Dêtki "bermudzkie" i gwa³towna zmiana temperatury

Data: 2011-11-12 14:52:34
Autor: Milosz Klemens
Dêtki "bermudzkie" i gwa³towna zmiana temperatury
Witam!

Mam nastêpuj±ce pytanie. Czy kto¶ móg³by mi wyja¶niæ dziwne zachowanie wentyli (rozszczelnianie siê) pod wp³ywem gwa³townych zmian temperatur (a zw³aszcza w niskich temperaturach, po gwa³townym przej¶ciu do nieco wy¿szych)? By³em ostatnimi czasy w górach i by³o do¶æ zimno. Po zje¼dzie ze Skrzycznego do ¯ywca ci¶nienie w tylniej dêtce bardzo gwa³townie spad³o. Po odstawieniu rowera do wzglêdnie ciep³ej piwnicy mia³em "flapa" w przednim kole. Po podgrzaniu do temperatury pokojowej wszystko wróci³o do normy. Mniemam, ¿e chodzi o kurczenie siê i rozkurczanie materia³u pod wp³ywem niskich temperatur. Jakich u¿ywaæ dêtek, ¿eby w przysz³o¶ci unikn±æ tego dziwnego zjawiska? W przednim kole zaworek holenderski, w tylnim tradycyjny (kulkowy)

Pozdrawiam, M.

Data: 2011-11-12 17:06:59
Autor: piecia aka dracorp
Dêtki "bermudzkie" i gwa³towna zmiana temperatury
Dnia Sat, 12 Nov 2011 14:52:34 +0000, Milosz Klemens napisa³(a):

[..]
A nie lepiej pompowaæ na zimnym? Swoj± drog± przy takich zmianach temperatury zmiany ci¶nienia bêd± jako¶ sensownie zauwa¿alne? Rower trzymam w domu i jak wychodzê na dwór to nie zauwa¿am, zeby ci¶nienie spada³o jako¶ drastycznie.

--
piecia aka dracorp

Data: 2011-11-12 18:39:29
Autor: biodarek
W dniu 2011-11-12 18:06, piecia aka dracorp pisze:
[...]

Ja obserwowa³em takie co¶ ubieg³ej zimy. Rower w pokoju +20C i po ok. 10 minutach jazdy przy -20C. Musia³em ju¿ uwa¿aæ na krawê¿nikach, bo mia³em flaka w obu ko³ach. Ale opony o du¿ej objêto¶ci - 29x2,3" i 2,2" i niskie ci¶nienie. W temperaturze pokojowej dolna granica producenta.

--
biodarek

Data: 2011-11-13 12:01:59
Autor: Micha³ Pysz
[...]
Ci¶nienie zawsze spadnie, jak mia³e¶ na dolnej granicy to nie dziwne, ¿e na mrozie siê je¼dziæ nie da³o (i bez mrozu pewnie by³oby ciê¿ko snejka unikn±æ).

Ja na zimê u¿ywam opon w±skich 1.9 i pompujê je ¶rednio (3,5-4), przy takim ci¶nieniu nie czu³em ró¿nicy po wyj¶ciu na mróz.

mp.

Data: 2011-11-14 03:21:49
Autor: piotrt
On 12 Lis, 18:06, piecia aka dracorp <imie.nazwi...@wp.eu> wrote:
Dnia Sat, 12 Nov 2011 14:52:34 +0000, Milosz Klemens napisa³(a):

[..]
A nie lepiej pompowaæ na zimnym?

....kiedy¶ wpad³em na taki pomys³ - przy -5 podjecha³em na stacje i
kompresorkiem kichna³em w wentylek - pojecha³em do pracy i
zaparkowa³em rower w ogrzewanym gara¿u - po mniej wiêcej o¶miu
godzinach schodzê patrze a z ko³a mam zdjêt± oponê i pêkniêt± dêtkê
wzd³u¿ zgrzewu na d³ugo¶ci 20 cm - zrezygnowa³em z pompowania na
mrozie zimnym powietrzem :-(

pozdro
Piotr

Data: 2011-11-14 14:22:11
Autor: Fabian
On 14.11.2011 12:21, piotrt wrote:
[...]

I co, jak z³apiesz kapcia na mrozie to szukasz ciep³ego schronienia i dopiero wtedy ³atasz i pompujesz?  ;)

Fabian.

Data: 2011-11-14 14:44:36
Autor: Michoo
W dniu 14.11.2011 12:21, piotrt pisze:
[...]

A do ilu napompowa³e¶? Bo wg mojej wiedzy zmiana ci¶nienia na skutek ogrzania/och³odzenia powietrza to mo¿e byæ ko³o 8-15% zale¿nie od ró¿nicy temperatur a to poza sytuacj± dobijania pod sam limit nie powinno mieæ takich skutków.

Michoo

Data: 2011-11-14 13:49:50
Autor: Jan Srzednicki
Dętki "bermudzkie" i gwałtowna zmiana temperatury
On 2011-11-14, Michoo wrote:
W dniu 14.11.2011 12:21, piotrt pisze:
On 12 Lis, 18:06, piecia aka dracorp<imie.nazwi...@wp.eu>  wrote:
Dnia Sat, 12 Nov 2011 14:52:34 +0000, Milosz Klemens napisał(a):

[..]
A nie lepiej pompować na zimnym?

...kiedyś wpadłem na taki pomysł - przy -5 podjechałem na stacje i
kompresorkiem kichnałem w wentylek - pojechałem do pracy i
zaparkowałem rower w ogrzewanym garażu - po mniej więcej ośmiu
godzinach schodzę patrze a z koła mam zdjętą oponę i pękniętą dętkę
wzdłuż zgrzewu na długości 20 cm - zrezygnowałem z pompowania na
mrozie zimnym powietrzem :-(
A do ilu napompowałeś? Bo wg mojej wiedzy zmiana ciśnienia na skutek ogrzania/ochłodzenia powietrza to może być koło 8-15% zależnie od różnicy temperatur a to poza sytuacją dobijania pod sam limit nie powinno mieć takich skutków.

Tym bardziej, że limity są liczone z uwzględnieniem rowerzysty,
dociskającego oponę na wybojach. Statyczne koło powinno spokojnie
utrzymać znacznie więcej.

To wszystko brzmi jak felerna opona bądź obręcz, tudzież nieodpowiednia
(zbyt wąska) obręcz dla danej opony.

Data: 2011-11-14 13:55:46
Autor: Ryszard Mikke
Dêtki
Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> napisa³(a):
On 2011-11-14, Michoo wrote:

> [...]

utrzymać znacznie więcej.

To wszystko brzmi jak felerna opona bądź obręcz, tudzież nieodpowiednia

Zgadza sie.

Ja pompuje na max. Zwykle w garazu, ale zdarzalo mi sie nabijac kompresorem na
mrozie, po czym zostawiac rower w ogrzewanym garazu i zadnych efektow
specjalnych nie doswiadczalem...

--
rmikke

--

Dêtki "bermudzkie" i gwa³towna zmiana temperatury