Darowizna mieszkania dzieciom - coś się zmieniło?

Data: 2009-06-24 09:22:03
Autor: Jacek Osiecki
Darowizna mieszkania dzieciom - coś się zmieniło?
Witam,

Mój ojciec chce przekazać mieszkanie (spółdzielcze własnościowe) mojej
siostrze i jej mężowi. Jeszcze niedawno było tak, że jeśli mieszkanie
spełniało odpowiednie warunki (powierzchnia mniejsza niż 100m2 czy jakoś
tak) i oboje obdarowywani nie posiadali swoich własnych mieszkań/domów,
podatek od darowizny był umarzany.

Tymczasem wczoraj notariusz do którego ojciec się wybrał by dopytać o
szczegóły operacji stwierdził, że bez płacenia złodziejskiego podatku może
darować mieszkanie jedynie córce.

Czyżby coś się zmieniło w tej kwestii (np. z powodu mieszania przy
meldunkach), czy też trafił na niedouczonego notariusza?

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-06-24 11:36:59
Autor: rebevonrebe
Darowizna mieszkania dzieciom - coś się zmieni ło?
czyli Twoja siostra nie jest córką Twojego ojca ?
bo darowizna jest zwolniona z podatku (na pewno w przypadku zstępnych - czyli dzieci).

Data: 2009-06-24 09:43:39
Autor: jureq
Dnia Wed, 24 Jun 2009 11:36:59 +0200, rebevonrebe napisał(a):

czyli Twoja siostra nie jest córką Twojego ojca ? bo darowizna jest
zwolniona z podatku (na pewno w przypadku zstępnych - czyli dzieci).

A przeczytałeś post, na który odpowiadasz?

Data: 2009-06-24 11:38:19
Autor: ąćęłńóśźż
Darowizna mieszkania dzieciom - coś się zmieni ło?
Raczej ojciec zrobił niedouczonego syna.
JaC

-- -- -

Czyżby coś się zmieniło w tej kwestii, czy też trafił na niedouczonego notariusza?

Data: 2009-06-24 12:19:19
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Wed, 24 Jun 2009 11:38:19 +0200, ąćęłńóśźż napisał(a):
Raczej ojciec zrobił niedouczonego syna.

Czyżbyś był notariuszem, że tak bronisz ich kompetencji?

--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-06-24 11:52:19
Autor: spp
Jacek Osiecki pisze:

[...]

Zmieniło. Notariusz powiedział prawdę.

Jest bardzo proste wyjście z tej sytuacji.

--
spp

Data: 2009-06-24 12:13:00
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Wed, 24 Jun 2009 11:52:19 +0200, spp napisał(a):
Jacek Osiecki pisze:
Czyżby coś się zmieniło w tej kwestii (np. z powodu mieszania przy
meldunkach), czy też trafił na niedouczonego notariusza?
Zmieniło. Notariusz powiedział prawdę.
Jest bardzo proste wyjście z tej sytuacji.

Jak miło że je opisałeś...

--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-06-24 14:39:03
Autor: spp
Jacek Osiecki pisze:

Jest bardzo proste wyjście z tej sytuacji.

Jak miło że je opisałeś...

Dasz sobie radę.

--
spp

Data: 2009-06-24 13:14:10
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Wed, 24 Jun 2009 14:39:03 +0200, spp napisał(a):
Jacek Osiecki pisze:
Jest bardzo proste wyjście z tej sytuacji.
Jak miło że je opisałeś...
Dasz sobie radę.

Tak leczysz frustracje? :)

--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-06-24 16:02:28
Autor: spp
Jacek Osiecki pisze:

Jest bardzo proste wyjście z tej sytuacji.
Jak miło że je opisałeś...
Dasz sobie radę.

Tak leczysz frustracje? :)

To ja pisałem o 'niedouczonych notariuszach'?

--
spp

Data: 2009-06-24 14:22:20
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Wed, 24 Jun 2009 16:02:28 +0200, spp napisał(a):
Jacek Osiecki pisze:
Jest bardzo proste wyjście z tej sytuacji.
Jak miło że je opisałeś...
Dasz sobie radę.
Tak leczysz frustracje? :)
To ja pisałem o 'niedouczonych notariuszach'?

Różni notariusze potrafią różne głupoty zrobić ;)
Nie twierdziłem że notariusze są niedouczeni, tylko pytałem czy przypadkiem
nie trafiłem na takowego...

Jeśli w Wyborczej niczego nie pomieszali, to faktycznie nic się nie zmieniło
i notariusz nie miał racji.

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-06-24 16:53:44
Autor: spp
Jacek Osiecki pisze:

Jeśli w Wyborczej niczego nie pomieszali, to faktycznie nic się nie zmieniło
i notariusz nie miał racji.

Nie ja jeden napisałem że się zmieniło i że notariusz miał rację.

Darowizna mieszkania na córkę jest zwolniona z podatku, na małżonków - mąż zapłaci podatek od połowy.

--
spp

Data: 2009-06-24 15:07:54
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Wed, 24 Jun 2009 16:53:44 +0200, spp napisał(a):
Jacek Osiecki pisze:
[...]

OK, dzięki - czyli pozostaje przepisanie na córkę i potem kolejna darowizna
połowy mieszkania mężowi...

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-06-24 17:22:39
Autor: spp
Jacek Osiecki pisze:

OK, dzięki - czyli pozostaje przepisanie na córkę i potem kolejna darowizna
połowy mieszkania mężowi...

Czyż nie mówiłem że dasz sobie radę? ;)

--
spp

Data: 2009-06-24 18:03:53
Autor: ąćęłńóśźż
Darowizna mieszkania dzieciom -coś się zmienił o?
G...., a nie da radę.
Najpierw by musiał poczytac o konsekwencjach dokonania darowizny.
Np. w Kodeksie cywilnym rozdział Spadki.
JaC

-- -- -

Czyż nie mówiłem że dasz sobie radę?

Data: 2009-06-24 19:32:18
Autor: Michal Jankowski
Jacek Osiecki <joshua@ceti.pl> writes:

OK, dzięki - czyli pozostaje przepisanie na córkę i potem kolejna darowizna
połowy mieszkania mężowi...

Co może zostać przez US uznane za czynność dokonaną specjalnie dla
uniknięcia płacenia podatku. Nie kombinuj jak koń pod górkę...

  MJ

Data: 2009-06-24 19:31:00
Autor: Michal Jankowski
spp <spp@op.pl> writes:

Nie ja jeden napisałem że się zmieniło i że notariusz miał rację.

Darowizna mieszkania na córkę jest zwolniona z podatku, na małżonków -
mąż zapłaci podatek od połowy.

No dobrze. Dosyć tych bredni, bo to w końcu może się skończyć
konkretnymi kosztami dla pytającego.

==================
Ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
(z późniejszymi zmianami). Tekst jednolity:
http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU20090930768&type=2
Dziennik Ustaw nr 93, poz 768 z 2009 r.
(Zwracam uwagę, że jest to dokument z tego miesiąca)

Art. 16

1. W przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego
lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,
spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w
takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału
w takim prawie:
1) w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia
testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez osoby zaliczane
do I grupy podatkowej,
(...)

- nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do
łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej
budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku
mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku
mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.

2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie
spełniają następujące warunki: ==================

etc. Dalej można sobie poczytać.

  MJ

Data: 2009-06-24 22:04:20
Autor: spp
Michal Jankowski pisze:
spp <spp@op.pl> writes:

[...]

:)

Rzeczywiście się zmieniło, chyba muszę odszczekać że notariusz był douczony. :)

"
Specjalna ulga mieszkaniowa.
Nie dotyczy I grupy (tylko najbliższa rodzina) przy odziedziczonym w spadku lub darowiźnie mieszkaniu lub domu, tutaj nie płaca podatku. Ale łapią się na nią mieszkaniowe spadki i darowizny od osób z I grupy jak np. teść, teściowa, zięć, synowa. ... Ulga obejmuje 110 m2 powierzchni domu lub mieszkania, jeśli jest więcej, podatek płacimy od nadwyżki metrów według skali podatkowej. Przysługuje osobom, które przez co najmniej 5 lat będą nie tylko mieszkać, ale będą też zameldowane w odziedziczonym lub podarowanym domu lub mieszkaniu. Nie zapłacimy podatku, jeżeli sprzedajemy przed upływem tego terminu i za uzyskane ze sprzedaży pieniądze przeznaczymy w ciągu dwóch lat na zakup innego domu lub mieszkania. Należy również pamiętać, że ta ulga przysługuje osobom, które nie są właścicielami czy najemcami innego lokalu mieszkalnego. Dotyczy to wszystkich, niezależnie od przynależności do grupy podatkowej.
"

Czyli jak oboje spełnią warunki wymienione w art. 16 pkt. 2 to córka jest zwolniona i tak i tak, zięć także gdy jest to normalne mieszkanie. :)

--
spp

Data: 2009-06-25 10:23:11
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Wed, 24 Jun 2009 22:04:20 +0200, spp napisał(a):
Michal Jankowski pisze:
spp <spp@op.pl> writes:
[...]

No, a miałem właśnie się zapytać bo znalazłem w końcu ten tekst jednolity
który tu cytujesz, + informacja że zięć jest w I grupie podatkowej :)

Rzeczywiście się zmieniło, chyba muszę odszczekać że notariusz był douczony. :)

A może chodziło o jakieś dodatkowe kruczki?

[...]

metrów według skali podatkowej. Przysługuje osobom, które przez co najmniej 5 lat będą nie tylko mieszkać, ale będą też zameldowane w

A istnieje jeszcze meldunek? Bo ja już się gubię - mieli likwidować, czy
zlikwidowali? Pamiętam że z powodu zamieszania przy meldunkach były
wątpliwości dotyczące ulgi meldunkowej przy sprzedaży mieszkania, może
więc i tutaj jest problem?

Czyli jak oboje spełnią warunki wymienione w art. 16 pkt. 2 to córka jest zwolniona i tak i tak, zięć także gdy jest to normalne mieszkanie. :)

OK, w każdym razie przekażę że chyba notariusz coś pomieszał (albo nie
zrozumiał wszystkiego, nie wiem)...

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-06-25 12:36:01
Autor: spp
Jacek Osiecki pisze:

[...]

Poczytaj to:

http://www.infor.pl/temat-dnia-prawo/85966,Podatkowe-skutki-zniesienia-meldunku.html

--
spp

Data: 2009-06-25 12:47:58
Autor: Michal Jankowski
spp <spp@op.pl> writes:

http://www.infor.pl/temat-dnia-prawo/85966,Podatkowe-skutki-zniesienia-meldunku.html

Tekst jest nieaktualny, bo meldunku nie zniesiono.

  MJ

Data: 2009-06-25 12:46:17
Autor: Michal Jankowski
Darowizna mieszkania dzieciom -coś się zmieniło?
Jacek Osiecki <joshua@ceti.pl> writes:

A istnieje jeszcze meldunek?

Istnieje.

  MJ

Data: 2009-06-25 11:18:01
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Thu, 25 Jun 2009 12:46:17 +0200, Michal Jankowski napisał(a):
Jacek Osiecki <joshua@ceti.pl> writes:
A istnieje jeszcze meldunek?
Istnieje.

Heh, wszędzie mnóstwo artykułów o tym że obowiązek meldunkowy zostanie
zniesiony, ani śladu tytułów mówiących o tym że faktycznie został zniesiony :) A co się stało z tą ustawą? Umarła? Bo ostatnie co znajduję to info z
grudnia że komisja rozpoczyna prace... i tyle :)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-06-25 14:44:47
Autor: Michal Jankowski
Darowizna mieszkania dzieciom -coś się zmieniło?
Jacek Osiecki <joshua@ceti.pl> writes:

grudnia że komisja rozpoczyna prace... i tyle :)

Komisja ma bardzo duzo pracy.

  MJ

Data: 2009-06-26 10:33:57
Autor: my way

Użytkownik "Jacek Osiecki" <joshua@ceti.pl> napisał w wiadomości news:slrnh46n78.vd3.joshuatau.ceti.pl...
[...]

http://orka.sejm.gov.pl/proc6.nsf/opisy/1371.htm

pozdr,
m.w.

Data: 2009-06-24 15:01:24
Autor: ąćęłńóśźż
Darowizna mieszkania dzieciom -coś się zmienił o?
Szczególnie po rozwodzie siostry ze szwagrem...
JaC

-- -- -

Dasz sobie radę.

Data: 2009-06-24 13:13:59
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Wed, 24 Jun 2009 15:01:24 +0200, ąćęłńóśźż napisał(a):
Szczególnie po rozwodzie siostry ze szwagrem...

Nie sądź po sobie - są ludzie którzy nie mają nic przeciwko wspólnocie
majątkowej i nie rozwodzą się po 5 minutach. Życzę powodzenia...

--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-06-24 15:32:14
Autor: ąćęłńóśźż
Darowizna mieszkania dzieciom -coś się zmienił o?
Data: 2009-06-24 14:42:48
Autor: Jacek Osiecki
Darowizna mieszkania dzieciom -coś się zmieniło?
Dnia Wed, 24 Jun 2009 15:32:14 +0200, ąćęłńóśźż napisał(a):
http://groups.google.pl/groups/search?hl=pl&q=rozw%C3%B3d+mieszkanie&btnG=Szukaj&sitesearch=groups.google.com

Jej, straszne... :) Skoro ktoś się żeni i chce mieć wspólne mieszkanie to
nie widzę powodu by mu tego zabraniać.

--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-06-24 14:02:18
Autor: Michal Jankowski
[...]

Sa rozne rodzaje zwolnienia z podatku od darowizn.

1. Calkowite zwolnienie w przypadku darowizny w scisle okreslonej
   grupie bliskich osob. Tutaj zalicza sie relacja ojciec-corka, ale juz
   nie tesc-ziec. Zwolnienie jest calkowite niezaleznie od wartosci
   darowizny, nie ma warunku mieszkania w tym lokalu ani zadnego
   innego.

2. Zwolnienie "mieszkaniowe" w przypadku darowizny dla osob z tzw. I
   grupy. Tutaj zalicza sie relacja tesc-ziec. To zwolnienie jest
   obwarowane licznymi ograniczeniami co do powierzchni lokalu, wymogu
   zamieszkania, nieposiadania innego mieszkania, restrykcji do do
   sprzedazy lokalu etc. Ale jest.

http://wyborcza.pl/1,76842,6657967,Podatki_od_spadkow.html

Jest tez wariant taki, ze darowizna jest tylko dla corki, a corka
przekazuje do majatku wspolnego malzonkow. Ale to juz sie trzeba
prawnika zapytac, jak dokladnie to zrobic, zeby urzad skarbowy nie
zinterpretowal tego jako podlegajacego podatkowi.

  MJ

Data: 2009-06-24 12:18:31
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Wed, 24 Jun 2009 14:02:18 +0200, Michal Jankowski napisał(a):

[...]

Gdzie w tym artykule jest o tej drugiej opcji? Nie widzę, a sprawa rozbija
się o to, że notariusz twierdzi jakoby tej drugiej opcji nie było.

[...]

Tyle że w tej opcji dochodzi też zdublowanie wszystkich opłat - dla
notariusza, za zmiany w księgach wieczystych czy gdzie tam jeszcze...

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-06-24 15:33:44
Autor: Michal Jankowski
[...]

Na drugiej stronie.

Link dla leniuszka:

http://wyborcza.pl/1,76842,6657967,Podatki_od_spadkow.html?as=2&ias=2

  MJ

Data: 2009-06-24 14:16:20
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Wed, 24 Jun 2009 15:33:44 +0200, Michal Jankowski napisał(a):
[...]

Raczej dla ślepaka, nie zauważyłem że jest podzielony na strony :)
Dzięki!

Pozdrawiam,