Dlaczego IKZE chce nas wykiwać?

Data: 2012-06-27 14:20:37
Autor: Zbynek Ltd.
Dlaczego IKZE chce nas wykiwać?
Witam

Bo na pewno chce :-D
Temat jest lekko przewrotny... ale z góry zakładam, że jak powstaje nowy twór emerytalny, to od razu chce nas wyr... eeee... wyróżnić ;-)

Archiwum grupy jest dosyć powściągliwe w tym temacie. Ktoś rozpracowywał temat głębiej? Jakieś przemyślenia, wnioski? Dziś dostałem taki skrót i nic o nim nie wiem. Tak, wiem, mogę przeczytać gdzieśtam regulamin, ale przy mikrej wiedzy w tym temacie, niewiele mi to powie.

    Zbyszek
PGP key: 0x5351FDE3

[Człowiek zaczyna używać dopiero wtedy rozumu, gdy kończą mu się wszystkie możliwości.]

Data: 2012-06-27 14:41:36
Autor: MK
W dniu 27.06.2012 o 14:20 Zbynek Ltd. <sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl>  pisze:

[...]

Ja planuje skorzystac pod koniec roku 2012, odliczam 32% od podatku, a w  styczniu 2013 moge odzyskac kase, podatek zaplace dopiero w kwietniu 2014  :). Oczywiscie to jeszcze kwestia oplat za likwidacje, ale mam nadzieje ze  znajdzie sie przynajmniej jeden produkt bez takiej oplaty :).

MK

Data: 2012-06-27 15:19:09
Autor: Jakub Jewuła
> [...]

Ja planuje skorzystac pod koniec roku 2012, odliczam 32% od podatku, a w styczniu 2013 moge odzyskac kase, podatek zaplace dopiero w kwietniu

Gdzie, co, jak? Chetnie bym cos odliczyl od podatku ;)

Data: 2012-06-27 15:31:07
Autor: MK
W dniu 27.06.2012 o 15:19 Jakub Jewuła <biuro@skanowanie.com.pl> pisze:

Gdzie, co, jak? Chetnie bym cos odliczyl od podatku ;)

Wplata na IKZE podlega odliczeniu od dochodu. Niestety limit jest maly (4  030,80PLN), wiec w przyszlym roku mozesz odliczyc max 1 290PLN.

MK

Data: 2012-06-27 16:19:26
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "MK" <macka@interia.pl> napisał w wiadomości news:op.wgkc55rs28x4t2saturn...
[...]

LOL. Za dużo szczęścia naraz... teraz sobie odliczysz od podatku, a jak będziesz to kiedyś wypłacał to Ci zabiorą podatek. Wg mnie kant jakich mało - to już wolę IKE.

http://www.ikze.edu.pl

Cyt.:

Zgromadzoną gotówkę wypłacić można na trzy sposoby:
  a.. w formie jednorazowej wypłaty,
  b.. w formie dożywotniej emerytury,
  c.. w formie comiesięcznego świadczenia wypłacanego przez okres 10 lat.
Należy mieć na uwadze, że od wypłat trzeba będzie zapłacić podatek dochodowy. Otrzymane pieniądze trzeba będzie doliczyć do dochodu przy rozliczeniu rocznym PIT.

Data: 2012-06-27 16:32:52
Autor: MK
W dniu 27.06.2012 o 16:19 Marcin Wasilewski <jakis@adres.pl> pisze:

LOL. Za dużo szczęścia naraz... teraz sobie odliczysz od podatku, a jak  będziesz to kiedyś wypłacał to Ci zabiorą podatek. Wg mnie kant jakich  mało - to już wolę IKE.

A czytales co napisalem?

"Ja planuje skorzystac pod koniec roku 2012, odliczam 32% od podatku, a w  styczniu 2013 moge odzyskac kase, podatek zaplace dopiero w kwietniu 2014  :)."

O rok odsuwam zaplate podatku. Dodatkowo dzis moge skorzystac z 32%  odliczenia, a nie mam 100% pewnosci, ze moje dochodzy w kolejnych latach  beda przekraczaly II prog podatkowy. Gdyby okazalo sie, ze nie to zaplace  tylko 18% podatku, gdybym w ogole nie mial dochodow to nawet to nie, bo  odliczamy kwote wolna od podatku. Dla mnie wystarczajaca zacheta jest, ze  z kolejnym roku moge uszczuplic kwote zmarnowana przez naszych rzadzacych  :).

MK

Data: 2012-06-27 19:13:02
Autor: Bogdan B.
W dniu 2012-06-27 16:32, MK pisze:

[...]

Które to IKZE będzie?
Zakładasz w wyliczeniach że jest opłata wstępna czy nie?

Data: 2012-06-27 20:40:59
Autor: MK
W dniu 27.06.2012 o 19:13 Bogdan B. <goodbody@rocketmail.pl> pisze:

Które to IKZE będzie?
Zakładasz w wyliczeniach że jest opłata wstępna czy nie?

Licze, ze bedzie bez oplat, rachunek oszczednosciowy lub rachunek  maklerski. Kilka produktow do konca roku na pewno sie pojawi. Sam  "molestuje" o to instytucje w ktorych trzymam kase ;).

MK

Data: 2012-06-27 21:07:33
Autor: Bogdan B.
W dniu 2012-06-27 20:40, MK pisze:
[...]

Czyli tak jak myślałem, obecnie brak IKZE bez wstępnej opłaty.
A co będzie do końca roku zobaczymy.

Data: 2012-06-27 21:27:02
Autor: MK
W dniu 27.06.2012 o 21:07 Bogdan B. <goodbody@rocketmail.pl> pisze:

Czyli tak jak myślałem, obecnie brak IKZE bez wstępnej opłaty.
A co będzie do końca roku zobaczymy.

Jeszcze kilka tygodni temu byla promocja w Legg Mason za 0 PLN, ale nie  zakladalem, bo jest oplata za wyplate w ciagu pierwszych 12 m-cy.

MK

Data: 2012-06-27 21:46:29
Autor: MK
W dniu 27.06.2012 o 21:27 MK <macka@interia.pl> pisze:

[...]

Z tego co widze bez oplat mozna teraz skorzystac z TFI SKOK, fundusz  gotowkowy jest bez oplat. Jest oplata za likwidacje przez 12 m-cami.  Nalezy wiec otworzyc teraz, doknac wplaty minimalnej 100 PLN, pozostala  czesc wplacic pod koniec grudnia... Liczej jednak, ze pojawia sie lepsze  oferty...

MK

Data: 2012-06-27 23:47:46
Autor: gral
Bogdan B. napisał(a):
[...]

I po co to wszystko? Żeby darmowy kredyt przez rok na 1000 zł mieć?
Minus opłaty.

Data: 2012-06-28 23:11:22
Autor: Bogdan B.
W dniu 2012-06-27 23:47, gral pisze:

Które to IKZE będzie?
Zakładasz w wyliczeniach że jest opłata wstępna czy nie?

I po co to wszystko?

Żeby nie opłacić opłaty, bo się tym brzydzę :-)

Żeby darmowy kredyt przez rok na 1000 zł mieć?

Nie pisałem że JA chcę założyć na rok.

Data: 2012-06-27 21:50:26
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "MK" <macka@interia.pl> napisał w wiadomości news:op.wgkf02ml28x4t2saturn...
[...]

    No ok. Ja mówię o samej zasadzie. Teraz masz sobie to odłożyć i odpisać od podatku, a my sobie później i tak podatek weźmiemy przy wypłacie (przy okazji opodatkujemy odsetki, które w IKE są z podatku zwolnione). Jakie to polskie. W zasadzie interes jedynie dla osób, które się łapią na II, III próg i są na etacie. Bo inni to już i tak dawno na podatek liniowy przeszli. Wadą jest również to, że pieniądze z IKE można uzyskać w każdej chwili, z IKZE już tak wesoło nie jest.

Data: 2012-06-27 22:13:03
Autor: MK
W dniu 27.06.2012 o 21:50 Marcin Wasilewski <jakis@adres.pl> pisze:

    No ok. Ja mówię o samej zasadzie. Teraz masz sobie to odłożyć i  odpisać od podatku, a my sobie później i tak podatek weźmiemy przy  wypłacie (przy okazji opodatkujemy odsetki, które w IKE są z podatku  zwolnione).

Gdyby zdarzylo sie jednak, ze poniosles strate wtedy IKZE jest lepsze.  Oczywiscie nie zakladamy, ze tak bedzie. Znalazlem takie porownanie IKE i  IKZE http://leggmason.pl/porownanie-ike-i-ikze.html, pokazuje ono, ze przy  niezmiennosci stopy opodatkowania wynik dla IKE i IKZE bedzie takie sam.  Na IKZE najwiecej oczywiscie moga skorzystac osoby placace 32% podatek.

MK

Data: 2012-06-28 00:27:03
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "MK" <macka@interia.pl> napisał w wiadomości news:op.wgkvr1w328x4t2saturn...

[...]

    Te porównanie jest do bani. Bo jak widzisz na jeden fundusz wpłacasz 82 zł, a na drugi 100 zł. Policz koszt dla początkowych kwot inwestycji równych 100 zł:

Zainwestowana kwota 100 zł

IKE płacisz 100 zł + 18 zł podatku,
IKZE płacisz 100 zł.

koniec inwestycji:

IKE 150 zł - 18 zł które zapłaciłeś na początku = 132 zł,
IKZE 150 zł - 18% podatku i wychodzi 123 zł.

    Jak widzisz odpowiednio manipulując faktami można udowodnić wszystko. Oczywiście jeśli ktoś płaci więcej niż 18% podatku IKZE może być bardziej opłacalne.

Data: 2012-06-28 07:51:33
Autor: MK
W dniu 28.06.2012 o 00:27 Marcin Wasilewski <jakis@adres.pl> pisze:

[...]

Ale jesli tak liczysz to nalezy wziac pod uwage jaka wartosc mialo przy  wplacie te 18PLN, a jaka ma 27PLN przy wyplacie :). Jak widzisz tez troche  grasz liczbami chcac udowodnic swoja teze... Ja zawsze dokonuje wlasnych  wyliczen i tak powinien zrobic kazdy kto chce skorzystac z danego  produktu...

MK

Data: 2012-06-28 11:36:50
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "MK" <macka@interia.pl> napisał w wiadomości news:op.wglmj7oz28x4t2saturn...

[...]

    No i? Będąc do tego stopnia drobiazgowym, to wpłacając pieniądze do IKZE też zapłacisz podatek, dokładnie jak w IKE. Jego zwrot możesz otrzymać licząc wg skrajnych wartości dopiero po 19 miesiącach. Nie zmienia to faktu, że chcąc zainwestować czy to w IKE, czy to w IKZE i tak musisz najpierw zapłacić podatek, nie zmienia to faktu, że w IKE podatku od odsetek nie płacisz, a w IKZE i owszem. Nie zmienia to faktu, że inwestując 100 zł na starość w IKE będziesz miał więcej, bo nie zapłacisz podatku, a o tych 18 zł zapłaconych kiedyś (przy wpłacie, a dokładniej po zarobieniu pieniędzy, które wpłacisz do IKE) już dawno zapomnisz.

    Oczywiście niech sobie każdy liczy jak chce, bo każdy ma inne potrzeby, a jak wspomniałem są grupy którym IKZE może się bardzo opłacić. Tylko nie lubię jak ktoś manipuluje w oficjalnych materiałach faktami. A taką manipulacją jest fakt, że aby zainwestować 100 zł w IKZE potrzebujemy 100 zł, a w IKE 118 zł. Nie, w obu przypadkach potrzebujemy 118 zł.
Rożnica jest taka, że wpłacając do IKZE otrzymamy zwrot podatku w okresie 3-19 miesięcy (w zależności w którym miesiącu była wpłata i jak szybko rozliczymy się z US), a zapłacimy podatek przy wypłacie na starość (w tym i od skapitalizowanych odsetek). Natomiast w IKE przy wypłacie nie zapłacimy żadnych podatków, co da nam sporo więcej pieniędzy na starość, a chyba w końcu o to w tych programach emerytalnych chodzi. Aby mieć pieniądze na starość, a nie obecnie.

Data: 2012-06-28 12:33:31
Autor: MK
W dniu 28.06.2012 o 11:36 Marcin Wasilewski <jakis@adres.pl> pisze:

[...]

Jak to mowia pieniadz robi pieniadz... skoro obecnie bedziesz mial wiecej  to dlaczego zakladasz, ze pozniej ich nie bedzie wiecej? Pomyslales co  mozna zrobic z kwota zwroconego podatku? ;) Jak pisalem nie jest to  produkt dla kazdego, nasz kochany ustawodawca tak go zaprojektowal, ze  najbardziej oplacalny jest dla osob, ktore zarabiaja powyzej pewnego  progu, czyli tych ktorzy raczej o zabezpieczenie emerytalne nie musza sie  martwic. Skoro jest jednak szansa uszczulplic kwote zmarnowana przez  panstwo, to obywatelskim obowiazkiem jest zrobienie tego :).

MK

Data: 2012-06-28 12:50:02
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "MK" <macka@interia.pl> napisał w wiadomości news:op.wglzl5xb28x4t2saturn...

[...]

    I tu się jak najbardziej zgadzam.

Skoro jest jednak szansa uszczulplic
kwote zmarnowana przez   panstwo, to obywatelskim obowiazkiem jest
zrobienie tego :).

    Zgoda. Tylko nie należy zapominać, że państwo zgłosi się po swoje przy likwidacji IKZE.
Co więcej będzie to podatek dochodowy, a nie bezimienny podatek od lokat, jak przy IKE. Więc realne jest, że i na wyższy próg się można wtedy na powrót załapać. Szczególnie jeśli ktoś będzie chciał wypłacić jednorazowo w całości, a nie przez 10 lat, których można nie dożyć. :) I wtedy może się okazać, że rząd nagle zabierze 32% naszych "uciułanych pieniążków".

Data: 2012-06-28 13:39:28
Autor: m
W dniu 28.06.2012 12:50, Marcin Wasilewski pisze:
[...]

A ja nie. Jeżeli ktoś jest poniżej średniej krajowej, to ma dużą szansę na to że kiedy się państwo nim zajmie (a to że się się nim państwo zajmie jest b prawdopodobne), to poziom życia mu się owszem obniży - ale nie aż tak tragicznie jak w przypadku osób bogatszych.

Zaś osoby bogatsze, są na wyższym koniu to i upadek bardziej boli. Dlatego jak najbardziej muszą się martwic o zabezpieczenie emerytalne, bo jak sie nimi państwo zajmie to tylko dół, upokorzenie i degradacja społeczna.

p. m.

Data: 2012-06-28 18:51:48
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "m" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:4fec4277$0$1223$65785112news.neostrada.pl...

A ja nie. Jeżeli ktoś jest poniżej średniej krajowej, to ma dużą szansę na to że kiedy się państwo nim zajmie (a to że się się nim państwo zajmie jest b prawdopodobne) [...]

        A może tak coś na temat? Np. na temat wad i zalet IKZE w porównaniu do innych sposobów na oszczędzanie na starość?

Data: 2012-11-28 05:46:37
Autor: luc
W dniu środa, 27 czerwca 2012 14:41:36 UTC+2 użytkownik MK napisał:

> [...]

Ja planuje skorzystac pod koniec roku 2012, odliczam 32% od podatku, a w  styczniu 2013 moge odzyskac kase, podatek zaplace dopiero w kwietniu 2014  :). Oczywiscie to jeszcze kwestia oplat za likwidacje, ale mam nadzieje ze  znajdzie sie przynajmniej jeden produkt bez takiej oplaty :).

I jak, udało się coś znaleźć interesującego? Koniec roku wkrótce i czas jakieś ruchy wykonać...
MK

pzdrwm
luc

Data: 2012-11-29 09:01:25
Autor: Krzysztof
Dlaczego IKZE chce nas wykiwać?

I jak, udało się coś znaleźć interesującego? Koniec roku wkrótce i czas jakieś ruchy wykonać...

A jaki ma sens oszczedzanie w czyms takim? Nie placisz podatku teraz a w przyszlosci, skad masz pewnosc , ze za np. 20 lat nie zaplacisz wyzszego podatku niz teraz?
Jezeli juz  to IKE, ale inwestujace w fundusze (te bardziej agresywne, inwestujace choc troche w akcje) lub samodzielne inwestycje na GPW w oparciu o rachunek maklerski IKE. Konta oszczednosciowe IKE generalnie daja nizsze oprocentowanie niz standardowe lokaty po opodatkowaniu.
Kolejna kwestia jest zaufanie tylko do PLN, jezeli ma to byc jedyna forma zabezpieczenia na emeryture. W razie wystapienia syndromu argentynskiego czy greckiego w Polsce (a coraz bardziej wyglada , ze wczesniej czy pozniej tak to skonczy sie - w ciagu 5 lat dlug sie juz podwoil).
Efekt moze byc taki, ze oszczedzajac przez kilka lub kilkanascie lat mozna zostac z niczym.

Data: 2012-11-29 00:48:22
Autor: luc
W dniu czwartek, 29 listopada 2012 09:01:25 UTC+1 użytkownik Krzysztof napisał:

[...]

Myślałem baaaardzo krótkoterminowo - by sobie podatek zmniejszyć w tym roku.

pzdrwm
luc

Dlaczego IKZE chce nas wykiwać?