DG a umowa o dzie?o

Data: 2011-02-18 11:12:26
Autor: Marzena
DG a umowa o dzie?o
W styczniu br. założyłam DG. Zupełnie niezależnie od tego, dostałam propozycję napisania kilku artykułów do jednego z portali (artykuły specjalistyczne, ale na tematy spoza działalnosci DG) - w formie umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich do artykułu.
Jak powinnam to rozliczyć? Czy są to przychody do wpisania do KPiR? Czy jest to tylko "prywatny" dodatkowy dochód, który za rok o tej porze będę musiała uwzględnić w rozliczeniu rocznym?

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
marzatela
http://mojezakupycodzienne.blox.pl

Data: 2011-02-18 16:46:33
Autor: Gotfryd Smolik news
DG a umowa o dzie?o
On Fri, 18 Feb 2011, Marzena wrote:

[...]

IMO [1,2] - nijak.

Czy jest to tylko "prywatny"

  Nie "prywatny", a "osobisty".
  I dokładnie tak jest nazwana jedna z kategorii dochodu, "dochód
z umów wykonywanych osobiście".
  Dla porządku dodam, że IMO (i to zdecydowanie, bez "H"), z umowy
która jednocześnie "podpada" pod "osobiste" *oraz* "sprzedaż praw
majątkowych", dochód wlicza się do "sprzedaży praw".
  Ale że z podatkowego p.widzenia całość sprowadza się do wpisu
w inną rubrykę tabelki, z informacji na grupie (i innych źródeł)
wynika że nikt się nie czepia również wpisu do "osobistych".

dodatkowy dochód, który za rok o tej porze będę musiała uwzględnić w rozliczeniu rocznym?

  Najwyraźniej :)

  I rzuć jeszcze okiem do ustawy o VAT - art.15.3.3 oraz 3a.

  IMO [1] - raczej dla formalności, bo nie wyobrażam sobie aby
w opisywanym przypadku któś umiał wywieść, że z "więzów"
miałaby wynikać Twoja odpowiedzialność za wykorzystanie
dzieła, a IMO [1] zapis art.15* nie wyłącza nijak przypadku
kiedy owo "przekazanie odpowiedzialności" ma miejsce z mocy
ustawy (innej rzecz jasna, mam na myśli zasady ogólne KC
itede).
  Niemniej dobrze jest mieć świadomość, że to są dwie ROZŁĄCZNE
sprawy - istnieje taka możliwość, że coś nie będzie przychodem
do KPiR, a będzie obrotem do ewidencji VAT; taki "klasyczny"
przypadek, to posiadane osobiście mieszkanie (nie ujęte
w środkach trwałych), wynajmowane przez przedsiębiorcę
innej firmie na biuro: dochodowo to "wynajem", dla VAT to
"DG".
  I zastrzeżenie z ustawy o VAT jest ważne - jak "warunki"
będą wskazywać, że rozliczenia lub odpowiedzialność za
końcowe wykorzystanie nie są "przeniesione", to można
podpaść pod VAT mimo że umowa jest "osobista".

[1] jak to mawiają: "każdy odpowiada za siebie".
[2] owszem, zdarzają mi się jakieś uboczne "umowy osobiste"

pzdr, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS...)

Data: 2011-02-19 11:52:42
Autor: Marzena

[...]