Darowizna obwarowana warunkiem a podatki

Data: 2011-02-21 19:58:46
Autor: Ajgor
Darowizna obwarowana warunkiem a podatki
Witam.
Od niedawna jestem emerytem (dokładniej od nieco ponad miesiąca). Mam syna, który ma 23 lata, studiuje, i pracuje (dorabia sobie).
Ma kredyt studencki, który chciał bym mu pomóc spłacić. Chcę mu przekazać około 20-22tyś. zł jako darowiznę, przeznaczoną na spłatę tego kredytu.
Chciał bym jednak spisać z nim umowę, w której ta darowizna będzie obwarowana jednym warunkiem. Niespełnienie tego warunku spowodowało by, że musiał by mi tą darowiznę zwrócić (nie koniecznie z odsetkami - może być bez). Umowa z założenia była by tylko między nami - beż żadnych notariuszy itp... I tu mam pytanie - jak taka darowizna wygląda z punktu widzenia prawnego? Wiem, że od darowizny syn nie musiał by płacić podatku, ale musi ją zgłosić w Urzędzie Skarbowym, ale czy to obwarowanie nie zmieni w jakiś sposób prawnych warunków? Czy nie będzie musiał wtedy zapłacić? Czy ewentualny zwrot tej darowizny (powiedzmy za dwa-tray lata) nie spowoduje jakichś skutków prawnych, lub podatkowych?

Pozdrawiam.
Ajgor

Darowizna obwarowana warunkiem a podatki