Darowizna na konto

Data: 2010-11-22 13:11:44
Autor: Tomemk
Darowizna na konto

Czy jesli ja dostanę od rodziców darowiznę na swoje konto bankowe w postaci przelewu
to czy nastęnie,  mogę przelać na konto żony  bez zgłaszania tego?
jest wspolnosc majątkowo przeciez, wydaję mi się, ze tak też będzie dobrze
czy może się mylę?

Data: 2010-11-22 07:23:41
Autor: witek
Darowizna na konto
On 11/22/2010 6:11 AM, Tomemk wrote:
[...]

darowizna idzie do majątku odrębnego (chyba,ze zaznaczono inaczej).

a dalej już jest tylko pod górkę.
pytanie co jest celem. dlaczego chcesz te pieniądze przelać na konto żony.
jesli chcesz zeby to byly wasze wspolne, to sam przelew tego nie zmieni, a tylko dajedzie argument do US zeby sie dowalił.
jesli to ma byc darowizna, to wypadałoby to zgłosic.
jesli celem jest darowanie pieniedzy żonie przez twoich rodziców przez ciebie, to w ten sposob tez sie od podatku nie uwolnicie.

wiec, napisz po pierwsze jaka to kwota, po drugie na co, po trzecie dlaczego ma to byc na koncie zony i dlaczego w ogole rodzice cokolwiek wam przelewaja.

Data: 2010-11-22 14:36:39
Autor: Tomemk
Darowizna na konto

[...]

kwota 30k
chce przelac na konto żony bo mam konto tylko w mbanku
a bank zony jest pod  nosem i latwo wyplacic.

pozdrawiam

Data: 2010-11-22 07:42:16
Autor: witek
Darowizna na konto
On 11/22/2010 7:36 AM, Tomemk wrote:

kwota 30k
chce przelac na konto żony bo mam konto tylko w mbanku
a bank zony jest pod  nosem i latwo wyplacic.

2% dla US od depozytu nieprawidłowego.

Data: 2010-11-22 14:53:30
Autor: Tomemk
Darowizna na konto
> 2% dla US od depozytu nieprawidłowego.

czyli taniej wyjdzie zalozyc konto w jakims banku,
i po prostu je zamknąc po wybraniu pieniędzy.

bo wtedy nic nie zapłace dla US, zgadza się?

Data: 2010-11-22 07:58:16
Autor: witek
Darowizna na konto
On 11/22/2010 7:53 AM, Tomemk wrote:
  >  2% dla US od depozytu nieprawidłowego.

czyli taniej wyjdzie zalozyc konto w jakims banku,
i po prostu je zamknąc po wybraniu pieniędzy.

taniej wyjdzie wypłacić z bankomatu

bo wtedy nic nie zapłace dla US, zgadza się?

a tego to bym nie był taki pewien :)
jak w poście niżej.

Data: 2010-11-22 14:59:27
Autor: MZ
Darowizna na konto
W dniu 2010-11-22 14:42, witek pisze:
On 11/22/2010 7:36 AM, Tomemk wrote:

kwota 30k
chce przelac na konto żony bo mam konto tylko w mbanku
a bank zony jest pod  nosem i latwo wyplacic.

2% dla US od depozytu nieprawidłowego.

eee..? w przypadku wspólnoty majątkowej małżeńskiej chyba nie można
mówić o depozycie nieprawidłowym. IMHO obdarowany Tomemk na pewno musi
zgłosić darowiznę do US (ale podatku nie zapłaci bo rodzice to grupa 0).
I tyle.

--
MZ

Data: 2010-11-22 08:03:22
Autor: witek
Darowizna na konto
On 11/22/2010 7:59 AM, MZ wrote:
[...]

ale majątek oddzielny :)

tak czy siak, zawsze bedzie sie mozna przyczepić.

Data: 2010-11-24 23:08:22
Autor: Gotfryd Smolik news
Darowizna na konto
On Mon, 22 Nov 2010, witek wrote:

On 11/22/2010 7:36 AM, Tomemk wrote:

kwota 30k
chce przelac na konto żony bo mam konto tylko w mbanku
a bank zony jest pod  nosem i latwo wyplacic.

2% dla US od depozytu nieprawidłowego.

  Aczkolwiek trzeba przyznać, że podstawa do przyczepienia się
wygląda mocno, to "powołanie (się) na Kaczyńskiego" może być skuteczną
linią obrony ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-11-24 18:16:15
Autor: witek
Darowizna na konto
On 11/24/2010 4:08 PM, Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

1.
po co sie samemu plątać skoro nie trzeba

2. decyzja w stosunku do jednego podatnika (czytaj kaczynskiego) nie wyznacza prawa w stosunku do drugiego (czytaj łosia co się podłożył i nie ma brata prezydenta).

a swoją drogą chciałbym wreszcie zobaczyc decyzję US co do kaczynskiego, bo zdaje sie, ze zamieciono sprawe pod dywan
czyli US nawet nie odważył się sprawy tknąć bo za bardzo śmierdziała.

Data: 2010-11-22 14:40:55
Autor: Tomemk
Darowizna na konto

jesli celem jest darowanie pieniedzy żonie przez twoich rodziców przez
ciebie, to w ten sposob tez sie od podatku nie uwolnicie.

ma to byc na cel budowlany, budowa jest wspolnym majątkiem
to jak otrzymam te pieniądze i wloze w dom, to  muszę się z tego jakoś rozliczać?

a moze jest cos takiego jak wspolne konto małżeńskie? wtedy jak rodzic zrobi na takie
konto darowizne to tez trzeba placic podatek?

czyli nie pozostaje mi nic innego jak zalozyc konto w banku
tylko na czas tej darowizny?

pozdrawiam

Data: 2010-11-22 07:57:16
Autor: witek
Darowizna na konto
On 11/22/2010 7:40 AM, Tomemk wrote:
[...]

czy intencją rodziców było podarowanie pieniędzy wam na budowę, czy tobie na cokolwiek, a tym sam postanowiłeś wpakować to w majątek wspólny?

przy darowiznach liczy sie intencja.
jesli to pierwsze, to znaczy, ze darowizn było cztery.
od ojca dla ciebie, od ojca dla zony, od matki dla ciebie od matki dla zony.
jesli to drugie to dwie.
w kazdym razie przy zgłoszeniu do US dobrze sie zastanów kto ile i komu CHCIAŁ podarować, a nie na jakie konto poszło.

co do tematu wpakowania  pieniedzy z majątku odrębnego w spólny dom to sie tak jednoznacznie nie wypowiem.
zapytaj gotfryda na p.s.podatki.

a moze jest cos takiego jak wspolne konto małżeńskie? wtedy jak rodzic zrobi
na takie
konto darowizne to tez trzeba placic podatek?
j.w.
wspólne konto jest
jeśli to pojdzie na wasze wspolne konto, to wówcza US podzieli to dokładnie tam samo jak ja wyzej. poł kasy dla żony, pół kasy dla ciebie
i obie darowizny do majątku odrebnego kazdego z was
darowizna dla żony jest opodatkowana.

czyli nie pozostaje mi nic innego jak zalozyc konto w banku
tylko na czas tej darowizny?

jesli darowizny jeszcze nie było, to jest jeszcze czas na przemyślenie treści tej darowizny.
jeśli to ma być darowizna tylko dla ciebie, to na pewno nei to bedzie darowizna tylko na twoje konto, a nie na wspolne, bo wowczas US przyjmie, ze połowę kwoty było dla żony.
Jesli chcesz to wypłacać to bez pośrednictwa konta żony.
Wpakowanie odrebnych pieniedzy w majatek wspolny i ogolnie przeneisienie majtku odrębnego do majątku wspólnego to inna sprawa.

można też w umowie darowizny zastrzec, że darowizna jest dla was obojga i idzie do majątku wspólnego.
ty nie zapłacisz podatku, a żona ... też nie.
bo żona dostanie 7.5 tyś od twojego ojca i 7.5 tys od twojej matki.
a kwota zwolniona z podatku (nawet zglaszac nie trzeba) to 9637 zł.
przy czym jeśli w umowie darowizny znajdzie sie zapis, ze darczynca przekazuje to na cele budowlane, a obdarowany zobowiazuje sie te pienidze na taki cel wydac, to kwotę zwolnioną można powiekszyc dwa razy.
Warunkiem jest aby suma darowizn z ostatnich 5 lat nie przekroczyła tej kwoty zwolnionej, bo darowizny sie sumują.

generalnie, przemyśl to jeszcze.

Data: 2010-11-22 15:45:56
Autor: Tomemk
Darowizna na konto

Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:icdss9$cqq$9inews.gazeta.pl...

[...]

Czy cel darowizny musi być ujęty w umowie jeśli pominiemy małżonkę?

Wszystko wydawało mi się bardziej proste.
Wygląda to tak
Działka była kupiona przed ślubem, więc widnieje na mnie.
Budowa domu zaczęła się po śłubie, ale pozwolenie na budowę
jest na mnie.

Jak najprościej  mogą mi rodzice przekazać w takim razie 30k?
Szczerze powiem, że nie zdawałem sobie sprawę że jest potrzebna umową
jedną darowiznę już miałem zgłoszona jako po prostu darowizna jakies 2 lata temu
w przelewie jest wpis darowizna, umowy nie było żdnej. w picie uwgzględniona była.

Jak by to teraz najlepiej rozegrać?

to moja żona może dostać od mojego ojca te 9637zł, ja moge zostac
obdarowany dowolną kwotą aby nie zapłacić podatku?
pozdrawiam
Tomemk

Data: 2010-11-22 09:00:01
Autor: witek
Darowizna na konto
On 11/22/2010 8:45 AM, Tomemk wrote:
[...]

nie musi, ale czasmi warto, choćby właśnie z tego względu, że są większe limity jeśli darowizna idzie na cele budowlanego.

Niezależnie od tego co się wpisze i tak się liczy intencja jeśli już dojdzie do kontroli ze strony US.
Przede wszystkim o intencję darowizny będą pytać.

[...]

czyli wszystko jest twoim majątkiem oddzielnym.
dom nie bedzie żony, co najwyzej w razie czego nalezy jej sie zwrot nakładów.

[...]

jeśli działka jest twoja to inwestycja nie nalezy do majątku wspólnego tylko twojego odrębnego.
przekazać ci 30K na konto i wypłać jak chcesz tylko nie wplątuj żony i jej konta do tego. tak dla świętego spokoju,

to moja żona może dostać od mojego ojca te 9637zł, ja moge zostac
obdarowany dowolną kwotą aby nie zapłacić podatku?

tak, ale wynika to z dwóch różnych przepisów

ty masz zwolnienie nielimitowane z racji pokrewieństwa wynikające z art 4A ustawy o podatku od spadków i darowizn. niestety synowej tam nie umiescili.

żona podpada pod art 9.
generalnie "drobne" darowizny "raz na jakiś" czas są z podatku zwolnione.

generalnie przeczytaj stąd

http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/od_spadkow_i_darowizn/spadki_ustawa.pdf

art 4a, art 9 i art 4.5 , art 14, art 15

Data: 2010-11-24 23:31:29
Autor: Gotfryd Smolik news
Darowizna na konto
On Mon, 22 Nov 2010, Tomemk wrote:

Szczerze powiem, że nie zdawałem sobie sprawę że jest potrzebna umową

  To nie tak - pewnie masz na myśli, że "powinna być umowa pisemna".
  Wcale nie musi!
  Jak darowizna została wykonana, to z mocy prawa miała miejsce.
  Problemem jest udowodnienie, że to była darowizna, jeśli ktoś zechce
podważyć taki fakt. Ten "ktoś" to oczywiście US :)
  Do wszystkiego, co napisał "witek" dołóż przeczytanie definicji
darowizny z art.888 KC:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2_117.html
....do kompletu wraz z art.890

  Streszczę:
- *zobowiazuje się*
- *bezpłatnego*
- *na rzecz*
- kosztem *swego*

  Niespełnienie jednego z tych warunków powoduje "wylot" z definicji
darowizny, dość trudno niektórym się pogodzić że np. w razie istnienia
długu stwierdzenie "to ja ci te 1000 zł podaruję" darowizną NIE JEST,
bo brakowało tego "zobowiązania" w momencie wydania pieniędzy... US
w takim przypadku kasuje podatek dochodowy (jak od zarobku).
  W archiwach znajdziesz przypadki przyczepienia się również
do "bezpłatności", pod dowolnie błahą przyczyną (jeśli np. darujący
przyznał że liczył na jakąkolwiek wzajemność, w dowolnej formie)

jedną darowiznę już miałem zgłoszona jako po prostu darowizna jakies 2 lata
temu
w przelewie jest wpis darowizna, umowy nie było żdnej.

  Jeśli nie można podważyć żadnego zastrzeżenia wymienionego wyżej, to
umowa jak najbardziej BYŁA!
- ojciec darował, "z zamiarem"
- Ty *przyjąłeś*
- do tego jest pisemna deklaracja celu w tytule darowizny.

  Zwróć uwagę: taki przypadek niczym nie różni się od istnienia odrębnej,
pisemnej umowy darowizmy.

  W obu to US musi chcieć postawić zarzut "pozorności" aby darowiznę
podważyć, a tym dowodem *nie* będzie ani tytuł przelewu ani treść
umowy darowizny (jeśliby istniała).
  Jeśli, to będzie nim zaplątanie się w *zeznaniach* do do celu
przelania pieniędzy :>
"komu pan darował pieniądze? - synowi; a w jakim celu? - chciałem,
żeby sobie budowa*li* z żoną dom; - dziękuję panu, decyzja przyjdzie
pocztą" ;)
(niezgodność podmiotu - skoro miało być DLA SYNA)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-11-22 14:54:13
Autor: MZ
Darowizna na konto
W dniu 2010-11-22 14:40, Tomemk pisze:
czyli nie pozostaje mi nic innego jak zalozyc konto w banku
tylko na czas tej darowizny?
Zmienić limit wypłat bankomatowych na wyższy (ok. 10 min na mLinii) i
wyciągnąć z kilku sąsiednich bankomatów np. euronetu (bo jeden to tyle
może nie mieć, chociaż niekoniecznie).

--
MZ

Darowizna na konto