DG sprzet na wynajem

Data: 2010-12-28 12:22:20
Autor: Lukasz Wisinski
DG sprzet na wynajem
Witam,
Wkrotce zamierzam otworzyc DG i kupic na nia sprzet za ok 300tys netto (maszyny budowlane), a nastepnie je wynajmowac.
W momencie kupna maszyn wykladam gotowke 369tys PLN. Czy ten zakup jest moim kosztem uzyskania dochodu, bo rozumiem ze VAT moge rozliczyc z przychodow?
Za wynajem maszyn licze miesiecznie 15k netto, tj 18.400 brutto, czyli place 3400 VAT i 2850 dochodowego (19% z 15k).
W wyniku tego w pierwszym roku bede mial 180tys dochodu, zaplace 34200 dochodowego i  40800 VAT.
Jako ze w maszynach place 69tys a przez rok "uzbiera" mi sie 40800 VATu, to nadwyzke US mi zwroci?
I kolejne pytanie, czy koszty zakupu maszyn moge uwzglednic jako koszt uzyskania dochodu i jezeli tak, to jak to rozliczac?
Z gory dzieki za odpowiedzi.

Data: 2010-12-28 14:54:11
Autor: elephanto
DG sprzet na wynajem
W dniu 28-12-2010 12:22, Lukasz Wisinski pisze:
[...]

Beda to twoje srodki trwale. Kosztem uzyskania przychodow beda odpisy amortyzacyjne.

Za wynajem maszyn licze miesiecznie 15k netto, tj 18.400 brutto, czyli place
3400 VAT i 2850 dochodowego (19% z 15k).

Cos chyba sie walnales sie w obliczeniach, w kazdym razie ogolnie mniej wiecej tak to wyglada.
Sa rozne odliczenia od dochodu i podatku, z ktorych zapewne skorzystasz.

[...]

Jak wystapisz o zwrot, to pewnie zwroci. Mozesz nawet na poczatku o to wystapic. Przynajmniej kontrola szybko sie skonczy, bo nie ma czego sprawdzac :).

I kolejne pytanie, czy koszty zakupu maszyn moge uwzglednic jako koszt
uzyskania dochodu i jezeli tak, to jak to rozliczac?

Jak wyzej.

--
Adam

Data: 2010-12-29 14:24:56
Autor: Gotfryd Smolik news
DG sprzet na wynajem
On Tue, 28 Dec 2010, elephanto wrote:

[...]

  Jako że pytający zapodał konkretne wartości, można go pocieszyć, że
jak dla małego podatnika limit 50 000 euro jednorazowej amortyzacji
pozwoli mu potraktować ów wydatek "niemal jak koszt" :D

  Zastrzeżenia:
- mam nadzieję że rzeczone maszyny są miedzy 3 a 8 KST ;)
- nie ma sensu amortyzować 100%, skoro przychody będą niższe od
   kosztów, jeśli nie widać potrzeby generowania straty a niesie
   ona pewne ryzyko "niewykorzystania" w przyszłości
- pytający powinien wiedzieć czy i jakie ew. mogą być inne
   "ficzery" z których będzie korzystał, pamiętając że rzeczona
   forma amortyzacji zalicza się do "pomocy publicznej",
   ale *jeśli* wykorzysta tylko połowę (patrz niżej 180 kzł)
   to i tak mu "połowa" zostanie (chyba, że jakaś inna forma
   zawiera niższe limity na pomoc *łączną*, nie mam pojęcia).
- rzecz jasna wiem o podniesieniu limitu do 100 000 zł, ale
   z tekstu figurującego na gofin.pl mi wychodzi że jest to
   tylko na 2009-2010 (i niewykluczone, że rząd w ramach
   "wspierania" zapomniał być przedłużyć podwyższenie :>).

W wyniku tego w pierwszym roku bede mial 180tys dochodu,

  a co zrobiłeś w kosztami??? :P

pzdr, Gotfryd

DG sprzet na wynajem