DSG

Data: 2011-01-04 21:57:05
Autor: andrzej
DSG
Użytkownik "Rafał VFR" <rafalvfr@tlen.pl> napisał w wiadomości news:ig00cg$21f$1speranza.aioe.org...
Witam
Powiedzcie mi dobrzy ludzie dlaczego auto ze skrzynia DSG "na swiatlach" lekko ciagnie do przodu ?
W starych autoamtach zawsze się mówiło, że olej nadal kraży - i niby to logiczne - a w DSG ? Dlaczego objaw jest identyczny ?

Pewnie dlatego, że jest na D. Jak będzie na P to będzie stał a jak na R to się będzie cofał.

--
andrzej

Renowacja schodów www.nowe-schody.prv.pl

Data: 2011-01-05 09:49:49
Autor: Kuba \(aka cita\)
DSG

Użytkownik "andrzej" <nowe.schody@onet.pl> napisał w wiadomości news:ig01j8$4nr$1news.onet.pl...
[...]

Wg mnie coś jest zepsute. Te DSG ktorymi jechalem nie pełzały. Jeśli pełza to znaczy, ze stojąc sprzęgło sie slizga. Pytanie zasadnicze - czy moze?

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl

Data: 2011-01-05 16:04:03
Autor: Rafał VFR
DSG
Rozmawiałem z kolegą skoda octavia RS - ciagnie.
Golf 6 TSI ciagnie. I testowy golf GTI też.
Tylko mi sie wydawało, że tam są sprzęgła suche - więc dlaczego toto ciągnie ?
Pzdr
Rafał

Data: 2011-01-05 08:48:23
Autor: tahoe_sasquatch
DSG
On Jan 5, 7:04 am, "Rafał VFR" <rafal...@tlen.pl> wrote:
Rozmawiałem z kolegą skoda octavia RS - ciagnie.
Golf 6 TSI ciagnie. I testowy golf GTI też.
Tylko mi sie wydawało, że tam są sprzęgła suche - więc dlaczego toto ciągnie

Poczytaj tu:

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox

Wyglada na to ze szesciobiegowe DSG maja mokre wieloplytkowe
sprzeglow, cos jak w moto.
Siedmiobiegowy DSG ma suche...  nie wiem jakim jechales...

Yeti

Data: 2011-01-05 22:30:34
Autor: Rafał VFR
DSG
No tak ale nawet motor z mokrym sprzegłem nie toczy sie na swiatlach.
Dlatego pytam.
Pzdr
Rafal

Data: 2011-01-06 10:53:41
Autor: Kuba \(aka cita\)
DSG

Użytkownik "tahoe_sasquatch" <bigfoot@gammanet.pl> napisał w wiadomości news:7a24a7f0-7256-4201-b095-a04e5ae88212j29g2000yqm.googlegroups.com...

Wyglada na to ze szesciobiegowe DSG maja mokre wieloplytkowe
sprzeglow, cos jak w moto.
Siedmiobiegowy DSG ma suche...  nie wiem jakim jechales...

wytłumacz mi, bo widać mam jakies braki w tej materii, jakie ma znaczenia czy sprzęgło jest suche czy mokre - jesli jest rozłączone, to nie przenosi napęda - prawda?
Mialem motocykle z mokrym i suchym sprzęgłem i w każdym po wcisnięciu klamki moto stoi.

Czym to sie rożni od sprzęgła w DSG?

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl

Data: 2011-01-06 12:47:38
Autor: J.F.
DSG
On Thu, 6 Jan 2011 10:53:41 +0100,  Kuba (aka cita) wrote:
[...]

Jakis tam przenosi. W mokrym pewnie nieco wiekszy.

J.

Data: 2011-01-06 16:51:35
Autor: Kuba \(aka cita\)
DSG

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:otabi6hl006e7r779s16udpnupmimfoneu4ax.com...
[...]

znaczy ze co ... sprzęgło cierne działa na postoju (np na swiatłach, w korku itp) w nieustannym poślizgu? Przecież to bez sensu.
Ktoś porównał to do mokrego sprzęgła w motocyklu - zapewniam Was, ze po wysprzęgleniu nie ma mowy o przekazywaniu nawet najmniejszego momentu, a już napewno nie takiego, ktory pozwoliłby na popchnięcie motocykla.

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl

Data: 2011-01-08 19:09:15
Autor: J.F.
DSG
On Thu, 6 Jan 2011 16:51:35 +0100,  Kuba (aka cita) wrote:
Jakis tam przenosi. W mokrym pewnie nieco wiekszy.

znaczy ze co ... sprzęgło cierne działa na postoju (np na swiatłach, w korku itp) w nieustannym poślizgu? Przecież to bez sensu.

widziales kiedys sprzeglo ? Tam luz jest mininalny, a tarcza osadzona
luzno na walku. Nawet w stanie wysprzeglonym cos tam czasem przytrze,
i jakis znikomy moment przeniesie. Moment bedzie wiekszy jak sprzeglo wieloplytkowe i szczelina
wypelniona olejem. Szczegolnie zimnym.

Ktoś porównał to do mokrego sprzęgła w motocyklu - zapewniam Was, ze po wysprzęgleniu nie ma mowy o przekazywaniu nawet najmniejszego momentu, a już napewno nie takiego, ktory pozwoliłby na popchnięcie motocykla.

A podnies na podnozek, unies tyle kolo i zobacz czy nadal nie bedzie
sie krecic. Ewentualnie pokrec pare razy sam - w hamulcach tez jest
luz minimalny :-)

J.

Data: 2011-01-09 10:48:08
Autor: Kuba \(aka cita\)
DSG

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:dn9hi6tahivc8cg3estphn3e4i35a70b3e4ax.com...
[...]

Heh ... widzialem :)
no pewnie, pewnie. W manualu z suchym sprzęgle też - ale moment ten wystarcza zwykle do napędzenia koła wiszącego w powietrzu, a nie poruszenia samochodu.

[...]

no wlasnie. Koła wiszącego, poruszającego sie praktycznie bez oporów.
Co innego poruszyć motocykl, ew. samochód.

Chyba, ze w DSG jest to zrobione celowo i na etapie projektu przewidziano takie tarcie, bo normalnie wysprzęglone sprzęgło nie przeniesie takiego monetu.

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl

Data: 2011-01-09 11:04:36
Autor: J.F.
DSG
On Sun, 9 Jan 2011 10:48:08 +0100,  Kuba (aka cita) wrote:
[...]

No to teraz wez wieloplytkowe, dwa w dodatku, zalej gestym olejem,
i sie okaze ze na lekko opadajacej jezdni da rade. A jesli pelznie bardziej niz inne auta .. moze czas na zmiane oleju ? J.

Data: 2011-01-09 23:18:52
Autor: Kuba \(aka cita\)
DSG

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:ss1ji694e7uanagg11e864qo3dt4ulqo614ax.com...

No to teraz wez wieloplytkowe, dwa w dodatku, zalej gestym olejem,
i sie okaze ze na lekko opadajacej jezdni da rade.

w moim obecnym motocyklu mam 10 czy 11 płytek i ... po wysprzegleniu *nie ciagnie*
wg mnie ilosc tarcz nie ma znaczenia. Gestosc oleju tez (jezdze na 0w50)

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl

Data: 2011-01-10 00:24:25
Autor: J.F.
DSG
On Sun, 9 Jan 2011 23:18:52 +0100,  Kuba (aka cita) wrote:
[...]

Nie w silniku tylko w sprzegle :-)

J.

Data: 2011-01-10 01:46:24
Autor: AZ
DSG
On 10 Sty, 00:24, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
>ciagnie*
>wg mnie ilosc tarcz nie ma znaczenia. Gestosc oleju tez (jezdze na 0w50)

W większości motocykli silnik, skrzynia i sprzęgło są smarowane jednym
olejem.

U mnie w motocyklu jest bodajże 12 płytek + olej 10W40 i nawet przy
-10 po odpaleniu sprzęgło nie jest w stanie pchnąć motocykla do
przodu, samego - bez jeźdzca.

--
Artur

Data: 2011-01-10 19:31:51
Autor: Kuba \(aka cita\)
DSG

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:blgki69bl14rs74j7o64h3m95pee8j0ip94ax.com...
[...]

no ale opieramy sie dla przykładu na motocyklach, a tam to jednak wspólny olej :P

Generalnie przyjmuje do wiadomości, ze można zaprojektować skrzynie tak, zeby występował poślizg na sprzęgle, jednak wg mnie rodzi to pewne problemy:
- przy włączaniu biegu, coś musi zatrzymać koła zębate, inaczej będzie zgrzytać
- przy dłuższym postoju na D coś tam sie musi zużywać, w koncu to nie hydrokinetyk, gdzie nie ma to żadnego znaczenia. Dla mnie to w sumie dziwne.

W ogólności napewno poślizg niue wynika z samego utopienia wielu płytek w oleju. Wg mnie może to być realizowane tak, ze sprzęgła płytkowe swoją drogą, ale fakt występowania tam oleju można wykorzystać do zrobienia czegoś na wzór hydrokinetycznego sprzęgła. Skoro jedna strona sprzęgła wiruje, a druga jest odłączona akurat płytkami to wystarczy, ze ta druga część będzie obdarzona odpowiednimi łopatkami, ktore będą przekazywac moment dzięki czynnikowi jakim jest olej. W ten sposb w czasie jazdy moment przekazywany jest przez sprzęgło cierne, a pełzanie realizowane jest  tylko i wyłacznie przez olej. No ale to moje dywagacje poparte tylko wyobraźnią.

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl

Data: 2011-01-11 01:19:53
Autor: J.F.
DSG
On Mon, 10 Jan 2011 19:31:51 +0100,  Kuba (aka cita) wrote:
[...]

Synchronizatory sa.

- przy dłuższym postoju na D coś tam sie musi zużywać, w koncu to nie hydrokinetyk, gdzie nie ma to żadnego znaczenia. Dla mnie to w sumie dziwne.

Jesli to olej to sie nie zuzywa .. choc w sumie nie jestem taki pewny
(polymer shearing).

W ogólności napewno poślizg niue wynika z samego utopienia wielu płytek w oleju.

Olej jest lepki.
[...]

Ale wcale nie chcemy tak robic, to w koncu DSG, moga byc dwa biegi
wlaczone. Raczej bym poszukal innych DSG - one tez pelzaja czy nie ? J.

Data: 2011-01-11 09:07:14
Autor: Kuba \(aka cita\)
DSG

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h98ni691kv5kdpq7p4s73fr3c54vbk0sc04ax.com...
[...]

nie wiem jak zbudowane są synchronizatory w DSG, ale zauważ, ze ciągle przekazywany jest napęd, wiec co - w chwili załączania synchronizatory mają przenieść napęd do czasu zazębienia kół?

[...]

no wlasnie, jesli olej to sie nie zużywa, ale jesli tak jest to mamy doczynienia z jakimś hybrydowym sprzęgłem cierno-hydrokinetycznym. I to dla mnie byloby jasnym wyjasnieniem sprawy.

W ogólności napewno poślizg niue wynika z samego utopienia wielu płytek w
oleju.

Olej jest lepki.

no dobra, ale to nie butapren ;-)

[...]

co do tego ma fakt "dwubiegowości"?

Bierwszy bieg zawsze jest na tym samym sprzęgle.

Raczej bym poszukal innych DSG - one tez pelzaja czy nie ?

no generalnie to tak sobie gadamy, a najprościej byloby przejechac sie kilkoma ;-)

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl

Data: 2011-01-11 11:23:45
Autor: J.F.
DSG
On Tue, 11 Jan 2011 09:07:14 +0100,  Kuba (aka cita) wrote:
- przy włączaniu biegu, coś musi zatrzymać koła zębate, inaczej będzie
zgrzytać

Synchronizatory sa.

nie wiem jak zbudowane są synchronizatory w DSG,

przyjmuje ze podobnie jak w recznej skrzyni.

ale zauważ, ze ciągle przekazywany jest napęd, wiec co - w chwili załączania synchronizatory mają przenieść napęd do czasu zazębienia kół?

Ale ten naped jest szczatkowy, to podobnie jak w zwyklej skrzyni -
wyrownac predkosci a dalej zaskocza.

[...]

Jak rozumiem jest jest tylko zwykle sprzeglo mokre - czyli absolutnie
nie hydrokinetyczne, a zuzywa sie w normie..
W ogólności napewno poślizg niue wynika z samego utopienia wielu płytek w
oleju.
Olej jest lepki.
no dobra, ale to nie butapren ;-)

Wystarczy zeby troche momentu przeniosl. Znikomo ... ale moze
wystarczy do pelzniecia.

[...]

Ale potem jedziesz np na 4 biegu, a 3 lub 5 tez jest wlaczony. I co -
dokladamy sprzezenie hydrauliczne, zeby wieksze straty w napedzie byly
? J.

Data: 2011-01-11 20:55:19
Autor: Kuba \(aka cita\)
DSG

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:tgboi61pmofd2kir4s2gim5h138qgj139j4ax.com...
Ale potem jedziesz np na 4 biegu, a 3 lub 5 tez jest wlaczony. I co -
dokladamy sprzezenie hydrauliczne, zeby wieksze straty w napedzie byly

ale potem sprzęgła cierne są sprzężone wiec nie ma mowy o stratach na hydraulice - ona działałaby tylko, kiedy pierwsze sprzęgło jest rozłączone z zapiętym pierwszym biegiem.

ps. z resztą mniejsza z tym, bo to nic innego jak filozofowanie. Trzebaby znaleźć konkretne źródło poważniejsze od wiki i znaleźć informacje źródłowe.

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl

Data: 2011-01-11 22:00:19
Autor: J.F.
DSG
On Tue, 11 Jan 2011 20:55:19 +0100,  Kuba (aka cita) wrote:
Ale potem jedziesz np na 4 biegu, a 3 lub 5 tez jest wlaczony. I co -
dokladamy sprzezenie hydrauliczne, zeby wieksze straty w napedzie byly

ale potem sprzęgła cierne są sprzężone wiec nie ma mowy o stratach na

Tylko jedno

hydraulice - ona działałaby tylko, kiedy pierwsze sprzęgło jest rozłączone z zapiętym pierwszym biegiem.

a - taki lagodny "tlumik" do ruszania ? To by mialo sens i to duzy,
tylko kolejna komplikacja do ukladu. Potrzebne trzecie sprzeglo .. no chyba zeby wbudowac to w kola od 1-go
biegu i byloby zawsze na jedynce wlaczone.

A swoja droga to ciekaw jestem czy podobnej "lagodnosci" nie daloby
sie osiagnac na jednym sprzegle - nie wysterowujac go do konca.

J.

Data: 2011-01-12 21:47:16
Autor: Kuba \(aka cita\)
DSG

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:grgpi6tmd468q0nsj3cru80k6959j2qi194ax.com...
a - taki lagodny "tlumik" do ruszania ?

no takie coś mialem na mysli

To by mialo sens i to duzy,
tylko kolejna komplikacja do ukladu.
Potrzebne trzecie sprzeglo .. no chyba zeby wbudowac to w kola od 1-go
biegu i byloby zawsze na jedynce wlaczone.

bo ja wiem. Ja mysle, ze to przy sprzęgłach, a nie w samej skrzyni. Pierwsze sprzęgło wystarczy rozbudować o kształt podobny do wentylatora. Skoro całość zanurzona w oleju ... to nic więcej nie trzeba. Co do strat - to przy załączonym sprzęgle cierny, przestałoby przenosić moment, bo cały bylby 'oparty' o sprzęgło cierne, a podczas rozłączenia przenosiłby jakiś szczątkowy moment.
Wg mnie nic wiecej nie trzeba.

ps. ale dalej se filozofujemy ;)

A swoja droga to ciekaw jestem czy podobnej "lagodnosci" nie daloby
sie osiagnac na jednym sprzegle - nie wysterowujac go do konca.

no pewnie by sie dało .. tylko wg mnie, jesli coś sie ociera i przenosi moment, to musi sie zużywać ... a w miescie w duzych korkach zużycie mogloby być nie małe.
Co nie zmienia faktu, ze pewnie pełzanie własnie w ten sposob jest realizowane.

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl

Data: 2011-01-06 15:29:24
Autor: Bugatti
DSG
Użytkownik "Rafał VFR"  napisał w wiadomości:

Rozmawiałem z kolegą skoda octavia RS - ciagnie.
Golf 6 TSI ciagnie. I testowy golf GTI też.
Tylko mi sie wydawało, że tam są sprzęgła suche - więc dlaczego toto ciągnie ?

Bo są suche w 6 biegowych.
"Mokre sprzęgła" oznaczają że pomiędzy kołami zębatymi a sprzęgłem, ciecz występuje jako trzeci węzeł tarcia - zwanego tarciem elasohydrodynamicznym EHL, który jak ten trzeci element przenosi moment ze sprzęgła na koła zębate co powoduje niższe temperatury podczas przekazywania momentu i rzecz jasna zwiększenie granicznych wartości jego przenoszenia ... DSG 7 ("suche sprzęgła") wg producenta przenosi 250 Nm. Zaś DSG 6 z mokrymi przenosi 350 Nm....choć w praktyce znosi 390 - 400 Nm (bez modów, bo ze zmodyfikowanym sterem do DSG i zmienionymi sprzęgłami na 7-mio tarczowe znosi ponad 560 Nm -
http://www.racingforum.pl/Golf-V-R32-DSG-Turbo-CompSport-t82849.html )

Pzdr
Rafał

Pozdr.

PS. Odpisuje się POD postami. ;-)

--
Bugatti

Data: 2011-01-06 15:15:20
Autor: WW
DSG
W dniu 2011-01-04 21:57, andrzej pisze:
[...]

DSG zawsze lekko ciągnie - tako twierdzi ASO.
Albo hamulec albo właczona opcja HOLD.

Pozdrawiam
WW - zdeklarowany kapelusznik :-P

Data: 2011-01-06 15:57:16
Autor: andrzej
DSG

Użytkownik "WW" <wuwu0@vp.pl> napisał w wiadomości news:ig4ipv$nql$1node1.news.atman.pl...
[...]

I dzięki temu można prawie zawsze bezślizgowo ruszać na oblodzonych światłach.

--
andrzej

Renowacja schodĂłw www.nowe-schody.prv.pl

Data: 2011-01-06 16:31:10
Autor: WW
DSG
W dniu 2011-01-06 15:57, andrzej pisze:
DSG zawsze lekko ciągnie - tako twierdzi ASO.
Albo hamulec albo właczona opcja HOLD.

I dzięki temu można prawie zawsze bezślizgowo ruszać na oblodzonych
światłach.

A takĹźe z centymetrową wręcz dokładnością zawracać czy parkować w ciasnych miejscach  :-)

Data: 2011-01-06 16:53:44
Autor: Kuba \(aka cita\)
DSG

Użytkownik "WW" <wuwu0@vp.pl> napisał w wiadomości news:ig4n85$on5$1node1.news.atman.pl...
[...]

generalnie ficzer ciągnięcia nie jest domeną DSG (choć nadal nie wiem dlaczego ciągnie) ale praktycznie każdego innego nawet najstarszego automatu z hydrokinetycznym sprzęgłem.

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl

DSG