Diagnostyka, Agila zgrzyta, biegi nie wchodzą

Data: 2018-12-29 22:40:48
Autor: ToMasz
Diagnostyka, Agila zgrzyta, biegi nie wchodzą
witam
niespodziewanie, w czasie jazdy, przestały wchodzić biegi. sprzęgło ma normalny opór, linka sprawna, prawidłowo porusza ramieniem wystającym ze skrzyni biegów. po pełnym wciśnięciu sprzęgła słychać szum, tarcie, taki trudny do opisania dźwięk, którego "barwa" współgra z prędkością obrotową silnika. biegu, żadnego nie da się wrzucić. na drążku zmiany biegów "czuć" że coś się przesuwa, ale zgrzytają mocno i szybko zębatki - jakby nie było sprzęgła. co mogło się popsuć?
Pozdrawiam
ToMasz

Data: 2018-12-29 23:38:55
Autor: PiteR
na  ** p.m.s **  ToMasz pisze tak:

[...]

Może tarcza zacięła się na wałku albo w docisku pękła sprężyna?

Jeśli jest łożysko igiełkowe w wale korbowym to zmień je w ciemno jak będziesz rozbierał.

--
Piter

Sweet little girl I prefer
You behind the wheel
Me the passenger

Data: 2018-12-29 23:56:57
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2018-12-29 o 22:40, ToMasz pisze:

> co mogło się popsuć?

Mogło się popsuć sprzęgło ;)

Jeśli mówisz że ramie porusza się prawidłowo (na pewno ma pełen skok?), to coś się rozsypało w środku.
Może się tarcza rozpaść i zaklinować między dociskiem a kołem zamachowym, mogły się wytrzeć do zera i połamać "łapki" docisku które pcha łożysko wyciskowe (ale to było czuć na pedale)
Mogło się też zatrzeć łożysko (które jest nie we wszystkich samochodach) między wałkiem sprzęgłowym skrzyni, a wałem korbowym silnika.

Jak strona mechaniczna na zewnątrz skrzyni jest ok, to i tak musisz zdemontować skrzynię biegów.

Data: 2018-12-30 10:20:24
Autor: P.B.
Dnia Sat, 29 Dec 2018 22:40:48 +0100, ToMasz napisał(a):

[...]

Spróbuj wrzucić bieg przy zgaszonym silniku. Jeżeli Ci się to uda, a przy
próbie uruchomienia z wrzuconym biegiem i wciśniętym sprzęgłem auto ruszy,
to masz coś ze sprzęgłem. Optymistycznie to może być jakiś problem z
zewnętrznym sterowaniem sprzęgła. Nie wiem jak ma to rozwiązane Agila:
jeżeli linka, to może być rozciągnięta linka albo coś z samoregulatorem,
jeżeli sterowanie jest hydrauliczne, to może być mało płynu i zapowietrzony
układ, albo coś z pompą lub wysprzęglikiem.  --
Pozdrawiam,
Przemek

Data: 2018-12-30 14:44:25
Autor: JDX
On 2018-12-29 22:40, ToMasz wrote:
witam
niespodziewanie, w czasie jazdy, przestały wchodzić biegi.
Taka historyjka dokładnie sprzed tygodnia o Corsie z motorem Z12XE.
Wsiadłem, odpaliłem, wrzucam wsteczny, a tu coś delikatnie strzeliło i
auto z trudem jedzie do przodu zamiast do tyłu. Okazało się, że jednym z
elementów wybieraka skrzyni biegów (tak to się chyba nazywa) jest takie
plastikowe cięgno, które łączy elementy wybieraka zakończone przegubami
półkolistymi. Plastik się wyrobił i spadł z jednego przegubu. Zauważalne
objawy - wchodził tylko trzeci bieg i wajcha od biegów poruszała się
lewo-prawo bez oporu. Z pomocą drugiej osoby, która poruszała wajchą od
biegów szybko zlokalizowałem przyczynę. Założyłem cięgno na miejsce i
jeszcze kilka dni tak jeździłem (dwa razy mi spadło w międzyczasie),
zanim do mechanika dotarła część. Więc może powinieneś też przyjrzeć się
wybierakowi.

Diagnostyka, Agila zgrzyta, biegi nie wchodzą