Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Defensywa na pe³owskich poligonach

Defensywa na pe³owskich poligonach

Data: 2011-05-01 01:46:57
Autor: Inc
Defensywa na pe³owskich poligonach

Dwa miesi±ce przed katastrof± smoleñsk± dowódca Si³ Powietrznych gen. Andrzej B³asik w pi¶mie do szefa zarz±du planowania rzeczowego P-8 gen. Zbyszka Czerwiñskiego podnosi³ problem ograniczenia limitów paliwa dla lotnictwa, godzin nalotów i braku pieniêdzy na remonty


Defensywa na poligonach

Tylko w 2009 roku bud¿et Ministerstwa Obrony Narodowej, któremu szefuje Bogdan Klich, zosta³ okrojony o ponad 5 mld z³otych. Obciêto praktycznie wszystkie ¶rodki na szkolenia, a potrzeby Si³ Powietrznych by³y pokryte zaledwie w dwudziestu kilku procentach. Odnotowano m.in. brak ponad 11 tys. ton paliwa lotniczego oraz 75 ton benzyny lotniczej.

- Stan szkolenia jednostek polskich Si³ Zbrojnych stale siê poprawia. Rok 2010 by³ pierwszym rokiem szkolenia profesjonalnego Si³ Zbrojnych. Uwzglêdniono w nim m.in. do¶wiadczenie jednostek wojskowych w misji poza granicami kraju, zorganizowano po raz pierwszy szkolenia dla kandydatów do jednostek rezerwowych - mówi³ podczas wczorajszego posiedzenia sejmowej Komisji Obrony Narodowej szef zarz±du szkolenia - P7 gen. bryg. Stanis³aw Butlak, przedstawiaj±c pos³om informacjê na temat szkolenia w Si³ach Zbrojnych RP. Deklarowa³ przy tym, ¿e w zamiarach MON jest wprowadzenie w tym roku ponad 500 programów szkoleniowych. Zak³ada siê tak¿e - przekonywa³ gen. Butlak - wzrost nak³adów finansowych do ponad 1,2 mld z³otych. Dla porównania - w roku ubieg³ym by³o to nieco ponad 840 mln z³otych. Argumentacja ta nie przekona³a pos³ów PiS. Jak zauwa¿y³ Marek Opio³a, mamy do czynienia z degradacj± polskiej armii. - Ca³e kierownictwo pana ministra Klicha jest jedn± wielk± degradacj± polskiej armii, której liczebno¶æ znacznie siê zmniejszy³a przy braku jej profesjonalizacji i modernizacji - podkre¶li³ pose³. - Widzê tu same sprzeczno¶ci: wprowadzamy transportery bojowe i kupujemy nowe helikoptery ze Wschodu, a nie wprowadzamy przy tym programu helikopterowego - wylicza³. - Za rz±dów pana Klicha zginê³o tylu dowódców i wysokiej rangi funkcjonariuszy wojskowych, ilu nie zginê³o w ci±gu czterech lat za innych kadencji. Minister Klich jest odpowiedzialny nie tylko za lot CASY, ale te¿ za lot, który zakoñczy³ siê tragedi± 10 kwietnia 2010 roku - dodaje inny pose³ PiS Marek Polak.
W styczniu Prawo i Sprawiedliwo¶æ z³o¿y³o w Sejmie wniosek o wotum nieufno¶ci wobec szefa MON. Jak wówczas argumentowa³ Ludwik Dorn, jednym z powodów by³a nieudana tzw. profesjonalizacja Wojska Polskiego. Jego zdaniem, przedsiêwziêcie to, zaplanowane na niespe³na dwa lata, musia³o zakoñczyæ siê wielk± pora¿k± i sprowadzi³o siê do przej¶cia ¿o³nierzy na zawodowstwo, przy doprowadzeniu do spadku ich kompetencji. PiS zarzuci³o te¿ Klichowi brak spójnej i konsekwentnej wizji rozwoju i modernizacji Si³ Zbrojnych i powi±zan± z tym "nieracjonaln± i marnotrawn± politykê zakupow± MON". Chodzi tu m.in. o brak nowego samolotu dla 36. Specjalnego Pu³ku Lotnictwa Transportowego, wo¿±cego VIP-y. Opozycja zarzuca³a te¿ Klichowi wspó³odpowiedzialno¶æ polityczn± za katastrofê smoleñsk± oraz brak konkretnych dzia³añ po katastrofie CASY, w której zginê³a elita polskiego lotnictwa.

Mniej na szkolenia

Z informacji, do których dotar³ "Nasz Dziennik", wynika, ¿e fundusze na szkolenia obciêto w 2009 roku. Bud¿et resortu obrony zosta³ okrojony o ponad 5 mld z³ - z 24,5 do 19,3 mld z³otych. W rezultacie zabrak³o pieniêdzy m.in. na æwiczenia na symulatorach. W sumie potrzeby Si³ Powietrznych by³y w tym czasie zabezpieczone w granicach zaledwie dwudziestu kilku procent.
Braki zaznaczaj± siê te¿ w infrastrukturze armii oraz w dostêpie do zaopatrzenia, w tym m.in. do paliwa. W roku 2009 odnotowano w Si³ach Powietrznych brak ponad 11 tys. ton paliwa lotniczego oraz 75 ton benzyny lotniczej. Jak przyzna³ wczoraj Butlak, zmniejszenie ilo¶ci paliwa wynika m.in. ze zmniejszenia ilo¶ci statków powietrznych. Ujawni³ te¿, i¿ w Marynarce Wojennej ro¶nie liczba statków pozostaj±cych w remontach.

Si³y Powietrzne od drugiej po³owy lat dziewiêædziesi±tych XX wieku znajduj± siê w stanie permanentnej restrukturyzacji, wi±¿±cej siê przede wszystkim ze sta³± redukcj± etatów. Od stycznia 1995 r. do stycznia roku ubieg³ego stan osobowy jednostek zredukowano z ponad 72,6 tys. ¿o³nierzy do nieco ponad 26 tysiêcy. Najwiêksza redukcja mia³a miejsce po roku 2000, kiedy to w ci±gu dwóch lat zlikwidowano blisko 10 tys. etatów. Obni¿a siê te¿ poziom finansowania Si³ Powietrznych - od roku 2000 bud¿et SP pozostaje na niezmienionym poziomie od 2 do 2,5 mld z³otych. Udzia³ procentowy wydatków przeznaczonych dla Si³ Powietrznych w stosunku do bud¿etu MON albo spada - z 16 proc. w 2001 roku do 9 proc. w roku 2009 - albo ro¶nie, ale tylko minimalnie - bo do 10 proc. w roku ubieg³ym. Podobnie kszta³tuj± siê wydatki na modernizacjê techniczn± SP. Od roku 2000 jest to suma oscyluj±ca w granicach 800 mln z³otych.

Dla porównania: w bud¿etach obronnych innych pañstw udzia³y SP siêgaj± nawet 30 procent! Zmniejsza siê te¿ liczba statków powietrznych: w roku 1996 by³o ich ponad 840, ale ju¿ w roku ubieg³ym - tylko 332. ¦rednia ich eksploatacji - zarówno samolotów transportowych, jak bojowych i szkolno-bojowych oraz ¶mig³owców - to ok. 18 lat. Pogorszenia sytuacji w SP nale¿y oczekiwaæ po roku 2012, kiedy zostanie wycofana wiêkszo¶æ samolotów SU22, TS-11 i Jak-40.
"Nasz Dziennik" dotar³ do pisma z lutego 2010 r., sygnowanego przez dowódcê Si³ Powietrznych gen. Andrzeja B³asika, adresowanego do szefa zarz±du P-8 gen. bryg. Zbyszka Czerwiñskiego, w którym gen. B³asik zg³asza ograniczenia w limitach przydzia³ów paliw p³ynnych dla lotnictwa (w sumie brakowa³o blisko 12 tys. ton paliwa lotniczego oraz 75 ton benzyny lotniczej) prowadz±ce do zmniejszenia godzin nalotów dla pilotów, co nie zabezpiecza realizacji zadañ Si³ Powietrznych oraz zadañ zg³oszonych przez inne jednostki Si³ Zbrojnych. Dowódca Si³ Powietrznych gen. B³asik stwierdza te¿ braki finansowe na zabezpieczenie eksploatacji statków powietrznych na rok 2010. Chodzi o brakuj±c± kwotê ponad 224 tys. z³ potrzebnych na zakup lub remont brakuj±cych lub niesprawnych czê¶ci zamiennych oraz zespo³ów napêdowych.

NIK: MON z³ama³o ustawê

Wydatki na obronê nale¿± do tzw. sztywnych wydatków bud¿etowych. Ustawa o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Si³ Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej z 2001 r. gwarantuje finansowanie Si³ Zbrojnych RP w wysoko¶ci co najmniej 1,95 proc. PKB (z roku poprzedzaj±cego bud¿et). Ustawowe przypisanie wielko¶ci wydatków powoduje, ¿e Ministerstwo Finansów nie ma prawnej mo¿liwo¶ci uchwalenia bud¿etu z wydatkami na wojsko poni¿ej 1,95 proc. PKB z roku poprzedniego. Ka¿dy bud¿et obrony narodowej jest dodatkowo badany przez Najwy¿sz± Izbê Kontroli. Warto podkre¶liæ, ¿e NIK mia³a liczne zastrze¿enia do realizacji bud¿etu przez MON w 2009 roku. Izba uzna³a, i¿ ciêcia finansowe doprowadzi³y do realizacji wydatków na poziomie 1,81 proc. PKB z 2008 r., czyli do z³amania przepisów ustawy z 2001 roku. Izba uzna³a, ¿e wydatki bie¿±ce MON zwi±zane z utrzymaniem i funkcjonowaniem jednostek wojskowych oraz wydatki maj±tkowe (zakupy uzbrojenia i sprzêtu wojskowego) zosta³y zmniejszone o po³owê. Ponadto, podkre¶la³a NIK, zrezygnowano z udzia³u w szeregu projektów obronnych NATO, ograniczono do minimum przedsiêwziêcia szkoleniowe (w szczególno¶ci na poligonach), zmniejszono nabór do uczelni wojskowych oraz szkó³ podoficerskich. Wed³ug statystyk Instytutu Globalizacji z marca br., Polska pod wzglêdem wydatków na Si³y Zbrojne w 2007 r. zajmowa³a 24. miejsce na ¶wiecie z wydatkami wynosz±cymi 11,8 miliarda dolarów. Najwiêksze wydatki na obronno¶æ mia³y Stany Zjednoczone (741 miliardów dolarów), pó¼niej Chiny (380), Indie (92), Rosja (82,5), Arabia Saudyjska (59,1), Francja (54,5), Wielka Brytania (50,9), Turcja (46,6), Niemcy (42,2), Korea Po³udniowa (36,7).

Anna Ambroziak

Data: 2011-05-01 09:01:18
Autor: Hanz Klotz
Defensywa na pe³owskich poligonach
Dnia Sun, 01 May 2011 01:46:57 -0500, Inc napisa³(a):

Dwa miesi±ce przed katastrof± smoleñsk± dowódca Si³ Powietrznych gen. Andrzej B³asik w pi¶mie do szefa zarz±du planowania rzeczowego P-8 gen. Zbyszka Czerwiñskiego podnosi³ problem ograniczenia limitów paliwa dla lotnictwa, godzin nalotów i braku pieniêdzy na remonty

Dobrze.Powiedz mi tylko drogi cz³owieku skoro tak by³o to dlaczego B³asik
zabra³ siê tym samolotem? Przecie¿ jak pisze "Anna" wiedzia³, ¿e lot
stanowi zagro¿enie, lotnisko to jaka¶ ³±ka, wie¿a przerobiona za starego
sracza i co? Genera³ B³asik, DOWÓDCA si³ zbrojnych, jeszcze 3 genera³ów
pakuj± swoje ty³ki do gruchota? Byli niespe³ni rozumu czy prezydent im
kaza³?

J-28

Data: 2011-05-01 09:41:35
Autor: u2
Defensywa na pe³owskich poligonach
W dniu 2011-05-01 08:46, Inc pisze:
- Ca³e kierownictwo pana ministra Klicha jest jedn± wielk± degradacj±
polskiej armii, której liczebno¶æ znacznie siê zmniejszy³a przy braku
jej profesjonalizacji i modernizacji - podkre¶li³ pose³. - Widzê tu same
sprzeczno¶ci: wprowadzamy transportery bojowe i kupujemy nowe
helikoptery ze Wschodu, a nie wprowadzamy przy tym programu
helikopterowego - wylicza³. - Za rz±dów pana Klicha zginê³o tylu
dowódców i wysokiej rangi funkcjonariuszy wojskowych, ilu nie zginê³o w
ci±gu czterech lat za innych kadencji. Minister Klich jest
odpowiedzialny nie tylko za lot CASY, ale te¿ za lot, który zakoñczy³
siê tragedi± 10 kwietnia 2010 roku - dodaje inny pose³ PiS Marek Polak.


Za lot Casy Klich akurat nie odpowiada, ale odpowiada za k³amstwa, ze po
katastrofie Casy wdro¿ono odpowiednie procedury bezpieczeñstwa.

Za¶ dowódców wysokiej rangi zginê³o wiêcej za Klicha ni¿ podczas
kampanii wrze¶niowej. Ju¿ to powinno spowodowaæ co najmniej dr¿enie r±k
u psychiatry.

Defensywa na pe³owskich poligonach

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona