Dla debila to zakamuflowani Niemcy

Data: 2011-12-30 08:24:16
Autor: Przemysław W
Dla debila to zakamuflowani Niemcy
Państwo silne to państwo pozwalające na różnorodność

Kilka dni temu sąd w Opolu zarejestrował Stowarzyszenie Osób Narodowości Śląskiej. Udało się to, o co bezskutecznie walczyła część Ślązaków od dziesięciu lat: polska instytucja prawna przyznała, że istnieje narodowość śląska.

To fantastyczna wiadomość dla wszystkich, którzy uważają, że Polska powinna być nowoczesnym europejskim krajem rozumiejącym, czym są etnoregionalizmy. Że odmienność to wartość, a nie zagrożenie.

Dlaczego nie udawało się zarejestrować żadnych organizacji z "narodowością śląską" w nazwie, a teraz cud? Pomogło prawdopodobnie to, że w ustawie o spisie powszechnym narodowość zdefiniowano jako przynależność narodową lub etniczną, przez którą rozumie się "deklaratywną, opartą na subiektywnym odczuciu, indywidualną cechę każdego człowieka, wyrażającą jego związek emocjonalny, kulturowy lub związany z pochodzeniem rodziców, określonym narodem lub wspólnotą etniczną". Choć nie znamy jeszcze oficjalnych wyników spisu powszechnego, to z badań ankietowych dr Elżbiety Sekuły ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej wynika, że narodowość śląską mogło zadeklarować ok. 300 tys. osób. Cztery lata temu zrobiły to 173 tys.

Już słyszę krzyki prawicowych - i nie tylko - publicystów, że decyzja opolskiego sądu to skandal, woda na młyn separatystów, rozbijanie jedności polskiego państwa. Ludzi, którzy chcą, by w Polsce, która przez większość swej historii była państwem wielonarodowym, wciąż obowiązywała endecka koncepcja nieskazitelnie jednolitego narodu polskiego.

Narody to jednak nie jest stała struktura. Tworzą się i umierają - przypomina o tym choćby Zygmunt Bauman. Jeszcze nie wiemy, czy naród śląski powstanie, a jeśli tak, czy przetrwa. Wiemy natomiast, że dziś na południu kraju żyje spora grupa osób, które łączy ziemia, na której mieszkają, język, którym się posługują (dziś oficjalnie to ciągle gwara, choć wzrasta szansa na to, by została uznana za język regionalny, bo przybywa polityków, m.in. PO i Ruchu Palikota, którzy ten pomysł popierają), kultura i historia odmienne od polskiej czy niemieckiej.

Ci ludzie czują się inni niż Polacy, Niemcy, Czesi. Albo przynajmniej czują się jednocześnie Ślązakami i Polakami - jak ja. I choć w dowodzie mam napisane "narodowość polska", to poczucia odrębności nikt mi nie odbierze. Bo to moje subiektywne poczucie. Mój wybór lojalnego obywatela Rzeczypospolitej. Moja narodowość śląska nie jest wymierzona w narodowość polską, przeciwnie - mam nadzieję, że ją wzmacnia i wzbogaca.

Anachronizmem i histerią jest straszenie śląskim separatyzmem. Ślązacy chcą po prostu uznania swej odmienności, języka i wspólnoty etnicznej. Podobnie jak Bawarczycy, inaczej niż Baskowie.

Droga do narodowości prowadziła Ślązaków od poczucia krzywdy (najpierw niemiecki kolonializm, potem PRL-owskie polonizowanie za wszelką cenę) i odrębności do uświadomienia sobie, że w Europie regionów ludzie, którzy żyją w jednym państwie, mogą się różnić na wiele sposobów.

Ślązacy są silni siłą obywatelską, nie polityczną. Dlatego mizerne są perspektywy przekucia górnośląskości w sukces polityczny, który marzy się działaczom Ruchu Autonomii Śląska. Pokazały to ostatnie wybory parlamentarne, w których wszyscy kandydaci RAŚ do Senatu przepadli. Nie tylko dlatego, że byli słabi (bo byli), ale także dlatego, że śląskość dla Ślązaka to nie polityka, ale tożsamość. Ludzie z zarejestrowanego właśnie Stowarzyszenia Osób Narodowości Śląskiej we wniosku o rejestrację zadeklarowali, że nie będą uczestniczyć w polityce - nie tylko dlatego, by sąd przychylniej na nich spojrzał, ale po prostu dlatego, że wiedzą, o co chodzi Ślązakom.

Narodowość śląska jest też potrzebna Polsce - by upadł wreszcie mit, że państwo silne to państwo jedno-narodowe, zarządzane centralnie, zagrożone przez innych i wiecznie się przed tymi zagrożeniami broniące. Bo miarą siły państwa jest to, na ile pozwala korzystać różnym grupom etnicznym z ich praw. Państwo silne to państwo pozwalające na odmienność. Jedno w różnorodności.

Więcej... http://wyborcza.pl/1,75248,10888928,Ja__osoba_narodowosci_slaskiej.html#ixzz1i05EFBTC

Przemek

--

"Po raz pierwszy w demokratycznej Polsce były premier - a mieliśmy ich 14 po
1989 r. - stanął przed sądem w karnym procesie. To precedensowe zdarzenie

Data: 2011-12-29 23:40:36
Autor: HaMMeR
On 30 Gru, 08:24, PrzemysĹ aw W <Brońmy RP przed pisem@...pl> wrote:
[...]

To zwykly szwabski koorwizm tkwiacy w zakamuflowanych niemcach
zyjacych na
odwiecznie Piastowskim Slasku i zadne tu kuglarskie sztuczki ze
slaskimi folksdojczami
niczego nie zmienia, no, chyba ze chca sie te szwabskie odpadki
doczekac skarcenia..,
to sie doczekaja...
Europejczycy, psia ich germanska mac!

Data: 2011-12-30 08:13:57
Autor: MH
HaMMeR <kd@tranzac.pl> napisał(a):

[...]

Spokojnie młotek , to dobra wiadomość dla ciebie. Będziesz w końcu mógł
zarejestrować Stowarzyszenie Aborygenów.

MH

Data: 2011-12-30 09:27:37
Autor: WW
W dniu 2011-12-30 08:24, Przemysław W pisze:
[...]

Teraz czas na Góralenvolk?

Pozdrawiam
WW
"Ein UE, ein Volk, ein EURuro, ein Führer"

Data: 2011-12-30 10:51:25
Autor:
Dla debila to zakamuflowani Niemcy
On Fri, 30 Dec 2011 08:24:16 +0100, Przemysław W <Brońmy RP przed
pisem@...pl> wrote:

[...]

 czekamy teraz na rejestracje stowarzyzenia osob narodowosci
 cyganskiej, tatarskiej, kaszubskiej, mazurskiej, lemskiej itd.
 nareszcie bedziemy krajem wielonarodowosciowym w ktorym nikt  z nikim juz dzis nie potrafi sie dogadac. --

http://www.drogizaufania.pl/
http://dadrl.pl/

Data: 2011-12-30 11:17:47
Autor: Bogdan Idzikowski

pisem@...pl> wrote:

[...]

Robią to bezprawnie?
A może mają takie prawo?

Data: 2011-12-30 14:00:07
Autor:
Dla debila to zakamuflowani Niemcy
On Fri, 30 Dec 2011 11:17:47 +0100, "Bogdan Idzikowski"
<bogdanid@neostrada.pl> wrote:

> [...]
> nareszcie bedziemy krajem wielonarodowosciowym w ktorym nikt
> z nikim juz dzis nie potrafi sie dogadac.

alez nie mam nic przeciwko jakims tam stowarzyzeniom.
niech powstaja byle dzialaly na wlasny koszt. pokazuje jedynie problem jaki powstaje przy takim "wyizolowaniu".
przykladem jest np. belgia. --

http://www.drogizaufania.pl/
http://dadrl.pl/

Data: 2011-12-30 14:15:55
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik ""<HeRSk>"" <?uro.bigbrednie@interia.pl> napisał w wiadomości news:h0drf7hqr5bk81m5ae0hl817k0c1q1dv9d4ax.com...
> [...]

niech powstaja byle dzialaly na wlasny koszt. pokazuje
jedynie problem jaki powstaje przy takim "wyizolowaniu".

A co dzieje się w Belgii? Jest im gorzej niż nam?

Data: 2011-12-30 12:35:12
Autor: rAzor
pisem@...pl>  wrote:

[...]

OK zacznijmy od tych narodowosci trollowskiej:

"!' heRsk" <euro?bigbred...@interia.pl>
"!heRsk!" <pis?bigbred...@interia.pl>
"" heRsk "" <ue?bigbred...@interia.pl>
""(heRsk)"" <'wc15?bigbred...@interia.pl>
"":heRsk:"" <globalne?bigbred...@interia.pl>
""@heRsk"" <soviet?bigbred...@interia.pl>
""[heRsk]"" <'wc15?bigbred...@interia.pl>
""\\eRsk"" <eu_bigbred...@interia.pl>
""<heRsk>"" <.?bigbred...@interia.pl>
"# heRsk #" <joke?bigbred...@interia.pl>
"#heRsk#" <same?bigbred...@interia.pl>
"$ heRsk" <ue?bigbred...@interia.pl>
"% heRsk %" <%eu_bigbred...@interia.pl>
"(heŽsk)" <:WC15?bigbred...@interia.pl>
"* heRsk *" <fulleuro?bigbred...@interia.pl>
"*.heRsk.*" <joker?bigbred...@interia.pl>
"*heRsk*" <syf?bigbred...@interia.pl>
".'heRsk'." <nato?bigbred...@interia.pl>
".'heŽsk'" <','bigbred...@interia.pl>
"/heRsk/" </WC15?bigbred...@interia.pl>
":heŽsk:" <globalne?bigbred...@interia.pl>
  ":-P heRsk :-P" <'wc15_bigbred...@interia.pl>
"^heRsk^" <pis?bigbred...@interia.pl>
"__'heRsk'__" <__?bigbred...@interia.pl>
"_heRsk_" <joker?bigbred...@interia.pl>
"``heRsk''" <full?bigbred...@interia.pl>
"`heRsk`" <figifago?bigbred...@interia.pl>
"{heRsk}" <*wc15?bigbred...@interia.pl>
"~_heRsk" <#eu_bigbred...@interia.pl>
"~heRsk~" <~?bigbred...@interia.pl>
"<heŽsk>" <<WC15?bigbred...@interia.pl>
"=heRsk=" <ue?bigbred...@interia.pl>
"? heRsk ?" <?bigbred...@interia.pl>
"heRsk" <?bigbred...@interia.pl>
"heRsk" <?bigbred...@interia.pl>
"'heRsk" <'WC15?bigbred...@interia.pl>
"-heRsk" <-bigbred...@interia.pl>
"'heRsk'" <?WC15?bigbred...@interia.pl>
"-heRsk-" <fullue?bigbred...@interia.pl>

Data: 2011-12-30 14:11:06
Autor: raff
Dla debila to zakamuflowani Niemcy

pisem@...pl>  wrote:

[...]

Ale zauwaz jak on sie napracowal. "euro" "pis" "fulleuro" to nie sa
ksywki dane przez automat.

Co za biedny ciulik.

R.

Dla debila to zakamuflowani Niemcy