Dane osobowe - naruszenie ustawy?

Data: 2013-03-29 02:45:17
Autor: #
Dane osobowe - naruszenie ustawy?
Witam,

chcac cos kupic, musialem zlozyc pisemne zamowienie w firmie "A". Na formularzu nie wyrazilem zgody na inne przetwarzanie danych osobowych niz te potrzebne do realizacji zamowienia. Nie bylo tez zgody na jakiekolwiek dzialania marketingowe.

Po paru tygodniach z firmy "B" i "C" otrzymalem niezamowione materialy reklamowo-marketingowe. Jak sie okazalo, wyslanie w/w materialow reklamowych przez firmy B/C nastapilo na skutek zlecenia tego przez firme "A".

Pytanie jest takie:

Czy firmy B i C powinny mnie poinformowac pisemnie, ze posiadaja moje dane osobowe, ze moge wniesc sprzeciw przeciwko ich przetwarzaniu, majac na uwadze artykul ze strony GIODO?

http://www.giodo.gov.pl/321/id_art/3447/j/pl/

Czy do sprawy ma jakies znaczenie fakt, ze zapewne baza danych klientow zostala przekazana bezplatnie a nie sprzedana?

Pozdrawiam

Data: 2013-03-29 17:21:21
Autor: Piotr

Użytkownik "#" <#@.##.##> napisał w wiadomości news:5154f22e$0$26681$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Musisz uszczegółowić. Czy były to materiały reklamowe firmy A, a firma B i C tylko je przesłała, czy były to materiały reklamowe firmy B i C.
W pierwszym przypadku firma A powierzyła twoje dane firmie B i C, aby wysłały reklamówki. W tym przypadku firma A popełniła przestępsto, ponieważ ty nie nie wyraziłeś zgody na przysyłanie reklam. Zgłaszasz to do proukratury lub GIODO. Takie praktyki podlegają karom finsowym lub ograniczenia wolności.
W drugim przypadku przestępstwo popełniły wszystkie 3 firmy.

Napisz do firm B i C pytanie jakie dane mają i skąd.Mają obowiązek odpowiedzieć w ciagu 30 dni. Jeśli nie odpowiedzą zgłoś sprawę prokuraturze lub do GIODO. Wtedy sytuacja się wyjaśni. I będziesz mógł zatakować właściwą firmę.

Dla ciebie nie ma zaczenia czy udostępnienie danych było odpłatne lub nie. Odpłatne przekazanie danych może tylko powiększyć kary dla firmy A oraz B i C.
Pozdrawiam

Data: 2013-03-30 12:30:33
Autor: #
[...]

Czesc Piotr,

opisze dokladnie - bo mogla sie wkrasc drobna niescislosc.

Jak wiadomo, producent sprzedaje swoj towar np. wylacznie poprzez autoryzowanych sprzedawcow - czyli takich - ktorym udzielil wylacznego prawa do handlowania danym sprzetem.

Zlozylem wiec zamowienie u takiego autoryzowanego sprzedawcy (firma A) - wszelkie zgody byly na NIE. Towar zostal odebrany, zaplacony.

Po paru tygodniach z firm B i C (zajmuja sie one na codzien akcjami marketingowymi) otrzymalem niezamowione materialy reklamowo - marketingowe.

W pismie przewodnim od B i C byla zawarta informacja, ze dzialaja na zlecenie producenta towaru.

Napisalem skarge do producenta towaru, ale mnie splawil do sprzedawcy (firmy A). Sprzedawca zas (firma A) splawila mnie do producenta; zarowno producent jak i sprzedawca umywaja rece - twierdza ze nie u nich nastpila "awaria".

Napisalem skarge do GIODO w zeszlym roku. Czekam na wiesci.

Pytanie bylo takie... czy firmy B i C po otrzymaniu moich danych osobowych od producenta - powinny mnie poinformowac o tym, ze posiadaja moje dane? I moge zlozyc sprzeciw? Zanim zaczne dalej dzialac - chcialbym sie po prostu upewnic majac na uwadze http://www.giodo.gov.pl/321/id_art/3447/j/pl/ .

Infolinia GIODO jest wciaz zajeta (kilka dni, rozne godziny).

Pytam o to dlatego, ze pare dni temu otrzymalem pismo od ubezpieczyciela HDI Asekuracja, w ktorym poinformowano mnie - ze lacza sie z Warta i zmienia sie podmiot administrujacy danymi osobowymi klientow (i moge cofnac zgode na przetwarzanie itp.).

Stad moje zainteresowanie w/w tematem, watpliwosci i odnaleziony link do strony Giodo.

Data: 2013-03-30 19:29:50
Autor: Piotr

Użytkownik "#" <neneenen@mmdmdmdmd.yyy> napisał w wiadomości news:5156cce0$0$26683$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Z twoich opisów wynika, że Administartor Danych Osobowych (ADO) to firma A i ona odpowiada za wszystko, tzn. za przetwarzanie niezgodne z twoją zgodą na przetwarzanie.
1. Napisz jeszcze raz do producenta powołując sie na Art.31 i starsząc przepisami z rozdziału 8. To samo zrób w odniesieniu od A, B i C.
2. Na podstawie odpowiedzi ustalasz jacy byli odbiorcy danych, jaki był łańcuszek zdarzeń, jak podstawa prawna przetwarzania.
3. W przypadku niepełnych informacji (wg art.32) zgłaszasz sprawę na prokuraturę lub GIODO.
4. Co to znaczy, że firma A cię spławiła?
5. Infolinia GIODO działa, trzeba trochę cierpliwości, sam korzystałem.
6. Jeśli chodzi o skargę, czy wniosłeś stosowna opłatę do GIODO. Ja kiedyś pisałem skargę i GIODO zadziałało wg KPA, ale wniosłem opłatę.
7. Jeśli firmy B i C uzyskały dane na zasadzie umowy powierzenia (art. 31) to nie musiały Cię informować. Jeśli inną drogą to tak. Ale to możesz ustalić tylko na podstawie odpowiedzi od wszystkich firm.

Niestety dochodzenie swoich praw może byc pracochłonne i czasochłonne.

Hej.

Data: 2013-04-02 01:21:07
Autor: #
[...]

Piotr,

po otrzymaniu przesylek marketingowych od B i C, ktore w liscie przewodnim napisaly, ze dane osobowe dostaly od producenta, napisalem skarge bezposrednio do produceta towaru. W odpowiedzi otrzymalem list, w ktorym mi napisano, ze producent moje dane i zgode na przetwarzanie danych w celach marketingowych dostal z firmy A, czyli od sprzedawcy - tam gdzie skladalem zamowienie na towar.
Wyslalem wiec skarge do sprzedawcy - firmy A, ktora mi odpisala, ze nie poczuwa sie do winy, poniewaz problem ich nie dotyczy, ze to nie ich wina itp.

Stary numer - zadna ze stron nie czuje sie winna - czyli zostalem pieknie splawiony. Moglem napisac zawiadomienie do prokuratury, ale postanowilem zaczac od GIODO.

Oczywiscie oplata od skargi zostala uiszczona. Czekam na info od nich.

Nie ma chyba sensu pisac do B i C, skoro na "dzien dobry" mi napisali, ze moje dane otrzymali od producenta i na jego zlecenie przeslali m.in. 3x ankiete satysfakcji (bo olalem 2 poprzednie) + info o jakis rabatach, promocjach itd.

Pozdro!

Data: 2013-04-02 21:56:35
Autor: Piotr

Użytkownik "#" <neneenen@mmdmdmdmd.yyy> napisał w wiadomości news:515a1677$0$26690$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Istotna sprawa, o której nie piszesz. Czy pytanie do firm wskazywało konkretne przepisy z UODO - Art 31.?
Czy odpowiedzi wyczerpały ich obowiązki określone w Art. 31?
Stwierdzenie "moje dane otrzymali od producenta i na jego zlecenie " nie spełnia wymogów UODO (brak podstawy prawnej).

Jesteś stroną KPA więc zwróć się z zapytaniem do GIODO, co w twojej sprawie?
Możesz też za ok. 100 zł wysłać pismo do tych firm przez jakiegoś prawnika. Wtedy potraktuja Cię poważniej.

Nie daj się walcz dalej.
Hej.

Dane osobowe - naruszenie ustawy?