Dell d600 a 48bit LBA

Data: 2010-03-15 21:40:05
Autor: Merynos
Dell d600 a 48bit LBA
Witam. Mam kilkuletniego laptopa Dell Latitude d600. Z tego co wiem jego BIOS
nie obsluguje 48bit LBA (dyski >137G)i nie ma do niego aktualizacji. O ile mi
wiadomo w takich wypadkach widziane przez BIOS powinno byc te pierwsze 137 G i
mozna ewentualnie zainstalowac tam program w rodzaju boot managera ktory po
uruchomieniu systemu operacyjnego umozliwi korzystanie z pelnej pojemnosci dysku
(wg niektorych informacji XP SP2 powinien to widziec nawet bez tych dodatkowych
zabiegow). Zakupilem wiec na Allegro dysk WD Scorpio 250G PATA i ku mojemu
zdumieniu BIOS nie widzi go wcale ("brak HD"). Dysk jest dobry, bo przez adapter
na USB jest caly  widziany i dostepny. Czy ktos ma jakas wiedze na ten temat?. Z
gory dziekuje i pozdrawiam
ZH --

Data: 2010-03-15 22:05:27
Autor: Irokez
Dell d600 a 48bit LBA
Użytkownik "Merynos" <zbykrWYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:3461.0000090e.4b9e9b25newsgate.onet.pl...
[...]

Może coś nie tak w biosie poustawiałeś? Daj autodetect i tyle
Mam C640 czyli starszą maszynkę i 160GB zobaczył, wprawdzie jako 137 czy jakoś tak, ale już WinXP widzi normalnie.

--
Irokez

Data: 2010-03-15 23:21:33
Autor: Michal Kawecki
Dell d600 a 48bit LBA
Dnia Mon, 15 Mar 2010 21:40:05 +0100, Merynos napisał(a):

[...]

Spróbuj wskazać w BIOS-ie, że to jest mniejszy dysk niż w
rzeczywistości. Chodzi tylko o załadowanie systemu - IMO system po
uruchomieniu wykryje dysk już bez pośrednictwa BIOS-u.
--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/

Data: 2010-03-16 13:49:26
Autor: Krzysztof Kucharski
Dell d600 a 48bit LBA
Witam

[...]
[...]

Poniższy sznurek poprowadzi Cię do najnowszej (A16) wersji BIOS.
http://support.dell.com/support/downloads/format.aspx?c=us&cs=19&l=en&s=dhs&deviceid=2816&libid=1&releaseid=R103802&vercnt=3&formatcnt=0&SystemID=LAT_PNT_PM_D600&servicetag=&os=WW1&osl=en&catid=1&dateid=-1&typeid=-1&formatid=-1&impid=-1&checkFormat=true

http://tnij.org/f7ar

Pozdrawiam

Krzysztof Kucharski

Data: 2010-03-16 18:02:37
Autor: Merynos
Dell d600 a 48bit LBA
Witam

[...]
> [...]

http://support.dell.com/support/downloads/format.aspx?c=us&cs=19&l=en&s=dhs&deviceid=2816&libid=1&releaseid=R103802&vercnt=3&formatcnt=0&SystemID=LAT_PNT_PM_D600&servicetag=&os=WW1&osl=en&catid=1&dateid=-1&typeid=-1&formatid=-1&impid=-1&checkFormat=true

Juz dziala! Po prostu niekontaktowalo zlacze. BIOS widzi 137 G a XP wszystko.
Dziekuje wszystkim i pozdrawiam
ZH

Data: 2010-03-17 10:59:20
Autor: PETE
Dell d600 a 48bit LBA

mozna ewentualnie zainstalowac tam program w rodzaju boot managera ktory po
uruchomieniu systemu operacyjnego umozliwi korzystanie z pelnej pojemnosci dysku

chyba nie tyle boot managera ale dysk managera, ale to i tak dla masochistów, bo ładuje się to do oprogramowania I/O dysku i podobno spowalnia działanie, nie mówiąc już o dużym ryzyku uwalenia struktury dysku itd, kiedyś kiedys raz próbowałem i gorąco odradzam

przy starszych wersjach problemu (bodajze ograniczenie windowsa) pomagało podzielenie dysku na partycje (pierwsza partycja mniejsza niż limit)

Dell d600 a 48bit LBA