Dedykowany NAS czy może lepiej zwykły PC?

Data: 2012-03-26 00:17:18
Autor: Krzysztof Szatanik
Dedykowany NAS czy może lepiej zwykły PC?
Witam

Tak się ostatnio zastanawiam nad zakupem NAS do celów SOHO. Backup danych (Time Machine) oraz składowanie multimediów na potrzeby ATV. Początkowo rozważałem jakiegoś QNAP na 2 do 4 dysków ale ceny troszkę odrzucają. Dlatego też wpadł mi do głowy "szalony" pomysł - może zamiast dedykowanego NAS złożyć sobie peceta? Cenowo (ceny wg. komputronika):

* AMD Sempron 145 BOX (Socket AM3) - 160zł - głównie ze względu na pobór prądu - 45W i dostępność tanich płyt z 6-kanałowymi kontrolerami SATA
* Asus M5A78L-M LX - 160zł - 6 kanałów SATA II, Gigabit LAN
* OCZ Value DDR3 2GB 1333MHz CL9 LV - 50 zł - powinno starczyć do wszystkiego
* Revoltec obudowa Fifty 3 - 190 zł - głównie ze wzglęu na 9 kieszeni 5,25 - to tak przyszłościowo jak zechcemy dołożyć dodatkowy kontroler SATA czy dyski na USB.
* Thermaltake Smart 530W 80+ 120mm APFC - 162zł - Niby 16dB, mocy powinno spokojnie starczyć nawet na 9 dysków

Do tego
Kieszenie 5,25" -> 3,5" hot swap- ~30-70 zł lub (tu już niestety zauważalnie drożej) Backplane np 3x3,5" w 2x5,25

Bez dysków daje to cenę ~720 + kieszenie (nie trzeba od razu kupować kompletu) + dyski + parę złotych na ewentualne kabelki SATA/zasilania

Docelowo jak pisałem ma służyć jako miejsce na backupy i storage na multimedia. Przewiduję instalację debiana, software RAID, netatalk dla AFP i timemachine, SMB i MySQL dla XBMC

Plusy:
* w pełny funkcjonalny komputer
* możliwość podłączenia na dzień dobry do 6 dysków twardych (plus ewentualne dyski USB) i po dodatkowych inwestycjach w dodatkowe kontrolery i backplate drugie tyle (ale wtedy taniej wyjdzie postawić drugi serwer)
* mocniejszy procesor i więcej pamięci niż w ogólnie dostępnych NAS'ach w porównywalnej cenie.

Minusy:
* większe zużycie prądu? W przypadku QNAP-410 producent podaje 26W, tutaj sam procesor ma 45W, chociaż raczej nie będzie obciążany na 100% więc i pobór prądu powinien być umiarkowany.
* wymiary
* prostota zarządzania. (chociaż istnieją też projekty w rodzaju FreeNAS czy openfiler)

Co sądzicie o tym pomyśle i doborze komponentów?

Data: 2012-03-26 07:03:34
Autor: DooMiniK
On 25/03/2012 23:17, Krzysztof Szatanik wrote:
[...]

[...]

Najważniejsze tutaj:
- czy masz gdzie stawiać kolejne pudło? QNAP na x4 2.5cala to kostka
wielkości... no ciężko opisać, nie wiem czy widziałeś, miałeś w ręku:
jakby położyć na sobie x4 dyski 2.5cala i dać odrobinkę 'nadmiaru'.
Zgrabne, ciągnie odrobinkę prądu i ma masę ustawień względem RAIDu
(RAID mieszany). Dodatkowo DLNA i kilka innych ficzerów.

Masz gdzie stawiać kolejnego peceta? Policz też prąd, Twój zestaw
będzie pewnie sporo ciągnąć.

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2012-03-26 08:12:47
Autor: Piotr Rezmer
Krzysztof Szatanik pisze:

Co sądzicie o tym pomyśle i doborze komponentów?

Dodaj do podanych wcześniej minusów większy hałas. Ja mam synology DS409p i jestem zadowolony. Nie zamieniłbym tego na PC-ta. Plusem tego typu boxów jest dedykowany software do zarządzania. Co prawda do backupów wystarczy Freenas, openfiler, openmediavault.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-03-26 08:45:26
Autor: G Nowak
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Co s±dzicie o tym pomy¶le i doborze komponentów?

Dodaj do podanych wcze¶niej minusów wiêkszy ha³as. Ja mam synology
DS409p i jestem zadowolony. Nie zamieni³bym tego na PC-ta. Plusem tego
typu boxów jest dedykowany software do zarz±dzania. Co prawda do
backupów wystarczy Freenas, openfiler, openmediavault.

Moj Atom w schowku nie wydaje sie halasowac.

--
Pozdr

Data: 2012-03-26 10:37:11
Autor: Piotr Rezmer
G Nowak pisze:

Moj Atom w schowku nie wydaje sie halasowac.

Krzysiek chce u¿yæ Semprona, podejrzewam ¿e Atom jest od niego du¿o oszczêdniejszy.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-03-26 19:45:44
Autor: Krzysztof Szatanik
W dniu 2012-03-26 10:37, Piotr Rezmer pisze:
G Nowak pisze:

Moj Atom w schowku nie wydaje sie halasowac.

Krzysiek chce u¿yæ Semprona, podejrzewam ¿e Atom jest od niego du¿o
oszczêdniejszy.

1 - Nigdy nie mia³em do czynienia z Atomem w wolê siê trzymaæ tego co znam.
2 - W przypadku Atoma nie mogê kupiæ osobno procesora, osobno p³yty, co blokuje mi w przysz³o¶ci mo¿liwo¶ci rozbudowy czy wymiany zepsutych elementów.
3 - p³yty z Atomem które widzia³em maj± zazwyczaj tylko 2 porty SATA co od razu wymusza dokupienie kontrolera SATA

Ha³as to w znacznej mierze "zas³uga" dysków a nie samego ch³odzenia procesora. IMHO wystarczy du¿y radiator z wolnoobrotowym wentylatorem 120mm (np. Scythe które wala mi siê w szafie) plus ewentualnie 1-2 wolnoobrotowe 120-140mm dla wymuszenia obiegu powietrza w obudowie i zapewnienia lepszych warunków termicznych dyskom.

--
K.

Data: 2012-03-27 09:18:49
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Dnia 2012-03-26, o godz. 19:45:44
Krzysztof Szatanik <diablo.mao.zmien.o.w.diablo.na.zero@gmail.com>
napisa³(a):

[...]

To Ty planujesz NAS czy po prostu s³aby komputer ¿e chcesz go
rozbudowywaæ?? Cena p³yty z Atomem w wiêkszo¶ci przypadków jest ni¿sza
ni¿ zestaw p³yta, procesor i ch³odzeniem. Atom to zwyk³y procesor -
mo¿e nei wiesz ale znajdziesz go obecnie w wielu NAS-ach ze ¶redniej
pó³ki. Ot np. w QNPA 459 który stoi obok biurka. Linuxy pracuja na nim
¶wietnie.

[...]

I masz ha³as. Ja mam maszynê na kilkuletniej p³ycie ITX Intel D201GLY2
na antresoli w sypialni. Robi za domowy NAS, serwer DLNA, nagrywa
kamery. Dysków (7200 3,5 cala SATA) nie s³ychaæ. Wiatraki w zasilaczu i
obudowie (do czasu gdy by³ w starej obudowie) zdecydowanie po paru
miesi±cach by³o s³ychaæ. Tez wolnoobrotowe.

Zdrówko

Data: 2012-03-27 10:55:58
Autor: Krzysztof Szatanik
[...]

W trakcie zastanawiania wysz³o ¿e chyba bêdzie z tego bardziej domowy serwer ni¿ typowy NAS.

[...]

U mnie bêdzie to sta³o w domowym gabinecie, gdzie aktualnie i tak pracuje stacjonarka. Stacjonarka nie by³a budowana dla ciszy a i tak aktualnie g³ówny ha³as powoduj± 4 dyski. Jedynie podczas grania na pierwsze miejsce wysuwa siê ch³odzenie karty graficznej ale to zrozumia³e. Tak wiêc cisza czy rozmiary nie by³y na li¶cie priorytetów, bardziej liczy³a siê dla mnie cena i elastyczno¶æ w przysz³o¶ci, co raczej mam zapewnione.

Có¿, s³owo siê rzek³o, ciekawszych propozycji nie dosta³e, tak wiêc czê¶ci ju¿ zamówione. Jak posk³adam i skonfigurujê wszystko to postaram siê podzieliæ przemy¶leniami i wnioskami. Aktualnie zastanawiam siê nad wyborem FS i organizacj± dysków (ceny dysków nadal nie zachêcaj± wiêc odpada pomys³ kupna dysków od razu, pocz±tkowo wykorzystam aktualnie posiadane a nowe bêd± dodawane/zastêpowane sukcesywnie w miarê potrzeb i finansów), ale to ju¿ temat na inne grupy dyskusyjne.

--
K.

Data: 2012-03-26 10:50:53
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Dnia 2012-03-26, o godz. 00:17:18
Krzysztof Szatanik <diablo.mao.zmien.o.w.diablo.na.zero@gmail.com>
napisa³(a):

Co s±dzicie o tym pomy¶le i doborze komponentów?

AMD Sempron 145 BOX (Socket AM3) - A czemu akurat to? Nie lepiej jaki¶
energooszczêdny Atom czy AMD? Obci±¿one toto specjalnie nie bêdzie a
taka p³yta ITX z Atomem bierze kilkana¶cie/dwadzie¶cia kilka watów w
pe³nym stresie. ZTCP to QNAP-y w³a¶nie na Atomach chodz± i mocy
wystarcza. Dyski bior± po kilka watów wiec i zasilacz wtedy nie musi
byæ specjalnie wydajny. Co do softu to je¶li chcesz gotowca to mo¿e
FreeNAS http://www.freenas.org/ ?

Zdrówko

Data: 2012-03-26 13:53:11
Autor: Michal Lukasik
Dedykowany NAS czy może lepiej zwykły PC?
Dnia 25.3.2012, Krzysztof Szatanik napisa³(a):

Docelowo jak pisa³em ma s³u¿yæ jako miejsce na backupy i storage na multimedia. Przewidujê instalacjê debiana, software RAID, netatalk dla AFP i timemachine, SMB i MySQL dla XBMC

Je¶li 2 kieszenie Ciê zadowol± to polecam Netgear ReadyNAS Duo v2 lub
NV+ v2 - AFAIR dzia³a to w³a¶nie na Debianie i jest tañsze od QNAP czy
Synology.

http://www.netgear.com/home/products/storage/prosumer/default.aspx

--
Je¶li nie zdecydowa³e¶ jeszcze komu podarowaæ 1%
swego podatku zrób to na rzecz tej osoby, proszê

Data: 2012-03-26 15:20:22
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Dnia 2012-03-26, o godz. 13:53:11
Michal Lukasik <michu_l@tlenCUT.pl> napisa³(a):

> [...]

Je¶li 2 kieszenie Ciê zadowol± to polecam Netgear ReadyNAS Duo v2 lub
NV+ v2 - AFAIR dzia³a to w³a¶nie na Debianie i jest tañsze od QNAP czy

Z tym pierwszym mia³em taki problem ¿e dwie sztuki wróci³y do
dostawcy.  Z dyskami Seagate Barracuda LP ST2000DL003 nie chcia³
stworzyæ mirrora. Z Seagate Barracuda ES ST3250820NS tak¿e samo. Na
Spinpoint F1 HD103UJ tak samo. Wszystkie dyski s± na HCL-u jako
zalecane.

Zdrówko

Data: 2012-03-26 16:52:05
Autor: Michal Lukasik
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Dnia 26.3.2012, Maciek BabciaDobosz napisa³(a):

[...]

Piszesz o v2 czy poprzednim modelu?
Jak dot±d nie s³ysza³em o tym sprzêcie z³ych opinii.
--
 _____ __________________________
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/        http://www.pajacyk.pl/

Data: 2012-03-27 09:20:07
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Dnia 2012-03-26, o godz. 16:52:05
> [...]

> zalecane.

Piszesz o v2 czy poprzednim modelu?
Jak dot±d nie s³ysza³em o tym sprzêcie z³ych opinii.

v2 mia³em na pocz±tku lutego 2 sztuki Wróci³y po kilku dniach testów do
sprzedawcy.

Zdrówko

Data: 2012-03-27 11:31:10
Autor: Chris
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Maciek Babcia Dobosz nabazgra³(a):

Dnia 2012-03-26, o godz. 16:52:05
[...]

U mnie ma³o tego by³o na zwrotach, od 4 lat mieli¶my:

NRD2000-100ISS - 14 sztuk
RND21275 -  1 sztuka
RND4000 -  3 sztuki
RND2000-200EUS -  1 sztuka
RND2210  - 1 sztuka
RND4425  - 1 sztuka
RNDX4410 - 2 sztuki

--
www.bezwypadkowy.net - Sprawd¼ historiê auta i zobacz czy nie by³o wrakiem.
www.automo.pl - Sprawd¼ VIN, wyposa¿enie, przebieg, historiê wypadkow±.

Data: 2012-03-27 11:58:50
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Dnia 2012-03-27, o godz. 11:31:10
"Chris" <spam@spam.net> napisa³(a):

U mnie ma³o tego by³o na zwrotach, od 4 lat mieli¶my:

Jak pisa³em - 2 egzemplarze ReadyNAS Duo v2 nie chcia³y zestawiæ
mirrora na dyskach z ich HCL. Powiem szczerze ¿e nie chcia³o mi siê
dochodziæ czemu tak ma byæ - zw³aszcza ¿e z innymi dyskami (te¿ z HCL)
które mia³em pod rêka by³ ten sam objaw. W innych trybach nie by³o
problemów. Zra¿ony tym ¿e to by³ kolejny problem z dyskami w NAS-ach
Netgear odda³em je sprzedawcy. Pewnie kto inny je kupi³. A ten
wcze¶niejszy problem to by³ SC101
http://support.netgear.com/app/products/model/a_id/2537 który dosta³em
do testów parê la temu. Ten z kolei uparcie odmawia³ zobaczenia wiêcej
ni¿ jednego dysku o ile nie by³ to dysk dostarczony z nim. Wola³em ju¿
na wstêpie pozbyæ siê problemów ni¿ zastanawiaæ siê jak je rozwi±zaæ. Zdrówko

Data: 2012-03-27 12:17:08
Autor: Chris
[...]

Mi na QNAP-ie 419pro na dzieñ dobry dyski wypada³y z macie¿y i wina by³a ze strony dysków, zamiana na inny model pomog³a i do tej pory to dzia³a. Druga sprawa to podobno najnowszy firmware by³ zwalony bo nawet nie da³o siê zrobiæ downgrade do starszego :)

Data: 2012-03-27 12:34:58
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Dnia 2012-03-27, o godz. 12:17:08
> [...]

dzia³a. Druga sprawa to podobno najnowszy firmware by³ zwalony bo
nawet nie da³o siê zrobiæ downgrade do starszego :)

Mam w tej chwili na biurku w testowaniu QNAP 459 Pro II. Posz³o do
niego 4 x Seagate ST2000DL003 w RAID5 bo akurat takie mia³em na pó³ce -
docelowo pójdzie co¶ szybszego. Od pi±tku sobie chodz± i tyle.

Zdrówko

Data: 2012-03-27 14:02:25
Autor: Chris
[...]

No w³a¶nie mieli¶my dylemat czy warto dop³acaæ i wysz³o ¿e jednak nie :)
Na razie chcemy dokupiæ TS-412 tak ¿eby wyj±æ dyski z PC i wsadziæ je na osobn± niezale¿n± platformê.

Data: 2012-03-27 14:32:07
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Dnia 2012-03-27, o godz. 14:02:25
> [...]

nie :) Na razie chcemy dokupiæ TS-412 tak ¿eby wyj±æ dyski z PC i
wsadziæ je na osobn± niezale¿n± platformê.

Ja wybra³em 459 bo bêdzie tam chodziæ jeszcze aplikacja do zarz±dzania
bibliotek± multimediów (g³ownie skatalogowane i otagowane fotki) na
potrzeby paru ludzi wiêc lepszy procesor i wiêcej pamiêci siê przydaje
przy wstêpnym generowaniu miniatur i dodawaniu znaków wodnych choæ i
tak demon prêdko¶ci w tym zastosowaniu to nie bêdzie ;-) Poza tym USB
3.0 Certyfikaty VMware i Cytrixa tez przes±dzi³y o tym
- mo¿liwe ¿e kilak maszyn wirtualnych dostanie zasoby po iSCSI.
Zastanawia³em siê na 419 ale zakoñczono jego produkcjê i ma wej¶æ nowy
model.

Zdrówko

Data: 2012-03-27 14:42:25
Autor: Chris
[...]

U nas chodz± na tym serwisy z siga a dok³adnie wszystkie (chyba ju¿ wszystkie bo migrujemy na QNAPA z PC) bazy danych, g³ówna obs³uga dalej jest na PC i spokojnie siê wszystko wyrabia. Teraz chcemy dokupiæ tego ma³ego TS-412 ¿eby wyj±c dyski  z PC i ogólnie zast±piæ g³ówny dysk systemowy dyskiem SSD + jeden zwyk³y da siê na mirror w razie jak by co¶ pad³o bo kupno 2 x SSD na razie nie ma sensu.

[...]

My mamy dok³adnie taki TS-419 P-II mo¿e tego nie skoñcz± :) poza tym dzia³a i spisuje siê na razie b.dobrze.

Data: 2012-03-27 15:46:42
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Dnia 2012-03-27, o godz. 14:42:25
[...]

Bazy danych to insza inszo¶æ ;-) U mnie chodziæ bêdzie modu³ galerii
który w momencie wrzucania bêdzie skalowa³ fotki, robi³ automatem 3
kopie ró¿nej wielko¶ci plus wrzuca³ na to znak wodny. W czasie
wrzucania tego obci±¿enie jest spore.
My mamy dok³adnie taki TS-419 P-II mo¿e tego nie skoñcz± :) poza tym
dzia³a i spisuje siê na razie b.dobrze.

W³a¶nie ten model - QNAP TS-419PII - wycofali z produkcji. Nastêpca ma
byæ przedstawiony w przysz³ym miesi±cu. ;-)

Zdrówko

Data: 2012-03-27 15:55:07
Autor: Chris
[...]

U nas podobnie :) zbiera dane z ca³ego ¶wiata, ¶ci±ga zdjêcia i te¿ scaluje, grabuje strony do screena, na czê¶ci fotek dodaje watermarka (tego na szczê¶cie jest ma³o)

[...]

hehe  pewnie bêdzie dro¿ej a ten i tak dzia³a :)  jako¶ trzeba siê pocieszczaæ zw³aszcza jaki kupi³o siê tamtego miesi±c temu :)

Data: 2012-03-27 16:02:32
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Dnia 2012-03-27, o godz. 15:55:07
"Chris" <spam@spam.net> napisa³(a):

U nas podobnie :) zbiera dane z ca³ego ¶wiata, ¶ci±ga zdjêcia i te¿
scaluje, grabuje strony do screena, na czê¶ci fotek dodaje watermarka
(tego na szczê¶cie jest ma³o)

A tu obróbka plus watermark to bêdzie g³ówna robota na pocz±tek. jak
ju¿ siê zrobi to potem bêdzie zdecydowanie mniej. Tylko ludki bêd± siê
krzywiæ bo otagowaæ bêd± musieli kilkadziesi±t tysiêcy fotek ;-)

hehe  pewnie bêdzie dro¿ej a ten i tak dzia³a :)  jako¶ trzeba siê pocieszczaæ zw³aszcza jaki kupi³o siê tamtego miesi±c temu :)

Ja my¶lê ¿e raczej mog± zmieniæ procesor bo Atom chyba tañszy od
Marvell-a. Pewnei bêdzie dodany z jeden USB 3.0 i pewnie szybsze
interfejsy SATA. Zdrówko

Data: 2012-03-27 15:54:06
Autor: Piotr Rezmer
Maciek Babcia Dobosz pisze:
- mo¿liwe ¿e kilak maszyn wirtualnych dostanie zasoby po iSCSI.
Zastanawia³em siê na 419 ale zakoñczono jego produkcjê i ma wej¶æ nowy
model.

Wy¶lesz mi na priva jakie transfery uzyskujesz wewn±trz VM stoj±cego na storage'u ISCSI?

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-03-27 15:57:12
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Dnia 2012-03-27, o godz. 15:54:06
Piotr Rezmer <piotr.rezmer_bez_spamu@ens.net.pl> napisa³(a):

Maciek Babcia Dobosz pisze:
> [...]
> nowy model.

Wy¶lesz mi na priva jakie transfery uzyskujesz wewn±trz VM stoj±cego

Za jaki¶ tydzieñ - OK? Bo w tej chwili nie ma jeszcze docelowych dysków
a wirtualki te¿ nie s± pierwsze w kolejce tylko raczej jako testowanie
co z tego wychodzi.

Zdrówko

Data: 2012-03-27 17:11:20
Autor: Piotr Rezmer
Maciek Babcia Dobosz pisze:

Za jaki¶ tydzieñ - OK? Bo w tej chwili nie ma jeszcze docelowych dysków
a wirtualki te¿ nie s± pierwsze w kolejce tylko raczej jako testowanie
co z tego wychodzi.

Jasne, nie ¶pieszy mi siê. Interesuje mnie porównanie prêdko¶ci transferów raportowane wewn±trz VM i przez ESXa.  U mnie wyniki podawane przez ESX (read/write) to zwykle do 20MBps (¶redni dla ca³ego hosta opartego o macierz FC i storage na iscsi). Ostatnio po migracji do ESX5 mam trochê problemów z parametrem latency dla datastore na iscsi. Zdarza siê nawet wzrost do kilku sekund!. To ju¿ doprowadza czasami do timeoutów na iscsi. Dzieje siê tak przy du¿ej aktywno¶ci jednej z maszyn testowych (kopiowanie backupów SQL, migracja baz SQL).

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-03-26 16:04:02
Autor: Artur
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?

"Krzysztof Szatanik" <diablo.mao.zmien.o.w.diablo.na.zero@gmail.com> wrote in message news:jko5he$amq$1news.task.gda.pl...
Witam

Tak siê ostatnio zastanawiam nad zakupem NAS do celów SOHO. Backup danych (Time Machine) oraz sk³adowanie multimediów na potrzeby ATV. Pocz±tkowo rozwa¿a³em jakiego¶ QNAP na 2 do 4 dysków ale ceny troszkê odrzucaj±. Dlatego te¿ wpad³ mi do g³owy "szalony" pomys³ - mo¿e zamiast dedykowanego NAS z³o¿yæ sobie peceta? Cenowo (ceny wg. komputronika):

Z czystym sumieniem moge polecic Synology (model do wyboru, ja uzywam chyba 1511, na 5 dyskow z mozliwoscia rozbudowy o kolejne dwie polki po 5 dyskow).

Data: 2012-03-26 19:53:02
Autor: Krzysztof Szatanik
W dniu 2012-03-26 16:04, Artur pisze:
[...]

za ~2950 to z³o¿ê to samo z kompletem dysków i jeszcze "na waciki" zostanie ;)

Cena jest g³ównym motywatorem rozwa¿añ nad kupnem czy budow± NAS.

--
K.

Data: 2012-03-26 20:26:19
Autor: Piotr Rezmer
Krzysztof Szatanik pisze:

za ~2950 to z³o¿ê to samo z kompletem dysków i jeszcze "na waciki"
zostanie ;)

Cena jest g³ównym motywatorem rozwa¿añ nad kupnem czy budow± NAS.

Za kilkaset z³otych ponad rok temu mo¿na by³o kupiæ Intela SS-4200. Cena by³a baardzo promocyjna.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-03-27 09:29:14
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Dnia 2012-03-26, o godz. 20:26:19

Krzysztof Szatanik pisze:

> [...]
>
> Cena jest g³ównym motywatorem rozwa¿añ nad kupnem czy budow± NAS.

Za kilkaset z³otych ponad rok temu mo¿na by³o kupiæ Intela SS-4200.

Mam SS-4200. On jest ju¿ od ~2 lat nieoferowany. Do¶æ g³o¶ny po pewnym
czasie wiatrak. Obs³uguje dyski do 750GB, wiêksze trzeba dobieraæ bo
nie wszystkie toleruje. Firmware nie jest rozwijany od 2008 roku.
Generalnie dzia³a. Mo¿na kombinowaæ ze stawianiem na tym Win2k czy
jakiego¶ Linuxa ale IMHO wiêcej to daje roboty ni¿ przyjemno¶ci. Je¶li
ju¿ to za ~1100PLN mo¿na kupiæ HP ProLiant MicroServer.

Zdrówko

Data: 2012-03-26 22:52:41
Autor: nadir
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
A mo¿e co¶ takiego - HP ProLiant MicroServer?
http://www.skapiec.pl/site/cat/93/comp/1806156
Tañsze to ni¿ QNAP czy Synology z czterema kieszeniami.

Data: 2012-03-27 12:52:58
Autor: Gil
[...]

U mnie w domu za co¶ takiego robi:
http://www.xtreamer.pl/XtreamerPRO.html
Sk³aduje dane i dodatkowo s³uzy za player do TV
Nie ¶wieci i ¿re ma³o pr±du ok. 20-25W

Data: 2012-03-27 15:31:05
Autor: Jacek W.
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
U¿ytkownik " Gil" <gil.boa@WYTNIJ.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:jksd7a$9h8$1inews.gazeta.pl...

U mnie w domu za co¶ takiego robi:
http://www.xtreamer.pl/XtreamerPRO.html
Sk³aduje dane i dodatkowo s³uzy za player do TV
Nie ¶wieci i ¿re ma³o pr±du ok. 20-25W

I takie produkty mnie ¶miesz±.
Wielki serwer multimediów z obs³ug± dysków o ³acznej pojemno¶ci 4000GB, a wszystko wisi na lanie 100Mbps.
Wgrywanie filmów w jako¶ci BD trwa d³u¿ej ni¿ ich wyprodukowanie. ¦miechu warte.

Jacek W.

Data: 2012-03-27 14:05:06
Autor: Gil
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Jacek W. <jacek@tridex.com.NO-SPAM.pl> napisa³(a): ok. 20-25W

[...]

A masz ¶wiat³owody w domu?
Mi na kablu e5 miêdzy komputerami z kartami sieciowymi 1G i przez router jakos
nigdy nie osiagnê³o transmisji wiêcej niz to 100 Mbps.
To co pokaza³em kosztuje poni¿ej 600 z³. Mo¿e s³uzyæ za player i ma wydolnosc
taka jak dro¿szy sprzêt.
A jak chcesz wgraæ film BD to masz z³±cze USB2 albo ESATA. --

Data: 2012-03-27 16:59:36
Autor: jwzw
Dedykowany NAS czy może lepiej zwykły PC?
W dniu 2012-03-27 16:05,  Gil pisze:

I takie produkty mnie śmieszą.
Wielki serwer multimediów z obsługą dysków o łacznej pojemności
4000GB, a wszystko wisi na lanie 100Mbps.
Wgrywanie filmów w jakości BD trwa dłużej niż ich wyprodukowanie.
Åšmiechu warte.

A masz światłowody w domu?
Mi na kablu e5 między komputerami z kartami sieciowymi 1G i przez router jakos
nigdy nie osiagnęło transmisji więcej niz to 100 Mbps.

A ten router to pewnie zawiera switch 100Mbps — tak?
Jeśli tak, to i światłowody ci nie pomogą.

Data: 2012-03-27 15:20:58
Autor:
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
jwzw <jwzw@interia.s-p-a-m.pl> napisa³(a):
A ten router to pewnie zawiera switch 100Mbps — tak?
Jeśli tak, to i światłowody ci nie pomogą.

Router jaki¶ linsys 1G. Powiedz mi jaka masz szybkosc transmisji w domu miedzy
dwoma komputerami z kartami sieciowymi 1G przez router 1G ? Komputery spiête
zwyk³ym kablem lan CAT5e albo nawet na CAT6e. Zwyk³e kable nie miedziowe.

Data: 2012-03-27 19:29:26
Autor: jwzw
W dniu 2012-03-27 17:20, gil.boa@WYTNIJ.gazeta.pl pisze:

[...]

Co masz na my¶li pisz±c "Zwyk³e kable nie miedziowe"?

Na kablu UTP-5e (Cu) mam jakie¶ 60÷70 MB/s.
Na XP by³o gorzej bo ledwo 40, ale po aktualizacji sterowników do sieciówki zintegrowanej z MB, te¿ siêga³o 60÷70 MB/s
Switch to jaki¶ reklamacyjny TP-Link 1GB

Data: 2012-03-27 17:53:59
Autor:
[...]

Dlatego urz±dzenie które przedstawi³em nie mo¿e byæ odrzucane bo nie ma karty
1G. Dla domowych sieci i tak nie ma wiêkszych transferów.
Mam to co pokaza³em. 4GB pamiêci dyskowej dla domu to chyba bardzo duzo.
Który NAS ma cenê ponizej 600 PLN i mozliwo¶æ odgrywania filmów. Który NAS HP
albo Intela bêdzie lepszy w tych zastosowaniach.

Data: 2012-03-27 19:08:47
Autor: Michal Lukasik
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Dnia 27.3.2012, gil.boa@WYTNIJ.gazeta.pl napisa³(a):

Dlatego urz±dzenie które przedstawi³em nie mo¿e byæ odrzucane bo nie ma karty
1G. Dla domowych sieci i tak nie ma wiêkszych transferów.

Ale o czym ty piszesz? Widzisz ró¿nicê miêdzy MB i Mb?

Mam to co pokaza³em. 4GB pamiêci dyskowej dla domu to chyba bardzo duzo.

4GB? Mój pendrive ma wiêcej. ;D

Który NAS ma cenê ponizej 600 PLN i mozliwo¶æ odgrywania filmów.

Zacznij od zapoznania siê z definicj± NAS.

Który NAS HP albo Intela bêdzie lepszy w tych zastosowaniach.

O czym Ty piszesz? To co proponujesz nie nadaje siê na NAS.
--
 _____ __________________________
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/ http://polish.spampoison.com/

Data: 2012-03-27 18:49:54
Autor: Gil
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Michal Lukasik <michu_l@tlenCUT.pl> napisa³(a):
4GB? Mój pendrive ma wiêcej. ;D
Wiesz, ¿e chodzi mi o 2 dyski 2xTB. Juz tak nie kpij z pomy³ki.

> Który NAS ma cenê ponizej 600 PLN i mozliwo¶æ odgrywania filmów.
Zacznij od zapoznania siê z definicj± NAS.

-hurt me plenty.
NAS  ma jaksi¶ limit transferu? Czy chodzi tylko o udostêpnianie?
Co masz poza szybko¶ci± karty sieciowej?
Mo¿e ktos zakceptuje wolniejszy transfer w zamian za mozliwo¶c odgrywania
filmów na TV?

Data: 2012-03-27 21:36:23
Autor: Krzysztof Szatanik
W dniu 2012-03-27 20:49,  Gil pisze:
Mo¿e ktos zakceptuje wolniejszy transfer w zamian za mozliwo¶c odgrywania
filmów na TV?

Do odtwarzania multimedii s± inne lepsze rozwi±zania (osobi¶cie u¿ywam i polecam ATV2 z XBMC). Osobi¶cie nie wyobra¿am sobie stawiania NAS w salonie - tam irytuje mnie nawet dysk w nagrywarce UPC a co dopiero jakbym chcia³ tam wstawiæ 4 czy wiêcej dysków.

--
K.

Data: 2012-03-27 19:54:03
Autor:
> [...]

Do odtwarzania multimedii s± inne lepsze rozwi±zania (osobi¶cie u¿ywam i polecam ATV2 z XBMC). Osobi¶cie nie wyobra¿am sobie stawiania NAS w salonie - tam irytuje mnie nawet dysk w nagrywarce UPC a co dopiero jakbym chcia³ tam wstawiæ 4 czy wiêcej dysków.

Przecie¿ XBMC to tylko uproszczony system operacyjny na tym samym procesorze.
By³ Linux a teraz bêdzie XBMC. Nic to nie wnosi do szybko¶ci przesy³ania
filmów po lanie ani do ich odtwarznia.

Data: 2012-03-27 22:08:51
Autor: Michal Lukasik
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Dnia 27.3.2012, Gil napisa³(a):

NAS  ma jaksi¶ limit transferu? Czy chodzi tylko o udostêpnianie?
Co masz poza szybko¶ci± karty sieciowej?
Mo¿e ktos zakceptuje wolniejszy transfer w zamian za mozliwo¶c odgrywania
filmów na TV?

Ty to powa¿nie? Cz³owiek pisze w wymaganiach o RAID i zamiarze
backupowania, a Ty wyskakujesz z zaakceptowaniem "lekko" piêciokrotnie
(teoretycznie dziesiêciokrotnie) ni¿szego transferu?
Podziel te 100Mb na ilo¶æ u¿ytkowników gdy jest ich wiêcej ni¿ jeden.
Pomijaj±c ju¿ kwestiê, ¿e na NAS mo¿esz uruchomiæ mnóstwo innych us³ug,
których nie uruchomisz na tym "grajku" (serwer poczty, WWW+PHP+SQL, iSCSI,
rsync, itd.).
--
 _____ __________________________
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/        http://www.pajacyk.pl/

Data: 2012-03-27 19:34:57
Autor: jwzw
W dniu 2012-03-27 19:29, jwzw pisze:
[...]

Dodam jeszcze, ¿e te transfery, to na trasie PC-NAS (Synology)
Na PC-PC jest o jakie¶ 10÷15 MB/s mniejszy, ale rzadko mniej ni¿ 50 MB/s.

Data: 2012-03-27 17:15:54
Autor: Piotr Rezmer
  Gil pisze:

Mi na kablu e5 miêdzy komputerami z kartami sieciowymi 1G i przez router jakos
nigdy nie osiagnê³o transmisji wiêcej niz to 100 Mbps.
Pamiêtaj, ¿e jak chcesz mieæ na pi±tej kategorii sieæ gigabit, musisz mieæ pe³ne rozszycie 4 par w skrêtce (802.3ab). No i tak jak wy¿ej napisano - switch gigabitowy w routerze lub oddzielny. Ja mam zwyk³y router, do tego switch 8 portowy gigabitowy Ovislink. Transfer ma s³abej sieciówce w starym laptopie, mierzony jperfem - OIDP co¶ ko³o 500Mb/s

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-03-27 18:20:17
Autor: Michal Lukasik
[...]

No to co¶ masz nie tak z t± sieci±.
Ze wzglêdu na to, ¿e mój router ma tylko 100Mb switch mam do niego
podpiêty jaki¶ najtañszy, niezarz±dzalny switch 1Gb TP-Link i transfery
miêdzy NAS a komputery w sieci to ~48MB/s co nadal nie jest rewelacj±, ale
jest grubo ponad 100Mb/s.

To co pokaza³em kosztuje poni¿ej 600 z³. Mo¿e s³uzyæ za player i ma wydolnosc
taka jak dro¿szy sprzêt.

Ale ma LAN tylko 100Mb/s co na starcie dyskwalifikuje to jako urz±dzenie
sieciowe (przyp. pytanie dot. NAS a nie "grajka").

A jak chcesz wgraæ film BD to masz z³±cze USB2 albo ESATA.

Jasne. :D
Jak podliczysz ile czasu i "zabawy" zajmie takie przerzucanie to ju¿
pewnie ten LAN oka¿e siê szybszy, a ju¿ na pewno wygodniejszy.
--
 _____ __________________________
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/        http://www.pajacyk.pl/

Data: 2012-03-27 20:50:04
Autor:
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
Michal Lukasik <michu_l@tlenCUT.pl> napisa³(a):  transfery
miêdzy NAS a komputery w sieci to ~48MB/s co nadal nie jest rewelacj±, ale
jest grubo ponad 100Mb/s.

Tego nie rozumiem.

Data: 2012-03-27 23:17:27
Autor: BQB
Dedykowany NAS czy może lepiej zwykły PC?
W dniu 2012-03-27 22:50, gil.boa@WYTNIJ.gazeta.pl pisze:
Michal Lukasik<michu_l@tlenCUT.pl>  napisaÅ‚(a):
  transfery
między NAS a komputery w sieci to ~48MB/s co nadal nie jest rewelacją, ale
jest grubo ponad 100Mb/s.

Tego nie rozumiem.

Zwróć uwagę na literki w uproszczeniu MegaBajty na sekundę, Megabity na sekundę, teraz już rozumiesz? Dalej upraszczając 100Mb/s ≈ 12,5MB/s

Data: 2012-03-27 23:43:28
Autor: jwzw
[...]

No có¿. Ta dyskusja, to kopanie siê z koniem.

Data: 2012-03-27 20:18:31
Autor: marfi
Dedykowany NAS czy mo¿e lepiej zwyk³y PC?
U¿ytkownik "Jacek W." <jacek@tridex.com.NO-SPAM.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:4f71c121$0$1276$65785112news.neostrada.pl...

Wgrywanie filmów w jako¶ci BD trwa d³u¿ej ni¿ ich wyprodukowanie. ¦miechu warte.

  Czy Ty osobi¶cie dozorujesz d³ugotrwa³e kopiowanie plików i sprawdzasz co kilka sekund ile jeszcze bêdzie trwaaaa³o?

--
marfi

Data: 2012-03-27 21:25:04
Autor: jwzw
W dniu 2012-03-27 20:18, marfi pisze:
[...]

Co kilka sekund nie, ale ró¿nicê miêdzy jedn± godzin±, a piêcioma chyba zauwa¿asz - czy te¿ nie?

Data: 2012-03-29 23:07:18
Autor: Doxent
Dedykowany NAS czy może lepiej zwykły PC?

Co sądzicie o tym pomyśle i doborze komponentów?

pecet dość słabo się do tego nadaje. Szkoda prądu, czasu i hałasu. Ostatnio instalowałem w pewnym biurze Synology DS212J do backupu i jest to dość ciekawe rozwiązanie, ciche, proste w instalacji. Pobór prądu 17W. Komputery łączą się z nim bez ociągania się co ma często miejsce gdy robimy połaczenie z innym pc. W każdym razie jedynie dość długo się instalował za pierwszym razem ale uruchomienie peceta trwało by jeszcze dłużej.

Data: 2012-03-30 07:31:39
Autor: Rafal Lukawski
On 2012-03-30 00:07, Doxent wrote:

[...]

zalezy co rozumiesz przez słowo 'pecet'. Wynajnosc topowych QNAP'ow za kilka tys netto mozesz sobie zorganizowac np. na platformach Atomo-podobnych (za znacznie nizsza kwote). Pobor produ bedzie podobny (zalezy od ilosci dyskow)

Jakie transfery osiaga sie na tego typu Synology (mnie jakis czas temu zniechecily tanie NAS'y wlasnie ze wzlgedu na slaba wydajnosc)?

Data: 2012-03-30 09:19:50
Autor: Piotr Rezmer
Rafal Lukawski pisze:

Jakie transfery osiaga sie na tego typu Synology (mnie jakis czas temu
zniechecily tanie NAS'y wlasnie ze wzlgedu na slaba wydajnosc)?

Jak dla mniebardzo dobre wartości. Ja mam 4 x 1.5TB na Samsungach. Pokazałem swoje wyniki tutaj:
http://pronas.pl/jumbo-frame-t35-20.html?hilit=prezmer

Czyli zapis około 35-40MB/s, odczyt około 60MB/s. Pomiary na słabej jakościowo karcie sieciowej w laptopie.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-03-30 09:43:18
Autor: Piotr Rezmer
Piotr Rezmer pisze:

Czyli zapis około 35-40MB/s, odczyt około 60MB/s. Pomiary na słabej
jakościowo karcie sieciowej w laptopie.

W komputerze stacjonarnym uzyskałem lepsze wyniki. Oczywiście wyniki zależały również od konfiguracji dysków. Ja aktualnie korzystam z RAID5 na 4 dyskach.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-03-31 01:23:59
Autor: T.F.
Dedykowany NAS czy może lepiej zwykły PC?
"Piotr Rezmer" ...

Czyli zapis około 35-40MB/s, odczyt około 60MB/s.

Ja aktualnie korzystam z RAID5 na 4 dyskach.

Takoz i ja.
Transfery na poziomie 200 MB/s :-)

--
T.F.

Data: 2012-03-31 08:41:26
Autor: Piotr Rezmer
T.F. pisze:
Ja aktualnie korzystam z RAID5 na 4 dyskach.

Takoz i ja.
Transfery na poziomie 200 MB/s :-)

Wynik godny komentarza. Możesz podać więcej informacji? (typ dysków, typ NAS a może już SAN?, jaki kabelek, program pomiarowy, zapis/odczyt).
200MB/s to już przekroczenie możliwości Gb Ethernet. Czyżby network teaming?

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-03-31 09:46:44
Autor: Rafal Lukawski
On 2012-03-31 01:23, T.F. wrote:
"Piotr Rezmer" ...

Czyli zapis około 35-40MB/s, odczyt około 60MB/s.

Ja aktualnie korzystam z RAID5 na 4 dyskach.

Takoz i ja.
Transfery na poziomie 200 MB/s :-)

przez sieć? ;)

Data: 2012-04-16 06:49:53
Autor: Sergiusz Rozanski
Dedykowany NAS czy może lepiej zwykły PC?
Dnia 31.03.2012 Rafal Lukawski <rafalweb@lukawski.pl> napisa³/a:
On 2012-03-31 01:23, T.F. wrote:
"Piotr Rezmer" ...

Czyli zapis oko³o 35-40MB/s, odczyt oko³o 60MB/s.

Ja aktualnie korzystam z RAID5 na 4 dyskach.

Takoz i ja.
Transfery na poziomie 200 MB/s :-)

przez sieæ? ;)

W bondingu 2x1Gb z dyskami w raid0 te¿ robiê zbli¿one transfery.
Oczywi¶cie nie na tanich NAS-ach, ale miêdzy serwerami z SAS czy
blackami bez problemu.
Bonding 2x1Gb to taki IMO max soho - bardzo dobry transfer za ma³±
kasê. Wej¶cie wy¿ej to FC lub 10G, a to ju¿ nadwyrê¿a budrzet.

--
"A có¿ to za sens kupowaæ samochód, ¿eby je¼dziæ po asfalcie? Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu".
               Strugaccy - Poniedzia³ek zaczyna siê w sobotê.

Data: 2012-03-30 10:55:49
Autor: Rafal Lukawski
On 2012-03-30 09:19, Piotr Rezmer wrote:
Rafal Lukawski pisze:

[...]

Mam takie same dyski w Home Made NAS, z racji tego ze mam to na 2gim koncu polski i sprawdzanie czegokolwiek trwa...., czy znasz jakis sposob, by ATTO przetestowal dysk sieciowy /protokół CIFS/SMB/?

Data: 2012-03-31 10:25:41
Autor: Piotr Rezmer
Rafal Lukawski pisze:

Mam takie same dyski w Home Made NAS, z racji tego ze mam to na 2gim
koncu polski i sprawdzanie czegokolwiek trwa...., czy znasz jakis
sposob, by ATTO przetestowal dysk sieciowy /protokół CIFS/SMB/?

A ta sieć to WAN? Możesz ująć innymi słowy jaką dokładnie konfigurację chcesz pomierzyć?

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-03-31 17:55:10
Autor: Rafal Lukawski
On 2012-03-31 10:25, Piotr Rezmer wrote:
Rafal Lukawski pisze:

[...]

:) zdalny pulpit - słyszał? ;)

Data: 2012-03-31 18:09:31
Autor: Piotr Rezmer
Rafal Lukawski pisze:

A ta sieć to WAN? Możesz ująć innymi słowy jaką dokładnie konfigurację
chcesz pomierzyć?

:) zdalny pulpit - słyszał? ;)

Słyszał. Ale nadal nie wiem czy chcesz zmierzyć wydajność samego NASa, czy też całokształtu NAS-internet-RDP.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-03-31 18:39:44
Autor: Rafal Lukawski
On 2012-03-31 18:09, Piotr Rezmer wrote:
Rafal Lukawski pisze:

[...]

Oczywiście NAS'a który jest gdzieś tam razem z komputerem klienckim. Dlaczego pytam o soft/konfiguracje? by można było porównać wyniki z uprzednio prezentowanym Synology.

Data: 2012-04-21 10:04:08
Autor: Krzysztof Szatanik
Dedykowany NAS czy może lepiej zwykły PC?
W dniu 2012-03-26 00:17, Krzysztof Szatanik pisze:

Obiecałem napisać wrażenia z użytkowania więc piszę.

Ostateczna konfiguracja jest prawie identyczna jak w założeniach - wyszło tylko więcej pamięci (przypadkiem w rupieciach odnalazłem dodatkową kość).

Za chłodzenie odpowiada:
CPU: SilentiumPC Spartan HE923 CPU Cooler
Dyski: SilentiumPC Zephyr 140 mm

Głośność: praktycznie niesłyszalny. Wentylatorów praktycznie wcale nie słychać, jedyne zauważalne dźwięki pochodzą z dysków (głównie stukot głowic w jednym z nich).

Prąd: Nie mam jak zmierzyć, ale na starym Ever Eco 700 Pro CDS Sinus pracował ponad godzinę zanim mi się znudziło dalsze czekanie, więc nie jest chyba tak źle.

Transfery: 70-90MB/s przy odczycie/zapisie dużych plików. Praktycznie dobija do wydajności ethernetu.

Soft: Debian Wheezy, mdadm, lvm2, samba, netatalk, cups udostępniający drukarkę wifi jako airprint, gnome+vnc (pudło stoi bez klawiatury/myszki/monitora), plex, mediatomb, rsync, mysql, pgsql, nginx, php5, memcached.

Dyski: obecnie 3 dyski - każdy z innej parafii. Raid5 na 3 dyskach na najważniejsze dane, reszta tymczasowo niezabezpieczona jako miejsce na dane których strata nie zaboli (media). Docelowo wszystko będzie migrowane na raid5 ale to w miarę wolnych funduszy. Wybór mdadm i lvm2 podyktowany dostępnością dysków. W przeciwieństwie do ZFS dzięki temu duetowi mogę w praktycznie dowolny sposób kształtować konfigurację dysków i partycji - dodawać/usuwać dyski, zmieniać rozmiary macierzy (przetestowane) i alokować przestrzeń na puli dysków.

Wykorzystanie: Głównie jako storage dla backupów (timemachine dla maców, rsync dla windowsa) i media (plex i mediatomb zainstalowane w zasadzie dla formalności, większość i tak idzie przex XBMC).

W planach - przeniesienie środowiska (web)developerskiego z stacjonarki (pozbycie się WAMP na rzecz LAMP)
wirtualizacja - na potrzeby pracy - aktualnie odpalam vm na stacjonarce

Podsumowanie:
Ogólnie jestem zadowolony - całość sprawdza się świetnie, na pewno oferuje mi też więcej niż typowy NAS za cenę praktycznie porównywalną z typowym 3-dyskowym NASem.

--
K.

Dedykowany NAS czy może lepiej zwykły PC?