Darowizna od rodziców, zakup mieszkania

Data: 2011-05-07 23:23:26
Autor: SÅ‚awek
Darowizna od rodziców, zakup mieszkania
W dniu 07.05.2011 22:46, Przemolo pisze:
Tak sobie studiuję zawiłości podatków od darowizn na następującym
przypadku:
Żona otrzymuje od swojej matki dajmy na to 100tyś zł darowizny (zgodnie
z prawem może liczyć na zwolnienie z podatku z tytułu darowizn).
Czy kwotę tą może przeznaczyć na zakup mieszkania, które kupuje wraz z
mężem? (gdyby darowizna była też na męża, podatek trzeba by zapłacić,
gdyż teściowa nie jest osobą z grupy najbliższej rodziny).

Jeśli owa darowizna byłaby dla żony i męża, jaki podatek należałoby
zapłacić?

Ciekawe, ale wydaje mi się, że jeśli nie mają rozdzielności
majątkowej, to chyba żona może zrobić z tą darowizną co chce,
w tym również kupić za to mieszkanie dla siebie i męża.
Ważne tylko, żeby w papierach było, że cała darowizna jest
na córkę (żonę).

SÅ‚awek

Data: 2011-05-07 23:45:19
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Sławek" <arch-x@wp.pl> napisał w wiadomości news:iq4dcp$147l$1news.mm.pl...
[...]

Będzie to później darowizna żony na rzecz męża - tez bez podatku. nie ma zakazu przekazania dalej darowizny.

Data: 2011-05-07 17:54:24
Autor: witek
[...]

nie bedzie. bedzie to wprowadzenie majÄ…tku oddzielnego do majÄ…tku wspolnego, a to sie robi intercyzÄ….

Data: 2011-05-08 10:15:51
Autor: Michal Jankowski
Darowizna od rodziców, zakup mieszkania
"Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> writes:

Bêdzie to pó¼niej darowizna ¿ony na rzecz mê¿a - tez bez podatku. nie
ma zakazu przekazania dalej darowizny.

Wydajemisiê, ¿e w tym wypadku lepsze jest zastosowanie zamiast
darowizny czego¶, co siê nazywa rozszerzenie wspólno¶ci maj±tkowej.
Wtedy dom bêdzie "ma³¿eñsko wspólny", a nie wspó³w³asno¶ci± u³amkow±.
A i dla urzêdu starbowego mo¿e to strawniej wygl±d±æ - "³añcuszek
darowizn" mo¿e zostaæ uznany za (nielegaln±) próbê obej¶cia podatku
(chocia¿ tu grunt jest ¶liski i co jest legalnym unikaniem podatku, a
co nielegalnym, nie umiem powiedzieæ).

Anyway, przy kwocie 100 tys. darowizny wydanie kilku stówek na
profesjonaln± poradê prawnika wydaje siê wskazane.

  MJ

Data: 2011-05-08 12:02:03
Autor: SÅ‚awek
W dniu 08.05.2011 10:15, Michal Jankowski pisze:
"Robert Tomasik"<robert.tomasik@gazeta.pl>  writes:

Będzie to później darowizna żony na rzecz męża - tez bez podatku. nie
ma zakazu przekazania dalej darowizny.

Wydajemisię, że w tym wypadku lepsze jest zastosowanie zamiast
darowizny czegoś, co się nazywa rozszerzenie wspólności majątkowej.
Wtedy dom będzie "małżeńsko wspólny", a nie współwłasnością ułamkową.
A i dla urzędu starbowego może to strawniej wyglądąć - "łańcuszek
darowizn" może zostać uznany za (nielegalną) próbę obejścia podatku
(chociaż tu grunt jest śliski i co jest legalnym unikaniem podatku, a
co nielegalnym, nie umiem powiedzieć).

Chciałem napisać co w ogóle myślę o podatku od darowizn, ale świata
tym nie zmienię. Bandyctwo fiskalne jest i niestety będzie. Ja rozumiem,
że wszyscy musimy się składać na funkcjonowanie Państwa, ale obywatel
ma prawo wykorzystać wszelkie legalne sposoby na to, aby jego własne
Państwo nie puściło go z torbami.
Zawsze znajdzie się urzędnik, który będzie podejrzewał o oszustwo
każdego obywatela, ale gdy to Państwo oszukuje obywateli, to żaden
urzędas tego wówczas nie widzi. Podatek dochodowy, od darowizn i inne
tego typy podatki sÄ… takim oszustwem. Sprawiedliwy jest jedynie podatek
VAT, gdyż w jego przypadku nie powstaje "łańcuszek podatkowy".

> Anyway, przy kwocie 100 tys. darowizny wydanie kilku stówek na
> profesjonalnÄ… poradÄ™ prawnika wydaje siÄ™ wskazane.
>
>    MJ

To jest skandaliczne, żeby obywatel musiał z byle powodu korzystać
z profesjonalnej porady prawnika. Przepisy powinny być jasne, klarowne
i jednoznaczne dla przeciętnego Kowalskiego. A dlaczego takie nie są?
Może właśnie o to chodzi, żeby obywatel czuł się zagubiony i poniżony,
wtedy jest pokorny jak baranek i posłuszny.

Zirytowałem się znów, przepraszam.

SÅ‚awek

Data: 2011-05-08 07:00:04
Autor: Przemolo
W dniu 2011-05-07 23:23, SÅ‚awek pisze:

[...]

No a czy małżeństwo nie może sfinansować zakupu mieszkania np. w 70% z finansów wspólnych i 30% z finansów żony? czy wówczas będą właścicielami w odpowiednich nierównych proporcjach? da się tak?
Jakie to potem może rodzić skutki prawne?

Data: 2011-05-08 15:58:20
Autor: witek
On 5/8/2011 12:00 AM, Przemolo wrote:
[...]

a w jakich proporcjach mieliby byc wspolwlascicielami,
w 70% wspolnie i 30% oddzielnie?

dac sie da, wystarczy notariuszowi nie mowic skad kasa,
natomiast moze to rodzic straszne problemy pozniej jak przyjdzie sie dzielic majatkim, bo sad zalozy, ze skoro wzmiance w akcie notarialnym nie ma, to dzielimy po 50%.

Data: 2011-05-10 14:52:17
Autor: Dominik & Co
Darowizna od rodziców, zakup mieszkania
W dniu 08-05-2011 22:58, witek rzecze:

[...]

A czemuż to nie? Znam podobne przypadki z autopsji.
30% własność żony (za pieniądze z majątku osobistego),
70% współwłasność małżeńska.

--
Dominik (& kÄ…pany)

Data: 2011-05-14 16:00:57
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 10 May 2011, Dominik & Co wrote:

W dniu 08-05-2011 22:58, witek rzecze:

No a czy ma³¿eñstwo nie mo¿e sfinansowaæ zakupu mieszkania np. w 70% z
finansów wspólnych i 30% z finansów ¿ony? czy wówczas bêd± w³a¶cicielami
w odpowiednich nierównych proporcjach? da siê tak?
Jakie to potem mo¿e rodziæ skutki prawne?

a w jakich proporcjach mieliby byc wspolwlascicielami,
w 70% wspolnie i 30% oddzielnie?

A czemu¿ to nie?

  Zacz±³em pisaæ do witka podanie o podstawê prawn± ;) i... samemu
mi siê nie spodoba³o.
  S³owo "albo" mi siê nie spodoba³o.
  W Kodeksie Cywilnym, art.196.
  Brzmi to tak:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2_117.html
+++
196
§ 1. Wspó³w³asnoœæ jest albo wspó³w³asnoœci¹ w czêœciach u³amkowych,
  albo wspó³w³asnoœci¹ ³¹czn¹.
-- -

  Tertium non datur...
  Czy celowo¶æ przepisu mo¿e wzi±æ górê nad jego liter±?
  Czy mo¿e wypada uznaæ, "albo" dotyczy wy³±cznie przedmiotu
rozwa¿añ (stanu "wspó³w³asno¶æ") lecz nie dotyczy podmiotów,
wiêc wspó³w³a¶no¶æ wspó³w³a¶cicieli jest (jednak) "lub",
a jedynie ka¿da z nich jest odrêbnie "albo"?

Znam podobne przypadki z autopsji.
30% w³asno¶æ ¿ony (za pieni±dze z maj±tku osobistego),
70% wspó³w³asno¶æ ma³¿eñska.

  Wydaje mi siê, ¿e dopuszczenie takiego stanu by³oby naturalne.
  Co z brzmieniem ww. przepisu?

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-05-16 09:03:54
Autor: Dominik & Co
Darowizna od rodziców, zakup mieszkania
W dniu 14-05-2011 16:00, Gotfryd Smolik news rzecze:

Wydaje mi siê, ¿e dopuszczenie takiego stanu by³oby naturalne.
Co z brzmieniem ww. przepisu?

Nie wiem. Osobi¶cie sprzedawa³em nieruchomo¶æ (nie "wujek siostry
kuzynki szwagra s³ysza³, ¿e kolega z pracy"), kupi³o ma³¿eñstwo
w³a¶nie tak- czê¶ciowo jako maj±tek osobisty ¿ony, czê¶ciowo jako
wspó³w³asno¶æ ma³¿eñska (a co ciekawe, dodatkowo jako u³amkow±
w³asno¶æ osoby trzeciej, która "dorzuci³a siê" do kupna).
Notariusz nie wyrazi³ cienia zdziwienia, wiêc (mo¿e zbyt pochopnie)
wywnioskowa³em, ¿e "tak siê robi".

Pozdrowienia,

--
Dominik (& k±pany)
"Wszyscy chc± naszego dobra. Nie dajmy go sobie zabraæ." (S.J. Lec)

Data: 2011-05-16 09:17:04
Autor: Dominik & Co
[...]

Tak ja bym uwa¿a³ (¿e przepis wymienia niejako "rodzaje
wspó³w³asno¶ci").

Poza tym przychodzi mi do g³owy taki casus: ma³¿eñstwo
(wspólno¶æ maj±tkowa) nabywa mieszkanie w³asno¶ciowe,
z którym zwi±zana jest wspó³w³asno¶æ u³amkowa gruntu.
Grunt jest wspó³w³asno¶ci± u³amkow± w³a¶cicieli mieszkañ,
w tym jeden udzia³ jest wspó³w³asno¶ci± ³±czn±
rzeczonych ma³¿onków, czy¿ nie?