Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Decyzja w podejściu nieprecyzyjnym

Decyzja w podejściu nieprecyzyjnym

Data: 2010-04-13 13:05:52
Autor: Zulus
Decyzja w podejściu nieprecyzyjnym
Witajcie,

Mam pytanie od specjalisty od przepisów IFR. Czy w podejściu nieprecyzyjnym (konretnie: NDB) można zejść poniżej OCA dopiero w momencie, gdy obserwuje się pas, czy wystarczy zaobserwowanie ziemi?

Pozdrawiam,
Zulus

Data: 2010-04-13 16:15:56
Autor: Delfino Delphis
Decyzja w podejściu nieprecyzyjnym
Zulus wrote:

Witajcie,

Mam pytanie od specjalisty od przepisów IFR. Czy w podejściu
nieprecyzyjnym (konretnie: NDB) można zejść poniżej OCA dopiero w
momencie, gdy obserwuje się pas, czy wystarczy zaobserwowanie ziemi?

Mnie się wydaje, że trzeba widzieć pas. Widoczność ziemi przecież wcale nie oznacza, że za chwilę nie wlecimy w stumetrową ścianę...

Data: 2010-04-13 17:27:27
Autor: Zulus
Decyzja w podejściu nieprecyzyjnym
W dniu 2010-04-13 16:15, Delfino Delphis pisze:
Zulus wrote:

Witajcie,

Mam pytanie od specjalisty od przepisów IFR. Czy w podejściu
nieprecyzyjnym (konretnie: NDB) można zejść poniżej OCA dopiero w
momencie, gdy obserwuje się pas, czy wystarczy zaobserwowanie ziemi?

Mnie się wydaje, że trzeba widzieć pas. Widoczność ziemi przecież wcale nie
oznacza, że za chwilę nie wlecimy w stumetrową ścianę...


Tak, ale przecież można założyć, że pilot powinien mieć odpowiednią mapę. Mogę się mylić, ale ZTCP w wypadku kontroli ruchu lotniczego, kontroler może zezwolić na podejście z widocznością, gdy pilot nie widzi jeszcze pasa, ale jest z widocznością ziemi. Myślę, że uzasadnienie jest takie, że po "mebelkach" powinien trafić na pas. Nie wiem, czy analogię można zastosować do sytuacji przeze mnie opisanej w pierwszym poście.

Pozdrawiam,
Zulus

Data: 2010-04-13 16:59:16
Autor: saturn5
Decyzja w podejściu nieprecyzyjnym
czy wystarczy zaobserwowanie ziemi?

Nie, musisz wiedziec pas. Nie tylko widziec ale byc w stanie na nim wyladowac
stosujac normalne manewry (predkosc pionowa, kat, itp.), bo naprzyklad mozesz
widziec lotnisko dokladnie pod soba ale nie byc w stanie na nim wyladowac
(czeste w mgle). Sa to zarowno przepisy FAA jak i JAA. Jest jeden wyjatek -
nazywa sie to 'contact approach' ktory pozwala pilotow widziec sama ziemie ale
wymaga od pilota swietnej znajomosci terenu na tyle aby trafic do lotniska
(nie wedlug zadnej mapy!!). 'Contact approach' wymaga widocznosci conajmniej 1
mila i samolot musi byc poza chmurami, a wiec cos takiego byloby niemozliwe w
Smolensku w tym czasie.

Wogole dyskusja moze byc akademicka jesli jest prawda ze lotnisko w Smolensku
nie mialo zadnego opublikowanego podejscia. Innymi slowy w tym czasie, przy
tamtej pogodzie, zadne 'podejscie' nie moglo sie odbyc (zgodnie z FAA/JAA) bo
po prostu zadne podejscie nie istnialo. --


Data: 2010-04-13 13:00:27
Autor: heja
Decyzja w podejściu nieprecyzyjnym
Wogole dyskusja moze byc akademicka jesli jest prawda ze lotnisko w Smolensku
nie mialo zadnego opublikowanego podejscia. Innymi slowy w tym czasie, przy
tamtej pogodzie, zadne 'podejscie' nie moglo sie odbyc (zgodnie z FAA/JAA) bo
po prostu zadne podejscie nie istnialo.

A czy nie jest tak, że rządowe samoloty latają tylko wg przepisów ICAO
+ lokalnych? Może to nie zmienia istoty rzeczy, ale to tak dla
ścisłości.

--
Michał

Data: 2010-04-13 20:19:29
Autor: porterhouse
Decyzja w podejściu nieprecyzyjnym
ICAO jest praktycznie to samo co FAA lub JAA.

Niech sobie lataja wedlug czego chca ale zeby to mialo rece i nogi i pewne
normy bezpieczenstwa. Jesli podejscie NDB wogole nie istnialo to nie mieli
prawa rozpoczac podejscia, koniec kropka. Chyba ze mi powiesz ze wszyscy
paszerowie tego samolotu wyrazli zgode na 100 razy wieksze ryzyko niz normalnie.

--


Data: 2010-04-14 00:56:26
Autor: saturn5
Decyzja w podejściu nieprecyzyjnym
Zapewniem ciebie ze jakby w tym samym czasie nadlecial prezydent Francji, albo
UK albo Niemiec - nawet nie probowaliby ladowac, polecieliby gdzie indziej,
zadnej hanby by z tego nie bylo. Bo oni lataja wedlug CZEGOS, piloci MONu
raczej lataja wedlug NICZEGO. --


Data: 2010-04-14 13:32:49
Autor: Zulus
Decyzja w podejściu nieprecyzyjnym
Dzięki za wyjaśnienia.

ZTCP - choć w tej chwili nie zacytują źródła - piloci ze specpułku potwierdzili, że w Smoleńsku ląduje się "na dwie NDB". Faktycznie, w cywilnych źródłach nie ma opublikowanego tego podejścia (nawet w AIP Rosja, kolega z redakcji sprawdził to u Rosjan), ale cały czas miałem wrażenie, że wojsko może mieć opublikowane swoje podejście. No bo trochę nie chce mi się pomieścić w głowie, że podchodzili... bez jakiegokolwiek podejścia.

Pozdrawiam,
Zulus

Decyzja w podejściu nieprecyzyjnym

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona