Data: 2010-02-06 02:19:52 | |
Autor: misza | |
Dętka 29" ? | |
Cze¶ć,
Jakich dętek używacie w tłentynajnerach? Do Mamby dostałem bontragery 29x1,7-2,35 ale s± dramatycznie ciężkie (190g). Zadziała jakie¶ 700x47? Oponka to 29x2.1. MISZA |
|
Data: 2010-02-06 02:35:20 | |
Autor: Michał 'miok' RzeĽnik | |
Dętka 29" ? | |
On 6 Lut, 11:19, misza <stypkamar...@gmail.com> wrote:
Cze¶ć,Dramatycznie ciężkie? 700x45 (Kendy) waży 190g, dopiero 700x35/43c (CST) 160g. Obydwie długi zaworek. |
|
Data: 2010-02-06 02:50:59 | |
Autor: misza | |
Dętka 29" ? | |
On 6 Lut, 11:35, Michał 'miok' RzeĽnik <michal....@gmail.com> wrote:
Dramatycznie ciężkie? 700x45 (Kendy) waży 190g, dopiero 700x35/43c OK, ale znalazłem Hutchinsona 700x37-47 160 g, to już brzmi nieĽle. Zwłaszcza w 29" każde parę gram robi różnicę. |
|
Data: 2010-02-06 05:07:49 | |
Autor: Michał Wolff | |
Dętka 29" ? | |
On 6 Lut, 11:50, misza <stypkamar...@gmail.com> wrote:
OK, ale znalazłem Hutchinsona 700x37-47 160 g, to już brzmi nieĽle. A niby dlaczego? Przeczytaj sobie ten artykuł, to zobaczysz jak "wielkie" s± to różnice, bo na temat wagi to jest masa urban legends. 30g w te czy we wte zmieni wyniki o drobne ułamki sekund, zastanów się więc czy jest sens kupować w tym celu nowe dętki, skoro stare pasuj±. http://www.kolarstwo-szosowe.gda.pl/jak_wazny_jest_ciezar.html -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2010-02-06 12:41:37 | |
Autor: misza | |
Dętka 29" ? | |
Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
A niby dlaczego? Przeczytaj sobie ten artykuł, to zobaczysz jak z tegoż artykułu: "[...] ma głęboki sens oszczędzanie na ciężarze tych czę¶ci koła, które s± najbardziej "na zewn±trz". Decyduj±cy więc jest w takim wypadku ciężar opony i dętki." Dzięki za podpowiedzi. MISZA |
|
Data: 2010-02-06 15:29:55 | |
Autor: Michał Wolff | |
Dętka 29" ? | |
On 6 Lut, 21:41, misza <stypkamar...@gmail.com> wrote:
z tegoż artykułu: "[...] ma głęboki sens oszczędzanie na ciężarze tych czę¶ci koła, Wyci±łe¶ z tego cytatu najistotniejszy pocz±tek "Z punktu widzenia minimalizowania momentu bezwładno¶ci nie ma żadnego sensu oszczędzanie na ciężarze piasty, natomiast ma głęboki sens..." Zrozumiałe¶ tabelki z obliczeniami w czę¶ci artykułu za tym stwierdzeniem? Zrozumiałe¶ jak się przekłada obniżenie momentu bezwładno¶ci na realne zyski? Koła z momentem bezwładno¶ci niższym o POŁOWĘ daj± przy przyspieszaniu od zera na dystansie 2000m przewagę 1,41m; przy przyspieszaniu od prędko¶ci 10m/s (czyli 36km/h) - na 2000m zaledwie 0,35m !!! Zrozumiałe¶ podsumowanie tej czę¶ci artykułu? "Realny zysk wynikaj±cy z użycia kół o małej inercji występuje w zasadzie wył±cznie przy jeĽdzie ze startu zatrzymanego (0.12 sek po 2000 metrów). Może to stwarzać ewentualny handicap torowcom. W klasycznej sytuacji szosowej - ucieczka przy prędko¶ci pocz±tkowej ok.. 40 km/h zysk ten zamienia się na zaledwie 0.03 sek lub 35 cm po przejechaniu pierwszego kilometra, co raczej nie ma prawie żadnego praktycznego znaczenia" -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2010-02-06 21:38:05 | |
Autor: artek | |
Dętka 29" ? | |
W dniu 2010-02-06 14:07, Michał Wolff pisze:
OK, ale znalazłem Hutchinsona 700x37-47 160 g, to już brzmi nieźle. w masie całego roweru różnicy może nie będzie, ale przyoszczędzenie na masie kół różnicę już robi, szczególnie przy ruszaniu i na podjazdach. przynajmniej ja wyraźnie odczuwałem różnicę w masie po założeniu grubszych i cięższych opon (nota bene koła na obręczach Mavic A719+piasty XT+DT champion też nie należą do najlżejszych). ale dętki przy Michelinach AT (29x2") używałem standardowe krossowe 28", takie do 1,7". continentale jeśli to kogoś interesuje. -- artek |
|
Data: 2010-02-06 15:16:36 | |
Autor: Michał Wolff | |
Dętka 29" ? | |
On 6 Lut, 21:38, artek <ar...@usunto.wro.vectranet.pl> wrote:
w masie całego roweru różnicy może nie będzie, ale przyoszczędzenie na Zmiana opon to zupełnie co innego, odczuwa się przede wszystkim inny bieżnik, inne opory tarcia, nie sam± wagę. I czym innym jest osobiste odczucie (pojęcie bardzo mgliste i nieweryfikowalne), czym innym obliczone matematycznie realne zyski, które zadaj± kłam wesołym teoriom o niesamowitej roli masy. Nie zadałe¶ sobie jak widzę trudu przeczytania tego artykułu - bo jakby¶ przeczytał to by¶ wiedział, że masa kół ma znaczenie tylko i wył±cznie przy przyspieszeniach, w jeĽdzie pod górę znaczy tyle samo co dodatkowa waga każdego innego elementu roweru. -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2010-02-07 17:12:14 | |
Autor: artek | |
Dętka 29" ? | |
W dniu 2010-02-07 00:16, Michał Wolff pisze:
w masie całego roweru różnicy może nie będzie, ale przyoszczędzenie na nie chce mi się wdawać z tobą w jakiekolwiek polemiki. ja swoje wiem, dodatkową masę kół 28/29" w sytuacjach które wymieniłem odczuwam o wiele bardziej niż każdą inną dołożoną masę. zaś w kwestii takich samych opon - miche z dużo lżejszymi kołami używam również na 26" mtb - porównując jazdę z ciężkimi 29" i dużo lżejszymi 26" odczucia dość podobne jak przy zmianie opon 28->29". naturalnie biorę poprawkę na różnice w konstrukcji czy geometrii w obu rowerach. Nie zadałeś sobie jak widzę trudu och, kiedyś tam czytałem, dawno dawno temu, nie chce mi się do tego wracać. nie zajmuję się sportem i żyłowaniem czasu przejazdu. za to bardzo poważnie traktuję ułatwienie sobie wycieczek poprzez odpowiednie dopasowanie sprzętu do sposobu i warunków jazdy - a tu najważniejsze jest właśnie _osobiste_ odczucie, a nie wzorki czy pseudonaukowe matematyczno-fizyczno-filozoficzne dysputy o wyższości nie wiadomo czegoś nad czymś zupełnie innym. -- artek |
|
Data: 2010-02-07 12:17:08 | |
Autor: Michał Wolff | |
Dętka 29" ? | |
On 7 Lut, 17:12, artek <ar...@usunto.wro.vectranet.pl> wrote:
nie chce mi się wdawać z tob± w jakiekolwiek polemiki. ja swoje wiem, Polemika nie ma najmniejszego sensu, bo z prawami fizyki nie ma dyskusji, Twoje widzimisię/wydaje się - ich na pewno nie zmieni. Masa rotowalna ma na podjeĽdzie taki sam wpływ na osi±gi jak każda inna. Chcesz zyskać na podjeĽdzie - to najlepiej weĽ się za odchudzanie siebie, na tym można zyskać zdecydowanie najwięcej, parę kilo zrobi realn± różnicę, 30-50g zaoszczędzonych na dętce - żadnej; nie bez powodu najlepsi górale waż± 60-65kg, często przy wzro¶cie nawet powyżej 180cm. za to Nie kompromituj się - pseudonaukow± dysputę to wła¶nie Ty prowadzisz wciskaj±c ludziom bajeczki o roli masy rotowalnej, bajeczki neguj±ce prawa fizyki . Je¶li poważnie traktujesz dopasowanie sprzętu do sposobu jazdy - to powinene¶ doskonale wiedzieć że masa rotowalna ma wpływ jedynie przy przyspieszeniach i to w stopniu, który może interesować jedynie zawodników, dla których każda sekunda jest ważna. -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2010-02-08 15:20:04 | |
Autor: artek | |
Dętka 29" ? | |
Michał Wolff wrote:
Nie kompromituj się - pseudonaukow± dysputę to wła¶nie Ty prowadzisz rotfl! wiem, ze ¶wietnie czytasz pomiędzy wierszami, ale ja słowa o masach rotowalnych i innych bajkach słowa nie napisałem. nie wciskaj mi niczego takiego pls. -- artek |
|
Data: 2010-02-08 06:37:52 | |
Autor: Michał Wolff | |
Dętka 29" ? | |
On 8 Lut, 15:20, "artek" <bezspamu_ar...@usun.wro.vectranet.pl> wrote:
rotfl! wiem, ze ¶wietnie czytasz pomiędzy wierszami, ale ja słowa o masach Zastosowałem pewien skrót my¶lowy, s±dziłem że dla wszystkich do¶ć oczywisty (a przynajmniej tych co artykuł przeczytali), jednak byłem w błędzie ;) Na użytek tej dyskusji masa rotowalna - to wła¶nie masa kół, im dalej od piasty tym istotniejsza. -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2010-02-07 16:16:56 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Dętka 29" ? | |
On 2010-02-07, artek wrote:
W dniu 2010-02-07 00:16, Michał Wolff pisze: A robiłeś to ślepym testem? -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2010-02-08 15:36:11 | |
Autor: artek | |
Dętka 29" ? | |
Jan Srzednicki wrote:
Zmiana opon to zupełnie co innego, odczuwa się przede wszystkim inny oczywiście, że nie. ale za to zestawiałem to samo koło 28" w obuwiu szosowym (detonator 1") oraz krossowym BJ 1,9" i XC/AT 2", a dodatkowo zakładałem te koła z detonatorami do mtb i porównywałem ze standardowymi 26" XC/AT 2". w tym drugim przypadku negatywnych odczuć przy ruszaniu czy zakręcaniu nie zaobserwowałem. i musze powiedzieć, że kombinacja mtb z szosowymi kołami (cos ala badboy) bardzo mi podpasowała. gwoli ścisłości - po założeniu opon 29" lekko wzrasta nie tylko waga, ale i średnica koła, przy czym ta dodatkowa masa rozkłada się właśnie na obwodzie. nie watpie, że obie te rzeczy mają tak zauważalny wpływ - szczególnie wieksza średnica. ergo - nie mając wpływu na średnicę opony, spokojnie mozna zawalczyć o paredziesiąt gramów wagi - albo na dętkach, albo na lzejszych oponach. albo albo - bo jak wiadomo, cieniowanie jednego i drugiego na raz, na kamienistych zjazdach może się skończyc sporymi kłopotami ... -- artek |
|
Data: 2010-02-06 13:27:58 | |
Autor: ...::QRT::... | |
Dętka 29" ? | |
Dnia Sat, 6 Feb 2010 02:50:59 -0800 (PST), misza napisał(a):
Zwłaszcza w 29" każde parę gram robi różnicę. A jak wychodzisz na rower to klucze zostawiasz po wycieraczk±? :) |
|
Data: 2010-02-06 16:18:26 | |
Autor: PAWEŁ[LUB] | |
Dętka 29" ? | |
misza pisze:
Cze¶ć, vittoria ultralite cos ca 150g a nawet mniej nie pamiętam już, bo dawno ważyłem ale daj± rade, a od biedy można wsadzić też 26" dętke rozdmuchuj±c j± uprzednio |
|
Data: 2010-02-07 13:18:23 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
Dętka 29" ? | |
On Sat, 6 Feb 2010 02:19:52 -0800 (PST)
misza <stypkamarcin@gmail.com> wrote: Cześć, Schwalbe 19A (z krótką prestą). Fajna dętka, tylko droga (zapłaciłem 29, czy też 39 zł, nie pamiętam). Do Mamby dostałem bontragery 140 g wg producenta, sam nie ważyłem. Zadziała jakieś 700x47? Oponka to 29x2.1. Zadziała. Z tym, że ja też uważam, że nie ma się co bić o kilkadziesiąt gramów. Wprawdzie wybrałem te dętki patrząc na ich wagę (normalne dętki Schwalbe, nie wersja lekka, ważą w tym rozmiarze 220 g), ale wcale nie o tę wagę mi tak naprawdę chodziło, tylko o grubość – wyszedłem z założenia, że jeśli reszta parametrów jest zachowana, to dętka lżejsza o 1/3 będzie o mniej więcej tyle samo cieńsza, a to już jest argument (grube dętki to samo zuo!). -- Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> |
|
Data: 2010-02-08 09:16:56 | |
Autor: Fabian | |
Dętka 29" ? | |
Tomasz Minkiewicz pisze:
(grube dętki to samo zuo!). Mógłbyś rozwinąć? Fabian. |
|
Data: 2010-02-08 12:18:17 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
Dętka 29" ? | |
On Mon, 08 Feb 2010 09:16:56 +0100
Fabian <fabian@niematakiegoadresu.pl> wrote: Tomasz Minkiewicz pisze: Gruba dętka zwiększa grubość, a zatem i sztywność bocznych ścianek opony (tzn. całego zespołu opona-dętka), a boczne ścianki opon mają przeważający wpływ na opór, jaki stawiają koła przy toczeniu (no i bieżnik oczywiście też, ale ja mówię o asfalcie). To właściwie jedyny element w rowerze, który ugina się prawie całkowicie niesprężyście – cała energia, jaką się włoży w jego odkształcenie jest stracona. Najlepiej tej energii marnować tam jak najmniej, a więc im cieńsze i bardziej wiotkie boki opon, tym lepiej. Dobre opony mają zatem cieniutkie boczne ścianki, ale wsadzenie do takiej opony grubej dętki w niemałym stopniu niweluje korzyści z jej używania, a więc jest zue. -- Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> |
|