DOF - kalkulator w druga strone

Data: 2009-03-18 15:18:05
Autor: Henry(k)
DOF - kalkulator w druga strone

Czy ktoś zna może kalulator który dla założonego zakresu ostrości (od-do)
obliczy potrzebną przysłonę? Wszystko co znajduję wylicza w drugą stronę
i rozwiązanie problemu "jak ustawić żeby było ostro od tego krzaczka do
tamtego drzewka" kończy się próbowaniem kolejnych wartości aż się trafi
lub po prostu ustawienie większej przysłony "z zapasem".

Pozdrawiam,
                Henry

--
FAQ prf: http://www.prf-faq.prv.pl
FAQ prfc: http://www.prfc-faq.prv.pl

Data: 2009-03-18 12:20:48
Autor: szymon
[...]

Nie wiem czy znasz ten graficzny kalkulator na komórkę:
http://canon-board.info/showthread.php?t=37885
Działa on co prawda w tą zwykłą stronę, ale daje "na żywo" podgląd na
wykresie jak się zmienia głębia ostrości przy płynnym "przewijaniu"
klawiszami komórki wartości ogniskowej, przesłony i odległości. Przy
odrobinie wprawy da się dość szybko uzyskać potrzebne parametry dla
założonej głębi ostrości :)

Pozdrawiam

Szymon

Data: 2009-03-19 13:01:48
Autor: Henry(k)
Dnia Wed, 18 Mar 2009 12:20:48 -0700 (PDT), szymon napisał(a):

[...]

Dzięki - fajnie rozwiązane :-)
Nie przyda mi się bo potrzebuję to do własnego programu, ale pomysł z
graficznym przedstawieniem tego jest wart zastanowienia się jak się
sprawdzi "w terenie".

Pozdrawiam,
                Henry

Data: 2009-03-18 15:23:47
Autor: Mateusz Ludwin
Henry(k) wrote:
[...]

Do tego zwykle używało się skali na konkretnym obiektywie...
--
Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com

Data: 2009-03-18 16:11:26
Autor: Henry(k)
Dnia Wed, 18 Mar 2009 15:23:47 +0100, Mateusz Ludwin napisał(a):

Do tego zwykle używało się skali na konkretnym obiektywie...

Problem w tym że moje obiektywy nie mają pierścienia nastawiania
ostrości ;-)
A dwa że te skale to nie bardzo są pasujące bo nie wiadomo jaki
graniczny krążek rozproszenia przyjęli do obliczeń.

Pozdrawiam,
                 Henry

Data: 2009-03-18 19:20:39
Autor: Piotr Sz.
DOF - kalkulator w druga strone
Problem w tym że moje obiektywy nie mają pierścienia nastawiania
ostrości ;-)

Nie staraj sie wzbudzac litosci. Sam sobie jestes winien. ;-)

A dwa że te skale to nie bardzo są pasujące bo nie wiadomo jaki
graniczny krążek rozproszenia przyjęli do obliczeń.

Taaa.
A to to juz chyba tylko pierwsza pochodna "niemania" takiej skali nu siebie. :-)
Tak wogole, to skale na obiektywie to glupcy naniesli dla glupcow zeby uzywali.

Piotr Sz.
piotr(@)szkut.com
www.szkut.com

Data: 2009-03-19 12:48:09
Autor: Henry(k)
Dnia Wed, 18 Mar 2009 19:20:39 +0100, Piotr Sz. napisał(a):

Problem w tym że moje obiektywy nie mają pierścienia nastawiania
ostrości ;-)

Nie staraj sie wzbudzac litosci. Sam sobie jestes winien. ;-)

No cóż... zachciało mi się "staroci".
Ale nowe obiektywy chyba też już nie mają, a nawet jak mają to skale są tak
ciasne że prawie nic nie widać...

Tak wogole, to skale na obiektywie to glupcy naniesli dla glupcow zeby uzywali.

Jak robiłem Smieną to często korzystałem - w małym obrazku czasami się
nadaje żeby ustawić hiperfokalną przy streetphoto.

Pozdrawiam,
                Henry

Data: 2009-03-18 15:28:29
Autor: bans
Henry(k) pisze:
[...]

Canon ma taki tryb, A-DEP się chyba nazywa ;)

--
bans

Data: 2009-03-18 16:13:59
Autor: Henry(k)
Dnia Wed, 18 Mar 2009 15:28:29 +0100, bans napisał(a):

Canon ma taki tryb, A-DEP się chyba nazywa ;)

I nie była to chyba zła funkcja... Dziwne że tak rzadko się o niej wspomina.

Pozdrawiam,
                 Henry

Data: 2009-03-18 18:36:05
Autor: JA
On 2009-03-18 16:13:59 +0100, "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> said:

Canon ma taki tryb, A-DEP się chyba nazywa ;)

I nie była to chyba zła funkcja... Dziwne że tak rzadko się o
niej wspomina.

Pojawiła się bodaj w EOS-ie 1000 i trwa do dziś.
W mojej trójce pięknie działa z e-control.
Wracając do Twego pytania. Chyba se musisz wystrugać coś w excelu, albo coś. W końcu to tylko arytmetyka.
Inna metoda, to skorzystać z któregoś z tych programów co potrafią zrobić wydrukować taki kalkulator przypominający dawne kołowe tabele naświetlań. W końcu tych obiektywów nie masz chyba setki.
--
200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100.
Nie odpowiadam na treści nad cytatem.

Data: 2009-03-19 12:57:16
Autor: Henry(k)
Dnia Wed, 18 Mar 2009 18:36:05 +0100, JA napisał(a):

[...]

No obiektywy mam dwa, i nawet gdzieś miałem programik który takie kółka
generował... Tylko że chcę zrobić upgrade z papieru na "kalkulatorek".
Właśnie strugam programik pod mój ppc, który by miał mi to policzyć.
Próbowałem poprzekształcać wzory, ale coś mi nie wyszło (klient mi robi
pranie mózgu w robocie, może jak wrócę do domu to mi coś wyjdzie). W
najgorszym razie zrobię jakąś funkcję rekurencyjną która będzie szukać
poprawnych wartości. ;-)

Pozdrawiam,
               Henry

Data: 2009-03-19 17:54:30
Autor: JA
On 2009-03-19 12:57:16 +0100, "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> said:

[...]

No pomyśl.
Masz dwa obiektywy. Drukujesz dwie obrotowe skale. Kółka większe sklejasz plecami. Foliujesz to. Mniejsze kółka przypinasz po obu stronach. W ten sposób masz błyskawiczny dobry kalkulator DOF działający w obie strony i tylko jeden. Nie wiem jaka komórka, PDA, iPod, czy iPhone będzie szybszy.
Nie zawsze ołówek jest gorszym narzędziem od maszyny do pisania.

Data: 2009-03-20 09:39:39
Autor: Henry(k)
Dnia Thu, 19 Mar 2009 17:54:30 +0100, JA napisał(a):

[...]

Razy dwa bo robię też z rollkasetą 6x9. Ta jedna akcja będzie może i
szybsza ale w całym procesie fotografowania LF zysk będzie niewielki ;-) Poza tym w ppc i tak chcę notować parametry ekspozycji (exif ;-))
więc będzie pod ręką (karteczki ciągle mi się gubią).

Pozdrawiam,
                 Henry

Data: 2009-03-20 17:01:40
Autor: JA
On 2009-03-20 09:39:39 +0100, "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> said:

Razy dwa bo robię też z rollkasetą 6x9. Ta jedna akcja będzie może i
szybsza ale w całym procesie fotografowania LF zysk będzie niewielki
A prawda.
Ale będzie działać bez baterii
;-D

;-) Poza tym w ppc i tak chcę notować parametry ekspozycji (exif ;-))
Normalnie oszalał. :P

więc będzie pod ręką (karteczki ciągle mi się gubią).
To jakby zamyka temat.
:)

Data: 2009-03-20 20:10:20
Autor: Jakub Roguski
Henry(k) pisze:
> [...]
więc będzie pod ręką (karteczki ciągle mi się gubią).

Może to jest rozwiązanie?

http://www.largeformatphotography.info/dofknob/

Jakub

http://www.roguski.eu

Data: 2009-03-21 19:56:09
Autor: Henry(k)
Dnia Fri, 20 Mar 2009 20:10:20 +0100, Jakub Roguski napisał(a):

http://www.largeformatphotography.info/dofknob/

O.. kiedyś to już widziałem, ale zapomniałem o tym - to faktycznie może być bardzo fajny sposób - muszę go przetestować. Dzięki :-)

Pozdrawiam,
                Henry

Data: 2009-03-19 09:54:27
Autor: John Smith
Henry(k) napisał(a):
Dnia Wed, 18 Mar 2009 15:28:29 +0100, bans napisał(a):

Canon ma taki tryb, A-DEP się chyba nazywa ;)

I nie była to chyba zła funkcja... Dziwne że tak rzadko się o niej wspomina.

Parę razy popróbowałem na początku, stwierdziłem, że nie jest wiarygodne
i olałem. Pomimo umieszczenia na pokrętle w strefie programów
"kreatywnych" potraktowałem to jako słabo przewidywalny automat,
podobnie jak wszystkie tryby tematyczne.

--
Mirek

Data: 2009-03-18 17:54:33
Autor: see_you
DOF - kalkulator w druga strone
"Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>
[...]

No nie mam,
ale gdybys jednak rozpaczliwie potrzebowal takiej opcji w aparacie,
to polecam EOS 3 - sam to przelicza.
Oczywiscie, tylko pod warunkiem, ze 36 klatek za jednym zaladowaniem
nie rodzi problemu...
--
see_you

Data: 2009-03-22 10:31:12
Autor: Marcin Debowski
Dnia 18.03.2009 Henry(k) <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał/a:
[...]

Właśnie skojarzyłem, że mam coś takiego na mojej Zenobii.
http://farm1.static.flickr.com/104/265385426_daf5330c49_o.jpg

To jest pokrętło - wybierasz sobie zakres, ustawiasz wskaznik w jego środku i odczytujesz przysłone.

--
Marcin

Data: 2009-03-23 14:09:30
Autor: Henry(k)
Dnia Wed, 18 Mar 2009 15:18:05 +0100, Henry(k) napisał(a):

Czy ktoś zna może kalulator który dla założonego zakresu ostrości (od-do)
obliczy potrzebną przysłonę?

Zdesperowany zajrzałem na swoją półkę z książkami i sięgnąłem po najstarszy podręcznik z lat 50' (Zasady fotografii) i znalazłem potrzebne
mi wzory :-)

odległość ustawienia ostrości:
s=(2*a*b)/(a+b), gdzie a i b to minimalna i maksymalna odległość
przysłona wychodzi ze wzoru:
As=(Aa-Ab)/2, Aa=f^2/a*c, Ab=f^2/b*c f - ogniskowa, c - graniczny
krążek rozproszenia.
Wzory są przybliżone, ale póki co mi wystarczą.

Swoją drogą te stare podręczniki czasami zaskakują... Nawet graniczny
krążek rozproszenia jest opisany jak i skąd, a nie jak w innych książkach bzdurnie powielane "1/1500 przekątnej kadru".

Pozdrawiam,
                Henry

Data: 2009-03-23 16:58:24
Autor: JA
On 2009-03-23 14:09:30 +0100, "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> said:

Swoją drogą te stare podręczniki czasami zaskakują... Nawet graniczny
krążek rozproszenia jest opisany jak i skąd, a nie jak w innych
książkach bzdurnie powielane "1/1500 przekątnej kadru".

Wielokrotnie twierdziłem, że wizyta w bibliotece nikomu nie zaszkodzi.
Luknij sobie na cyfrową. Fajny wątek "ttl lampy dlaczego tak prymitywnie" Widać, że kilku dyskutantów nie było w bibliotece.