Darowizna - jak najkorzystniej?

Data: 2009-05-19 01:40:22
Autor: m.kicinski
Darowizna - jak najkorzystniej?
Jest sobie starsza pani, posiadająca nieruchomość oraz wnuczkę.
Starsza pani postanowiła podarować tą nieruchomość wnuczce. Ponieważ
wnuczka ma męża, starsza pani chce żeby wnuczka i jej mąż byli
współwłaścicielami nieruchomości po połowie.
Pytanie jak to najkorzystniej rozegrać, żeby uniknąć płacenia podatku
(zakładam że wnuczka będzie zwolniona).
Czy darowizna musi być dla każdego z osobna, czy można coś podarować
małżeństwu? A może wystarczy darowizna dla wnuczki, która nie ma z
mężem rozdzielności majątkowej i w zasadzie wszystko co mają jest
wspólne?
A może mąż wnuczki też może liczyć na zwolnienie z podatku?

Proszę o pomoc, bo starszą panią trudno nakłonić do zmiany zdania, a
przed wizytą u notariusza wypadałoby wiedzieć co chce się zrobić.

Pozdrawiam
MK

Data: 2009-05-19 10:52:12
Autor: spp
m.kicinski@op.pl pisze:

[...]

Wnuczka tak, mąż nie.

Czy darowizna musi być dla każdego z osobna, czy można coś podarować
małżeństwu?

Można małżeństwu, ale nie zwolni to męża z zapłaty podatku od połowy wartości darowizny.

> A może wystarczy darowizna dla wnuczki, która nie ma z
mężem rozdzielności majątkowej i w zasadzie wszystko co mają jest
wspólne?

Darowizna będzie majątkiem odrębnym wnuczki.

A może mąż wnuczki też może liczyć na zwolnienie z podatku?

Tak, praktycznie w jednym przypadku - babcia daruje wnuczce a ona połowę daruje mężowi - tyle że ten drugi etap to za kilka lat. :)

--
spp

Data: 2009-05-19 03:07:14
Autor: m.kicinski
On 19 Maj, 10:52, spp <s...@op.pl> wrote:

Tak, praktycznie w jednym przypadku - babcia daruje wnuczce a ona
połowę daruje mężowi - tyle że ten drugi etap to za kilka lat. :)

Dzięki, chodziło właśnie o ocenę sytuacji pod kątem prawno-
fiskalnym ;)
Nikt się nie upiera żeby facet koniecznie dostał swoją połowę, tylko
żeby w miarę możliwości spełnić wolę babci nie karmiąc przy okazji
pazernego fiskusa.

Pozdrawiam
MK

Data: 2009-05-19 13:04:25
Autor: Dziadek Mroz
Darowizna - jak najkorzystniej?
Dzięki, chodziło właśnie o ocenę sytuacji pod kątem prawno-
fiskalnym ;)

To co napisł to bzdury więc nic nie pomógł tylko namieszał. DLaczego kilka lat?

DM

Data: 2009-05-19 04:10:59
Autor: m.kicinski
On 19 Maj, 13:04, "Dziadek Mroz" <DziadekDziadek.M...@wp.pl> wrote:

To co napisł to bzdury więc nic nie pomógł tylko namieszał. DLaczego kilka
lat?

O ile wiem, przez kilka lat nie można tego sprzedać... Może podarować
też nie?
W każdym razie wynika z tego, że lepiej aby obdarowaną była wyłącznie
wnuczka, a co z tym zrobi później to inna sprawa.

Pozdrawiam
MK

Data: 2009-05-19 14:42:31
Autor: Dziadek Mroz
Darowizna - jak najkorzystniej?
też nie?

Nie. Tak jak napisałem wczęśniej żona w tym samym momencie (w tym samym akcie darownizny) oświadcza że darowiznę przyjmuje do wspólnego majątku (oczywiście zakłądam że mają wspólnote)

DM

Data: 2009-05-19 15:47:53
Autor: spp
Dziadek Mroz pisze:
[...]

http://www.is.gdansk.pl/index.php?Itemid=133&id=7633&option=com_content&task=view

Cóż, w zasadzie masz rację, ale sugerowałbym rozdzielenie tego aktu na dwie umowy. :)
Pierwsza - darowizna na rzecz wnuczki, druga - rozszerzenie wspólnoty majątkowej.

Przy zawarciu obu czynności w jednej umowie US będzie się czepiał pozorności takiego działania i może uznać iż jednak podatek się należy.
Nie mnie oceniać jakimi drogami chodzą myśli urzędników skarbowych ale widzę iż udowodnienie że taka umowa miała na celu wyłącznie uniknięcia zapłaty podatku od darowizny przez współmałżonka jest bardzo trudne to obrona twierdzenia iż tak nie było  też :)

Wspomniałem o tym pięcioletnim okresie karencji gdyż wtedy US nie będzie miał żadnych możliwości podważania takiej umowy darowizny (chyba, że zmienią się przepisy). :)

--
spp

Data: 2009-05-19 16:03:11
Autor: Dziadek Mroz
Darowizna - jak najkorzystniej?
Przy zawarciu obu czynności w jednej umowie US będzie się czepiał pozorności takiego działania i może uznać iż jednak podatek się należy.

NIe będzie bo nie ma tu żadnego pozorowania. Jest to standardowa procedura (sam dostałem mieszkanie od brata 10 lat temu i przyjąłem do wspołnego majątku).
Wynika bezpośrednio z ordynacji i us może skoczyć. POdejżane byłoby kombinowanie i czekanie, dwa akty (po co?).
Dwa razy opłaty notarialne i KW.

DM

Data: 2009-05-19 17:17:11
Autor: spp
Dziadek Mroz pisze:
[...]

Wiem, ale to nie mój wymysł.

Pytanie:

"Bardzo proszę o pomoc w nurtującej moją rodzinę sprawie,a mianowicie: moja ciocia(jestem siostrzeńcem)jest osobą samotną,bezdzietną,rencistką z I gr.inwalidzką(całkowicie niezdolna do pracy)chciałaby wykupić mieszkanie od spółdzielni mieszkaniowej na własność -obecnie ma lokatorskie prawo do lokalu.To mieszkanie chciałaby od razu przepisać na mnie,jestem u niej zameldowany i pomagam jej w codziennych obowiązkach.

Odpowiedź:
{...}
Istnieje tez możliwość, iż Pani Ciocia (jeśli jest siostrą Pana mamy) daruje mieszkanie Pana mamie. Następnie Pana mama podaruje je Panu. Nie trzeba będzie wtedy płacić podatków od spadków i darowizn a jedynie Pana mama i Pan będziecie musieli złożyć zeznania w Urzędzie Skarbowym. Jeśli darowizna będzie wolna od dodatkowych obciążeń na rzecz darczyńcy (np. prawa dożywotniego mieszkania), to Pan i Pani mama nie zapłacicie podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% wartości tych obciążeń.
Zagrożenie jest takie, że Urząd Skarbowy może uznać ten ciąg darowizn za podjęty w celu ominięcia prawa, założy sprawę w celu tego stwierdzenia i może obciążyć Państwa karami i podatkami. Jeśli ma Pan rodzeństwo to będzie ono mogło żądać od Pana zachowku od wartości nieruchomości przy spadku po Pana mamie."

To tak gwoli uzupełnienia. :)

--
spp

Data: 2009-05-19 13:33:23
Autor: spp
Dziadek Mroz pisze:
Dzięki, chodziło właśnie o ocenę sytuacji pod kątem prawno-
fiskalnym ;)

To co napisł to bzdury więc nic nie pomógł tylko namieszał. DLaczego kilka lat?

Bo dopiero po 5 latach można bez żadnych podatków sprzedać (także darować) otrzymane (zakupione) mieszkanie?

--
spp

Data: 2009-05-19 11:20:26
Autor: Dziadek Mroz
Darowizna - jak najkorzystniej?
A może mąż wnuczki też może liczyć na zwolnienie z podatku?

Bzurya!!!!
Małzonka dostaje darowniznę (podatek płaci jeśli musi) i przyjmuje ją do majątku wspólnego.

DM

Data: 2009-05-19 11:17:55
Autor: Herald
Dnia Tue, 19 May 2009 01:40:22 -0700 (PDT), m.kicinski@op.pl napisał(a):

Jest sobie starsza pani, posiadająca nieruchomość oraz wnuczkę.
Starsza pani postanowiła podarować tą nieruchomość wnuczce.

I tego niech się trzyma.
Małżeństwa mają to do siebie że dosyć często "się kończą" ;)
Dlaczego jakiś fagas ma dostać pół nieruchomości, nawet jeżeli na chwile
obecną wygląda na "kochającego wnuczkę"?
Niech babcia daruje nieruchomość TYLKO wnuczce.

Data: 2009-05-19 11:24:34
Autor: spp
Herald pisze:
[...]

Babcia też się 'kończy" a chciałaby zrobić prezent także mężowi wnuczki. Dlaczego chcesz jej zabrać tę przyjemność?

Dlaczego jakiś fagas ma dostać pół nieruchomości, nawet jeżeli na chwile
obecną wygląda na "kochającego wnuczkę"?

Bo tak chce właścicielka?

Niech babcia daruje nieruchomość TYLKO wnuczce.

_Niech_ babcia sama zadecyduje.

--
spp

Data: 2009-05-19 12:17:04
Autor: TomaSz.
Darowizna - jak najkorzystniej?
Z pamiętnika internauty.
Własność: 'Herald' Wpis z dnia 19-05-2009:

Dlaczego jakiś fagas ma dostać pół nieruchomości, nawet jeżeli na chwile
obecną wygląda na "kochającego wnuczkę"?

Możesz jakoś uzasadnić użycie w tym kontekście wyrażenia "fagas"?
Znasz człowieka czy jak?

--
TomaSz.

Data: 2009-05-19 13:38:14
Autor: Paweł
Użytkownik "TomaSz." <usenet_mail@op.pl> napisał w wiadomości news:zyupfypko7tj.dlgusenet.mail.op.pl...

Możesz jakoś uzasadnić użycie w tym kontekście wyrażenia "fagas"?
Znasz człowieka czy jak?

Zapewne ocenia tak jak siebie --
Paweł

Darowizna - jak najkorzystniej?