Deresz w aktach IPN - szczegółowa biografia

Data: 2013-04-20 14:11:12
Autor: mkarwan
Deresz w aktach IPN - szczegółowa biografia
W grudniu ubiegłego roku Instytut Pamięci Narodowej udostępnił badaczom nowy
pokaźny zbiór archiwalny (spis 2602) powstały z opracowania materiałów
operacyjnych dawnego komunistycznego wywiadu wojskowego.
Wśród dostępnych już akt operacyjnych odnaleźć można materiały agenturalne
dotyczące Pawła Deresza.
Rzucają one nowe światło na związki z Deresza z wywiadem PRL, a później
prawdopodobnie z WSI, oraz rzutują na jego wiarygodność, w aspekcie jego
publicznych wypowiedzi na temat przyczyn katastrofy Smoleńskiej.

W pierwszej kolejności przypomnijmy pokrótce przeszłość zawodową bohatera
niniejszej publikacji:

Tłumacz, korespondent, działacz

Paweł Deresz urodził się w Warszawie 23 sierpnia 1937 r.
Wraz z rodzicami w okresie okupacji niemieckiej w roku 1941 wyjechał do
Czechosłowacji, gdzie przebywał do 1947 r.
Tam uczęszczał do szkoły podstawowej.
W 1943 r. państwu Deresz urodziła się córka Barbara.
Paweł Deresz szkołę średnią ukończył w 1954 r. w Warszawie i w tym samym roku
rozpoczął studnia na Wydziale Filologii Słowiańskiej UW.
Następnie kontynuował studia na Uniwersytecie Jagiellońskim, które ukończył
w 1963 r., uzyskując dyplom mgr filologii słowiańskiej.
Od 1957 r. pracował w Ośrodku Kultury Czechosłowackiej, a od 1959 r. w
Towarzystwie Społeczno-Kulturalnym Czechów i Słowaków.
Od 1962 r. działał w Czechosłowackim Stowarzyszeniu Kulturalnym w Polsce,
którego był Sekretarzem Generalnym.

Do partii komunistycznej (PZPR) Deresz wstąpił w 1961 r.
Wcześniej był członkiem ZMP.
Opanował w stopniu biegłym język czeski, rosyjski i słowacki.
Żywo interesował się sportem.
Obsługiwał jako korespondent kolarski Wyścig Pokoju oraz Igrzyska
Olimpijskie w Meksyku (1968 r.).
Rok później przebywał w Bukareszcie na Mistrzostwach Europy w Boksie.
Jednakże jego ulubiona dyscypliną była koszykówka, którą zresztą trenował.

Deresz systematycznie piął się po szczeblach partyjnej kariery.
Pełnił szereg funkcji w PZPR.
Był członkiem Komisji Zakładowej PZPR w PAP.
Podczas pobytu jako korespondent w Czechosłowacji został wybrany sekretarzem
propagandy POP przy Ambasadzie  PRL w Pradze, następnie objął funkcję
sekretarza ds. ideologicznych Komitetu Partyjnego PZPR na Czechosłowację.
W dzienniku "Kurier Polski" dochrapał się stanowiska I sekretarza POP PZPR.
Z dostępnych materiałów archiwalnych wynika, że był on zaprzyjaźniony z
Mieczysławem Moczarem, ministrem spraw wewnętrznych w czasach PRL.

W wydanej w marcu 1982 roku opinii partyjnej I sekretarza KP PZPR w
Czechosłowacji - Stefana Gajdy (w Polsce trwał na dobre terror stanu
wojennego) - na temat partyjnej aktywności Pawła Deresza czytamy, cyt.:
"Towarzysz Deresz należy do najbardziej aktywnych członków naszej
Podstawowej Organizacji Partyjnej. (.)
Publiczne wystąpienia tow. Pawła Deresza (m.in. wykład na temat działalności
sił antysocjalistycznych w Polsce wygłoszony w 1980 r. czy inf. na temat
Plenów KC PZPR) spotkały się z uznaniem naszej organizacji partyjnej.
Trzeba w tym miejscu podkreślić partyjną,  marksistowsko-leninowską
jednoznaczność głoszonych poglądów tow. Deresza".
Za swoją działalność partyjno-zawodową Deresz został także odznaczony
Srebrnym Krzyżem Zasługi w 1973 r. oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu
Odrodzenia Polski w 1984 r.

Prawdziwą karierę dziennikarską Paweł Deresz rozpoczął w Polskiej Agencji
Prasowej w roku 1962.
Deresz w opracowanych przez siebie życiorysach twierdzi, iż do PAP dostał
się w wyniku konkursu, który miał wygrać.
W PAP pracował do roku 1967.
Następnie związał się gazetą Stronnictwa Demokratycznego wychodzącą na rynku
pod nazwą "Kurier Polski", w której pracował prawie 10 lat jako dziennikarz
działu zagranicznego.
Deresz do "Kuriera Polskiego" powróci po wieloletniej przerwie, w drugiej
połowie lat 80. ubiegłego wieku i pozostanie w redakcji do końca istnienia
tytułu, do roku 1999.

więcej w
http://niezalezna.pl/40093-tylko-u-nas-deresz-w-aktach-ipn-szczegolowa-biografia

Data: 2013-04-20 15:13:39
Autor: GrzegorZ

Użytkownik "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:kku0ku$9j0$1usenet.news.interia.pl...
[...]

-- ->

Kogo obchodzi jakiś staruszek Deresz?

Data: 2013-04-20 11:23:34
Autor: Marek
On 20 Kwi, 15:13, "GrzegorZ" <blogifi...@gazetka.pl> wrote:
Użytkownik "mkarwan" <mkar...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomościnews:kku0ku$9j0$1usenet.news.interia.pl...

> [...]

> połowie lat 80. ubiegłego wieku i pozostanie w redakcji do końca istnienia

Jak mi telewizja serwuje jego wypowiedzi, to mnie obchodzi, co to za
sku....

Data: 2013-04-20 20:17:22
Autor: u2
W dniu 2013-04-20 15:13, GrzegorZ pisze:

więcej w
http://niezalezna.pl/40093-tylko-u-nas-deresz-w-aktach-ipn-szczegolowa-biografia

-- ->

Kogo obchodzi jakiś staruszek Deresz?

no wlasnie...-;)

--
Służba despotyzmowi i fałszowi
To patriotyzm ... wszarzy.

http://telewizjarepublika.pl/

Deresz w aktach IPN - szczegółowa biografia