Darowizna nieruchomosci, dwa przypadki

Data: 2010-11-07 09:06:36
Autor: LprzemekL
Darowizna nieruchomosci, dwa przypadki
Hej,
Jak lepiej zrobić ?

Przykład pierwszy:
mieszkanie kupowane jest na tatę (61lat) jako właściciela (wpis w
akcie notarialnym), ja jako syn(28lat) oraz mama(58) przelewamy swoje
części kwoty na jego konto bankowe. Tata wówczas dokonuje przelewu na
konto sprzedającego. Czy my (ja i mama) musimy sporządzić umowy
darowizny tych kwot przelanych na jego konto ? Czy tata powinien
zgłosić sprawę do US jako obdarowany tymi kwotami ? Czy zapłaci od
tego podatek ?

Przykład drugi:
mieszkanie kupowane jest od razu na mnie (28lat) jako właściciela
(wpis w akcie notarialnym). Moi rodzice przelewają swoje kwoty na moje
konto bankowe. W związku z tym ja muszę podpisać umowę darowizny z
rodzicami i jestem zobowiązany zgłosić ten fakt do US ? Czy zapłacę
podatek jako obdarowany ? Czy US może zacząć dochodzić i badać źródła
pochodzenia pieniędzy na zakup niniejszego lokalu, gdyż jestem za
młodą osobą ?

Data: 2010-11-07 11:48:11
Autor: witek
On 11/7/2010 11:06 AM, LprzemekL wrote:
[...]

wersja druga jest bardziej przejrzysta, jeśli to mieszkanie ma byc docelowo na ciebie i ty tam bedziesz mieszkał.

1.
tak, przelanie przez rodziców kasy na twoje konto to darowizna.
musisz ją zgłośić w US. Z podatku w tym przypadku bedziesz zwolniony ( o ile nie skopiesz procedury darowizny).
I mieszkanie wowczas kupujesz ty i ty podpisujesz akt notarialny ze sprzedawcą. Rodzice niech ich reka boska broni cos podpisac.
Tylko zanim zaczniecie cokolwiek robic, to dokładnie doczytaj co zrobic w jakiej kolejnosci co zglosisc komu i do kiedy. Zeby nie bylo pozniej jaj, ze rodzice dali ci gotowke do reki, a potem płacz, że trzeba kila(nascie) tysiecy podatku zapłacić.

2.
tak, US na pewno bedzie dochodził skąd miałeś kasę na mieszkanie. kwestia tylko kiedy i czy sie zorientują. W moim przypadku zorientowali się 3 razy. skuteczność 100%.

wersji pierwszej nie chce mi sie rozgryzac, kwestia czyje to ma byc mieszkanie i kto tam bedzie mieszkał.
bo jak mieszkanie bedzie taty, a mieszkał bedziesz ty , to potem znowu zostaje problem kto płaci opłaty za nie swoje mieszkanie i komu nalezy to opodatkować.
Nie ma lekko. mieszkanie ojca, ojciec ponosi opłaty. zaczniesz płacić ty za ojca,  ojciec dostanie w d.. od US, bo to jego dochód, którego oczywiscie jak znam zycie do PIT nie dopisze.

Data: 2010-11-07 10:28:14
Autor: LprzemekL
On 7 Lis, 18:48, witek <witek7...@gazeta.pl> wrote:
> [...]

za ojca,  ojciec dostanie w d.. od US, bo to jego dochód, którego
oczywiscie jak znam zycie do PIT nie dopisze.

Witek :)
Tak, ja tam będę mieszkał od razu po zakupie, tata nie.

1. Otóż przykład pierwszy polega na tym, że tata będzie właścicielem i
pytanie, np.,

- po jakim czasie może mi darować to mieszkanie (czy musi upłynąć
jakiś przedział czasowy, aby mógł tego dokonać), czy może od razu po
zakupie ?

- czy, jak daruje mieszkanie, to "wszystko" przechodzi na mnie jako
obdarowanego (i kolejne podpisywanie umów z dostawcami mediów, zapisy
w Spółdzielni, itp...) ?

- Dysiek i Ty potwierdziliście, że w obrebie najblizszej rodziny kwota
jest wolna od podatku jezlei zglosi sie ja do US w ciagu 6-mcy a
pieniadze przeleje na konto a nie wreczy gotowka, podejrzewam, że tak
samo jest z nieruchomością ?

2. A drugi przykład związany jest ze mną i oczywiście dla mnie
korzystniejszy, ale obawiam się US, bo na 100% zaczną się procedury
dochodzeniowe :(

- a czy bardzo Ciebie US maglował jak się zorientowali, że ty właśnie
nabyłeś nieruchomość ?

- ile miałeś czasu na udokumentowanie wszystkiego ?

- zastanawiam się czy zaczną i weryfikować również rodziców, skąd
posiadali pieniądze, czy tak ?

Ups... faktycznie o tym nie pomyślałem, że to będzie taty dochód, gdy
ja zacznę płacić, dzięki :)

Data: 2010-11-07 12:59:10
Autor: witek
On 11/7/2010 12:28 PM, LprzemekL wrote:

Witek :)
Tak, ja tam będę mieszkał od razu po zakupie, tata nie.

wiec niech ci rodzice dadza kase, a ty sobie kup mieszkanie.

[...]

może od razu, tutaj akurat US ma niewiele do przyczepienia sie, bo nie
przy czym tu akurat sam sie wkopujesz w jeszcze jeden kanał.
jeśli bedzie chciał to mieszkanie sprzedac to zapłacisz 19% pdoatku od (ceny sprzedazy - cena zakupu).
a poniewaz jak dostaniesz to mieszkanie od ojca to cena zakupu = 0 i jeste 1/5 mieszkania w plecy.
w pierwszej wersji tego nie ma.

dwa jak masz rodzeństwo to darowizna po ojcu wiąże się z zachowkiem dla pozostałych. Z rodziną to się ładnie na zdjęciu wychodzi, jak przyjdzie bic się o kasę, to wtedy poczujesz.

trzy. mieszkanie bedzie rodzicow tak czy siak bo raczej nie sadze, ze kupowane z majatku odrebnego ojca, wiec co najwyzej ojciec moze ci darowac pol, drugie pol nalezy do matki.

a niech sie cos po drodze posliznie (tfu tfu) i zamiast darowizny bedziesz mial spadek do podzialu z rodzenstwem.

- czy, jak daruje mieszkanie, to "wszystko" przechodzi na mnie jako
obdarowanego (i kolejne podpisywanie umów z dostawcami mediów, zapisy
w Spółdzielni, itp...) ?

dostajesz mieszkanie, rodzic sowje umowy rozwiązuje to podisujesz na siebie.
jak wczesniej płacenie telefou na ojca z własnej kasy skoczy sie udupoeniem przez US.

[...]

nieruchomości nie da się przelać na konto :)

wszystkie sprawy załatwiane przez notariusza nie wymagają zgłaszania do US przez cienie. zrobi to notariusz. a poniewaz darowizna nieruchomosci musi byc notarialna, wiec sie samo przez sie problem rozwiazuje.

z darowizna gotówki też moglibyście isc do notariusza, bo formalnie akt darowizny czegokolwiek ma miec formę notarialną i nigdzie nie trzebaby do US chodzic.

2. A drugi przykład związany jest ze mną i oczywiście dla mnie
korzystniejszy, ale obawiam się US, bo na 100% zaczną się procedury
dochodzeniowe :(

no i co z tego.
skonczy sie na wyjasnieniu w US, ze kase dostales od rodzicow, zaniesieniu im wyciagu z banku pokazującego, że tyle kasy od rodzicow dostales, tyle mieszkanie kosztowało i cześć.
wazne zeby z historii rachunku bankowego jasno wynikała kolejność zdarzeń. najpierw przelew od rodziców, potem zakup mieszkania, a nie odwrotnie.
umowy darowizny ładnie napisać i schować do szuflady. przez 5 lat trzymac mogą się przydac. tytul przelewu zeby mial wpis darowizna.
a jak chcecie byc bardziej papiescy to idzcie umowy darowizny sporzadzic notarialnie.

myślisz, że ojca nie ptrzetrzepią na tę okoliczność? tak samo. a jescze gorzej, bo jak matka przelewa ojcu skoro to ich wspolna kasa.

- a czy bardzo Ciebie US maglował jak się zorientowali, że ty właśnie
nabyłeś nieruchomość ?

dostali wszystkie papierki co chcieli listem poleconym i nawet dziekuje nie usłyszałem.

- ile miałeś czasu na udokumentowanie wszystkiego ?

7 dni. :) dostali po 4 miesiacach.

- zastanawiam się czy zaczną i weryfikować również rodziców, skąd
posiadali pieniądze, czy tak ?

w ramach kontroli ciebie nie.
na pewno beda chcieli akt notarialny, wyciag z twojego konta, umowy darowizny i czesc.

kontrolę rodziców muszą wszcząć oddzielnie.
mi sie nie zdarzyło.
dobrze byłoby aby na ich kontach bankowych te kwoty co ci przeleją też się znikąd nie wzięły, tylko, żeby z historii konta ta kwota logicznie wynikała.

Ups... faktycznie o tym nie pomyślałem, że to będzie taty dochód, gdy
ja zacznę płacić, dzięki :)

no właśnie.

Data: 2010-11-07 19:54:15
Autor: Dysiek
[...]

Szkoda kasy na notariusza przy przekazywaniu kasy. Przy 200.000 to jakies 2,500 zl. Lepiej samemu spisac umowe, przelac kase + pojsc do US. Z mieszkaniem niestety nie ma wyjscia.

A co do podatku przy sprzedazy domu z darowizny - nie jest tak, ze te 19% zaplaci sie jedynie jezeli sie go sprzeda przed uplywem 5 lat od daty darowizny?

Dysiek

Data: 2010-11-07 11:03:22
Autor: LprzemekL
On 7 Lis, 19:54, "Dysiek" <b...@brak.pl> wrote:
> [...]

A co do podatku przy sprzedazy domu z darowizny - nie jest tak, ze te 19%
zaplaci sie jedynie jezeli sie go sprzeda przed uplywem 5 lat od daty

Dysiek, wyczytałem, że:
"...oświadcza się, że w nabytej nieruchomosci, stanowiacej lokal
mieszkalny, zamieszkiwac bedzie przez
okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia i odpowiada pozostałym
warunkom, okreslonym w art. 16 ustawy o podatku od spadków i
darowizn..." ale to już może Witek potwierdzić :)

Data: 2010-11-07 13:21:13
Autor: witek
On 11/7/2010 1:03 PM, LprzemekL wrote:
[...]

ale to oświadczenie to starej daty jest.
chodzilo o art 16 ustawy o podatku od spadkow i darowizn, ze zeby nie płacić podatku trzeba zadeklarowac sie fizycznie 5 lat mieszkac.
Dało sie troche wowczas podatu urwac, kosztem pewnych zobowiązań.

stosowany przy darowiznach przy dalszej rodzinie lub niespokrewnionych do ktorych nie da sie zastosowac art 4A.

Data: 2010-11-07 13:29:26
Autor: witek
On 11/7/2010 1:21 PM, witek wrote:
[...]

warunkom, okreslonym w art. 16 ustawy o podatku od spadkĂłw i
[...]

nie ma to nic wspolnego z kupowaniem czy sprzedawaniem nieruchomosci tylko z jej dostaniem w spadku lub darowiznie. kiedys art 4A nie było, albo nie dało sie go zastosować.

5 lat ciągle w ustawie jest

Art. 10.
1. Źródłami przychodów są

8) odpłatne zbycie, [z zastrzeżeniem ust. 2:]
d) innych rzeczy,
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a–c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie [...]

czyli odwracajac kota ogonem, sprzedaz nieruchomosci po 5 latach liczonych OD KOŃĆA ROKU KALENDARZOWEGO, A NIE OD DNIA ZAKUPU, zrodłem przychodu nie jest.

Data: 2010-11-07 11:31:11
Autor: LprzemekL
On 7 Lis, 20:29, witek <witek7...@gazeta.pl> wrote:
> [...]

>>> Dysiek

> [...]

czyli odwracajac kota ogonem, sprzedaz nieruchomosci po 5 latach
liczonych OD KOŃĆA ROKU KALENDARZOWEGO, A NIE OD DNIA ZAKUPU, zrodłem

Ok, dzięki Wielkie Panowie za wszelkie informacje, jak to się mówi
"muszę przespać się z tym wszystkim" ;)

Data: 2010-11-07 13:13:07
Autor: witek
On 11/7/2010 12:54 PM, Dysiek wrote:
[...]

szkoda.

A co do podatku przy sprzedazy domu z darowizny - nie jest tak, ze te 19%
zaplaci sie jedynie jezeli sie go sprzeda przed uplywem 5 lat od daty
darowizny?

tak, o ile sie nie zmieniło. ale zdaje sie, ze ciągle tak. az dziwne.

Data: 2010-11-07 20:37:02
Autor: Michal Jankowski
witek <witek7205@gazeta.pl> writes:

[...]

Ode mnie zażądali na piśmie dostarczenia dowodu osobistego darczyńcy.

Wiem, bić się z koniem...

  MJ

Data: 2010-11-07 14:10:49
Autor: witek
On 11/7/2010 1:37 PM, Michal Jankowski wrote:
[...]

trzeba to było od razu prokuratorowi wysłać.

Data: 2010-11-08 21:10:45
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 7 Nov 2010, Michal Jankowski wrote:

[...]

  Wyłącznie na piśmie.
  Wada - czas. Czas, czas i czas.
  Ale podanie listy numerków z KPA i Ordynacji pewnie by pomogło ;)

pzdr, Gtofryd

Data: 2010-11-07 19:39:11
Autor: Dysiek
[...]

Strasznie sie naprodukowales w tym poscie, wiec ogranicze sie tylko do powyzszego. Darowizne nieruchomosci mozesz zrobic jedynie notarialnie i wtedy notariusz powiadamia US - nie musisz juz potem nic robic. Urzad jest zadowolony, a ty nie placisz podatku. Co innego kasa - zeby uniknac podatku - tylko przelew + wizyta w US.

Dysiek

Data: 2010-11-07 18:56:46
Autor: Michal Jankowski
[...]

Jeszcze jest pytanie, czy rodzice kupują za wspólne, czy za odrębne
(to, że konto jest tylko na ojca, nie znaczy, że pieniądze na nim nie
mogą być wspólne...), czy w ogóle mają wspólnotę majątkową i czy nie
powinni w akcie notarialnym figurować jako nabywcy obydwoje...

  MJ

Data: 2010-11-07 10:49:35
Autor: LprzemekL
On 7 Lis, 18:56, Michal Jankowski <mich...@fuw.edu.pl> wrote:
witek <witek7...@gazeta.pl> writes:
> [...]

mogą być wspólne...), czy w ogóle mają wspólnotę majątkową i czy nie
powinni w akcie notarialnym figurować jako nabywcy obydwoje...

Cześć Michał,
Dobre pytanie :)
Prawdopodobnie mają wspólnotę, umów żadnych nie podpisywali, więc po
zawarciu małżeństwa jest nadawana z automatu. I teraz pytania:
- czy lepiej jest żeby figurowali w akcie notarialnym oboje ?

- czy lepiej żeby był tylko tata ?

- czy to nie ma znaczenia ?

- wracając do darowizny, to tacie jako obdarowanemu (odnośnie
przykładu pierwszego), to podejrzewam, że jeżeli mają wspólnotę
majątkową to ja tylko muszę sporządzić umowę darowizny, że przelewam
pieniądze a mama już nie, czy tak ?

- i pewnie tata będzie musiał zaistniały fakt zgłosić do US, czy
tak  ?

- czy US uruchomi w tym przypadku postępowanie weryfikacyjne, skąd
pochodzą pieniądze rodziców, czy i US pociągnie mnie do weryfikacji ?

Data: 2010-11-07 13:17:02
Autor: witek
On 11/7/2010 12:49 PM, LprzemekL wrote:

[...]

nie wiem czy notariusz zgodzi sie tylko na jedną osobę, jeśli kasa pochodzi z majątku wspolnego.
po za tym to i tak bedzie obojga, tylko trudniej to potem bedzie dojść.

[...]

skoro to ich i przelewają sobie z jednego konta na drugie, to nie ma zadnej darowizny. tak samo jakbys ty sobie przelewał własną kasę pomiedzy inteligo i mbankiem.
inna sprawa, ze jesli to konta indywidualne, to US może mieć małe ale do tego i bedziecie sie kopać z koniem. Lepiej juz założyć konto wspolne i tam przelać kasę.

[...]

a to wie tylko kostka uzywana w US do losowania kogo teraz sprawdzić.

Data: 2010-11-07 12:15:33
Autor: LprzemekL
On 7 Lis, 20:17, witek <witek7...@gazeta.pl> wrote:
> [...]

inna sprawa, ze jesli to konta indywidualne, to US może mieć małe ale do
tego i bedziecie sie kopać z koniem. Lepiej juz założyć konto wspolne i

Witek,
czemu "... inna sprawa, ze jesli to konta indywidualne, to US może
mieć małe ale do tego ..." US może się do tego przyczepiać ?

Data: 2010-11-07 14:42:41
Autor: witek
On 11/7/2010 2:15 PM, LprzemekL wrote:

Witek,
czemu "... inna sprawa, ze jesli to konta indywidualne, to US może
mieć małe ale do tego ..." US może się do tego przyczepiać ?

Bo US to nie sąd, który musiałby coś udowadniać.
US to ustrój feudalny. US wydaje decyzje, a jak ci sie decyzja nie podoba to mozesz sie na swoj koszt od nie odwoływać, przy czy jej wykonanie nie jest wstrzymywane, tudziez US na poczetk grożącej kary może ci nawet poborce skarbowego przysłać.

A decyzja prosta, skoro to konta indywidalne, to kasa zapewne też, a jak kasa indywidualna to przelanie jej na konto drugiego wspołmałżona to darowizna, którą po 5 latach US obciąży 20% podatkiem z odsetkami.

A teraz idź się odwołuj.

Data: 2010-11-07 21:40:59
Autor: Dysiek
[...]

Czy mozna robic dowolna ilosc darowizn pomiedzy bliska rodzina nie placac podatku?

Pozdrawiam
Dysiek

Data: 2010-11-07 15:28:52
Autor: witek
On 11/7/2010 2:40 PM, Dysiek wrote:
[...]

tak, pod warunkiem, ze sie to zglasza w US. Nie ma limitu kwotowego.
Ograniczeniem jest tylko, ze ma to ilsc przelewem itp itd.

Data: 2010-11-08 06:39:40
Autor: Dysiek
[...]

A np. jezeli chce dopisac wspolwlasciciela do konta? Wystarczy, ze podam, ze konto to i to ma od dnia tego i tego dodatkowego wlasciciela?

Pozdrawiam
Dysiek

Data: 2010-11-08 06:31:14
Autor: witek
On 11/7/2010 11:39 PM, Dysiek wrote:
A np. jezeli chce dopisac wspolwlasciciela do konta? Wystarczy, ze podam, ze
konto to i to ma od dnia tego i tego dodatkowego wlasciciela?

a nie wiem
bank ma pewnie jakies procedury,

to jeszcze zalezy czyja kasa jest na tym koncie, czy wspolna, czy nalezaca do majatku odrebnego.
poszukaj hasla intercyza i rozszerzenie wspolnoty majatkowej.

Data: 2010-11-08 16:06:38
Autor: Dysiek
[...]

Z bankiem nie ma problemu o ile nie informuje US. A raczej nie informuje bo to nie spadek przeciez. Ew. moze wysylac info o podatku Belki, ale z 2 strony wysylalby ~40 milionow pism? W ogole US moze wnikac w to kto ile ma kont i jaka kase na nich? Bank chyba nie udzieli takich informacji?

to jeszcze zalezy czyja kasa jest na tym koncie, czy wspolna, czy nalezaca do majatku odrebnego.
poszukaj hasla intercyza i rozszerzenie wspolnoty majatkowej.

Chodzi mi o sytuacje np. syn + matka. Powiedzmy matka chce dopisac syna jako wspolwlasciciela.

Pozdrawiam
Dysiek

Data: 2010-11-08 18:19:08
Autor: witek
On 11/8/2010 9:06 AM, Dysiek wrote:
[...]

przed kontrolą nie udzieli.
po wszczęciu kontroli wyśle całą historię konta. Nawet zdaje się, że na twój koszt.

[...]

a to musisz z kaczynskim pogadac. On jest ekspertem od trzymania kasy u mamusi na koncie.

Nie wiem co się stanie.
Generalnie konto wspolne to wspolna kasa.
Dowodzenie, że tak nie jest spadnie na ciebie, ale US punkt do zaczepienia ma i jak bedzie chciał to połowe wpływów opodatkuje jako darowiznę.

Data: 2010-11-07 20:41:48
Autor: Michal Jankowski
[...]

Kopać się z koniem można i tak. Moją matkę wzywali w jednej i tej samej
sprawie 3 razy, w tym ostatni po siedmiu (sic!!!) latach - bo im
ciągle wychodziło, że nie dopłaciła należnego podatku, bo dopłatę
zaksięgowali tylko na ojca (wspólne rozliczenie). A była zrobiona ze
wspólnego konta...

  MJ

Data: 2010-11-07 12:42:01
Autor: witek
On 11/7/2010 11:56 AM, Michal Jankowski wrote:
[...]

to moze najpierw ustalmy kto to mieszkanie kupuje i kto w nim bedzie mieszkał.

bo czy kuppuje to ojciec czy kupują to rodzice obydwaj to zalezy od was czego chcecie i skad idzie na to kasa.

generalnie akt notarialny bedzie wspominal kto kupuje i za czyją kasę, czy wspolną czy z majątku odrebnego, ale to wy decydujecie, a nie przypisy za was.

Data: 2010-11-07 18:10:15
Autor: Dysiek
Darowizna nieruchomosci, dwa przypadki
Witam

Darowizna pieniezna w obrebie najblizszej rodziny jest wolna od podatku jezlei zglosi sie ja do US w ciagu 6-mcy a pieniadze przeleje na konto a nie wreczy gotowka.

Dysiek

Data: 2010-11-07 12:05:48
Autor: witek
On 11/7/2010 11:10 AM, Dysiek wrote:
[...]

to jeszcze dorzucę,
właściwym miejscem zgłoszenia DAROWIZNY RUCHOMOSCI jest urzad skarbowy ze względu na miejsce zamieszkania DARCZYŃCY.

chyba, ze jakies nowe rozporzadznie wyszlo, ale nie znam.

Darowizna nieruchomosci, dwa przypadki