Darowizna dla brata

Data: 2014-10-20 14:44:37
Autor: dddddddd
Darowizna dla brata
Witam,
Kupiłem przyczepę nową (wartość niska, ok. 2100zł) - docelowo miała być dla brata, ale że musiałem ją dociągnąć do domu to zarejestrowałem ją na siebie. Jak ją teraz najlepiej przekazać bratu - chyba darowizną? Powinienem taką darowiznę zgłosić w US w ciągu 30 dni?

Łukasz

Data: 2014-10-20 18:40:32
Autor: Gotfryd Smolik news
Darowizna dla brata
On Mon, 20 Oct 2014, dddddddd wrote:

[...]

  To zależy od celu zgłoszenia.

"Normalnie" nie ma potrzeby, tu masz ustawę:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,29,167,1018,,,ustawa-z-dnia-28071983-r-o-podatku-od-spadkow-i-darowizn.html
....w 1. grupie do kwoty ponad 9500 zł *w ciągu 5 kolejnych lat łącznie*
nic nie trzeba zgłaszać.
  Po przekroczeniu progu trzeba zgłaszać w terminie, jeśli nie chce się
zapłacić podatku - a taki niuans jest, że przedawnienie startuje
od momentu "ujawnienia" darowizny na piśmie, art.6.4
  Z tego p. widzenia nadgorliwe zgłoszenie ma ten plus, że gwarantuje
"start" okresu przedawnienia dla zgłoszonej kwoty (części kwoty
wolnej od opodatkowania), jakby *w przyszłości* zapomnieć zgłosić,
że się przekroczyło ten 5-letni limit.
  Ale nie zdziwiłoby mnie, jakby skarbówka nie chciała papieru, twierdząc
że jest zbędny :D (no bo TERAZ to on jest zbędny, na pewno)
  Zwróć uwagę na art.6.1.4 (uwaga, 6.4 i 6.1.4 to dwa różne zapisy!)
i art.9, no i cały art.4a

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-10-20 19:31:18
Autor: Michał Jankowski
Darowizna dla brata
On Mon, 20 Oct 2014, dddddddd wrote:

  Ale nie zdziwiłoby mnie, jakby skarbówka nie chciała papieru, twierdząc
że jest zbędny :D (no bo TERAZ to on jest zbędny, na pewno)

Raczej bym oczekiwał, że skarbówka zażąda mnóstwa dodatkowych kwitów, udowodnienia pokrewieństwa i tego typu pierduł.

Odradzam zgłaszanie tak małej kwoty.

   MJ

Data: 2014-10-20 20:53:40
Autor: dddddddd
Darowizna dla brata
On Mon, 20 Oct 2014, dddddddd wrote:

dobra, to teraz pytanie jak ustalić wartość tej przyczepy. Przyjmijmy że kupiłem ją za 2200zł, do tego wydałem (nie pamiętam dokładnie) kilkadziesiąt zł na rejestrację, wykupiłem ubezpieczenie za 130zł, po tygodniu od zakupu ją sprzedaję. To jaką wartość wpisać w umowie darowizny? niby bez znaczenia, ale można się przyczepić że wartość zaniżona jak się wpisze 2200, bo praktycznie nowa i zainwestowałem w nią więcej? No i pewnie usługę zakupu i transportu powinienem opodatkować :)

Łukasz

Data: 2014-10-20 21:35:35
Autor: Liwiusz
Darowizna dla brata
W dniu 2014-10-20 20:53, dddddddd pisze:
[...]

Z Eurotaxu weź wartość.

--
Liwiusz

Data: 2014-10-20 21:59:54
Autor: cef
Darowizna dla brata
W dniu 2014-10-20 o 20:53, dddddddd pisze:

dobra, to teraz pytanie jak ustalić wartość tej przyczepy. Przyjmijmy że
kupiłem ją za 2200zł, do tego wydałem (nie pamiętam dokładnie)
kilkadziesiąt zł na rejestrację, wykupiłem ubezpieczenie za 130zł

I jeszcze pewnie zatankowałeś? :-)

Data: 2014-10-20 22:25:40
Autor: Liwiusz
Darowizna dla brata
W dniu 2014-10-20 21:59, cef pisze:
[...]

Koła azotem napompował ;)

--
Liwiusz

Data: 2014-10-20 22:57:53
Autor: Gotfryd Smolik news
Darowizna dla brata
On Mon, 20 Oct 2014, Liwiusz wrote:

[...]

  Ale tylko w 78 procentach ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-10-20 23:06:27
Autor: Gotfryd Smolik news
Darowizna dla brata
On Mon, 20 Oct 2014, dddddddd wrote:

dobra, to teraz pytanie jak ustalić wartość tej przyczepy.

  W sprawie formalnej - post Michała widziałeś?
  Bo z jednej strony, pod obowiązek podatkowy nie podlegasz, z drugiej
musiałoby się nazbierać ponad 10kzł aby "podpaść", a z trzeciej
skarbówka musiałaby mieć "namiar".
  Moja uwaga zmierzała do tego, że nie jest ZUPEŁNIE obojętny fakt
niezłożenia deklaracji. Ale przyznam, że sam bym skorzystał
ze zwolnienia, jak to mawiają: "każdy odpowiada za siebie".
  Przepis IMO *raczej* jest wymierzony w inną kategorię sfer ;)
  Jak przy ew. następnej "dużej" darowiźnie nie zapomnisz o tej
przyczepie, to chyba wtedy będzie czas na rozważania.

[...]

"Rynkową" :>
  Masz post Liwiusza - tu jest problem taki, że wycena NIE
sprowadza się do kosztów nabycia.
  Jeśli takie "cosie" występują np. na allegro (alemoto czy jak mu tam),
to zbierz sobie trochę kopii stron, zapisz gdzieś głęboko w chmurze
i tyle. EUROTAXa też.

niby bez znaczenia, ale można się przyczepić że wartość zaniżona jak się wpisze 2200, bo praktycznie nowa

....ale z drugiej strony "nówka śmigana" :> więc za tyle już NIE sprzedasz,
prawda?

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-10-21 17:53:23
Autor: Tom N
Darowizna dla brata
Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1410202259320.1412quad>:

  Przepis IMO *raczej* jest wymierzony w inną kategorię sfer ;)
  Jak przy ew. następnej "dużej" darowiźnie nie zapomnisz o tej
przyczepie, to chyba wtedy będzie czas na rozważania.

No to sie podłączę, bo poszło w kierunku, który mnie interesuje.

A mianowicie ze 3 lata temu była notarialna darowizna nieruchomości.
Oczywiście zgłoszona przez notariusza do US.

A teraz notarialne określenie (czy jak to sie zowie) dziedziczenia po
zmarłym (śmierć styczeń 2014) W spadku ewentualne akcje pracownicze o
wartości około 2000, i pół motoru Java 150ccm 53' o wartości powiedzmy 100
(zepsuty, malowany pędzlem 20 razy itd...)
Dziedziczą 3 osoby i notariusz orzekł, że po 1/3 i powinny wciągu pol roku
zgłosić elektronicznie do US.

Czy a) jest sens zgłaszania 700PLN (no niby limit przekroczony, ale do darowizny
zgłoszenie było, a to jest spadek)
b) czy aby nie za późno, skoro otwarcie spadku nastąpiło w styczniu 2014
?

--
'Tom N'

Data: 2014-10-21 19:49:21
Autor: Gotfryd Smolik news
Darowizna dla brata
On Tue, 21 Oct 2014, 19.141021@97.175323.invalid wrote:

Czy
a) jest sens zgłaszania 700PLN (no niby limit przekroczony, ale do darowizny
zgłoszenie było, a to jest spadek)

  IMO przepis nie rozróżnia źródła opodatkowania.

b) czy aby nie za późno, skoro otwarcie spadku nastąpiło w styczniu 2014
?

  A to otwarcie skąd wziąłeś?
  Co do zasady, zobowiązania urzędowe "startują" od dnia stwierdzenia
spadku lub upływu terminu na "automat":

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,29,167,1018,,,ustawa-z-dnia-28071983-r-o-podatku-od-spadkow-i-darowizn.html
++
w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sšdu stwierdzajšcego nabycie spadku
-- -

  No to pytanie brzmi, kiedy sąd "stwierdził".

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-10-21 20:14:02
Autor: Tom N
Darowizna dla brata
Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1410211929510.4388quad>:

[...]

OK

b) czy aby nie za późno, skoro otwarcie spadku nastąpiło w styczniu 2014
?

  A to otwarcie skąd wziąłeś?

A stąd? :D

Art. 1015. § 1. Oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku może być
złożone w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział
się o tytule swego powołania.

Otwarci==powołanie ;P

O ile mi wiadomo to nikt nie złożył żadnego pisma od śmierci do
przedwczoraj, kiedy to notariusz o pół roku "podobno" powiedział.

  Co do zasady, zobowiązania urzędowe "startują" od dnia stwierdzenia
spadku lub upływu terminu na "automat":

No i właśnie upłynął w okolicach lipca a mamy październik -- więc jakie pół
roku, skoro moim zdaniem zostało 3 miesiące

[...]

No, do sądu to na pewno spadkobiercy pójdą po te 2100, już w blokach
startowych się ustawili, ino na startera czekają ;-) --
'Tom N'

Data: 2014-10-21 22:18:41
Autor: Gotfryd Smolik news
Darowizna dla brata
On Tue, 21 Oct 2014, 74.141021@86.201402.invalid wrote:

[...]

  Zgadza się :)
  Ale to nie "startuje" terminu podatkowego.
  Sprawdź w przepisie - tam jest 6 miesięcy od UPRAWOMOCNIENIA, czyli
upływu tego 6-miesięcznego terminu "automatu" lub orzeczenia sądu albo
dokumentu notarialnego (zależnie co wcześniej).

O ile mi wiadomo to nikt nie złożył żadnego pisma od śmierci do
przedwczoraj, kiedy to notariusz o pół roku "podobno" powiedział.

  No to pół roku od tego pół roku.

[...]

  A to się zgadza - ale pisałeś że *JUŻ* upłynęło!
(czy tam że mogło upłynąć)
  Nigdzie nie pisałem, że 6 miesięcy *od teraz* :O

No, do sądu to na pewno spadkobiercy pójdą po te 2100, już w blokach
startowych się ustawili, ino na startera czekają ;-)

  :D
  O ile wiem, kwiatek polega na tym, że sąd wychodzi ... taniej!
  Tylko dłużej się czeka.
  Więc jak o całe "2100" chodzi, to nie wiem czemu notariusz :O

pzdr, Gotfryd

Darowizna dla brata