DVB-T Poznań problem

Data: 2009-05-18 00:41:50
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Zauważył ktoś w ostatnich dniach problemy z dvb-t w Poznaniu (wygląda na spadek mocy sygnału) czy mi się coś pochrzaniło z anteną naziemną?
Kanały POT w mpeg-2 chodzą bez zastrzeżeń, ale już kanały TVP w mpeg-4 więcej się krzaczą niż chodzą.

Data: 2009-05-18 06:13:42
Autor: K
DVB-T Poznań problem
Cavallino <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał(a):
[...]
nie moge potwierdzic, u mnie wszystko bez zarzutu (sroda wlkp.)

Data: 2009-05-18 10:14:08
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik " K" <kurt76@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:guquam$a37$1inews.gazeta.pl...
[...]

Nie ma ktoś pożyczyć miernika sygnału z anteny?
Jak jest akceptowalny poziom takowego, a przy jakim już mogą być problemy?

Data: 2009-05-18 10:20:25
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem
Cavallino pisze:
[...]

http://www.allegro.pl/item598591790_miernik_sygnalu_tzu_22_dvb_t_finder.html

nie masz paska w programie?

pawell

Data: 2009-05-18 10:34:06
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "pawell32" <pahat@wp.pl> napisał w wiadomości news:

Nie ma ktoś pożyczyć miernika sygnału z anteny?
Jak jest akceptowalny poziom takowego, a przy jakim już mogą być problemy?

http://www.allegro.pl/item598591790_miernik_sygnalu_tzu_22_dvb_t_finder.html

Drogo dla jednorazowego użycia, już taniej wyjdzie wizyta serwisu od anten.

Podejrzewam awarię anteny (albo tunera), skoro nic się nie zmieniło, pół roku chodziło dobrze, a teraz oglądać się nie da.
Dziwi mnie tylko dlaczego chodzi POT, mpeg-2 ma mniejsze wymagania wobec sygnału, czy jak?

nie masz paska w programie?

No właśnie nic co by o tym mówiło nie widzę.

Data: 2009-05-18 11:54:15
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem
Cavallino pisze:
[...]

nie wiem, czy mpeg-2 ma mniejsze wymagania, u mnie nic nie chodzi
jeszcze, więc nie kupowałem jeszcze przyrządu.
co do wizyty serwisu, nie wiem jak w twojej się cenią,
ale chyba nie mnie niż 50 zł.
Może kabel masz gdzieś uszkodzony, albo wiatr dmuchnął w antene
i obrócił.

pawell

Data: 2009-05-18 12:02:25
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
[...]

Może być, ostatnio płaciłem coś ze 30, a przynajmniej będę miał dokładnie pomierzony sygnał we wszystkich wariantach.

Może kabel masz gdzieś uszkodzony, albo wiatr dmuchnął w antene
i obrócił.

Nie ma szans, nawet ręką nie jestem w stanie jej ruszyć, w ogóle jest mało podatna na coś takiego (Telkom Telmor Digit Activia).
Zresztą reszta programów (analog i POT) nijak się nie zmieniła, tylko to TVP z Emitela szwankuje.
O dziwo - w tej chwili nie.
Może jednak to oni coś kręcą z antenami, przyszyli do pracy to poprawili?

Data: 2009-05-18 23:07:38
Autor: VSS
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomości news:gur6ht$mnb$1news.onet.pl...
[...]

tak z innej beczki to mierzyłem czułośc jedengo  tunera w zakresie od 490 do 860MHz i wykres podobny był do sinusoidy. tak wiec sygnał o tej samej mocy z nadajnika na róznej częstotliwości może miec rózna wartość. ale to tak tylko na marginesie.

--
VSS
http://vss.pl

Data: 2009-05-18 11:51:47
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
[...]

A mógłbyś zajrzeć wieczorem/w nocy?
Bo w dzień, np. teraz wszystko działa bez większych problemów.
Nie bardzo kumam o co może chodzić - w dzień nadają z większą mocą?

Data: 2009-05-18 10:04:46
Autor: K
DVB-T Poznań problem
> [...]

Bo w dzień, np. teraz wszystko działa bez większych problemów.
Nie bardzo kumam o co może chodzić - w dzień nadają z większą mocą?
wlaczam tv tylko w godz 6.00-7.00 i po 22.00 wtedy wszystko dziala.
jedyne co mi przychodzi do glowy: obnizyli moc Twojego sektora.

Data: 2009-05-18 12:06:51
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
[...]

Ano właśnie mam takowe podejrzenia.
Tak się da, że kierunkowo chodzi gorzej?

Data: 2009-05-18 12:21:20
Autor: Jingiel
DVB-T Poznań problem

Ano właśnie mam takowe podejrzenia.
Tak się da, że kierunkowo chodzi gorzej?

A nie pomyślałeś, że to emisja testowa? Konfiguracja nadajnika może się zmieniać. Faktycznie mpeg2 lepiej się rozchodzi w eterze.

Jingiel

Data: 2009-05-18 12:23:31
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Jingiel" <XXX@XX.XX> napisał w wiadomości news:gur3rh$8ds$1node1.news.atman.pl...

Ano właśnie mam takowe podejrzenia.
Tak się da, że kierunkowo chodzi gorzej?

A nie pomyślałeś, że to emisja testowa? Konfiguracja nadajnika może się zmieniać.

Pomyślałem, dlatego pytam i nie robię gwałtownych ruchów przed wrześniem.

Data: 2009-05-19 19:49:10
Autor: adresss
DVB-T Poznań problem
On Mon, 18 May 2009 12:23:31 +0200, "Cavallino"
<cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> wrote:

Pomyślałem, dlatego pytam i nie robię gwałtownych ruchów przed wrześniem.

oby to nie byl wrzesien 2010/2011/2012/2013/2014/2015, bo z roku na
rok ten wrzesien, styczen, czerwiec.....sie przesuwa.

--
ThinkXtra

Data: 2009-05-18 13:36:27
Autor: Bartłomiej Zieliński
DVB-T Poznań problem
Użytkownik Cavallino napisał:
Nie bardzo kumam o co może chodzić - w dzień nadają z większą mocą?

Może jakieś różnice w propagacji sygnału, ale IMO to w dzień powinno być gorzej, bo większe zakłócenia.

* Bartłomiej Zieliński                http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2009-05-21 16:34:52
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Bartłomiej Zieliński" <bmw318@polsl.gliwice.pl> napisał w wiadomości news:gurh7q$nb$1polsl.pl...
Użytkownik Cavallino napisał:
Nie bardzo kumam o co może chodzić - w dzień nadają z większą mocą?

Może jakieś różnice w propagacji sygnału, ale IMO to w dzień powinno być gorzej, bo większe zakłócenia.

A jednak chyba wina leżała po stronie anteny.
W ramach próby zamontowałem poprzednią (przerdzewiałą, 7 letnią siatkę i stary wzmacniacz sygnału - całe szczęście że ich nie wyrzuciłem po zmianie anteny) i krzaczenie ustąpiło jak ręką odjął.
Co prawda sygnał analogowy mam teraz gorszy, ale dvb-t chodzi bez zarzutu.

Ciekawe awaria ci to, czy antena Digit Activia sobie po prostu nie radzi.

Data: 2009-05-21 16:51:57
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomości news:gv3oqf$85s$1news.onet.pl...
[...]

Wygląda na to, że miałeś przesterowany albo wzmacniacz w tej Digit Activie albo wejście tunera DVB-T.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-05-21 17:40:50
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w wiadomości news:

[...]

Chyba nie bardzo, bo siła wzmocnienia była regulowana i tuner wyraźnie reagował na manipulację pokrętłem (ale zawsze byly co kilka minut przycięcia, a gdy wzmocnienie było zbyt małe to w ogóle przestawał odbierać cokolwiek).
Od tygodnia cięcie stało się normą.

Tuner też wykluczam, bo miałem przez tydzień drugi, stacjonarny i zachowywał się identycznie.

Swoją drogą ciekawe jak długo będę się teraz bujał z reklamacją tej anteny i jak durnych wymysłów użyje sprzedawca, żeby tylko wysłać mnie na drzewo.

Data: 2009-05-21 21:37:34
Autor: Bartłomiej Zieliński
DVB-T Poznań problem
Użytkownik Cavallino napisał:
Swoją drogą ciekawe jak długo będę się teraz bujał z reklamacją tej anteny i jak durnych wymysłów użyje sprzedawca, żeby tylko wysłać mnie na drzewo.

A może wyśle Cię na drzewo, żebyś tam właśnie zamontował antenę? ;-)

* Bartłomiej Zieliński                http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2009-05-22 00:37:24
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Bartłomiej Zieliński" <bmw318@polsl.gliwice.pl> napisał w wiadomości news:gv4ahu$86i$1polsl.pl...
[...]

No i się zszokowałem, bo Leroy Merlin nawet nic nie sprawdził, tylko wypłacił gotówkę i finito.

W sumie dobrze że antena padła, nabyłem ją rok temu, bo na starej analog był trochę zaśnieżony (z wyjątkiem jedynki), a chciałem mieć dobry obraz na Polsacie (dla F1), ale jak widzę dvb-t chodzi jak trzeba, więc w w nową na kilka lat nie warto chyba inwestować.
A 100 zł zostało w kieszeni.

Data: 2009-05-22 07:10:49
Autor: Bartłomiej Zieliński
DVB-T Poznań problem
Użytkownik Cavallino napisał:
No i się zszokowałem, bo Leroy Merlin nawet nic nie sprawdził, tylko wypłacił gotówkę i finito.

W Liroju się nie czepiają zbytnio. I tak antena czy inny szajs trafi do producenta...

* Bartłomiej Zieliński                http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2009-05-22 11:09:12
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Bartłomiej Zieliński" <bmw318@polsl.gliwice.pl> napisał w wiadomości news:gv5c4p$rql$4polsl.pl...
Użytkownik Cavallino napisał:
No i się zszokowałem, bo Leroy Merlin nawet nic nie sprawdził, tylko wypłacił gotówkę i finito.

W Liroju się nie czepiają zbytnio.

No i prawidłowo, tak powinno być.
Kupiłbym od razu u nich kierunkową, gdyby mieli jakiś wybór w normalnej cenie, niestety nie mieli.

Data: 2009-05-22 11:22:24
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem
Cavallino pisze:
[...]

jak zależy ci na analogu to szeroropasmowa z telmora

pawell

Data: 2009-05-22 11:30:23
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "pawell32" <pahat@wp.pl> napisał w wiadomości news:

Kupiłbym od razu u nich kierunkową, gdyby mieli jakiś wybór w normalnej cenie, niestety nie mieli.

jak zależy ci na analogu

Ano właśnie nie bardzo raczej.

to szeroropasmowa z telmora

A konkretniej?
Bo antena Max którą mają jest za duża, maszt mam zbyt blisko ściany domu.
Siatka wchodzi na styk.

Data: 2009-05-22 13:25:07
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem
Cavallino pisze:
[...]

nie znam max-a, asr 860.
mała nie jest, ale jest solidna i odporna na zakłócenia.

pawell

Data: 2009-05-22 13:30:48
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
[...]

No właśnie o takich gabarytach mówiłm na podstawie oglądu w LM, jest dużo większa od siatki, więc nie wejdzie.

Data: 2009-05-22 13:35:45
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem
Cavallino pisze:
[...]

podmieniałeś zasilacz przy poprzedniej antenie zanim ją
oddałeś?

pawell

Data: 2009-05-22 13:43:01
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "pawell32" <pahat@wp.pl> napisał w wiadomości news:

podmieniałeś zasilacz przy poprzedniej antenie zanim ją
oddałeś?

Ona miała swój zasilacz, w sumie nawet go jeszcze mam, bo zapomniałem włożyć do opakowania, ale chyba ze starą siatką on nie działa (bo nie widać rezultatu i dioda się nie świeci).
Nie próbowałem na innym.
Obecnie wzmacniam sygnał wzmacniaczem AWS-10.

A propos - zakładam że na antenie siatkowej też mam jakiś wzmacniacz, jak go zasilić?
Jak się domyślam AWS-10 tego nie robi, tylko wzmacnia już otrzymany sygnał?

Data: 2009-05-22 14:01:10
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem
Cavallino pisze:
[...]

dioda się nie świeci pewnie dlatego, że się spalił i antena
zaczęła działać pasywnie.
ta antene musisz zasilić przed wzmacniaczem, gdyż ten wzmacniacz
nie ma opcji zasilania anteny we, poza tym nie wiem jak
się zachowa wzmacniacz jak dostanie kopa na we.
anteny siatkowe mają zwykłe wzmacniacze, które bez zasilania
tłumią, więc lepiej zamontować symetryzator.
podłącz wpierw zasilacz i zobacz jak będzie działać.

pawell

Data: 2009-05-22 14:09:27
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "pawell32" <pahat@wp.pl> napisał w wiadomości news:4a

[...]

Ale o której antenie mówisz?
Jeśli o Digit przed oddaniem, to do końca diody się świeciły, i na zasilaczu i na antenie, regulowanie zasilenia dawało widoczny efekt.

A jeśli o siatkowej, to jednak się myliłem, porównałem wygląd jej zawartości z danymi w necie i ona ma tylko symetryzator (taki: http://www.dipol.com.pl/symetryzator_antenowy_sa_iii-v_C0003.htm), nie ma wzmacniacza.
Stąd pewnie miałem wzmocnienie sygnału aws-10.

Data: 2009-05-22 14:15:00
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem
Cavallino pisze:
[...]

to prawidłowo, ale co masz jeszcze za mały sygnał?

pawell

Data: 2009-05-22 12:22:06
Autor: K
DVB-T Poznań problem
pawell32 <pahat@wp.pl> napisał(a):
to prawidłowo, ale co masz jeszcze za mały sygnał?

hmmm... ja 25 km od nadajnika odbieram cyfrowke (sygnal 80-85%) antena pokojowa bierna za 12 zl, dwa druty dlugosci 40cm i kolko. antena wewnatrz mieszkania na parapecie.

Data: 2009-05-22 14:22:56
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
[...]

Analog na UHF śnieży lekko, VHF jest ok
Dvb-t do przyjęcia, o niebo lepiej niż na Digit.

To wszystko jest po pasywnym rozdzieleniu na 4 gniazda, więc może tu tkwi problem.
Zastanawiałem się nad centralką hdtv, która pewnie temat załatwiłaby lepiej, również wraz z tv-sat, a przy okazji uporządkowała okablowanie.
Taką:
http://sklep.delta.poznan.pl/centrala-hdtv-dystrybucji-sygnalow-tv-sat_c269_p2250.html

Ktoś miał styczność z nią?

Data: 2009-05-22 14:44:57
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem
Cavallino pisze:
[...]

nie i nie zamierzam, takie rozwiazania mnie nie kręcą.
stosuje normalne multiswitche, choć nie twierdze, że
to nie będzie działać. przejechałem się parę razy
na podobnych urządzeniach.
jeżeli masz spliter pasywny to spadek może być zbyt duży.
mozesz zastosować rozgałęźnik aktywny.
to co podajesz ma w sobie rozgałęxnik aktywny, zwrotnice i sumator
sygnału sat i naz. x 4.
jak masz na pozostałych końcówkach odbiorniki sat i konwerter
quad to we wszystkich gniazdach będzie zmiksowany sygnał.

pawell

Data: 2009-05-22 14:53:40
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
[...]

I dokładnie to samo mam podłączone (bez satelit *4), trzy ustrojstwa, wszystko pasywne, więc podejrzewam że spadek jest znacznie większy niż gdyby była jedna centralka.

jak masz na pozostałych końcówkach odbiorniki sat i konwerter
quad to we wszystkich gniazdach będzie zmiksowany sygnał.

I tak ma być.
Ale konwerter mam pojedynczy jak na razie (drugi tuner sat jest używany baaaaaardzo sporadycznie).
Byłby twin, tyle że z dachu schodzą mi tylko dwa kable, o jeden za mało, musiałyby być trzy, 2 * sat i 1* naziemna.

Data: 2009-05-22 16:02:38
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem
Cavallino wrote:

Ale konwerter mam pojedynczy jak na razie (drugi tuner sat jest uĹźywany
baaaaaardzo sporadycznie).
Byłby twin, tyle że z dachu schodzą mi tylko dwa kable, o jeden za mało,
musiałyby być trzy, 2 * sat i 1* naziemna.

więc pozostaje pociągnąć dodatkowy kabel.
kup to, a na pewno będzie sporo lepiej.

pawell

Data: 2009-05-22 16:11:35
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "pawell32" <pahat@wp.pl> napisał w wiadomości news:4a16b054news.home.net.pl...
Cavallino wrote:

[...]

To nie takie proste.
Kabel jest sprytnie poukrywany podczas budowy, nie ma szans na bezinwazyjne dołożenie czegoś.
Zresztą gra nie jest warta świeczki, daję radę z jednym konwerterem.

Już prędzej kupiłbym quada z wejściem na naziemną (takiego widziałem) albo poczekam aż wymyślą takiego twina.

kup to, a na pewno będzie sporo lepiej.

"To" czyli co?
Centralkę?
No właśnie myślę - po zwrocie anteny większość kasy na ten cel spadła z nieba. ;-)
Gdyby to jeszcze za wzmacniacz robiło bez konieczności stosowania dodatkowego, to bym się nie zastanawiał.

Data: 2009-05-22 16:22:57
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem

Cavallino wrote:

[...]

są takie quady z naziemną

[...]

są wzmacniacze z wbudowanymi rozgałęźnikami, dystrybucyjne, ale nie za te
pieniądze. mozesz poszukać podobnego jak ten
http://awpol.pl/go/_info/?id=307
były takie z 4 wyjściami,

lub aktywny rozgałęźnik
http://www.telmor.pl/pl/offer/185

pawell

Data: 2009-05-22 19:30:26
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "pawell32" <pahat@wp.pl> napisał w wiadomości news:

Już prędzej kupiłbym quada z wejściem na naziemną (takiego widziałem) albo
poczekam aż wymyślą takiego twina.

są takie quady z naziemną

Właśnie to pisałem powyżej.
Ale twina takowego nie widziałem, a quad mi niepotrzebny, podobnie jak diseqi wszelkiej maści.

[...]

Jedna uwaga - cel jest taki, żeby to JEDNOCZEŚNIE obsłużyło i sat i naziemną.
Powyższe tego warunku nie spełniają.

Data: 2009-05-25 07:18:14
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem
Cavallino pisze:

Jedna uwaga - cel jest taki, żeby to JEDNOCZEŚNIE obsłużyło i sat i naziemną.
Powyższe tego warunku nie spełniają.

po to by ciągać po jednym kablu.

pawell

Data: 2009-05-25 10:47:01
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "pawell32" <pahat@wp.pl> napisał w wiadomości news:4a1a2a2e$1news.home.net.pl...
Cavallino pisze:

Jedna uwaga - cel jest taki, żeby to JEDNOCZEŚNIE obsłużyło i sat i naziemną.
Powyższe tego warunku nie spełniają.

po to by ciągać po jednym kablu.

Wszystko wiem, ale wolałby jedno urządzenie, kosztem tego że pozostanie jeden konwerter niż wiele urządzeń i dwa konwertery, bez których mogę żyć.

Data: 2009-05-23 01:18:08
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
[...]

Jak tuner reagował na regulację anteny? Pokazywał zmianę poziomu, C/N, BER?

Z tego co piszesz w dalszej części wątku to masz nieźle namieszaną
instalację. :) Jeśli możesz to opisz po kolei co jest w niej zamontowane. I
jak daleko mieszkasz od nadajnika (którego?).
Powinieneś zamontować sobie normalną Yagi. Jak mieszkasz niedaleko
nadajnika, to może nawet podział sygnału udałoby się zrobić bez wzmacniacza.

Jeśli brakuje Ci kabli z dachu, to możesz zastosować taka parę urządzeń:
http://www.dipol.com.pl/rozgaleznik_-_sumator_tv-sat_rs-02m_dctv_R85312.htm
http://www.dipol.com.pl/rozgaleznik_-_sumator_tv-sat_rs-01-dc_R85310.htm

Wtedy po jednym kablu masz i TV naziemną i sygnał z jednego konwertera.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-05-23 21:25:42
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w wiadomości news:

Jak tuner reagował na regulację anteny? Pokazywał zmianę poziomu, C/N, BER?

Tuner mam na usb, a program nic takowego nie pokazuje.
Po prostu obraz krzaczył się bardziej lub mniej. ;-)

Z tego co piszesz w dalszej części wątku to masz nieźle namieszaną
instalację. :)

Raczej nie bardzo.
Typowa gwiazda z sat i naziemną, tyle że na pasywnych elementach.
Jedyne odstępstwo od standardu, że rozejście w salonie mam wprost ze splittera, bez gniazdek.

Jeśli możesz to opisz po kolei co jest w niej zamontowane.

Antena sat, antena naziemna.
Kable z dachu i z gniazdek w pokojach schodzą się w jednym punkcie.
Sygnał sat jest rozdzielany splitterem na dwa tunery, sygnał naziemnej jest wzmocniony i rozdzielony na cztery gniazda.

jak daleko mieszkasz od nadajnika (którego?).

A tak ze 30-40 km w linii prostej od Góry (Śrem).

Powinieneś zamontować sobie normalną Yagi.

Np?

Jak mieszkasz niedaleko
nadajnika, to może nawet podział sygnału udałoby się zrobić bez wzmacniacza.

Na pasywnym splitterze?

Antena Yagi powinna poprawić poziom sygnału o tyle, że wzmacniacz stanie się zbędny?

Wtedy po jednym kablu masz i TV naziemną i sygnał z jednego konwertera.

Jak problem podziału konwertera stanie się zauważalny, to tak zrobię.
Na razie nie widzę potrzeby, rozejście wewnątrz domu jak do tej pory mi wystarczają.

Data: 2009-05-25 10:43:15
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomości news:gv9in8$jih$1news.onet.pl...
[...]

To niedobrze. Nie wiemy czy przeszkadzały mu szumy czy przesterowanie.

[...]

Idealny układ kabli. :)

jak daleko mieszkasz od nadajnika (którego?).

A tak ze 30-40 km w linii prostej od Góry (Śrem).

Powinieneś zamontować sobie normalną Yagi.

Np?

Przy tak małej odległości, to powinieneś mieć bardzo dobry odbiór nawet na zwykłej antenie siatkowej.
Jeśli masz podział na 4 telewizory, to do anteny zamocować wzmacniacz
http://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_antenowy_dopuszkowy_lna-101_15db_ekranowany_B4007.htm
w domu zasilacz:
http://www.dipol.com.pl/zasilacz_wzmacniaczy_antenowych_zs_12v_100ma_D0010.htm
i za zasilaczem rozgałęźnik na 4
http://www.dipol.com.pl/rozgaleznik_tv_czterodrozny_r-4_signal_R60104.htm

W wersji bardzie zaawansowanej, antena VHF/UHF
http://www.dipol.com.pl/telewizyjny_zestaw_antenowy_26_-_elementowy_dipol_26-6-12-21-69_digital_A2610.htm
i rozgałęźnik ze wzmacniaczem:
http://www.dipol.com.pl/rozgaleznik_antenowy_aktywny_ara_1-4_f_B1215.htm
(lub podobny o wzmocnieniu 8-12 dB).

[...]

Tak. U Ciebie konieczna byłaby jedna antena na VHF (TVP1) i druga UHF na resztę programów oraz zwrotnica częstotliwości.

Data: 2009-05-25 10:55:50
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w wiadomości news:gvdln5$rcl$1inews.gazeta.pl...
[...]

Mogło być i przesterowanie, bo bardziej się krzaczył przy większym wzmocnieniu (na mpeg-4).
Przy zbyt małym po prostu wszystko się zatrzymywało.
W miarę dobrze działało gdzieś w środku (przy czym przez ostatni tydzień krzaczyło się praktycznie non stop w każdej pozycji pokrętła).

Np?

Przy tak małej odległości, to powinieneś mieć bardzo dobry odbiór nawet na zwykłej antenie siatkowej.

Być może trochę przeszkadza punkt zamocowania anteny, która została zamontowana w rogu budynku, a w jej świetle jest kawałek nawisu dachu.

[...]

Czy wzmacniacz dopuszkowy będzie dawał lepsze efekty od tego liniowego, którego mam w tej chwili?
Splitter mam mniej więcej właśnie taki.

W wersji bardzie zaawansowanej, antena VHF/UHF
http://www.dipol.com.pl/telewizyjny_zestaw_antenowy_26_-_elementowy_dipol_26-6-12-21-69_digital_A2610.htm

Taka niestety odpada, maszt mam przy ścianie domu, więc musiałby mieć jakąś wersję, która jest mocowana na końcu. a nie w środku anteny.

Antena Yagi powinna poprawić poziom sygnału o tyle, że wzmacniacz stanie się zbędny?

Tak. U Ciebie konieczna byłaby jedna antena na VHF (TVP1) i druga UHF na resztę programów oraz zwrotnica częstotliwości.

Nie ma takich, które mają dwa w jednym?

Data: 2009-05-25 11:15:55
Autor: Bartłomiej Zieliński
DVB-T Poznań problem
Użytkownik Cavallino napisał:
> W miarę dobrze działało gdzieś w środku (przy czym przez ostatni tydzień krzaczyło się praktycznie non stop w każdej pozycji pokrętła).

A może pokrętło szlag trafił? Tzn. wytarła się ścieżka potencjometru, bo stawiam na to, że pod pokrętłem jest właśnie potencjometr.

> Nie ma takich, które mają dwa w jednym?

Są, tylko że raczej mocowane w środku a nie na końcu.
http://www.dipol.com.pl/eshop/items.php?category=957&group=963&subgroup=966
pozycje 7-9
chyba, że założysz antenę logarytmiczną
pozycje 10-11
to też nie jest złe, acz nie tak dobre jak Yagi/ATX.
Aha jest też taka:
http://www.hollex.pl/index.php?page=prod&kat=103&id=825
ale cena powala, chociaż z rysunku wynika, że montuje się na końcu.

* Bartłomiej Zieliński                http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2009-05-25 11:21:22
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Bartłomiej Zieliński" <bmw318@polsl.gliwice.pl> napisał w wiadomości news:gvdnka$t95$4polsl.pl...
> [...]

A może pokrętło szlag trafił? Tzn. wytarła się ścieżka potencjometru, bo stawiam na to, że pod pokrętłem jest właśnie potencjometr.

Nie sądzę, skoro cały czas widać było efekty jego działania.

> Nie ma takich, które mają dwa w jednym?

Są, tylko że raczej mocowane w środku a nie na końcu.
http://www.dipol.com.pl/eshop/items.php?category=957&group=963&subgroup=966
pozycje 7-9

8 chyba jest mocowana na końcu.

chyba, że założysz antenę logarytmiczną
pozycje 10-11
to też nie jest złe, acz nie tak dobre jak Yagi/ATX.

No i cena lepsza.
Będzie toto wyraźnie lepsze od siatki?
Czy może lepiej dołożyć do siatki dobry przedwzmacniacz?

Data: 2009-05-25 11:24:51
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem
Cavallino pisze:

No i cena lepsza.
Będzie toto wyraźnie lepsze od siatki?
Czy może lepiej dołożyć do siatki dobry przedwzmacniacz?

wpierw zacząłbym od wzmacniacza, tego ekranowanego.
kabel też jak wspominałem ma znaczenie

pawell

Data: 2009-05-25 11:38:57
Autor: Bartłomiej Zieliński
DVB-T Poznań problem
Użytkownik Cavallino napisał:
bo stawiam na to, że pod pokrętłem jest właśnie potencjometr.
Nie sądzę, skoro cały czas widać było efekty jego działania.

No ale jak regulujesz głośność wytartym potencjometrem, to też są efekty działania, ale prócz tego słychać trzaski itp.

No i cena lepsza.
Będzie toto wyraźnie lepsze od siatki?

Przez kilka lat odbierałem TV na logarytmie tym większym, i nie było źle. Dopiero niedawno okazało się, że nie współpracuje poprawnie z nagrywarką DVD, tzn. jest jakby przesterowanie na jednym programie czy coś. Więc zrobiłem drugą instalację praktycznie dla samej nagrywarki...

Czy może lepiej dołożyć do siatki dobry przedwzmacniacz?

Ja bym jednak zaczął od lepszej anteny, bo wzmacniacz wzmocni wszystko co złapie antena, a siatka ma słabszą kierunkowość od Yagi/ATX, czy nawet od logarytmu.

* Bartłomiej Zieliński                http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2009-05-25 11:43:39
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
[...]

Z tą różnicą, że siatka już jest, a antenę trzeba kupić, a jak się okaże że to nic nie da, to zmarnowana kasa.
A jak patrzę na parametry to zysk z siatki z poz. 2 jest mniej więcej taki sam jak z tych z poz. 8 i 11.

Więc nie bardzo wiem skąd miałby się wziąć lepszy sygnał.
No chyba że stąd, iż antena z pozycji 11 nie byłaby przesłaniana przez dach, bo jest dużo węższa od siatki.

Data: 2009-05-25 11:48:30
Autor: Bartłomiej Zieliński
DVB-T Poznań problem
Użytkownik Cavallino napisał:
Więc nie bardzo wiem skąd miałby się wziąć lepszy sygnał.

Lepszy może nie, ale mniej zakłócony, bo logarytm złapie mniej zakłóceń, a więc ich potem nie wzmocni, jeśli będzie wzmacniacz w antenie.

* Bartłomiej Zieliński                http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2009-05-25 11:50:45
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Bartłomiej Zieliński" <bmw318@polsl.gliwice.pl> napisał w wiadomości news:gvdphd$ve6$1polsl.pl...
[...]

No dobra, ale skoro na analogu widać, że sygnał jest za słaby (śnieżenie na UHF), to może jednak nie zakłócenia stanowią problem?

Data: 2009-05-25 13:06:37
Autor: Bartłomiej Zieliński
DVB-T Poznań problem
Użytkownik Cavallino napisał:
No dobra, ale skoro na analogu widać, że sygnał jest za słaby (śnieżenie na UHF), to może jednak nie zakłócenia stanowią problem?

Może nie, może tak, w jakimś stopniu. Wiele razy tu doradzano przede wszystkim użycie dobrych anten kierunkowych i moje doświadczenia pokazują, że to nie były złe porady :-)

* Bartłomiej Zieliński                http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2009-05-25 13:08:49
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Bartłomiej Zieliński" <bmw318@polsl.gliwice.pl> napisał w wiadomości news:gvdu3t$3sd$1polsl.pl...
[...]

No ok, 30 zł to nie majątek, spróbuję również i tego rozwiązania.

Data: 2009-05-25 11:22:49
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem
Cavallino pisze:

Czy wzmacniacz dopuszkowy będzie dawał lepsze efekty od tego liniowego, którego mam w tej chwili?
Splitter mam mniej więcej właśnie taki.

na pewno
pawell

Data: 2009-05-25 11:25:38
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "pawell32" <pahat@wp.pl> napisał w wiadomości news:4a1a6369$1news.home.net.pl...
Cavallino pisze:

Czy wzmacniacz dopuszkowy będzie dawał lepsze efekty od tego liniowego, którego mam w tej chwili?
Splitter mam mniej więcej właśnie taki.

na pewno

No to od tego zacznę, bo to koszt 10 zł, czyli żaden, a może to wystarczy.

Data: 2009-05-25 11:29:43
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomości news:gvdmeo$k62$1news.onet.pl...
[...]

Twoje opisy wskazują na to, że z anteny był sygnał o małym odstępie od szumów, a wzmocnienie wzmacniacza dokładało szumy i produkty przesterowania wzmacniacza. Winna jest antena o zbyt małym zysku energetycznym jak na warunki odbioru albo uszkodzon kabel do anteny.

[...]

Na pewno zmniejsza sie poziom sygnału. To by tłumaczyło, dlaczego pomimo względnie małej odległości jest problem z odbiorem. Miałem kiedyś podobny przypadek i trzeba było przesunąć antenę o 20 cm, żeby róg dachu nie rzucał na nią "cienia radiowego".
Powinieneś przenieść mocowanie anteny. Najlepiej przymocować masz ponad poziomem dachu - rurę do komina lub do bocznej ściany domu. Ostatecznie wstawić "przedłużkę", ktora wyniesie antenę dalej od ściany. Musimy na wejściu instalacji podnieść poziom sygnału prz niezmienionym poziomie szumów.

[...]

Masz AWS-10? Ma on za duże wzmocnienie 32 dB, zupełnie nieprzydatne w Twojej sytuacji (a nawet może być szkodliwe).

[...]

"Dwa w jednym" ma ta antena, którą zaproponowałem powyżej, ale nie pasuje Ci ze względu na mocowanie. Dwie oddzielne anteny pozwalają uzyskać większy poziom sygnału.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-05-25 11:36:10
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w wiadomości news:

Powinieneś przenieść mocowanie anteny. Najlepiej przymocować masz ponad poziomem dachu - rurę do komina lub do bocznej ściany domu.

Jest przy bocznej ścianie domu właśnie, ale że dach nieco odstaje od ściany, a jest blisko punktu mocowania, no to rzuca cień.
Być może trzeba być o

Ostatecznie wstawić "przedłużkę", ktora wyniesie antenę dalej od ściany.

To już brzmi lepiej.

Masz AWS-10? Ma on za duże wzmocnienie 32 dB, zupełnie nieprzydatne w Twojej sytuacji (a nawet może być szkodliwe).

Ale nie zauważyłem żeby bruździł.
Po przepuszczeniu sygnału przez splitter pasywny, odbiór jest tym gorszy im niższe wzmocnienie.

"Dwa w jednym" ma ta antena, którą zaproponowałem powyżej, ale nie pasuje Ci ze względu na mocowanie. Dwie oddzielne anteny pozwalają uzyskać większy poziom sygnału.

Ale nie zmiesczą się na maszcie, jest dość krótki, a wisi na nim i antena tv i sat.

Data: 2009-05-25 12:24:52
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomości news:gvdorl$s22$1news.onet.pl...
[...]

Co to znaczy gorszy? Bardzie zaszumiony czy z efektem firanki/pasków na obrazie?

[...]

Wstawiaj przedłużkę masztu
http://www.dipol.com.pl/eshop/items.php?category=1214&group=1223&subgroup=1230
wzmacniacz 15 dB do puszki anteny, zasilacz (przed rozgałęźnikiem) i powiedz jakie uzyskałeś efekty.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-05-25 12:52:42
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
[...]

Ok, zrobię to po kolei, zacznę od wzmacniacza.
Czy zasilacz, który mi został po Digit Activa, da się wykorzystać w tym celu?

Data: 2009-05-25 13:02:26
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem
Cavallino pisze:
[...]

jak ma 12V to tak.

pawell

Data: 2009-05-25 13:03:48
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "pawell32" <pahat@wp.pl> napisał w wiadomości news:

Czy zasilacz, który mi został po Digit Activa, da się wykorzystać w tym celu?

jak ma 12V to tak.

Z tego co widziałem ma 7-15 V.

Data: 2009-05-25 17:40:30
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
[...]

Jeśli można go ustawić na 12V, to się nadaje. Pamiętaj, żeby podłączyć go pomiędzy antenę i rozgałęźnik, chybaże masz rozgałęźnik, który przenosi stałe napięcie zasilania.

Jakie masz kable? Ze środkową żyłą w postaci drutu? Czy wszystkie złącza są typu "F"?
Masz gniazda RTV na końcu instalacji?

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-05-25 17:58:40
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w wiadomości news:

Jakie masz kable? Ze środkową żyłą w postaci drutu?

Tak.

Czy wszystkie złącza są typu "F"?

Tak.

Masz gniazda RTV na końcu instalacji?

Ten sprzęt który jest w okolicy splittera jest podpięty bezpośrednio do splittera.
Pozostały przez gniazda.

Data: 2009-05-25 12:56:05
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w wiadomości news:

Wstawiaj przedłużkę masztu
http://www.dipol.com.pl/eshop/items.php?category=1214&group=1223&subgroup=1230

A może coś na mojej obejmie rurowej idzie zakombinować, tak żeby sam masz bardziej odsunąć od muru?
http://www.dipol.com.pl/obejma_murowa_omm-50l13_E8533.htm

Np. jakieś dłuższe śruby łączące uchwyt masztu z mocowaniem do muru?

Data: 2009-05-25 17:43:54
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomości news:gvdtg6$b7q$1news.onet.pl...
[...]

Mocowanie mechaniczne, to sam musisz wymyśleć. Nie widzę tego i ciężko mi coś doradzić "na ślepo".
Może to:
http://www.dipol.com.pl/obejma_scienna_z_podpora_omp-50w41_E8554.htm
Prawie 40 cm odstępu od muru.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-05-25 18:00:03
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
[...]

Nowa obejma nie wchodzi w rachubę, musiałbym rozpruć tynk i styropian, żeby się dostać do muru i starej.
Odpada.

Data: 2009-05-25 18:25:11
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomości news:gvefa4$1fv$1news.onet.pl...
[...]

To zostaje tylko "odskocznia" od masztu:
http://www.dipol.com.pl/uchwyt_masztowy_murowy_url-38z30_cynkowany_E8798C.htm

Dodatkowe 28 cm w bok.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-05-25 13:20:48
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w wiadomości news:

wzmacniacz 15 dB do puszki anteny,

A czemu 15 a nie 30 dB?

Data: 2009-05-25 18:04:43
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
wiadomości news:

wzmacniacz 15 dB do puszki anteny,

A czemu 15 a nie 30 dB?

Duże wzmocnienie powoduje duży poziom wyjściowy ze wzmacniacza, który implikuje większe zniekształcenia sygnału (widoczne jako prążki i kratki na obrazie analogowym).
Tak jak już pisałem, 40 km od nadajnika Śrem, sygnał bezpośrednio z samej anteny powinien być już wystarczająco duży do ładnego odbioru TV analogowej. U ciebie dochodzą tłumienia w instalacji. Rozgałęźnik z 4 wyjściami tłumi 7-8 dB, kabel będzie tłumił 2-4 dB (20-40 metrów kabla). Chyba, że mieszkasz w pałacu i długość kabla liczona jest w setkach metrów. :)
U ciebie potrzebne jest więc wzmocnienie około 10-12 dB.
Ponieważ nie widzę wzmacniacza 12 dB - proponuję najbliższy czyli 15 dB. Włożenie wzmacniacza 30 dB być może nic złego by nie spowodowało, ponieważ ze Śremu są nadawane tylko 4 programy TV. Ale według mnie jest to zbędne.
W okolicach Warszawy (chyba w sumie 14 programów z dwóch niedaleko od siebie położonych nadajników - PKiN i Łazy), wzmacniacz 30 dB potrafi spowodować powstanie bardzo niemiłych dla oka zakłóceń na obrazie.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-05-25 18:08:20
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
[...]

A może spróbować dać aktywny rozgałęźnik zamiast wzmacniacza?
Tak na oko rezultat splitter pasywny+wzmacniacz jest podobny do podłączeniu wprost do anteny, bez wzmacniacza i splittera.

Data: 2009-05-25 18:34:13
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomości news:gvefpl$2vr$1news.onet.pl...
[...]

Dobrze myślisz. Wzmacniamy tyle ile potem stracimy w instalacji i w efekcie wychodzimy "na zero".

Można też zastosować rozgałęźnik aktywny, tylko też o niewielkim wzmocnieniu.
Jest to teoretycznie trochę gorsze rozwiązanie, ponieważ tracimy około 1-2 dB sygnał na kablu antena-rozgałęźnik i o tyle pogarsza nam się odstęp od szumów. Jeśli jednak antenę zamontujesz dalej od ściany i poziom sygnału znacząco się poprawi, to ta różnica będzie niezauważalna - w granicach błędu pomiarowego.

Najpierw jednak popraw mocowanie anteny - nic tak nie wzmacnia sygnału jak dobrze działająca antena. :)
Jak poprawi się sygnał, to może nawet Twój wzmacniacz AWS-10 będzie mógł zostać.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-05-28 16:01:54
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w wiadomości news:gveha6$18n$1inews.gazeta.pl...
[...]

No więc raczej 15 dB to za mało.
Na razie nie ruszałem jeszcze anteny, bo ta logarytmiczna dla mnie ma się w Poznaniu pojawić dopiero za miesiąc (zamówiłem).
Spróbowałem za to użyć wzmacniacza 20 dB.
http://www.solid-polska.pl/index.php?idt=261&sm=2&idg=76

Efekt - dvb-t w ogóle nie ruszyło, analog jest zdecydowanie gorszy niż na AWS-10.

Czyli ze zmianą wzmacniacza raczej dam sobie spokój, najpierw zmienię antenę, potem co najwyżej przesunę ją w bok, jak to nie pomoże.
Liczę jednak że LOG5-65 nie będzie tego zabiegu wymagać.

Data: 2009-05-28 23:26:00
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomości news:gvm5ie$p1c$1news.onet.pl...
[...]

Czekam więc na wyniki testów nowej anteny.

Jak będzie Ci się nudziło, to wysuń swoją obecną antenę dalej od ściany, na prowizorycznym mocowaniu (kij od szczotki, wędka itp.). Mam przeczucie, że ten zabieg poprawi Ci zauważalnie odbiór.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-05-31 23:28:42
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
[...]

Dupa zbita.
Działa jeszcze gorzej niż siatka, kanały analogowe są gorsze, nawet tvp 1 które na siatce jest idealne.
Choć tym razem to innego rodzaju problemy, odbicia, pasy, duchy i tego typu rzeczy.
Może dla anteny kierunkowej maszt mam za nisko (jakieś 4-5 m od ziemi)?

Jak będzie Ci się nudziło, to wysuń swoją obecną antenę dalej od ściany

To chyba nie ten problem jednak, bo tego typu manewry nie dają dokładnie nic.
Więc pozostaje wysokość.

Data: 2009-06-01 07:32:15
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem
Cavallino pisze:
[...]

a zmieniałeś wzmacniacz w antenie na ten ekranowany?
w siatce?

pawell

Data: 2009-06-01 09:36:55
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "pawell32" <pahat@wp.pl> napisał w wiadomości news:

a zmieniałeś wzmacniacz w antenie na ten ekranowany?
w siatce?

Nie, pisałem już że zastosowałem na próbę wzmacniacz przelotowy, o impedancji zgodnej z tym co potrzebuje log 5-65 (75 Ohm).
Ale rezultaty z niego są gorsze zarówno na siatce, jak i na logarytmie, w porównaniu z aws-10, więc zakup tamtego nowego mija się z celem.

Data: 2009-06-01 11:22:40
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem
Cavallino pisze:
[...]

ja bym jednak spróbował, wewnętrzny wzmacniacz na pewno
będzie działał inaczej, a koszt niewielki.

pawell

Data: 2009-06-01 11:34:10
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
[...]

A jakim cudem ma on działać inaczej?
Wisi raptem kilkanaście cm bliżej niż ten za anteną, tyle kabla różnicy nie może robić, zasada działania chyba ta sama, więc co miałoby spowodować różnice?

Data: 2009-06-01 11:39:01
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem
Cavallino pisze:
[...]

nie bardzo, wewnętrzny ma inną konstrukcje jest przy samym dipolu.
wewnetrzny ma imp we 300 ohm, a newn 75.
mi nie raz zdawało to egzamin.

pawell

Data: 2009-06-01 11:50:18
Autor: Jingiel
DVB-T Poznań problem

nie bardzo, wewnętrzny ma inną konstrukcje jest przy samym dipolu.
wewnetrzny ma imp we 300 ohm, a newn 75.
mi nie raz zdawało to egzamin.

Antena logarytmiczna ma impedancje 75 ohm.

Jingiel

Data: 2009-06-01 13:25:33
Autor: pawell32
DVB-T Poznań problem
Jingiel pisze:

[...]

myślałem w tym momencie o siatce.

pawell

Data: 2009-06-01 12:32:43
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
[...]

Ten akurat o którym pisałem ma i we i wy 75 ohm.
A skoro mam już antenę logarytmiczną, to bez sensu byłoby próbowanie wzmacniacza, który do niej nie pasuje.

Data: 2009-06-18 16:24:13
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomości news:gvusqc$etl$1news.onet.pl...
[...]

Czy jesteś pewien, że celujesz w odpowiedni kierunek na nadajnik? Z Twojego opisu wynika, że odbierasz sygnał odbity od dużego obiektu (wieżowiec, wieża ciśnień, słup linii wysokiego napięcia), a nie bezpośrednio z nadajnika.

Data: 2009-06-18 16:34:34
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
[...]

Antena jest skierowana dokładnie tak samo jak wszystkie inne w okolicy.

Z Twojego opisu wynika, że odbierasz sygnał odbity od dużego obiektu (wieżowiec, wieża ciśnień, słup linii wysokiego napięcia), a nie bezpośrednio z nadajnika.

Nic takiego nie ma po drodze.
Mogą nieco przeszkadzać budynki sąsiadów, ale nie aż tak (czy 1, 2 m wysokości mogą robić taką różnicę)?

Może jeszcze zakłócenia innego typu, po drodze na linii strzału jest lotnisko wojskowe.

Data: 2009-06-18 17:07:38
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomości news:h1dj9s$m52$1news.onet.pl...
[...]

Sąsiedzi odbierają idealnieczy tak samo jak Ty? Pokręć dla pewności anteną logarytmiczną o 90 stopni w prawo i w lewo.

[...]

Twoja antena jest poniżej dachów sąsiednich budynków? To może tłumaczyć niski poziom sygnału. Po wielkości odbić na ekranie można oszacować położenie źródła odbicia. Jakie są odległości pomiędzy domami? Około 20 - 40 metrów? Odbicia wtedy nie powinny być zauważalne. Możesz zrobić zdjęcie ekranu z sygnałem z anteny logarytmicznej i umieścić je gdzies w Internecie? Najlepiej jakby obraz był ze studia.

Może jeszcze zakłócenia innego typu, po drodze na linii strzału jest lotnisko wojskowe.

Raczej nie spowoduje to odbić, jeśli już to przesterowanie wejścia telewizora sygnałem spoza pasma TV z nadajnika lotniskowego (radiolatarnia itp.).
Musisz pokazać nam wyraźnie zdjęcie z tymi zakłóceniami, to można będzie wytypować ich źródło.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-06-18 17:33:10
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w wiadomości news:

Sąsiedzi odbierają idealnieczy tak samo jak Ty?

A nie wiem, nie sądzę żeby mieli takie wymagania co do jakości obrazu, zresztą anteny mają kilka metrów wyżej.

Pokręć dla pewności anteną logarytmiczną o 90 stopni w prawo i w lewo.

Kręciłem.
Tak jak jest teraz jest najlepiej.
Ale to nie są jakieś zasadnicze różnice, które widać od razu.

Mogą nieco przeszkadzać budynki sąsiadów, ale nie aż tak (czy 1, 2 m wysokości mogą robić taką różnicę)?

Twoja antena jest poniżej dachów sąsiednich budynków?

Jednego konkretnie.
Dalej (jakieś 500 m) rosną też topole.

[...]

Wszystko to parterówki.

 Odbicia wtedy nie powinny być zauważalne. Możesz zrobić zdjęcie
ekranu z sygnałem z anteny logarytmicznej i umieścić je gdzies w Internecie? Najlepiej jakby obraz był ze studia.

Aż tak źle teraz nie jest, żebyś to na zdjęciu zauważył. ;-)

[...]

I to może powodować sekundowe zakłócenia?
Zarówno na dvb-t jak i analogu?

Musisz pokazać nam wyraźnie zdjęcie z tymi zakłóceniami, to można będzie wytypować ich źródło.

Przy obecnym ustawieniu praktycznie tylko dwójka ma zakłócenia (odbicia) widoczne na ekranie, na innych kanałch po prostu sygnał jest nieco słaby.
Dochodzą do tego tego zakłócenia okresowe (np. półsekundowe pogorszenie jakości).

Data: 2009-06-18 18:23:06
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
[...]

Kilka metrów wyżej czy tylko 1-2 metry wyżej? To może być zasadnicza
różnica.

Pokręć dla pewności anteną logarytmiczną o 90 stopni w prawo i w lewo.

Kręciłem.
Tak jak jest teraz jest najlepiej.
Ale to nie są jakieś zasadnicze różnice, które widać od razu.

Dziwne, zmiany poziomu sygnału powinny być wyraźnie widoczne przy kręceniu
anteną logarytmiczną.

[...]

To powoduje stratę sygnału. Anteny w tym zakresię częstotliwości musza się
"widzieć" optycznie. Czyli należy tak zamocowac antenę, żeby miała jak
najmniej przeszkód w kierunku nadajnika.
Czy w zimie był lepszy sygnał, a na wiosnę, gdy urosły liście, to się
pogorszył?

[...]

Trzeba było postawić sobie piętrowy dom. :)

[...]

Nie widziałeś na filmach jak kręci sie radar i co parę sekund słychać bip,
bip, bip. :)
To może być to. Z powodu zasłonięcia sygnału przez dom sąsiada, drzewa i
kawałek własnego dachu oraz niskiego zamocowania anteny masz mały poziom
sygnału z anteny. Próbujesz wzmocnić go wzmacniaczem, to dochodzą
przesterowanai od jakiegoś cyklicznie pojawiającego się sygnału.

To lotnisko wojskowe to Krzesiny? Tu masz trochę podane co tam jest
nadawane.
http://forum.31blot.mil.pl/viewtopic.php?f=20&t=1448&start=60

[...]

Musisz podnieść antenę kilka metrów w górę, żeby była powyżej dachów
budynków. Na drzewa niewiele poradzisz, trzeba dać antenę z większym
zyskiem.
Szkoda, że na początku dyskusji nie podałeś pełnego opisu sytuacji. Montaż
anteny zasłoniętej przez sąsiedni budynek nie jest dobrym pomysłem. Od razu bym cię nakłaniał do podniesienia anteny.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-06-18 19:49:18
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
[...]

1-2 metry to tyle ile brakuje mi do szczytu dachu sąsiada.
A wszyscy mają anteny na dachach i to wyższych niż rzeczony sąsiad, więc pewnie w sumie mają ze 3-4 wyżej.

[...]

Też mi się tak zdawało, że nawet kilka cm i będzie widać różnice.
Ale jednak tak nie jest.

[...]

Tak mogło być, kto wie czy to nie był powód dla którego Digit Activa przestała spełniać swoją rolę.

[...]

Nie byłby wiele wyższy, dom mam dość wysoki, tyle że antena nie została zamocowana na jego szczycie, tylko na ścianie bocznej (nad dachem garażu).
Ale przynajmniej dostęp jest skrajnie łatwy.

[...]

To nie jest co parę sekund, jest bardzo różnie.
Czasami jest to raz na kilka minut, czasami raz na kilkanaście sekund, bardzo, bardzo rzadko raz na kilka sekund.
W sumie przy dvbt do przeżycia, jeśli używam kodeka CoreAVC (jako jedyny nie zatrzymuje mi obrazu przy zakłóceniu).

[...]

Ale tego to już raczej nie zwalczę, bez wywalania anteny 5 metrów wyżej?

To lotnisko wojskowe to Krzesiny?

Tak.
Dokładnie na linii strzału anteny.
Sam radar trochę z boku.

[...]

Ale to już dużo zachodu, problem z wiszącymi kablami (teraz są ładnie schowane w ścianie) itd.
Gra nie warta świeczki IMO, aż tak mi to (zazwyczaj) nie przeszkadza.

Data: 2009-06-19 08:41:18
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomości news:h1dun0$kq4$1news.onet.pl...
[...]

Sąsiedzi najwięcej zyskują na tym, że mają nie zasłonięte niczym anteny (nie licząc drzew).

[...]

Zaczynam przypuszczać, że jesteś tak blisko nadajnika, że poziom sygnału możesz mieć wystarczający dla idealnego odbioru TV. Pomimo skręconej anteny sygnal nie jest za mały. Lecz równocześnie jakieś szumy i zakócenia tez mają duży poziom i ostatecznie odstęp sygnału użytecznego od zakłóceń jest zbyt mały dla dobrego odbioru.
Sąsiedzi mogą mieć taki sam poziom sygnału ze swoich anten, ale odbieraja mniej zakłóceń.

[...]

Dobry projekt instalacji to podstawa. W tym wypadku wygoda powinna mieć niższy priorytet.
Nie masz wyjścia na dach?

[...]

Jak nie ma wystarczająco dobrego sygnału z anteny (poziom, odstęp od zakłóceń), to już niczym tego się nie poprawi. Można tylko tuszować negatywne efekty, np. zauważyłem, że telewizory LCD jakby oczyszczają obraz z zakłóceń, ale zaszumiony sygnał bardzo źle na nich wychodzi. Z kolei na CRT lepiej oglądac trochę zaszumiony obraz niż z przesterowaniami.
Jest takie powiedzenie, że najlepszym wzmacniaczem jest dobra antena.

To lotnisko wojskowe to Krzesiny?

Tak.
Dokładnie na linii strzału anteny.
Sam radar trochę z boku.

Są jeszcze systemy lokalizacji samolotów, radiolatarnie itp. Na stronie, którą Ci wysłałem (widzę, że teraz nie działa) był spis nadajników w Krzesinach. O ile pamiętam był tam wymieniony jakiś system pracujący chyba na 311 MHz. Gdy wzmacniacz antenowy ulega przesterowaniu, to z tego sygnału powstaje zakłócenie na częstotliwości 622 MHz. DVB-T ze Śremu zajmuje kanał 614-622 MHz, czyli zakłócenie ma szansę zostać odebrane przez odbiornik TV i zakłócić obiór. To jest tylko moja hipoteza ewentualnego scenariusza powstawania zakłóceń u Ciebie. W rzeczywistosci może być to inny powód, stacja bazowa GSM lub Twój własny telefon GSM. Na takie przypadki są filtry:
http://www.dipol.com.pl/filtr_gsm_tzu_198-62_5-862mhz_R49602.htm
http://www.dipol.com.pl/filtr_pasmowo_zaporowy_cdma_462_5-467mhz_30db_R49603.htm

To już Twój wybór: estetyka vs. jakość.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-06-26 13:50:22
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w wiadomości news:

Dobry projekt instalacji to podstawa. W tym wypadku wygoda powinna mieć niższy priorytet.
Nie masz wyjścia na dach?

Nie.
I nie bardzo mam taką potrzebę.
Dach mocno stromy, a ja z lękiem wysokości.
Na garażu dach jest płaski, więc wiszące nad nim anteny są dostępne.

[...]

POT również?
Bo i na nim widać zacięcia czasem.

Data: 2009-07-21 00:52:07
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
[...]

Ale z ich działaniem masz ciągle problemy.

[...]

Na pierwszy rzut oka nie powinno ono zakłócać POT-u na 490 MHz.
http://emi.emitel.pl/EMITEL/obiekty.aspx?obiekt=DODR_W1B
Raczej inne źródło zakłóceń jest za to odpowiedzialne.

Musisz przyzwyczaić się do sytuacji takiej jaka jest.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-07-20 17:38:09
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
[...]

Od czasu kiedy w dvb-t leci docelowy mux, problemy praktycznie ustąpiły.
Zacięcia jeśli w ogóle się zdarzają, to na 1 s i nie częściej niż co kilkanaście minut.
Cudów nie ma, więc chyba nie tylko z anteną był problem.

Przy okazji - przy okazji zmiany anteny satelitarnej instalator potwierdził że sygnał z anteny naziemnej nie jest zbyt mocny .

Data: 2009-07-21 00:54:28
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomości news:h42311$u85$1news.onet.pl...
[...]

Możliwe, że w docelowej konfiguracji jest więcej bitów korekcyjnych.

Przy okazji - przy okazji zmiany anteny satelitarnej instalator potwierdził że sygnał z anteny naziemnej nie jest zbyt mocny .

Mogłeś go podpytać, jaki ma pomysł na rozwiązanie tego problemu.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-07-21 10:17:57
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
[...]

Taki jak Ty, wynieść antenę na dach.
Ale ja już tego w ogóle nie rozpatruję w kategorii problemu.

Data: 2009-07-22 23:20:54
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomości news:h43tjm$vu0$1news.onet.pl...
[...]

Rozumiem. W takim razie życzę miłego odbioru. :)

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-05-25 11:40:52
Autor: Bartłomiej Zieliński
DVB-T Poznań problem
Użytkownik yabba napisał:
Dwie oddzielne anteny pozwalają uzyskać większy poziom sygnału,

którego część zostanie na zwrotnicy. Przy mocnym sygnale to bez znaczenia, ale dla niektórych programów jak np. TV Puls w Gliwicach to prawie dylemat Hamleta :-(

* Bartłomiej Zieliński                http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2009-05-25 12:27:26
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Bartłomiej Zieliński" <bmw318@polsl.gliwice.pl> napisał w wiadomości news:gvdp33$v1c$2polsl.pl...
Użytkownik yabba napisał:
[...]

Np. zysk anteny o 3 dB większy, strata na zwrotnicy 1 dB i mamy 2 dB sygnału więcej. Jeśli sygnał już ma mały poziom to do anteny zamontować wzmacniacz o małym wzmocnieniu.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-05-25 11:11:23
Autor: Bartłomiej Zieliński
DVB-T Poznań problem
Użytkownik yabba napisał:
U Ciebie konieczna byłaby jedna antena na VHF (TVP1) i druga UHF na resztę programów oraz zwrotnica częstotliwości.

Można też spotkać się z opinią, że jeśli antena jest wysoko, a sygnał mocny, to np. ATX-91 jest też dobra przy odbiorze VHF, o ile ma symetryzator na oba zakresy. Wtedy oszczędzasz na zwrotnicy, antenie i mocy sygnału :-)

* Bartłomiej Zieliński                http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2009-05-25 17:35:53
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Bartłomiej Zieliński" <bmw318@polsl.gliwice.pl> napisał w wiadomości news:gvdnbr$t95$1polsl.pl...
Użytkownik yabba napisał:
[...]

Ja osobiście bym zaryzykował w odległości 30 km od nadajnika odbiór kanału VHF na antenie UHF. Jakby poziom był za mały , to dołożyłbym zwrotnicę i antenę UHF. Ponieważ jednak doradzam "na odleglość", wolę nie wpuszczać Cavallino na niepewny teren i podpowiadam mu rozwiązania, ktore będa działać.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-05-25 17:56:42
Autor: Cavallino
DVB-T Poznań problem
Użytkownik yabba napisał:
[...]

Tak próbowałem na Digit.
Rezultat opłakany, TVP1 odbierało gorzej niż na siatce bez wzmacniacza programy UHF.

Data: 2009-05-25 18:33:30
Autor: Bartłomiej Zieliński
DVB-T Poznań problem
Użytkownik yabba napisał:
Ja osobiście bym zaryzykował w odległości 30 km od nadajnika odbiór kanału VHF na antenie UHF.

Ja właśnie mam około 30 km, z tym, że założyłem "szkolną" instalację z anteną VHF zanim dowiedziałem się o możliwości użycia w tym celu ATX-a, Przedtem oczywiście sprawdziłem jak odbiera VHF, ale odbiór był taki sobie, tzn. z dużymi odbiciami, zapewne z powodu symetryzatora nie pokrywającego VHF.
Czasami mam jakieś zakłócenia na VHF, ale to nie wina anteny, bo na starym logarytmie też są, tylko trochę mniej je widać. W ogóle wydaje mi się, że obraz z logarytmu (ze wzmacniaczem) jest jakby lekko rozmyty, a z ATX-a ostrzejszy.

Jakby poziom był za mały , to dołożyłbym zwrotnicę i antenę UHF.
                                                              ^^^^^
UHF czy VHF?

* Bartłomiej Zieliński                http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2009-05-25 18:37:09
Autor: yabba
DVB-T Poznań problem
Użytkownik "Bartłomiej Zieliński" <bmw318@polsl.gliwice.pl> napisał w wiadomości news:gveh8q$mfc$1polsl.pl...
Użytkownik yabba napisał:
[...]

Dołożyłbym antenę VHF - dziękuję za poprawienie błędu.

--
Pozdrawiam,

yabba

DVB-T Poznań problem