DG - remont budynku

Data: 2012-12-27 11:43:37
Autor: cac
DG - remont budynku
Witam!

Mam jednosobową DG, księgowość opartą na KPiR, prowadzącą wyłącznie działalność zwolnioną z VAT, rozliczam się w najprostszej formie (zielony PIT-36).

Zrobiłem remont budynku w którym wykonuję działalność (budynek jest moja własnością). Remont polegał na przebudowie (sciany działowe, murowanie, tylkowanie), wymianie okien/drzwi, pracach wewnątrz (podłogi, malowanie i inne drobne rzeczy).

Zbierałem faktury za wszystko co kupowałem do remontu - chciałbym ten cały remont rozliczyć. Jak się za to zabrać? Czytałem już że pojęcie "remont" w kwestii rozliczania poniesionych kosztów jest różnie interpretowany w przepisach (remont/ulepszenie/modernizacja...), co powoduje że różnie należy podchodzić to tego typu wydatków.

Chodzi mi od strony prawnej/podatkowej - jakich informacji powinienem szukać i w jakich przepisach tak, aby móc dowiedzieć się co, jak i w jakim trybie mógłbym rozliczyć. Chętnie pogłębię wiedzę o przepisach prawa/podatkach.

Proszę o wszelkie sugestie.

Data: 2012-12-27 23:38:56
Autor: Gotfryd Smolik news
DG - remont budynku
On Thu, 27 Dec 2012, cac wrote:

[...]

  Brak informacji o tym, czy ten budynek był już wcześniej zaliczony
do ST.
  Jeśli nie był, to dalsze rozważania mogą być  bezprzedmiotowe: czy
to był remont czy ulepszenie, wartość początkowa podlega amortyzacji,
*chyba* że mieści się w limicie 50 000 zł pomocy publicznej albo
limicie 3500 zł jednostkowo (per ST, nie per wydatek, z dokładnością
do innych zasad dla "peryferiów").
  Tak, prawo do zaliczenia w koszty jednorazowej amortyzacji *własnych*
wydatków to "pomoc publiczna", dobrze czytasz, to nie złudzenie
optyczne a przepis z art.22k (niżej).

Remont polegał na przebudowie (sciany działowe,

"logika podatkowa" jest taka: ta przebudowa miała cel.
  Celem było, żeby nieruchomość była lepsza niż przed.
  I to już wyjaśnia pojęcie "ulepszenia podatkowego" :>

murowanie,
tylkowanie), wymianie okien/drzwi, pracach wewnątrz (podłogi, malowanie
i inne drobne rzeczy).

  W kwestii pytania, czy da rady obronić wersję iż część kosztów
to "odtworzenie" stanu początkowego, czyli zwykły remont który
należałoby wykonać tak czy inaczej w celu doprowadzenia do
stanu *początkowej* używalności danego ST, odeślę do tezy
"każdy odpowiada za siebie" :|

[...]

  O właśnie.
  Przeczytać przepisy :)
  Tu masz:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60065,20120721,koszty-uzyskania-przychodow.html

  I czytasz poczynając od art.22a
  Bardzo starannie uważasz przy czytaniu art.22g.17, zaczynającego się
słowami "Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy,
rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji"

(remont/ulepszenie/modernizacja...), co powoduje że różnie należy podchodzić to tego typu wydatków.

  Remont polegający na odtworzeniu stanu początkowego, czyli de facto
naprawę, można zaliczyć w koszty.
  Ulepszenia się amortyzuje. A to, z wyjątkiem amortyzacji jednorazowej,
jest "rozciągnięte w czasie".

[...]

  Najpierw napisz co masz wpisane do EST :)
  Bo oczywiście ESToWNiP tudzież EW masz, brak ST nie uprawnia do
nietrzymania EST ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-12-28 14:19:10
Autor: cac
DG - remont budynku
Brak informacji o tym, czy ten budynek był już wcześniej zaliczony
do ST.
Jeśli nie był, to dalsze rozważania mogą być  bezprzedmiotowe (...)

nie był. w czerwcu 2011 otrzymałem budynek jako darowiznę od rodziców (notarialnie) na cele DG ale nie ująłem tego w EŚT.

Data: 2012-12-29 23:10:39
Autor: Gotfryd Smolik news
DG - remont budynku
On Fri, 28 Dec 2012, cac wrote:

[...]

  No to "skutek inwestycyjny" (znaczy obowiązek rozliczenia wydatków
drogą amortyzacji) jest chyba oczywisty, bez względu na sposób
próby ugryzienia problemu?
  Z góry zapowiadam, że nie wiem czy i jak mogłoby dać się amortyzować
tylko ulepszenie (bez reszty wartości początkowej), skoro przepis
stanowi o podniesieniu WP. Znaczy na 1. rzut oka wychodzi "wszystko
albo nic" (całą wartość budynku, wraz z remontem).

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-01-06 22:56:42
Autor: cac
DG - remont budynku
Wracam po przeczytaniu rozdziału 4 ustawy. Jej język jest straszny dla mnie...
Jednakże myślę że coś tam dla siebie z jej lektury przyswoiłem.

Wracając do sprawy. Wydaje mi się, że nie dałoby rady amortyzować samego tylko ulepszenia (bez reszty wartości początkowej). Przepis mówi że to ulepszenie zwiększa wartość początkową środka.

Zostawmy na chwilę remont.

Moje pytanie 1:
Otrzymałem darowiznę w 2011 i wtedy nie włączyłem jej do firmy i nie wpisałem w EŚT (choć ciągle wykonywałem w niej DG) i nic w niej nie remontowałem ani ulepszałem. Była to po prostu mój "prywatny" budynek. Pytanie, czy musiałem (miałem obowiązek) wpisać do EŚT darowany budynek w miesiącu po podpisaniu aktu notarialnego (przypomnę, że w nim wpisane było, że jest darowany na cele DG)?

Czy też mogłem/mogę to zrobić w późniejszym czasie. Chodzi mi o to czy np. mogę "przenieść" budynek z "rąk swoich prywatnych" do "firmy" np. z dniem 1 stycznia 2012 = od stycznia 2012 wpisać do EŚT i rozpocząć amortyzację?

Data: 2013-01-07 10:26:56
Autor: cac
DG - remont budynku
nieuważnie czytałem... chyba sobie sam odpowiedziałem: art. 22n.4 - ujawnienie ŚT. (ze skutkiem art 22h.1.4)

Mam możliwość wpisania do EŚT od początku roku (nie zmieni to nic w moich rozliczeniach miesięcznych z fiskusem więc wpisu mogę dokonać wstecz).

Pytanie 2.

Czy lepiej ŚT ujawnić od stycznia 2012 i ulepszyć remontem z dniem jego zakonczenia, czy ujawnić juz wyremontowany ŚT we wrześniu 2012.

Czytałem również art. 22g - wyznaczanie wartości początkowej. Zakładam że wartośc początkowa będzie sumą:
a) wartości budynku sprzed remontu (jest okreslona w akcie notarialnym)
b) wartości remontu

Tu mam pewną zagwozdke. Czy jeśli jest to DAROWIZNA od rodziców (de facto nie zapłaciłem za budynek, tylko za notariusza) to czy do wartości początkowej przyjmuję wartość określoną w akcie notarialnym (art. 22g.1.3)?? Jest to dla mnie nielogiczne troche, tym bardziej ze potem te kwote amortyzując przez ileś tam lat pomniejszam ją swój przychód. Rozumiem wartosć remontu - tu koszty poniosłem z kieszeni realnie.

Data: 2013-01-07 13:08:33
Autor: Gotfryd Smolik news
DG - remont budynku
On Mon, 7 Jan 2013, cac wrote:

nieuważnie czytałem... chyba sobie sam odpowiedziałem:
art. 22n.4 - ujawnienie ŚT. (ze skutkiem art 22h.1.4)

  Już zdążyłem skomentować :) (jeszcze nie miałem powyższego
posta u siebie).

Mam możliwość wpisania do EŚT od początku roku (nie zmieni to nic w moich rozliczeniach miesięcznych z fiskusem więc wpisu mogę dokonać wstecz).

  Znaczy masz na myśli dopuszczalność amortyzacji "raz na rok".

Pytanie 2.

Czy lepiej ŚT ujawnić od stycznia 2012 i ulepszyć remontem z dniem jego zakonczenia, czy ujawnić juz wyremontowany ŚT we wrześniu 2012.

  Nie widzę różnicy, poza ukształtowaniem papierków.

[...]

  Zakładając, że prawidłowo odpowiada wartości rynkowej.
  22g.1.3 przeczytałeś. MNIEJSZA z tych wartości, jak US uzna że wycena
była zawyżona to i po wartości początkowej może polecieć.

Jest to dla mnie nielogiczne troche,

  Bardzo logiczne :|
  Tak działa ST :D
  A logika jest ... podatkowa.
  Celem amortyzacji nie jest "zwrot wydatków".
  Amortyzacja to takie odszkodowanie za zużycie własnych zasobów
poświęconych w inwestycję.
  Daruje Ci ktoś nowy traktor, Ty go używasz do DG, to jak się zużyje
masz prawo mieć za to nowy traktor.
  Kolejność operacji w porównaniu do "zwykłego kosztu" jest odwrócona :D

tym bardziej ze potem te kwote amortyzując przez
ileś tam lat pomniejszam ją swój przychód.

  Odkładasz na "odtworzenie majątku".

  Chcesz dowcipu?
  Załóż, że ktoś z bliskiej rodziny ma DG.
  I odpowiedz na pytanie, co będzie jak po zamortyzowaniu swój ST
podarujesz. Jest na to interpretacja podatkowa, czytałem, dla
przypadku ojciec-syn.
  Oczywiście ten "kiks logiczny" bierze się ze zróżnicowania
"amortyzacji faktycznej" wobec amortyzacji podatkowej.

Rozumiem wartosć remontu - tu koszty poniosłem z kieszeni realnie.

  Ale amortyzacja różni się od kosztów tym, że sama jest kosztem ;),
zaś warunki są dratamatycznie inne.
  Koszt podatkowy nie tylko musi być poniesiony, ale musi być
*poniesiony w celu*. Zaś do amortyzacji wystarcza "wykorzystywanie"
(sposób i cel nabycia nie ma znaczenia).

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-01-07 21:55:22
Autor: cac
DG - remont budynku
Mam możliwość wpisania do EŚT od początku roku (nie zmieni to nic w moich rozliczeniach miesięcznych z fiskusem więc wpisu mogę dokonać wstecz).
Znaczy masz na myśli dopuszczalność amortyzacji "raz na rok".

nie nie! chodzi mi o wybór dnia ujawnienia ŚT. A moje "od początku roku" - mam tutaj na myśli to, żebym ja sam wiedział dla swojej własnej informacji, że budynek amortyzuję od stycznia 2012 r. Wpiszę go do EŚT (ujawnię ŚT) z dniem 31.12.2011 i zaczynam odpisy amortyzacyjne począwszy od stycznia 2012. byłoby mi po prostu łatwiej i miałbym przejrzyściej

[...]

czytałem oczywiście. prawdopodobnie cena jest zaniżona w stosunku do rynkowej. Swoją drogą jak mogę to sprawdzić? Jest gdzieś przelicznik jakiś, czy muszę skorzystać z usługi rzeczoznawcy jakiegoś?

(...)
 Koszt podatkowy nie tylko musi być poniesiony, ale musi być
*poniesiony w celu*. Zaś do amortyzacji wystarcza "wykorzystywanie"
(sposób i cel nabycia nie ma znaczenia).

rozumiem, ale braki muszę uzupełnić.

Data: 2013-01-09 18:58:21
Autor: Gotfryd Smolik news
DG - remont budynku
On Mon, 7 Jan 2013, cac wrote:

[...]

  :)

Swoją drogą jak mogę to sprawdzić? Jest gdzieś przelicznik jakiś,
czy muszę skorzystać z usługi rzeczoznawcy jakiegoś?

  IMHO nie ma sensu się tym kłopotać zawczasu, *chyba* że istnieje
ryzyko iż wartość zostanie podniesiona w wyniku "własnej pracy",
ew. zły stan sprzed remontu dobrze byłoby mieć czym udowodnić.

 Koszt podatkowy nie tylko musi być poniesiony, ale musi być
*poniesiony w celu*. Zaś do amortyzacji wystarcza "wykorzystywanie"
(sposób i cel nabycia nie ma znaczenia).

rozumiem, ale braki muszę uzupełnić.

  Nie wiem czy załapałeś złośliwość pojęcia "poniesienia w celu" :)

  Nie wystarczy "ponieść" a *później* "zużyć w celu".
  Ładnych kilka lat temu uświadomiła mi to któraś dyskusja tu na grupie.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-01-08 18:38:30
Autor: cac
DG - remont budynku
Data: 2013-01-07 12:09:16
Autor: Gotfryd Smolik news
DG - remont budynku
On Sun, 6 Jan 2013, cac wrote:

[...]

  Wedle mojej najlepszej wiedzy, nie ma aktualnie żadnej przeszkody
w opóźnianiu ujmowania ST w EST.
  Doradcą nie jestem i stosować wg zasady "każdy odpowiada za siebie" :>
  Niemniej...
  Przepisy nigdy nie zabraniały wprost "opóźniania" oraz przewidywały
prawo do opóźnienia rozpoczęcia amortyzacji (acz głowy nie dam, czy
zawsze było JASNO tak zapisane), ale do 2003 roku (jakoś tak zapamię-
tałem :)) był w ustawie "hak": ponieważ przwidywała obowiązek zaliczenia
sprzedaży majątku wykorzystywanego w DG do przychodów z DG, nieujęcie
w EST można było próbować podciągnąć pod usiłowanie ukrycia przyszłego
przychodu.
  Kwestię łupnięcia podatkiem od niezamortyzowanego sprzętu posiadanego
"osobiście" podatnik przegrał przed NSA i skończyło się nowelizacją
ustawy - teraz jest wyraźny zapis, że do przychodów z DG zalicza
się sprzedaż majątku *ewidencjonowanego*.
  Po prostu, do momentu ujęcia w którejś ewidencji, podatnik może
traktować ST jako "osobiste" i tyle.
  Ustal sobie, jakie mogą być przyszłe konsekwencje ewentualnej
sprzedaży tej darowizny - z amortyzacją i bez, tak na wszelki
wypadek.

Czy też mogłem/mogę to zrobić w późniejszym czasie. Chodzi mi o to czy np. mogę "przenieść" budynek z "rąk swoich prywatnych" do "firmy"

  A ta firma to państwowa czy... prywatna?
  Z rąk prywatnych do prywatnych chcesz przenosić? ;)

  To nazywa się "wpisać do EST" właśnie :D
"Firma to ja", parafrazując Ludwika fafnastego (nigdy nie pamiętam
czy to był 15. czy któryś numerek obok), a kwestia podatkowa sprowadza
się do praw i obowiazków związanych z "majątkiem służącym DG" :D
(nie tylko podatkowa zresztą, bo np. KRiO też to dotyczy).

np. z dniem 1
stycznia 2012 = od stycznia 2012 wpisać do EŚT i rozpocząć amortyzację?

  Zaraz.
  Czy ja *NIE* napisałem o konieczności odszukania słowa "ujawnienie"?
  Wprost, jasno i wyraźnie zapisali w ustawie - "ujawnienie" sprowadza
się do wpisania do EST i rozliczania amortyzacji od tego momentu.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-01-07 22:13:44
Autor: cac
DG - remont budynku
[...]

muszę się nad tym chwilę zastanowić. pisząc "z amortyzacją" masz na mysli sprzedaż budynku gdy jest w EŚT mojej DG, a "bez amortyzacji" gdy jest odwrotnie?

no tak, zrozumiałe

Data: 2013-01-09 19:02:02
Autor: Gotfryd Smolik news
DG - remont budynku
On Mon, 7 Jan 2013, cac wrote:

[...]

  Tak.

a "bez amortyzacji" gdy jest odwrotnie?

  Tak.
  Do tego przepisy o sprzedaży nieruchomości są zawikłane, bo odnoszą się
do momentu zakupu.
  Głowy nie dam (poproszę o komentarz jeśli ktoś weryfikował aktualny
stan), ale zdaje się że nieruchomości nabyte "osobiscie" wiele lat
temu nie podpadają pod 19% podatek od dochodu, właśnie ze względu
na fakt iż przepisy z momentu nabycia ustalały inne zasady.
  Trzeba by więc sprawdzić skutki podatkowe sprzedaży "osobistej", bo
sprzedaż gospodarcza skutkuje po prostu doliczeniem kwoty przychodu
do przychodów z DG.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-01-18 02:39:21
Autor: cac
DG - remont budynku
[...]

a w mojej sytuacji - nieruchomość nabyta osobiście to darowizna od rodziców, nabyta za 0 zł.

Trzeba by więc sprawdzić skutki podatkowe sprzedaży "osobistej", bo
sprzedaż gospodarcza skutkuje po prostu doliczeniem kwoty przychodu
do przychodów z DG.

Zakładam że wprowadzam teraz nieruchomość do EŚT i rozpoczynam dodawać odpisy amortyzacyjne do KUP. Za 10 lat ją sprzedaję za określoną kwotę. Jaką kwotę się wtedy dolicza do przychodu?

A co w przypadku likwidacji DG z taką nieruchomością w EŚT? Chodzi mi o to jakie to niesie ze sobą konsekwencje podatkowe.

Data: 2013-01-18 11:25:16
Autor: Gotfryd Smolik news
DG - remont budynku
On Fri, 18 Jan 2013, cac wrote:

a w mojej sytuacji - nieruchomość nabyta osobiście to darowizna od rodziców,
nabyta za 0 zł.

  AFAIR było to bez znaczenia.
  Po 5 latach zamieszkiwania sprzedaż była zwolniona z podatku.
  I teraz pytaniem jest, za rządu których przepisów miała miejsce
darowizna.

Zakładam że wprowadzam teraz nieruchomość do EŚT i rozpoczynam dodawać odpisy amortyzacyjne do KUP. Za 10 lat ją sprzedaję za określoną kwotę. Jaką kwotę się wtedy dolicza do przychodu?

  Całą kwotę sprzedaży minus niezamortyzowaną część minus koszty.
  Masz w ustawie, art.23.1.1, od myślnika.
  Przez "koszty" należy rozumieć wydatki związane ze sprzedażą (wydatki
związane z nabyciem, o ile były, doliczone już zostały do wartości
początkowej)

A co w przypadku likwidacji DG z taką nieruchomością w EŚT?
Chodzi mi o to jakie to niesie ze sobą konsekwencje podatkowe.

  A przyjrzałeś się *w ogóle* jak działa amortyzacja?
1. wydatki inwestycyjne nie idą w koszt, trzeba ich dokonać "z już
  opodatkowanych pieniędzy" (a ściślej: z majątku podatnika, może
  to być pożyczka)
2. w koszty idzie rozłożona w czasie amortyzacja, w czasie kiedy
  ST jest "używany"
3. w zamian 1. przekazanie na inne cele nie jest obłożone podatkiem
  dochodowym i nie powoduje "wylotu z kosztów"
4. dopiero *odpłatne* zbycie powoduje przychód

  Problem powstawałby tylko jakby od nabycia ST odliczono VAT.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-02-25 01:23:23
Autor: cac
DG - remont budynku
 AFAIR było to bez znaczenia.
 Po 5 latach zamieszkiwania sprzedaż była zwolniona z podatku.
 I teraz pytaniem jest, za rządu których przepisów miała miejsce
 darowizna.

za rządów przepisów z czerwca 2011 r. (wtedy była umowa u notariusza). Co do "zamieszkiwania" - nieruchomość jest niemieszkalna, może być wykorzystywana w całości do celów DG (tak zresztą widnieje w ewidencjach gminnych czy planie zagospodarowania przestrzennego).

Data: 2013-03-08 09:26:55
Autor: cac
DG - remont budynku
zastanowiłem się nad ewentualnymi konsekwencjami odległymi dalszych losów mojej nieruchomości i jednak stwierdzam, że najkorzystniej dla mnie byłoby wogóle nie włączać jej do DG - tym samym nie amortyzować jej, odpuścić sobie koszty jej modernizacji/przebudowy. Niech po prostu pozostanie "prywatna" (wiem wiem :)

Tu jednak nasuwa mi się kolejne pytanie.

W akcie notarialnym umowy darowizny mam zapisane dokładnie tak:

"Stawający <rodzice> darują zabudowaną działkę gruntu numer XXX, opisaną bliżej w & 1 tego aktu, <mi>, który
darowiznę tę przyjmuje.
Stawający <ja> oświadcza, że nabycia dokonuje w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą pod firmą <moja DG>, NIP..., REGON ... ."

chodzi mi o ten zapis o nabyciu (darowiznie) w zw. z DG. Czy taki zapis w akcie notarialnym wymusza na mnie konieczność wprowadzenia do DG (do EŚT) tejże nieruchomości??? Czy jest to tylko moja wola?

Data: 2013-03-08 17:40:42
Autor: Tom N
DG - remont budynku
cac w <news:5139a0e2$0$26689$65785112news.neostrada.pl>:

[...]

A mnie zastanawia jaki podatek od nieruchomości Ci gmina naliczyła na
podstawie tak "sprytnie" skonstruowanego AN, i dlaczego...

--
'Tom N'

Data: 2013-03-08 19:50:16
Autor: Gotfryd Smolik news
DG - remont budynku
On Fri, 8 Mar 2013, 57.130308@53.174042.invalid wrote:

[...]

[...]

A mnie zastanawia jaki podatek od nieruchomości Ci gmina naliczyła na
podstawie tak "sprytnie" skonstruowanego AN, i dlaczego...

  Przy założeniu prawdziwości tej tezy widzę w niej uchybienie.
  Podatek od nieruchomości w DG wylicza się AFAIR samemu, tylko
dla "niedziałalności" wymiar jest obowiązkiem gminy.
  Coś źle wiem?
  Bo jeśli oba powyższe zastrzeżenia są prawdziwe (że wpis w KW
wystarczy do uznania za "gospodarcze" oraz obowiązuje samoopodatkowanie)
to wtopa jest niczym przy ZUSie (jak wykryją, to mogą łupnąć zarówno
karą jak i podatkiem z odsetkami parę lat wstecz).

  Zastrzegam, że *nie* odnoszę się do tezy iż sam wpis do EW ma
wystarczać do opodatkowania "gospodarczego", nie pamiętam i nie
mam zdrowia teraz szukać po ustawie od podatków lokalnych
jakie tam jest kryterium "zaliczenia" :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-03-08 21:44:48
Autor: Tom N
DG - remont budynku
Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1303081945110.3372quad>:

[...]

Teza została postawiona na podstawie doświadczenia -- ja je mam, a ty? ;P

Nie, nie chcę dyskutować co by było gdyby sie odwołać od decyzji, tylko o
faktach
  Podatek od nieruchomości w DG wylicza się AFAIR samemu, tylko
dla "niedziałalności" wymiar jest obowiązkiem gminy.

Przecież urzędnik może (nie koniecznie ma prawo) określić podatek jaki mu
wyjdzie...

[...]

....zwłaszcza gdy sam podatnik w AN sie podłoży i napisze "Stawający <ja>
oświadcza, że nabycia dokonuje w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą pod firmą <moja DG>, NIP..., REGON ... ."

IMHO po stronie oświadczającego jest udowodnienie, że, "nieruchomość nabył,
ale nie używał do DG", co wcale nie oznacza, że nie gmina nie mogła naliczyć
podatku jak osobie nieprowadzącej DG, jak za działke i budynek mieszkalny (a
o to głównie pytałem)

  Zastrzegam, że *nie* odnoszę się do tezy iż sam wpis do EW

Chwila, "Stawający <rodzice> darują zabudowaną działkę gruntu numer XXX",
skąd Ci się Ewidencja Wyposażenia objawiła w tym kontekście? ;P

--
'Tom N'

Data: 2013-03-09 09:00:16
Autor: Gotfryd Smolik news
DG - remont budynku
On Fri, 8 Mar 2013, 26.130308@78.214448.invalid wrote:

Teza została postawiona na podstawie doświadczenia -- ja je mam, a ty? ;P

  Jeśli chodzi o niepodpadnięcie pod "nieruchomości gospodarcze" to tak ;)

[...]

  Może.
  Ale to jest relatywnie mało groźne.
  W szczególności nie grozi bonusami w rodzaju mandatu.
  Już zajrzałem do ustawy :> - rzeczywiście, nie ma samoopodatkowania,
więc nie ma problemu.

  Zastrzegam, że *nie* odnoszę się do tezy iż sam wpis do EW

Chwila, "Stawający <rodzice> darują zabudowaną działkę gruntu numer XXX",
skąd Ci się Ewidencja Wyposażenia objawiła w tym kontekście? ;P

  A z kiksu, jakżeby inaczej, o KW myślałem :) (równie bez sensu
bo takiej informacji tam również nie ma).

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-03-09 18:22:27
Autor: cac
DG - remont budynku
wyjaśniam. w dniu umowy notarialnej złożyłem do gminy IN-1 (chyba) i sam
określiłem ze to grunt + budynek związany z DG i naliczają go zgodnie z u. o
podatkach i opłatach lokalnych. zresztą budynek figuruje jako niemieszkalny
w ewidencjach geodezyjnych czy tam innych.

wracając do pytania:
Czy zapis w akcie notarialnym jak w poście wcześniejszym wymusza na mnie
konieczność wprowadzenia do DG (do EŚT)
tejże nieruchomości??? Być może jest to gdzieś uregulowane w przepisach?

Data: 2013-03-09 19:26:29
Autor: Piotrek
DG - remont budynku
On 2013-03-09 18:22, cac wrote:
[...]

Bez względu na odpowiedź na Twoje pytanie wpisz sobie do googla "obowiązek wprowadzenie nieruchomości do ewidencji środków trwałych".

Jeśli istotą Twojego pytania są kwestie dotyczące opodatkowania przychodów ze sprzedaży tej nieruchomości to z *pobieżnego* przejrzenia wyników wynikają dość (nie)ciekawe wnioski.

Piotrek

Data: 2013-03-09 19:30:51
Autor: Piotrek
DG - remont budynku
On 2013-03-09 19:26, Piotrek wrote:
[...]

Jeszcze w kontekście Twojej wcześniejszej uwagi na temat nieamortyzowania remontu zapodaj googlowi "inwestycja w obcym środku trwałym".

Piotrek

Data: 2013-03-10 15:28:19
Autor: cac
DG - remont budynku
Jeśli istotą Twojego pytania są kwestie dotyczące opodatkowania przychodów ze sprzedaży tej nieruchomości to z *pobieżnego* przejrzenia wyników wynikają dość (nie)ciekawe wnioski.

nie zamierzam sprzedawać tej nieruchomości - zastanawiam się co będzie za dziesiąt lat gdy chciałbym ją sprzedać, dać w darowiźnie bliskiej osobie lub co będzie jak będę zamykał działalność

swoją drogą dlaczego (nie)ciekawe wnioski?

Jeszcze w kontekście Twojej wcześniejszej uwagi na temat nieamortyzowania remontu zapodaj googlowi "inwestycja w obcym środku trwałym".

środek nie jest obcy, jest moją własnością.

Data: 2013-03-11 13:44:32
Autor: sz.
DG - remont budynku
Bez względu na odpowiedź na Twoje pytanie wpisz sobie do googla "obowiązek wprowadzenie nieruchomości do ewidencji środków trwałych".

czasem trudno jest mądrze zapytac google :) dziękuje za podpowiedź.
wpisałem i znalazłem coś takiego jak interpretacja jakiejś izby soarbowej chyba, choć sytuacja dotyczy osoby która sprzedaje nieruchomość (ja nie zamierzam, jak sie zestarzeje dam ją w darowiźnie komuś z rodziny):

"Reasumując, skoro przychód ze sprzedaży dotyczy nieruchomości o charakterze niemieszkaniowym, należących do Skarżącej i wykorzystywanych przez nią na potrzeby związane z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą, a składnik ten stanowi środek trwały i jako taki winien być objęty ewidencją środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, to przychodu tego nie można kwalifikować, jako przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f. Uwzględniając jedną z najbardziej podstawowych dyrektyw wykładni systemowej, tj. zasadę wykładni przepisów ustawy zgodnie z konstytucją (powszechnie przyjętą w judykaturze i zbadaną w nauce prawa - por. L. Morawski, Zasady wykładni prawa, Toruń 2010, s. 127 i powoływane tam orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego) należy ocenić, że w świetle zasady praworządności (art. 7 Konstytucji RP), zasady sprawiedliwości (art. 2 Konstytucji RP) oraz zasady powszechnego obowiązku podatkowego (art. 84 Konstytucji RP) przepis art. 14 ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.f. należy interpretować w ten sposób, że w sytuacji kiedy podatnik w celu osiągnięcia korzyści uchyla się od obowiązku wpisania danego składnika majątku do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (obowiązek z art. 22d ust. 2 u.p.d.o.f.), to pomimo braku stosownego wpisu sprzedaż danego składnika generuje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o ile faktycznie składnik ten wykorzystywano w działalności gospodarczej. Kwestia braku wpisu do ww. ewidencji pozostaje kwestią drugorzędną i nie może przesądzić o kwalifikacji danego przychodu w świetle art. 10 u.p.d.o.f., bowiem ów brak jest konsekwencją uchybienia prawu przez podatnika." (...)

z tego jednak wnioskuję, że skoro używam te nieruchomość do swojej DG to jednak muszę ją wykazać (ujawnić) w EŚT i amortyzować.

Data: 2013-03-11 20:18:28
Autor: Gotfryd Smolik news
DG - remont budynku
On Mon, 11 Mar 2013, sz. wrote:

zbadaną w nauce prawa - por. L. Morawski, Zasady wykładni prawa, Toruń 2010, s. 127 i powoływane tam orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego)

  Moment, moment.
  2010 to jest ROK?

  To ja się pytam, po co Sejm nowelizował UoPDoOF na 2003 rok, jeśli nie
właśnie m.in. w sprawie obłożenia podatnika podatnika podatkiem od
ST *nie ujętych w ewidencji* (co wcześniej rzeczywiscie miało miejsce)?

  To Sejm przestawia treść ustawy, pracowicie dopisując wszędzie
"ujętych w ewidencji", a prawnicy mają to w nosie i "interpretują"
dochodząc do tego samego wniosku, który był przed wpisaniem tych
słów i które zostały wpisane DLATEGO, że wcześniej użycie sprzętów
"stanowiących własność podatnika", mimo nieującie w EST, stanowiło
dochód z DG - bo TAK STANOWIŁA USTAWA?

należy ocenić

  No ja oceniam.
  Bardzo negatywnie :>
  Ale w tym świetle należy oczekiwać sporu kończącego się apelacją
w NSA. Wcześniej czy później ktoś taką sporządzi - chyba, że wszyscy
sędziowie WSA *nie* będą się zgadzać z takimi pomysłami.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-03-12 00:21:11
Autor: cac
DG - remont budynku
 Moment, moment.
 2010 to jest ROK?

tak, ale to jest rok przytoczenia jakiegoś opracowania

http://www.podatki.biz/artykuly/28_15815.htm

to jest cytowany przeze mnie dokument z końca 2011 r.

DG - remont budynku