Dętka 29" ?

Data: 2010-02-07 13:18:23
Autor: Tomasz Minkiewicz
Dętka 29" ?
On Sat, 6 Feb 2010 02:19:52 -0800 (PST)
misza <stypkamarcin@gmail.com> wrote:

Cześć,
Jakich dętek używacie w tłentynajnerach?

Schwalbe 19A (z krótką prestą).
Fajna dętka, tylko droga (zapłaciłem 29, czy też 39 zł, nie
pamiętam).

Do Mamby dostałem bontragery
29x1,7-2,35 ale są dramatycznie ciężkie (190g).

140 g wg producenta, sam nie ważyłem.

Zadziała jakieś 700x47? Oponka to 29x2.1.

Zadziała.

Z tym, że ja też uważam, że nie ma się co bić o kilkadziesiąt gramów.
Wprawdzie wybrałem te dętki patrząc na ich wagę (normalne dętki
Schwalbe, nie wersja lekka, ważą w tym rozmiarze 220 g), ale wcale
nie o tę wagę mi tak naprawdę chodziło, tylko o grubość – wyszedłem
z założenia, że jeśli reszta parametrów jest zachowana, to dętka lżejsza
o 1/3 będzie o mniej więcej tyle samo cieńsza, a to już jest argument
(grube dętki to samo zuo!).

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-02-08 09:16:56
Autor: Fabian
Dętka 29" ?
Tomasz Minkiewicz pisze:
(grube dętki to samo zuo!).

Mógłbyś rozwinąć?

Fabian.

Data: 2010-02-08 12:18:17
Autor: Tomasz Minkiewicz
Dętka 29" ?
On Mon, 08 Feb 2010 09:16:56 +0100
Fabian <fabian@niematakiegoadresu.pl> wrote:

Tomasz Minkiewicz pisze:
> (grube dętki to samo zuo!).

Mógłbyś rozwinąć?

Gruba dętka zwiększa grubość, a zatem i sztywność bocznych ścianek
opony (tzn. całego zespołu opona-dętka), a boczne ścianki opon mają
przeważający wpływ na opór, jaki stawiają koła przy toczeniu (no i
bieżnik oczywiście też, ale ja mówię o asfalcie). To właściwie jedyny
element w rowerze, który ugina się prawie całkowicie niesprężyście –
cała energia, jaką się włoży w jego odkształcenie jest stracona.
Najlepiej tej energii marnować tam jak najmniej, a więc im cieńsze
i bardziej wiotkie boki opon, tym lepiej. Dobre opony majÄ… zatem
cieniutkie boczne ścianki, ale wsadzenie do takiej opony grubej dętki
w niemałym stopniu niweluje korzyści z jej używania, a więc jest zue.