Data: 2014-03-04 14:14:25 | |
Autor: Marek | |
Definicja XC | |
TheGhost napisał:
amorek SR XCR (bodajże 100mm). Pojeździł tydzień, miał jechać do przeglądu. Dzień wcześniej wjechał w jakieś ustrojstwo i... złamał wewnątrz ramy sztycę amortyzatora. No, toś mi wzmocnił psychę :/. Właśnie - w ramach wiosennej dłubaniny i bardzo ostatnio chudego budżetu na rower - wymieniłem stary amortyzator na coś z Decathlonu. Rockrider to jednak tylko naklejka na widelcu Suntoura. Niestety, nie udało mi się zidentyfikować modelu. To coś wygląda jak XCM HLO 26 http://tiny.pl/qlwr8 , ale ma aluminiową rurę sterową. Ta rura przy główce widelca wydaje się równie cienka, jak rura ze stali Cro-Mo, którą przycinałem w zeszłym roku do reanimowanego poprzednika. O ile dobrze rozumiem rozkład sił, to najsłabszym elementem układu jest rura sterowa na wysokości dolnego łożyska sterów, a jej przednia część pracuje najmocniej i głównie na rozciąganie. Dural jest mniej wytrzymały niż stal, a przy tym pęka nagle i niespodziewanie. Ogólne prawo Murphy'ego mówi, że powinno się to stać w chwili największych obciążeń (przy szybkiej jeździe po kamolach) czyli w warunkach wyjątkowo szkodliwych dla organizmu w chwili zetknięcia z glebą. Przy dupnięciu w krawężnik z prędkością 5 km/h siła krytyczna pewnie może być większa, ale taką sytuację prawo Murphy'ego wyklucza, bo trudno sobie przy tym zrobić dużą krzywdę. W związku z tym mam kilka pytań: TheGhost, "wewnątrz ramy", czyli gdzie konkretnie? Dobrze kombinuję, że tuż nad mostkiem? A jeśli strzeliła wyżej, gdzie przekrój mniejszy, to jak wysoko? I czy po urwaniu rury koło poszło pod ramę? Złamał ktoś jeszcze aluminiową rurę sterową w widelcu? Jeśli tak, to z jakim skutkiem? Jestem już raczej spokojnym cyklistą, ale wciąż lubię się rozpędzić na zjazdach, a na dodatek mam bujną wyobraźnię. Pocieszam się, że skoro Suntour ma wciąż niezłą sprzedaż w segmencie XC, to pewnie działa w oparciu o doświadczenie ludzi, którzy wiedzą co robią. Ale to jednak nie Fox czy Manitou. -- Marek |
|
Data: 2014-03-06 19:42:02 | |
Autor: TheGhost | |
Definicja XC | |
"Marek" <h.art@op.pl> wrote in message news:01d97fd5-7f8d-4a31-8449-af02f870732egooglegroups.com... TheGhost napisał: Tamten to akurat SR SUNTOUR XCR 29" (skok 100mm) Właśnie - w ramach wiosennej dłubaniny i bardzo ostatnio chudego budżetu na rower - wymieniłem stary amortyzator na coś z Decathlonu Szczerze mówiąc nie znam się na budowie amortyzatorów, ale aluminium w przypadku amortyzatorów do tego rodzaju rowerów to nie jest chyba najlepsze rozwiązanie. Prawdę mówiac nawet się nie przyglądnąłem, bo rower juz poszedł do reklamacji (ciekaw jestem z jakim skutkiem). Natomiast mam wrażenie, że przy kołach 29 (a więc dłuższej dźwigni) i w sumie dość dużym skoku rzeczywiście waga tego rodzaju amorka troszeczkę spadnie, natomiast rzeczywiście może on być szczególnie narażony na złamanie i uderzenia przednie. Mam wrażenie, że ktoś pomyślał, że jazda terenow ogranicza się tylko i wyłącznie do skoku w pionie i wogóle nie uwzględnił wytrzymałości "w pochylni". Innymi słowy maksymalne parcie na zmniejszenie wagi i minimalne na rozsądek konstrukcyjny i bezpieczeństwo. Ta rura przy główce widelca wydaje się równie cienka, jak rura ze stali Cro-Mo, którą przycinałem w zeszłym roku do reanimowanego Tak, natomiast Cro-Mo (chociaż być moze jest trochę cięższe) na pewno w takiej sytuacji zapewniłoby o wiele większe bezpieczeństwo. Tum bardziej jestem zaskoczony, że ktokolwiek mógłby tam zastosować aluminium (chyba, że są to jakieś szczególnie wytrzymałe stopy, albo supernowoczesne rozwiązania konstrukcyjne) W związku z tym mam kilka pytań: http://pl.tinypic.com/r/264gys1/8 I czy po urwaniu rury koło poszło pod ramę? Tak, zas kierujący z impetem pier****ł cielskiem o glebę i rower Złamał ktoś jeszcze aluminiową rurę sterową w widelcu? Sam jestem ciekaw. W grunice rzeczy nigdy bym nie pomyslał, ze rura sterowa (teoretycznie) przyzwoitego (moim zdaniem) amortyzatora może być z aluminium Jeśli tak, to z jakim skutkiem? To ja mam kolejne pytanie. Czy którykolwiek z FOX`ów lub Manitou (albo przynajmniej jakiś RockShox) ma aluminiową rurę sterową? Czy to ogólnie przyjęta praktyka przy projektowaniu amortyzatorów? Pozdrawiam, M. -- - Ta wiadomość e-mail jest wolna od wirusów i złośliwego oprogramowania, ponieważ ochrona avast! Antivirus jest aktywna. http://www.avast.com |
|
Data: 2014-03-08 01:34:14 | |
Autor: Prot Ogenes | |
Definicja XC | |
On 2014-03-06 19:42, TheGhost wrote:
Złamał ktoś jeszcze aluminiową rurę sterową w widelcu? Nikogo takiego nie znam. Upierdolić 1 i 1/8 cala aluminiowej rurki z nie tak cienką ścianką to naprawdę trzeba w coś konkretnie przypierdolić. Definicja XC nie ma tu nic do rzeczy. Sam jestem ciekaw. W grunice rzeczy nigdy bym nie pomyslał, ze rura Kto by pomyślał, że cała rama może byc zrobiona z aluminium, a co dopiero jakiegoś plastiku "carbon". Jakoś masowo nie pękają te ramy, ani jedne ani drugie. To ja mam kolejne pytanie. Czy którykolwiek z FOX`ów lub Manitou (albo Jak duża jest ta choinka, z której sie urwałeś? :-) Wszystkie topowe modele wiodących producentów mają rurę sterową z aluminium. Nie wymieniłeś takiej taniej firmy jak DT Swiss. Frajerzy ze Szwajacarii tez robią z aluminium. Głupki jakieś. I jeszcze znajdują na to klientów. pozdr Prot |
|