Darowizna - jak ugry

Data: 2009-04-15 20:58:10
Autor: bc
Darowizna - jak ugry
Witam,

powiedzcie prosze jak wybrnc z nastpujcej sytuacji.
Rodzice dali mi pienidze jako darowizn, cel - zakup samochodu.
Specjalnie dowiadywalismy sie w US o to co trzeba zrobic zeby byo legalnie. Kobieta powiedziala ktory druczek trzeba wypelnic i wszystko wydawalo sie w porzdku. Problem w tym ze nie powiedziala ze darowizna ma byc przekazana przelewem lub wplata na konto. Skutkiem czego sytuacja wyglada tak:
samochd kupiony przeze mnie (faktura jest na mnie), zarejestrowany na mnie za pieniadze ktre rodzice przekazali mi jako darowizne ale gotwkowo z rki do rki.

Jest jakies rozsadne wyjscie z tej sytuacji? Kwota wiksza ni 9673z.
Ostatecznie jak zapaci podatek od tak przekazanej kwoty?

Data: 2009-04-15 14:17:00
Autor: witek
Darowizna - jak ugry
bc wrote:
> Kobieta powiedziala

i to jest wanie twj problem

US nie jest od udzielania porad podatkowych czy prawnych.
to tak jakby policjanta pyta jak unikn wizienia za to skradzione radio, ktre trzymasz w rce.

Jest jakies rozsadne wyjscie z tej sytuacji?

W tej chwili adne, bo ju po rybkach. Nie da si odkrci, eby nagle znalaz si przekaz pocztowy do ciebie, albo na wycigu bankowym co byo.

Kwota wiksza ni 9673z.

Ile wysza?

Jak rodzice dali, to limit 9673 tyczy si kadego z rodzicw, wic 18 tys masz ju z gowy. Ja ci do zego nie namawiam, ale moe kto jeszcze da i zechce to na papierze potwierdzi, Moe babcia, moe dziadek.  Wszystko zaley ile US ju wie.
Od reszty podatek do zapacenia.

I pamitaj, e limit jest na okres 5 lat. Wic nawet zotwka darowana w przyszym roku bdzie opodatkowana jeli jej nie zgosisz i nie pjdzie przelewem. Tego w US tez si nie dowiesz.

Ostatecznie jak zapaci podatek od tak przekazanej kwoty?

A o to to akurat pani w US moesz bez problemu zapyta.

Data: 2009-04-15 21:20:15
Autor: 󶼿
Darowizna - jak ugry
Przecie darowali mu te pienidze 6 lat kalendarzowych temu ;-)
JaC

-- -- -

I pamitaj, e limit jest na okres 5 lat.

Data: 2009-04-15 14:20:41
Autor: witek
Darowizna - jak ugry
󶼿 wrote:
Przecie darowali mu te pienidze 6 lat kalendarzowych temu ;-)
JaC

Nic z tego. Nie ma przedawnienia.

Data: 2009-04-15 21:28:06
Autor: 'Tom N'
Darowizna - jak ugry
witek w <news:gs5c2h$id5$5inews.gazeta.pl>:

󶼿 wrote:
Przecie darowali mu te pienidze 6 lat kalendarzowych temu ;-)
JaC
Nic z tego. Nie ma przedawnienia.

I to jest niezy dowcip:

US: skd Pan masz te pienidze?
Pod: dostaem 11 lat temu 9tysiaka, potem upywie 5 lat kolejnego
9tysiaka i rok temu 9tysiaka.
US: No zgadza si, to od 18tysiaka poprosimy podatek, bo 11 lat temu i
6 lat temu to nie zgosie
Pod: ?!?!?!?!?!
US: Dzis sie pan na te pienizki z darowizny powoujesz, to i dzis pan
pacisz podateczek :O  --
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-04-15 14:32:26
Autor: witek
Darowizna - jak ugry

󶼿 wrote:
[...]

Te nie.
Nie ma obowizku zgaszania w US darowizny, ktra jest poniej limitu.
Czyli jeli dostawa 9 ty co 5 lat, a dokadnie w dowolnie ustawionym 5-letnim okienku suma darowizn nie przekracza kwoty zwolnionej, to nie mia obowizku ani zgosi ani zapaci.

Ale jeli 10lat temu darowizn, ktra przekroczya limit dosta, a teraz si na ni powouje, to podatek z odsetkami i kar sie naley.

Data: 2009-04-15 21:58:55
Autor: Tomek
Darowizna - jak ugryżć
Dnia 15-04-2009 o 21:32:26 witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał(a):

Ale jeśli 10lat temu darowiznę, która przekroczyła limit dostał, a teraz
się na nią powołuje, to podatek z odsetkami i karą sie należy.

Akurat kara się przedawnia (jeśli mówisz o karze z KKS).

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-04-15 21:59:02
Autor: 'Tom N'
Darowizna - jak ugry

󶼿 wrote:
[...]

Si czepie szczegu -- ja napisaem 3 * 9tysiaka czyli nie tylko
nie podaem kwoty, ale nie okreliem nawet walut ;P

<http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/C1979E0343>

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-04-15 15:19:57
Autor: witek
Darowizna - jak ugry
'Tom N' wrote:

Ale jeli 10lat temu darowizn, ktra przekroczya limit dosta, a teraz si na ni powouje, to podatek z odsetkami i kar sie naley.

<http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/C1979E0343>

A czyli wreszcie kto sie wypowiedzia, bo do tej pory byo rnie z tym naliczaniem podatku. Co US to inna metoda.

Data: 2009-04-15 22:16:12
Autor: bc
Darowizna - jak ugry
witek pisze:
US nie jest od udzielania porad podatkowych czy prawnych.
to tak jakby policjanta pyta jak unikn wizienia za to skradzione radio, ktre trzymasz w rce.

Hej, sam sobie przeczysz, w dalszej czesci odpowiedzi piszesz ze:

> A o to to akurat pani w US moesz bez problemu zapyta.

A dokladnie o to pytalem t durn kobiecin, czy istnieje konieczno i jak odprowadzi ewentualny podatek od darowizny. Odpowiedziaa ze nalezy wypelnic odpowiedni druk, slowem nie wspomniaa ze pieniadze maja byc przekazane przelewem. Moze i teraz powie ze nalezy zaplacic jakies procent od jakiejs kwoty ale znowu o czyms nie wspomni, jesli nie US to kto jest najbardziej zainteresowany moim podatkiem (poza mn:) ) ?

Ponadto porwnanie nietrafione - pytajac policjanta co mi grozi za zwedzenie radia zapewne otrzymam odpowiedz.

Kwota wiksza ni 9673z.

Ile wysza?

25000 w sumie

[...]

Czyli jak tutaj podano
http://darowizny.wieszjak.pl/podatek-od-darowizn/80495,Darowizna-gotowki.html
musze zaplacic
(25000-2*9637)*3% = 171 zyli polskich

Ostatecznie jak zapaci podatek od tak przekazanej kwoty?

A o to to akurat pani w US moesz bez problemu zapyta.

Wole nie, zebym znowu pozniej dowiedzial sie o jakichs niedopowiedzeniach.

Dzieki za pomoc

Data: 2009-04-15 15:27:43
Autor: witek
Darowizna - jak ugry
bc wrote:

> [...]

A dokladnie o to pytalem t durn kobiecin, czy istnieje konieczno i jak odprowadzi ewentualny podatek od darowizny. Odpowiedziaa ze nalezy wypelnic odpowiedni druk, slowem nie wspomniaa ze pieniadze maja byc przekazane przelewem.

Dobrze ci odpowiedziaa. Zeby zapaci podatek trzeba wypeni odpowiedni druk. Pienidze wcale nie musz i przekazez,

Jakby si jej zapyta jak NIE zapaci podatku to wwczas moe by ci wspomniaa co o przelewie.

Zreszt dalej co to za dziwny zwyczaj pytania kata jak si pooy, eby gowy nie dao si ci.

  Moze i teraz powie ze nalezy zaplacic jakies
procent od jakiejs kwoty ale znowu o czyms nie wspomni, jesli nie US to kto jest najbardziej zainteresowany moim podatkiem (poza mn:) ) ?

jak potrzebujesz porady prawnej to idziesz do sdu czy do prawnika?
do porad prawnych s prawnicy a nie sdziowie
od porad podatkowych s doradcy podatkowi a nie urzedy skarbowe.

Ile wysza?

25000 w sumie

musze zaplacic
(25000-2*9637)*3% = 171 zyli polskich

No to w zasadzie chyba nie ma si o co szczypa.

Tylko nie zapomnij, e adnej nastpnej darowizny od rodzicw przez 5 lat, a jeli ju to albo notarialnie albo od razu zgasza do US, bo limit "niezgaszania" wanie wyczerpae.

Data: 2009-04-18 21:00:21
Autor: Gotfryd Smolik news
Darowizna - jak ugry
On Wed, 15 Apr 2009, witek wrote:

bc wrote:

[...]

  O ile wiem by kiedy wyrok wobec naczelnika US za wskazywanie
"furtek podatkowych" zainteresowanym.
  Jak o nim wie, to pewnie by si gimnastykowaa przy odpowiedzi :>

Zreszt dalej co to za dziwny zwyczaj pytania kata jak si pooy, eby gowy nie dao si ci.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-04-15 22:19:31
Autor: spp
Darowizna - jak ugry
bc pisze:

> [...]

A dokladnie o to pytalem t durn kobiecin, czy istnieje konieczno i jak odprowadzi ewentualny podatek od darowizny. Odpowiedziaa ze nalezy wypelnic odpowiedni druk, slowem nie wspomniaa ze pieniadze maja byc przekazane przelewem.

A pytae j o to? Czy tylko _jak_ zapaci podatek? ;)

Twj przedpica ma racj - US to nie doradztwo podatkowe.

--
spp

Data: 2009-04-15 22:23:11
Autor: bc
Darowizna - jak ugry
A pytae j o to? Czy tylko _jak_ zapaci podatek? ;)
Dokladnie pytalem o to jak wykonac darowizne tak zeby wszystko byo legalnie.
Slowem nie zajaknela sie ze warunkiem jest udokumentowanie przelewu.

Twj przedpica ma racj - US to nie doradztwo podatkowe.
Wiem, wiem.

Data: 2009-04-15 15:49:56
Autor: witek
Darowizna - jak ugry
bc wrote:
A pytae j o to? Czy tylko _jak_ zapaci podatek? ;)
Dokladnie pytalem o to jak wykonac darowizne tak zeby wszystko byo legalnie.
Slowem nie zajaknela sie ze warunkiem jest udokumentowanie przelewu.

No bo nie jest   :)
To co zrobiliscie jest ja najbardziej legalne i prawidowe. Tyle tylko, e z podatku nie zwalnia.

Dostae dobr odpowied na zadane pytanie. tylko pytanie byo do bani.

Data: 2009-04-16 06:25:20
Autor: jureq
Darowizna - jak ugry
Dnia Wed, 15 Apr 2009 14:17:00 -0500, witek napisał(a):
Kwota większa niż 9673zł.

Ile wyższa?

Jak rodzice dali, to limit 9673 tyczy się każdego z rodziców, więc 18
tys masz już z głowy. Ja cię do złego nie namawiam, ale może ktoś
jeszcze dał i zechce to na papierze potwierdzić, Może babcia, może
dziadek.  Wszystko zależy ile US już wie. Od reszty podatek do
zapłacenia.

I pamiętaj, że limit jest na okres 5 lat. Więc nawet złotówka darowana w
przyszłym roku będzie opodatkowana jeśli jej nie zgłosisz i nie pójdzie
przelewem. Tego w US tez się nie dowiesz.

Problem może być taki, że bęc mógł się dostosować do rady urzędniczki i złożyć druk z informacją o darowiźnie od rodzica (jednego).

Data: 2009-04-16 08:02:15
Autor: witek
Darowizna - jak ugryżć
jureq wrote:

Problem może być taki, że bęc mógł się dostosować do rady urzędniczki i złożyć druk z informacją o darowiźnie od rodzica (jednego).

To może go pewnie poprawić.

Data: 2009-04-16 19:54:55
Autor: bęc
Darowizna - jak ugryżć
witek pisze:
jureq wrote:

Problem może być taki, że bęc mógł się dostosować do rady urzędniczki i złożyć druk z informacją o darowiźnie od rodzica (jednego).

To może go pewnie poprawić.

Ja jeszcze zadnego kroku nie poczyniłem, w koncu mam na to miesiac czasu :)

Data: 2009-04-16 13:13:03
Autor: witek
Darowizna - jak ugryżć
bęc wrote:
witek pisze:
jureq wrote:

[...]

na co ten miesiąc?

Data: 2009-04-16 22:01:33
Autor: bęc
Darowizna - jak ugryżć
witek pisze:

Ja jeszcze zadnego kroku nie poczyniłem, w koncu mam na to miesiac czasu :)

na co ten miesiąc?

Na zlozenie wypelnionego druku SD-3 wraz z uregulowaniem kwoty podatku.

Data: 2009-04-16 15:22:30
Autor: witek
Darowizna - jak ugryżć
bęc wrote:
witek pisze:

Ja jeszcze zadnego kroku nie poczyniłem, w koncu mam na to miesiac czasu :)

na co ten miesiąc?

Na zlozenie wypelnionego druku SD-3

od momentu wykonania darowizny, czyli nie do końca miesiąc, bo zdaje sie ze samochod juz jest

  wraz z uregulowaniem kwoty podatku.

na to to ci dali wiecj czasu.
14 dni od otrzymania decyzji US o wymiarze podatku.

Data: 2009-04-16 22:13:58
Autor: bęc
Darowizna - jak ugryżć
Witek, powiedz prosze.
Czy mozna przed US potraktowac ta darowizne jako pozyczke? Dlaczego?
Dlatego ze jesli dobrze rozumiem tresc przepisów to jakikolwiek spadek (i glownie o to mi chodzi) ze strony rodziców bedzie opodatkowany?

W przypadku zas pozyczki musze zaplacic 2% od kwoty wyzszej niz kwota wolna od podatku.

witek pisze:

Data: 2009-04-16 15:34:03
Autor: witek
Darowizna - jak ugryżć
bęc wrote:
Witek, powiedz prosze.
Czy mozna przed US potraktowac ta darowizne jako pozyczke?

Można. Każdy z rodziców może ci dać, może ci reszte pożyczyć (tez bez podatku). Może ci też cześć dać, a cześć pożyczyć.

Dlaczego?

Dlaczego co?
Dlaczego można? Bo można.

Przecież ci napisałem, że ja cię do złego nie namawiam
Napisałem ci, że 18 tyś możesz dostać w darowiznie. Niezalenie od tego rodzice ci też resztę mogli pożyczyć zamiast dać. To te jest zwolnione z podatku.  Włącz myślenie....
istotne jest ile US już wie.

Ciebie się pytają o samochód, mnie się pytali o mieszkanie.
Uwierz mi, dużo więcej niż stówe można przepchnąć przez US bez podatku.

Dlatego ze jesli dobrze rozumiem tresc przepisów to jakikolwiek spadek (i glownie o to mi chodzi) ze strony rodziców bedzie opodatkowany?

Nie.
Nic nie będzie opodatkowane jeśli w ciągu 6 miesiecy od nabycia spadku/darowizny zgłosisz to na druku do US. (sd-z2 czy jakos podobnie)

Jeden warunek już znasz: pieniadze nie gotówką i nie przez pośredników.

Jeśli nie zgłosisz lub nie spełnisz warunków zapłacisz podatek.
Darowizn notarialnych zgłaszać nie trzeba.

Ta darowizn nie ma żadnego wpływu na spadek.

Data: 2009-04-16 23:00:43
Autor: bęc
Darowizna - jak ugryżć
witek pisze:
[...]

Skarbówka nic nie wie, problem wynikł z tego ze chcialem calosc zalatwic zgodnie z litera prawa i prawie udalo sie gdyby nie to ze nie wiedzielismy o tym ze darowizna ma byc udokumentowana. Dlatego teraz kombinuje.

Ciebie się pytają o samochód, mnie się pytali o mieszkanie.
Uwierz mi, dużo więcej niż stówe można przepchnąć przez US bez podatku.

Kurcze, nie docierało do mnie ze darowizne i pozyczke mozna traktowac oddzielnie. Teraz jest wszystko jasne.
Dzieki witek :)

Data: 2009-04-16 16:18:43
Autor: witek
Darowizna - jak ugryżć
bęc wrote:

[...]

No nareszcie dotarło.
No to teraz nic już wiecej nie kombinuj, tylko zapomnij o sprawie.

Policz co do złotówki ile jest nadwyżki ponad to co mogłeś dostać jako darowiznę i zadbaj o dwie rzeczy

1) żeby to wróciło z twojego konta na konto rodziców z opisem zwrot pożyczki, bo to będzie twój jedyny dowód, że pożyczkę oddałeś. Inaczej ci US nie uwierzy gdyby kiedykolwiek sie pytal

2) zadbaj o to, żeby było wiarygodne, że miałes z czego te 6 tys oddać.

Jakby sie US kiedykolwiek zapytal skad miales kase na samochod
to im powiesz
ze 18 tys dostales, reszte pozyczyles i juz oddales (albo miales swoje)

W takiej kwocie ani darowizna ani pożyczka nie podlega podatkowi ani zgłoszeniu.

Przez nastepne 5 lat, kazda darowizna od rodzicow (jesli nie chcesz zaplacic podatku) bedzie musiala juz byc zgloszona na druku sd-z2, no i mma nadzieje, ze przez ostatnie 5 lat tez zadnej darowizny nie dostales, bo jak tak to kwote obeznej darowizny musisz troche zmniejszyc.

Data: 2009-04-17 05:35:15
Autor: spp
Darowizna - jak ugryżć
witek pisze:

[...]

Moment, moment - to dzisiaj darowizny od rodziców nie są zwolnione z podatku?

Przecież autor wątku ma problemy z nieprawidłowo dokonaną darowizną, przy zachowaniu procedur  (przelew i zgłoszenie do US) żadnego podatku nie zapłaci, bez względu na wysokość kwot.

--
spp

Data: 2009-04-16 22:40:15
Autor: witek
Darowizna - jak ugryżć
spp wrote:
witek pisze:

[...]

z definicji nie. Dopiero po spełnieniu pewnych warunków.

Przecież autor wątku ma problemy z nieprawidłowo dokonaną darowizną, przy zachowaniu procedur  (przelew i zgłoszenie do US) żadnego podatku nie zapłaci, bez względu na wysokość kwot.

musztarda po obiedzie, bo kasę gotówką do ręki dostał i samochód kupił.

Data: 2009-04-17 05:55:22
Autor: spp
Darowizna - jak ugryżć
witek pisze:

witek pisze:

Przez nastepne 5 lat, ...

[...]

A co z tym wspólnego ma następne 5 lat?

--
spp

Data: 2009-04-16 23:20:57
Autor: witek
Darowizna - jak ugryżć
spp wrote:
witek pisze:

witek pisze:

Przez nastepne 5 lat, ...

[...]

dokładnie to samo co poprzednie 5 lat.

jeśli dostanie 10 zł I NIE ZGŁOSI tych 10 zł w ciągu 6 miesiecy na druczku SD-Z2 do US, to te 10 zł podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn na zasadach ogólnych.
A zasady ogólne mówią, że sumuje się darowizny z ostatnich 5 lat, oblicza podatek i ODLICZA podatek już zapłacony.

Wiec jeśli w przeciągu następnych 5 lat dostanie 10 zł, to będzie musiał zrobić tak:

Podstawa opodatkowania:   9 tys (z groszami), które dostał od rodzica w okresie 5 lat poprzedzających darowanie 10 zł.  + 10 zł = 9010 zł.

Podatek: 3% x   (9010 - 9000 (zwolnione) = 3% x 10 zł = 30 gr - podatek do tej pory zapłacony: 0 zl = 30 gr.

10 zł jako kwota nie mieszcząca się w kwocie wolnej podlega złgoszeniu na SD-3 w ciągu miesiąca i 30 gr do zapłacenia w ciągu 14 dni.

kolejne 10 zł to będzie

9000 (z groszami) + 10 zł poprzednie + 10 zł kolejne = 9020 zł

3% x (9020 - 9000) = 60 gr - 30 gr (juz zapłacone) = 30 gr do zapłacenia.

Dopiero za 5 lat nie będzie musiał obecnej darowizny doliczać do kolejnych otrzymanych darowizn.

wiec kolejne 10 zł wyjdzie mu.

10 zł (pierwsze) + 10 zł (drugie) + 10 zł (obecne) = 30 zł.

3% x  (30 - 9000) = 0 gr podatku, zgłaszać nie trzeba i płacić nie trzeba.

oczywiscie wszystko rozwiązuje druczek SD-Z2 składane za każdym razem gdy dostaje 10 zł, pod warunkiem, że te 10 zł na lody dostaje PRZELEWEM.

  :)

To by było na tyle prostego polskiego prawa podatkowego.
I uwierz mi, to jest naprawdę proste i przejrzyste, z tym, że to powinni uczyć w szkole podstawowej. Wówczas nie byłoby problemów typu "nie wiedziałem".
Najbardziej dupy daje rząd, bo jak  była wymiana pieniądza, to spoty reklamowe co 5 minut leciały w telewizji, co nie co o ekonomii króciutkich filmików tez potrafił puścić, ale o prawie nawet sekundy w telewizji nie uświadczysz.

Darowizna - jak ugry