DG, lokal, jego remont i zmiana przeznaczenia

Data: 2009-03-31 21:20:47
Autor: BartekK
DG, lokal, jego remont i zmiana przeznaczenia
Jest lokal w budynku (mieszkalnym), jestem właścicielem budynku i lokalu, prowadzę działalność gospodarczą (powiedzmy że np serwis komputerów) i chcę ten lokal wykorzystać. Obecnie jest to pusta "piwnica" czy jakkolwiek to nazwać, wpisane przeznaczenie "pomieszczenia gospodarcze" i za to płacone podatki.

Jaka powinna być kolejność postępowania (gdzie/jak to załatwiać?):
- wystąpienie o zmianę przeznaczenia lokalu (czy raczej zmianę sposobu korzystania z lokalu?)
- zmiana podatku za lokal (bo inna jest za lokal pod DG, niż piwnice, mieszkanie itp), opłacona obecnie jest na cały rok, od którego momentu powinna zostać opłacona nowa stawka? Gdy lokal będzie faktycznie wykorzystywany w nowym charakterze, od momentu zmiany przeznaczenia, czy może w następnym roku?
- fizyczny remont/przeróbka/dostosowanie lokalu (idące w koszty dg)
- wpisanie lokalu jako "miejsce prowadzenia DG" (obecnie - mieszkanie)

Chciałem wykonać najpierw remont (dość prosty bo to 55m2 jednego pustego pomieszczenia, głównie kosmetyka w postaci kartongipsów, kafelek, ścianek działowych, nowe drzwi i okna itp tyle że nie mam pojęcia ile to potrwa), ale boję się żeby nie "wtopić" i nie móc potem uwzględnić wydatków w kosztach (i amortyzować), lub mieć to wyrzucone, bo "robię lokal nie będący firmowym".

Data: 2009-03-31 22:12:00
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 31 Mar 2009, BartekK wrote:

- fizyczny remont/przeróbka/dostosowanie lokalu (idące w koszty dg)

  Remont, polegający na *przywróceniu* pierwotnego stanu czegokolwiek
może faktycznie iść w koszty.
  Tzw. "remont" polegający na dostosowaniu, przeróbce i inne takie
nosi nazwę "ulepszenia" i kwalifikuje się do wywalenia z kosztów
przy pierwszej kontroli która to zauważy (fakt, urzędnik może się
nie znać, do tego część wydatków może być trudno udowodnić, bo
wapno i cement do wymiany odpadającego tynku oraz otynkowania
nowego muru mało się różnią ;), ale z cegłami to chyba można
tylko po oczach świecić że "to przeróbka była" :>)
  Oczywiście "ulepszenie" podlega zaliczeniu w koszty poprzez
amortyzację (ale zrozumiałem tego nie chcesz).

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-04-01 00:19:16
Autor: BartekK
Gotfryd Smolik news pisze:
- fizyczny remont/przeróbka/dostosowanie lokalu (idące w koszty dg)
 Remont, polegający na *przywróceniu* pierwotnego stanu czegokolwiek
może faktycznie iść w koszty.
Mocno uprościłem, ale wiem o co chodzi. Ma być remont w postaci przywrócenia stanu (tzn mówiąc popularnie "odnowienie-odświeżenie") oraz dostosowanie (w postaci postawienia tymczasowych ścianek z kartongipsu, dodanie oświetlenia, położenie instalacji eth/zasilania do stanowisk itp (a to już w amortyzację)

 Oczywiście "ulepszenie" podlega zaliczeniu w koszty poprzez
amortyzację (ale zrozumiałem tego nie chcesz).
Cóż, każdy by chciał co innego, ja np wolałbym wszystko jednorazowo zamortyzować, ale wiem że się nie da. Lepsze i to, niż w ogóle nie amortyzować/odliczać.

Data: 2009-04-01 12:23:28
Autor: Piotrek
Gotfryd Smolik news wrote:
[...] Oczywiście "ulepszenie" podlega zaliczeniu w koszty poprzez
amortyzację (ale zrozumiałem tego nie chcesz). [...]

Ostatnio zadziwiła mnie decyzja Izby Skarbowej z Poznania (sygn. BD-P/423-205/05/P click-- > http://tinyurl.com/ccsfn7 ) z której wynika między innymi, że jeśli korzysta się z obcego środka trwałego bez tytułu prawnego to nakładów na ulepszenie nie traktuje się jako inwestycji w obcy środek trwały. Te nakłady są po prostu KUP (bez konieczności amortyzacji).

Zastanawiam się w związku z tym czy nie dałoby się w podobny sposób potraktować remontu części budynku używanego do DG, kiedy tenże budynek jest moją własnością ale nie jest w EŚT.

Jakieś pomysły? :-)

Piotrek

DG, lokal, jego remont i zmiana przeznaczenia