20 11:17:13
Autor: tomek
DG, Faktura, USA&USD, PayPal vs skarbówka/różnice kursowe
On 20.10.2011 11:02, Wojtek wrote:
cef wystukał, co następuje:

tomek wrote:

[...]

Tutaj się z cef-em nie zgadzam - w dacie wydatku prywatnego nie ma już rk - ostatnie są przy wypłacie z konta. Ale upierać się nie będę jeśli ktoś mnie zagnie ;)

Tomek

Data: 2011-10-20 09:22:15
Autor: Wojtek

tomek wrote:

[...]

uhm, to jeszcze raz:
- wystawiam fakturę USD
- otrzymuję zapłątę w USD na konto PP
- kupuję misia za USD z konta PP (to samo co wyżej)

nie ma *wypłaty z konta* jako takiej ;)

Data: 2011-10-20 11:53:10
Autor: tomek

tomek wrote:

[...]

Jest - przy zapłacie za misia

Tomek

Data: 2011-10-20 18:31:56
Autor: cef
tomek wrote:

[...]

I ja też się nie zgadzam z tym co napisałem,
ponieważ miałem na mysli to co Ty.
Czyli jeśli wypłata z konta, to wtedy rk
albo jesli zapłata z konta to wtedy rk.
Zrozumiałem, że Wojtek chce kupić
 tego misia bezpośrednio płacąc z paypala.

Data: 2011-10-21 11:35:00
Autor: Wojtek

tomek wrote:

[...]

Tak, dobrze zrozumiałeś.
Pozostaje jednak pewne ale:

Rozlicza się w dacie wydatku osobistego tak jakbys sprzedał walutę.

Dostaje USD, za USD via PayPal (to samo konto) kupuję tego misia za USD.

i jak do tego przypiąć:

Czyli jeśli wypłata z konta, to wtedy rk
albo jesli zapłata z konta to wtedy rk.

skoro nigdzie po drodze nie powstaje PLN więc nie ma rk.

Chyba że w takiej sytuacji całe clue to po prostu pomimo faktu koniecznosć zaksięgowania tej wypłaty na misia jedynie celem obliczenia rk? (tak-jakby-
zaczynało-coś-świtać (-; )

w.

Data: 2011-10-21 17:31:01
Autor: cef
Wojtek wrote:

[...]

Jak ja ostatnio czytałem ten artykuł o różnicach kursowych,
to tam nie było nic o pojawianiu się złotówek tylko o różnych formach
wpływu i wypływu środków. Zakup misia to jest wypływ środków.

Chyba że w takiej sytuacji całe clue to po prostu pomimo faktu
koniecznosć zaksięgowania tej wypłaty na misia jedynie celem
obliczenia rk? (tak-jakby- zaczynało-coś-świtać (-; )

Coraz lepiej Ci idzie :-)

Data: 2011-10-19 22:43:35
Autor: tomek
On 19.10.2011 21:15, Wojtek wrote:
[...]

Trochę mnie tutaj zagiąłeś, bo mi finalnie wszystko spływa na konto firmowe w PLN i faktycznie nie zastanawiałem się co by było gdybym np. od razu z PayPal-a zapłacił za zakupy prywatne - pewnie więcej zachodu podczas kontroli niż zabawy z liczeniem różnic.

Tomek

Data: 2011-10-20 08:52:09
Autor: Wojtek
[...]

Ja sam się zagiąłem! ;)
Po wtóre - nawet w przypadku zwykłego konta bankowego które jest w USD problem jest podobny...

Data: 2011-10-19 22:49:13
Autor: tomek
[...]

Ok, przeczytałem jeszcze raz art. 24c.2/3.3 i wychodzi mi że jeśli dostajesz USD na firmowe konto PayPal (rozumiem że zgłoszone do US i ZUS, a przed 1/1/2010 /lub 2011, nie pamiętam/ także do NBP ;-) ?)
to różnice musisz policzyć dla każdego wypływy z tego konta - co najwyżej dalej już nie musisz nic robić jeśli wypływ jest na cele prywatne.

Oczywiście wszystko co piszę to IMHO :)

Tomek

Data: 2011-10-20 09:02:11
Autor: Wojtek
[...]

No to jedziemy dalej ]:->
- co to jest 'konto firmowe' w PayPal? Jest konto zwykłe (do płatności), jest konto umożliwiające odbieranie pieniędzy i konto korporacyjne -- mam to drugie, ale nigdzie tam danych firmy nie podałem (bo jest to konto które mam od wieeeków i używam też do celów prywatnych [vide 'miś na ebay'] a jedna osoba nie może mieć dwóch kont PP OIMW.
- w banku mam tylko konta indywidualne (i znowuż, OIMW nie ma wymogu dla DG posiadania konta stricte 'firmowego' a także zgłaszania takowego), co więcej  ostatnio dokoptowałem do tego konto walutowe (hurra bankowość internetowa i możliwość tworzenia i znikania kont w kilka minut :D ) przez które będę otrzymywał zapłatę (PP stosowane jako rozwiązanie tymczasowe)
- założenie, otrzymuję wypłatę na konto dewizowe, maszeruję do banku, wypłacam walutę i jadę na (prywatne) wakacje za granicę -- wciąż przeliczamy? :>

i teraz naszło mnie coś takiego: cały problem z różnicami kursowymi miałwynikać z różnich powstających pomiędzy wystawieniem faktury (danego dnia się księguje) a otrzymaniem środków (pewien poślizg), tyle że ustawodawca nie przewidział, że ktoś nie będzie miał parcia na nasze rodzime, cudowne złocisze. Debilne rozwiązanie -- do kpir leci faktura po kursie NBP, po otrzymaniu płatności kolejna pozycja w kpir po kursie nbp -- finalne saldo w dowolnej walucie jest już 'uprywatnione'

- co najwyżej dalej już nie musisz nic robić jeśli wypływ jest na cele
prywatne.

właśnie to jest problem, że całość tych środków idzie na 'cele prywatne' (sorry, ale trochę nieciekawy termin, bardziej adekwatne: na cele nie będące jakkolwiek związane z DG, bo to że akurat już-teraz-zaraz nie potrzebuję kupić misia tylko wolę, o zgrozo narodowa, odłożyć sobie te pieniądze to też chyba fiskusowa abstrakcja...:D )

w.

Data: 2011-10-20 11:14:08
Autor: tomek
[...]

Abstrahując od tego że (chyba) wg TOS PayPal powinieneś podać pełne dane
przez 'konto firmowe' rozumiem konto związane z dg. No i 'konto prywatne' też może być związane z dg jeśli go do dg używasz. I wtedy powinieneś je zgłosić do urzędów.

- w banku mam tylko konta indywidualne (i znowuż, OIMW nie ma wymogu dla DG
posiadania konta stricte 'firmowego' a także zgłaszania takowego),

Skoro używasz ich do dg to są związane z dg

- założenie, otrzymuję wypłatę na konto dewizowe, maszeruję do banku,
wypłacam walutę i jadę na (prywatne) wakacje za granicę -- wciąż
przeliczamy? :>

IMHO tak - powstają różnice kursowe na dzień wypłaty

- co
najwyżej dalej już nie musisz nic robić jeśli wypływ jest na cele
prywatne.

właśnie to jest problem, że całość tych środków idzie na 'cele prywatne'

J.w. - na konto walutowe przychodzi przelew i liczysz rk. Potem wypłacasz - i liczysz rk. Potem za coś płacisz tymi pieniędzmi - i jeśli to są zakupy prywatne to już rk nie ma. (Przy czym piszę to "z głowy" bez głębszej analizy więc jeśli znajdziesz tu kolejną dziurę to się nie zdziwię :))

Tomek

Data: 2011-10-20 09:38:57
Autor: Wojtek
[...]

hm...
a) jeżeli coś idzie z PP na cele prywatne to nie ma elementu *wypłacania*
b) jeżeli coś zostaje na PP i zostanie wypłacone (przewalutowanie USD-PLN) to z dużym prawdopodobieństwem będzie to pomniejszone o ew wydatki prywatne (patrz _a_) więc otrzymane USD != wypłacane USD

Data: 2011-10-20 11:52:48
Autor: tomek
On 20.10.2011 11:38, Wojtek wrote:
[...]

Ok, czyli jedyne prawidłowe rozwiązanie jest takie że rk liczysz także przy wydatkowaniu na cele prywatne

Tomek

Data: 2011-10-20 18:33:47
Autor: cef
Wojtek wrote:

hm...
a) jeżeli coś idzie z PP na cele prywatne to nie ma elementu
*wypłacania*

Jak "idzie", to znaczy wychodzi i znika.

[...]

W swojej kieszeni to już nie musisz przewalutowywać,
boodzłotówek nie ma różnic kursowych.

Data: 2011-10-20 18:43:50
Autor: cef
DG, Faktura, USA&USD, PayPal vs skarbówka/różnice kursowe
Wojtek wrote:

właśnie to jest problem.....chyba fiskusowa
abstrakcja...:D )

Istota jest prosta, ale dla mnie w czasach gdy miałem zakupy
w walucie i utrzymywałem konto walutowe, to i tak było to zbyt upierdliwe.
Zatrudnij się na miesiąc w magazynie, to zrozumiesz
zasadę wpływu i wypływu i wtedy  i z waluta będzie wszystko jasne :-).

Niepotrzebnie oddzielasz jakoś sztucznie pieniądze i wydatki "firmowe"
od "prywatnych" To są Twoje pieniądze i podlegają jakiejś tam obróbce do celów
podatkowch dopiero po zdecydowaniu o charakterze wydatku.
Przecież jak masz już opodatkowane i przeliczone pieniądze, które w Twoim
rozumieniu są już zupełnie prywatne, to przecież nic nie stoi na przeszkodzie
wydać je w celu uzyskania przychodu.

Data: 2011-10-20 19:04:10
Autor: tomek
On 20.10.2011 18:43, cef wrote:
Wojtek wrote:

[...]

O - i to jest chyba klucz.

Tomek

Data: 2011-10-20 10:28:57
Autor: SDD

Użytkownik "tomek" <tomekziel@op.pl> napisał w wiadomości news:j7me5s$uom$1news.onet.pl...

[50$, 150$, 500$, 300$]

Jeśli przyjmiesz metodę fifo, to przewalutowywane 100$ jest częścią 300$.

Nie odwrotnie?
Przeciez FIFO to pierwsze przyszlo pierwsze wychodzi a pierwsze przyszly 50$ i 150$

Jeśli przyjmiesz metodę lifo, to na przewalutowywane 100$ składa się 50$ i 50$ z 150$.

No a LIFO to ostatnie przyszlo pierwsze wychodzi.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-10-20 10:43:27
Autor: tomek
On 20.10.2011 10:28, SDD wrote:

[...]

Możliwe, zawsze mi się to myli :-)

Tomek

DG, Faktura, USA&USD, PayPal vs skarbówka/różnice kursowe