Dętka 29" ?

Data: 2010-02-06 02:19:52
Autor: misza
Dętka 29" ?
Cze¶ć,
Jakich dętek używacie w tłentynajnerach? Do Mamby dostałem bontragery
29x1,7-2,35 ale s± dramatycznie ciężkie (190g). Zadziała jakie¶
700x47? Oponka to 29x2.1.

MISZA

Data: 2010-02-06 02:35:20
Autor: Michał 'miok' RzeĽnik
Dętka 29" ?
On 6 Lut, 11:19, misza <stypkamar...@gmail.com> wrote:
Cze¶ć,
Jakich dętek używacie w tłentynajnerach? Do Mamby dostałem bontragery
29x1,7-2,35 ale s± dramatycznie ciężkie (190g). Zadziała jakie¶
700x47? Oponka to 29x2.1.
Dramatycznie ciężkie? 700x45 (Kendy) waży 190g, dopiero 700x35/43c
(CST) 160g. Obydwie długi zaworek.

Data: 2010-02-06 02:50:59
Autor: misza
Dętka 29" ?
On 6 Lut, 11:35, Michał 'miok' RzeĽnik <michal....@gmail.com> wrote:

Dramatycznie ciężkie? 700x45 (Kendy) waży 190g, dopiero 700x35/43c
(CST) 160g. Obydwie długi zaworek.

OK, ale znalazłem Hutchinsona 700x37-47 160 g, to już brzmi nieĽle.
Zwłaszcza w 29" każde parę gram robi różnicę.

Data: 2010-02-06 05:07:49
Autor: Michał Wolff
Dętka 29" ?
On 6 Lut, 11:50, misza <stypkamar...@gmail.com> wrote:

OK, ale znalazłem Hutchinsona 700x37-47 160 g, to już brzmi nieĽle.
Zwłaszcza w 29" każde parę gram robi różnicę.

A niby dlaczego? Przeczytaj sobie ten artykuł, to zobaczysz jak
"wielkie" s± to różnice, bo na temat wagi to jest masa urban legends.
30g w te czy we wte zmieni wyniki o drobne ułamki sekund, zastanów się
więc czy jest sens kupować w tym celu nowe dętki, skoro stare pasuj±.
http://www.kolarstwo-szosowe.gda.pl/jak_wazny_jest_ciezar.html
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-02-06 12:41:37
Autor: misza
Dętka 29" ?
Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:

A niby dlaczego? Przeczytaj sobie ten artykuł, to zobaczysz jak
"wielkie" s± to różnice, bo na temat wagi to jest masa urban legends.

z tegoż artykułu:
"[...] ma głęboki sens oszczędzanie na ciężarze tych czę¶ci koła,
które s± najbardziej "na zewn±trz". Decyduj±cy więc jest w takim
wypadku ciężar opony i dętki."

Dzięki za podpowiedzi.

MISZA

Data: 2010-02-06 15:29:55
Autor: Michał Wolff
Dętka 29" ?
On 6 Lut, 21:41, misza <stypkamar...@gmail.com> wrote:

z tegoż artykułu:
"[...] ma głęboki sens oszczędzanie na ciężarze tych czę¶ci koła,
które s± najbardziej "na zewn±trz". Decyduj±cy więc jest w takim
wypadku ciężar opony i dętki."

Wyci±łe¶ z tego cytatu najistotniejszy pocz±tek "Z punktu widzenia
minimalizowania momentu bezwładno¶ci nie ma żadnego sensu oszczędzanie
na ciężarze piasty, natomiast ma głęboki sens..."

Zrozumiałe¶ tabelki z obliczeniami w czę¶ci artykułu za tym
stwierdzeniem? Zrozumiałe¶ jak się przekłada obniżenie momentu
bezwładno¶ci na realne zyski? Koła z momentem bezwładno¶ci niższym o
POŁOWĘ daj± przy przyspieszaniu od zera na  dystansie 2000m przewagę
1,41m; przy przyspieszaniu od prędko¶ci 10m/s (czyli 36km/h) - na
2000m zaledwie 0,35m !!!

Zrozumiałe¶ podsumowanie tej czę¶ci artykułu?
"Realny zysk wynikaj±cy z użycia kół o małej inercji występuje w
zasadzie wył±cznie przy jeĽdzie ze startu zatrzymanego (0.12 sek po
2000 metrów). Może to stwarzać ewentualny handicap torowcom. W
klasycznej sytuacji szosowej - ucieczka przy prędko¶ci pocz±tkowej ok..
40 km/h zysk ten zamienia się na zaledwie 0.03 sek lub 35 cm po
przejechaniu pierwszego kilometra, co raczej nie ma prawie żadnego
praktycznego znaczenia"

--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-02-06 21:38:05
Autor: artek
Dętka 29" ?
W dniu 2010-02-06 14:07, Michał Wolff pisze:
OK, ale znalazłem Hutchinsona 700x37-47 160 g, to już brzmi nieźle.
Zwłaszcza w 29" każde parę gram robi różnicę.

A niby dlaczego? Przeczytaj sobie ten artykuł, to zobaczysz jak
"wielkie" są to różnice, bo na temat wagi to jest masa urban legends.

w masie całego roweru różnicy może nie będzie, ale przyoszczędzenie na masie kół różnicę już robi, szczególnie przy ruszaniu i na podjazdach. przynajmniej ja wyraźnie odczuwałem różnicę w masie po założeniu grubszych i cięższych opon (nota bene koła na obręczach Mavic A719+piasty XT+DT champion też nie należą do najlżejszych).

ale dętki przy Michelinach AT (29x2") używałem standardowe krossowe 28", takie do 1,7". continentale jeśli to kogoś interesuje.

--
artek

Data: 2010-02-06 15:16:36
Autor: Michał Wolff
Dętka 29" ?
On 6 Lut, 21:38, artek <ar...@usunto.wro.vectranet.pl> wrote:

w masie całego roweru różnicy może nie będzie, ale przyoszczędzenie na
masie kół różnicę już robi, szczególnie przy ruszaniu i na podjazdach.
przynajmniej ja wyraĽnie odczuwałem różnicę w masie po założeniu
grubszych i cięższych opon (nota bene koła na obręczach Mavic
A719+piasty XT+DT champion też nie należ± do najlżejszych).

Zmiana opon to zupełnie co innego, odczuwa się przede wszystkim inny
bieżnik, inne opory tarcia, nie sam± wagę. I czym innym jest osobiste
odczucie (pojęcie bardzo mgliste i nieweryfikowalne), czym innym
obliczone matematycznie realne zyski, które zadaj± kłam wesołym
teoriom o niesamowitej roli masy. Nie zadałe¶ sobie jak widzę trudu
przeczytania tego artykułu - bo jakby¶ przeczytał to by¶ wiedział, że
masa kół ma znaczenie tylko i wył±cznie przy przyspieszeniach, w
jeĽdzie pod górę znaczy tyle samo co dodatkowa waga każdego innego
elementu roweru.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-02-07 17:12:14
Autor: artek
Dętka 29" ?
W dniu 2010-02-07 00:16, Michał Wolff pisze:
[...]
A719+piasty XT+DT champion teĹĽ nie naleĹĽÄ… do najlĹĽejszych).

Zmiana opon to zupełnie co innego, odczuwa się przede wszystkim inny
bieĹĽnik, inne opory tarcia, nie samÄ… wagÄ™. I czym innym jest osobiste
odczucie (pojęcie bardzo mgliste i nieweryfikowalne), czym innym
obliczone matematycznie realne zyski, które zadają kłam wesołym
teoriom o niesamowitej roli masy.

nie chce mi się wdawać z tobą w jakiekolwiek polemiki. ja swoje wiem, dodatkową masę kół 28/29" w sytuacjach które wymieniłem odczuwam o wiele bardziej niż każdą inną dołożoną masę. zaś w kwestii takich samych opon - miche z dużo lżejszymi kołami używam również na 26" mtb - porównując jazdę z ciężkimi 29" i dużo lżejszymi 26" odczucia dość podobne jak przy zmianie opon 28->29". naturalnie biorę poprawkę na różnice w konstrukcji czy geometrii w obu rowerach.

Nie zadałeś sobie jak widzę trudu
przeczytania tego artykułu - bo jakbyś przeczytał to byś wiedział, że
masa kół ma znaczenie tylko i wyłącznie przy przyspieszeniach, w
jeĹşdzie pod gĂłrÄ™ znaczy tyle samo co dodatkowa waga kaĹĽdego innego
elementu roweru.

och, kiedyś tam czytałem, dawno dawno temu, nie chce mi się do tego wracać. nie zajmuję się sportem i żyłowaniem czasu przejazdu. za to bardzo poważnie traktuję ułatwienie sobie wycieczek poprzez odpowiednie dopasowanie sprzętu do sposobu i warunków jazdy - a tu najważniejsze jest właśnie _osobiste_ odczucie, a nie wzorki czy pseudonaukowe matematyczno-fizyczno-filozoficzne dysputy o wyższości nie wiadomo czegoś nad czymś zupełnie innym.

--
artek

Data: 2010-02-07 12:17:08
Autor: Michał Wolff
Dętka 29" ?
On 7 Lut, 17:12, artek <ar...@usunto.wro.vectranet.pl> wrote:

nie chce mi się wdawać z tob± w jakiekolwiek polemiki. ja swoje wiem,
dodatkow± masę kół 28/29" w sytuacjach które wymieniłem odczuwam o wiele
bardziej niż każd± inn± dołożon± masę.

Polemika nie ma najmniejszego sensu, bo z prawami fizyki nie ma
dyskusji, Twoje widzimisię/wydaje się - ich na pewno nie zmieni. Masa
rotowalna ma na podjeĽdzie taki sam wpływ na osi±gi jak każda inna.
Chcesz zyskać na podjeĽdzie - to najlepiej weĽ się za odchudzanie
siebie, na tym można zyskać zdecydowanie najwięcej, parę kilo zrobi
realn± różnicę, 30-50g zaoszczędzonych na dętce - żadnej; nie bez
powodu najlepsi górale waż± 60-65kg, często przy wzro¶cie nawet
powyżej 180cm.

za to
bardzo poważnie traktuję ułatwienie sobie wycieczek poprzez odpowiednie
dopasowanie sprzętu do sposobu i warunków jazdy - a tu najważniejsze
jest wła¶nie _osobiste_ odczucie, a nie wzorki czy pseudonaukowe
matematyczno-fizyczno-filozoficzne dysputy o wyższo¶ci nie wiadomo
czego¶ nad czym¶ zupełnie innym.

Nie kompromituj się - pseudonaukow± dysputę to wła¶nie Ty prowadzisz
wciskaj±c ludziom bajeczki o roli masy rotowalnej, bajeczki neguj±ce
prawa fizyki . Je¶li poważnie traktujesz dopasowanie sprzętu do
sposobu jazdy - to powinene¶ doskonale wiedzieć że masa rotowalna ma
wpływ jedynie przy przyspieszeniach i to w stopniu, który może
interesować jedynie zawodników, dla których każda sekunda jest ważna.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-02-08 15:20:04
Autor: artek
Dętka 29" ?
Michał Wolff wrote:

[...]

rotfl! wiem, ze ¶wietnie czytasz pomiędzy wierszami, ale ja słowa o masach rotowalnych i innych bajkach słowa nie napisałem. nie wciskaj mi niczego takiego pls.

--
artek

Data: 2010-02-08 06:37:52
Autor: Michał Wolff
Dętka 29" ?
On 8 Lut, 15:20, "artek" <bezspamu_ar...@usun.wro.vectranet.pl> wrote:

rotfl! wiem, ze ¶wietnie czytasz pomiędzy wierszami, ale ja słowa o masach
rotowalnych i innych bajkach słowa nie napisałem. nie wciskaj mi niczego
takiego pls.

Zastosowałem pewien skrót my¶lowy, s±dziłem że dla wszystkich do¶ć
oczywisty (a przynajmniej tych co artykuł przeczytali), jednak byłem w
błędzie ;)
Na użytek tej dyskusji masa rotowalna - to wła¶nie masa kół, im dalej
od piasty tym istotniejsza.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-02-07 16:16:56
Autor: Jan Srzednicki
Dętka 29" ?
On 2010-02-07, artek wrote:
[...]

A robiłeś to ślepym testem?

Data: 2010-02-08 15:36:11
Autor: artek
Dętka 29" ?
Jan Srzednicki wrote:
Zmiana opon to zupełnie co innego, odczuwa się przede wszystkim inny
bieĹĽnik, inne opory tarcia, nie samÄ… wagÄ™. I czym innym jest
osobiste odczucie (pojęcie bardzo mgliste i nieweryfikowalne), czym
innym obliczone matematycznie realne zyski, które zadają kłam
[...]

oczywiście, że nie. ale za to zestawiałem to samo koło 28" w obuwiu szosowym (detonator 1") oraz krossowym BJ 1,9" i XC/AT 2", a dodatkowo zakładałem te koła z detonatorami do mtb i porównywałem ze standardowymi 26" XC/AT 2". w tym drugim przypadku negatywnych odczuć przy ruszaniu czy zakręcaniu nie zaobserwowałem. i musze powiedzieć, że kombinacja mtb z szosowymi kołami (cos ala badboy) bardzo mi podpasowała.

gwoli ścisłości - po założeniu opon 29" lekko wzrasta nie tylko waga, ale i średnica koła, przy czym ta dodatkowa masa rozkłada się właśnie na obwodzie. nie watpie, że obie te rzeczy mają tak zauważalny wpływ - szczególnie wieksza średnica.
ergo - nie mając wpływu na średnicę opony, spokojnie mozna zawalczyć o paredziesiąt gramów wagi - albo na dętkach, albo na lzejszych oponach. albo albo - bo jak wiadomo, cieniowanie jednego i drugiego na raz, na kamienistych zjazdach może się skończyc sporymi kłopotami ...

--
artek

Data: 2010-02-06 13:27:58
Autor: ...::QRT::...
Dętka 29" ?
Dnia Sat, 6 Feb 2010 02:50:59 -0800 (PST), misza napisał(a):

Zwłaszcza w 29" każde parę gram robi różnicę.

A jak wychodzisz na rower to klucze zostawiasz po wycieraczk±? :)

Data: 2010-02-06 16:18:26
Autor: PAWEŁ[LUB]
Dętka 29" ?
misza pisze:
Cze¶ć,
Jakich dętek używacie w tłentynajnerach? Do Mamby dostałem bontragery
29x1,7-2,35 ale s± dramatycznie ciężkie (190g). Zadziała jakie¶
700x47? Oponka to 29x2.1.

vittoria ultralite cos ca 150g a nawet mniej nie pamiętam już, bo dawno ważyłem ale daj± rade, a od biedy można wsadzić też 26" dętke rozdmuchuj±c j± uprzednio

Data: 2010-02-07 13:18:23
Autor: Tomasz Minkiewicz
Dętka 29" ?
On Sat, 6 Feb 2010 02:19:52 -0800 (PST)
misza <stypkamarcin@gmail.com> wrote:

Cześć,
Jakich dętek używacie w tłentynajnerach?

Schwalbe 19A (z krĂłtkÄ… prestÄ…).
Fajna dętka, tylko droga (zapłaciłem 29, czy też 39 zł, nie
pamiętam).

Do Mamby dostałem bontragery
29x1,7-2,35 ale są dramatycznie ciężkie (190g).

140 g wg producenta, sam nie ważyłem.

Zadziała jakieś 700x47? Oponka to 29x2.1.

Zadziała.

Z tym, że ja też uważam, że nie ma się co bić o kilkadziesiąt gramów.
Wprawdzie wybrałem te dętki patrząc na ich wagę (normalne dętki
Schwalbe, nie wersja lekka, waĹĽÄ… w tym rozmiarze 220 g), ale wcale
nie o tę wagę mi tak naprawdę chodziło, tylko o grubość – wyszedłem
z założenia, że jeśli reszta parametrów jest zachowana, to dętka lżejsza
o 1/3 będzie o mniej więcej tyle samo cieńsza, a to już jest argument
(grube dętki to samo zuo!).

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-02-08 09:16:56
Autor: Fabian
Dętka 29" ?
Tomasz Minkiewicz pisze:
(grube dętki to samo zuo!).

Mógłbyś rozwinąć?

Fabian.

Data: 2010-02-08 12:18:17
Autor: Tomasz Minkiewicz
Dętka 29" ?
On Mon, 08 Feb 2010 09:16:56 +0100
Fabian <fabian@niematakiegoadresu.pl> wrote:

Tomasz Minkiewicz pisze:
> (grube dętki to samo zuo!).

Mógłbyś rozwinąć?

Gruba dętka zwiększa grubość, a zatem i sztywność bocznych ścianek
opony (tzn. całego zespołu opona-dętka), a boczne ścianki opon mają
przeważający wpływ na opór, jaki stawiają koła przy toczeniu (no i
bieżnik oczywiście też, ale ja mówię o asfalcie). To właściwie jedyny
element w rowerze, który ugina się prawie całkowicie niesprężyście –
cała energia, jaką się włoży w jego odkształcenie jest stracona.
Najlepiej tej energii marnować tam jak najmniej, a więc im cieńsze
i bardziej wiotkie boki opon, tym lepiej. Dobre opony majÄ… zatem
cieniutkie boczne ścianki, ale wsadzenie do takiej opony grubej dętki
w niemałym stopniu niweluje korzyści z jej używania, a więc jest zue.