Data: 2010-02-07 13:18:23 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
Dętka 29" ? | |
On Sat, 6 Feb 2010 02:19:52 -0800 (PST)
misza <stypkamarcin@gmail.com> wrote: Cześć, Schwalbe 19A (z krótką prestą). Fajna dętka, tylko droga (zapłaciłem 29, czy też 39 zł, nie pamiętam). Do Mamby dostałem bontragery 140 g wg producenta, sam nie ważyłem. Zadziała jakieś 700x47? Oponka to 29x2.1. Zadziała. Z tym, że ja też uważam, że nie ma się co bić o kilkadziesiąt gramów. Wprawdzie wybrałem te dętki patrząc na ich wagę (normalne dętki Schwalbe, nie wersja lekka, ważą w tym rozmiarze 220 g), ale wcale nie o tę wagę mi tak naprawdę chodziło, tylko o grubość – wyszedłem z założenia, że jeśli reszta parametrów jest zachowana, to dętka lżejsza o 1/3 będzie o mniej więcej tyle samo cieńsza, a to już jest argument (grube dętki to samo zuo!). -- Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> |
|
Data: 2010-02-08 09:16:56 | |
Autor: Fabian | |
Dętka 29" ? | |
Tomasz Minkiewicz pisze:
(grube dętki to samo zuo!). Mógłbyś rozwinąć? Fabian. |
|
Data: 2010-02-08 12:18:17 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
Dętka 29" ? | |
On Mon, 08 Feb 2010 09:16:56 +0100
Fabian <fabian@niematakiegoadresu.pl> wrote: Tomasz Minkiewicz pisze: Gruba dętka zwiększa grubość, a zatem i sztywność bocznych ścianek opony (tzn. całego zespołu opona-dętka), a boczne ścianki opon mają przeważający wpływ na opór, jaki stawiają koła przy toczeniu (no i bieżnik oczywiście też, ale ja mówię o asfalcie). To właściwie jedyny element w rowerze, który ugina się prawie całkowicie niesprężyście – cała energia, jaką się włoży w jego odkształcenie jest stracona. Najlepiej tej energii marnować tam jak najmniej, a więc im cieńsze i bardziej wiotkie boki opon, tym lepiej. Dobre opony mają zatem cieniutkie boczne ścianki, ale wsadzenie do takiej opony grubej dętki w niemałym stopniu niweluje korzyści z jej używania, a więc jest zue. -- Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> |
|