Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Dlaczego Koci ogasza dogmaty

Dlaczego Koci ogasza dogmaty

Data: 2011-12-29 19:27:04
Autor: abc
Dlaczego Koci ogasza dogmaty
Dogmaty ogaszane przez Koci nie zawieraj adnych nowoci a jedynie
prawdy obecne w Tradycji Apostolskiej od zawsze.

Koc ogasza dogmaty w odpowiedzi na powstajce w rnych czasach herezje,
ktre ni std ni z owd nagle zaczynaj kwestionowa prawdy wczeniej
oczywiste dla kadego.

Troch podobnie, obecnie wpisuje si do pastwowych konstytucji, e
maestwo jest zwizkiem kobiety i mczyzny. Nie jest to adna nowo, to
byo zawsze oczywiste, ale wpisuje si to w odpowiedzi na wymysy lobby
homoseksualistw.

--
Nie da si oddzieli polityki od religii. Nie da si w czowieku oddzieli
katolika od obywatela. Rozdzia pastwa od Kocioa jest sztuczny.

Data: 2011-12-29 10:56:09
Autor: J-23
Dlaczego Koci ogasza dogmaty
On 29 Gru, 19:27, "abc" <a...@wp.pl> wrote:
Dogmaty ogaszane przez Koci nie zawieraj adnych nowoci a jedynie
prawdy obecne w Tradycji Apostolskiej od zawsze.

Koc ogasza dogmaty w odpowiedzi na powstajce w rnych czasach herezje,
ktre ni std ni z owd nagle zaczynaj kwestionowa prawdy wczeniej
oczywiste dla kadego.

Troch podobnie, obecnie wpisuje si do pastwowych konstytucji, e
maestwo jest zwizkiem kobiety i mczyzny. Nie jest to adna nowo, to
byo zawsze oczywiste, ale wpisuje si to w odpowiedzi na wymysy lobby
homoseksualistw.

--
Nie da si oddzieli polityki od religii. Nie da si w czowieku oddzieli
katolika od obywatela. Rozdzia pastwa od Kocioa jest sztuczny..

co to "tradycja apostolska"?

Data: 2011-12-29 20:02:50
Autor: abc
Dlaczego Koci ogasza dogmaty
co to "tradycja apostolska"?

http://pl.wikipedia.org/wiki/Tradycja_Apostolska

--
Nie da si oddzieli polityki od religii. Nie da si w czowieku oddzieli
katolika od obywatela. Rozdzia pastwa od Kocioa jest sztuczny.

Data: 2011-12-29 11:43:12
Autor: J-23
Dlaczego Koci ogasza dogmaty
On 29 Gru, 20:02, "abc" <a...@wp.pl> wrote:
> co to "tradycja apostolska"?

http://pl.wikipedia.org/wiki/Tradycja_Apostolska

--
Nie da si oddzieli polityki od religii. Nie da si w czowieku oddzieli
katolika od obywatela. Rozdzia pastwa od Kocioa jest sztuczny..

aha, to takie zawracanie d...

Data: 2011-12-29 20:52:11
Autor: abc
Dlaczego Koci ogasza dogmaty
aha, to takie zawracanie d...

Kady ma takie problemy, jakie jest w stanie poj...

--
Nie da si oddzieli polityki od religii. Nie da si w czowieku oddzieli
katolika od obywatela. Rozdzia pastwa od Kocioa jest sztuczny.

Data: 2011-12-29 13:40:41
Autor: J-23
Dlaczego Koci ogasza dogmaty
On 29 Gru, 20:52, "abc" <a...@wp.pl> wrote:
> aha, to takie zawracanie d...

Kady ma takie problemy, jakie jest w stanie poj...

pojac nie moge gdzie tu problem?

Data: 2011-12-29 20:04:47
Autor: u2
Dlaczego Kościół ogłasza dogmaty
W dniu 2011-12-29 19:56, J-23 pisze:
co to "tradycja apostolska"?

... w Szczuczynie :

http://www.wspolczesna.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20111229/REG21/137870673

Kościół o bardzo bogatej historii ufundowali Stanisław Antoni Szczuka i
Jan III Sobieski.

Budowę murowanego kościoła pw. Imienia Najświętszej Marii Panny w
Szczuczynie rozpoczęto w 1701 r. Liczne wzmianki w literaturze oraz
tradycja lokalna podają, iż kościół wzniesiono na pamiątkę wiktorii
wiedeńskiej. Twierdzenie to umacnia fakt finansowego udziału w fundacji
samego Jana III, który pomoc swoją zadeklarował już w 1695 r. Pośrednim
potwierdzeniem intencji budowy może być jego podobieństwo do stylu
architektonicznego kościoła kapucynów na ul. Miodowej w Warszawie,
stanowiącego wotum królewskie związane z Odsieczą Wiedeńską.

Projektantem kościoła był włoski architekt Józef Piola. Jego autorstwa
jest też prawdopodobnie rozszerzenie ulicy prowadzącej do zespołu
kościelno-klasztornego, co uznawane jest za pierwszą barokizację
elementów układu przestrzennego miasta w Polsce. Pracami budowlanymi
kierował kolejny Włoch – Józef Fontana II.

Poświęcenia fundamentów świątyni dokonał biskup płocki Ludwik Bartłomiej
Załuska w 17 maja 1701 r. Prace przy budowie kościoła trwały do 1708 r.,
jednak pierwszą mszę odprawiono już we wrześniu 1704 r. Od 1708 r.
rozpoczęto prace sztukatorskie we wnętrzu budowli. Autorem sztukaterii
był warszawski artysta Franciszek Maino.

Kościół szczuczyński stanowi trójnawową bazylikę wzniesioną na planie
prostokąta. Prezbiterium jest dwuprzęsłowe, prostokątne, zamknięte
półkoliście. Szerokością i wysokością jest one równe nawie głównej. Przy
prezbiterium od strony południowej znajduje się stara zakrystia ze
skarbczykiem na piętrze, włączona jest ona w zachodnie skrzydło
klasztoru. Natomiast od strony północnej jest nowa zakrystia dobudowana
w 1904 r.

Nawy boczne otwarte są do nawy głównej filarowymi półkolistymi arkadami.
Pod nimi i w nawach bocznych znajdują się pary pilastrów toskańskich. W
ścianach naw bocznych są płytkie arkadowe wnęki, a ściany szczytowe
posiadają nisze.

W narożnikach prezbiterium umieszczono wejścia do kolistych klatek
schodowych prowadzących na strych. W nawie głównej i nawach bocznych
sklepienia są typu kolebkowo-krzyżowe. Natomiast w prezbiterium
sklepienie jest kolebkowe z lunetami.

Fasada kościoła jest trójdzielna, składa się z dwukondygnacyjnej części
środkowej z oknami i dwóch części niższych, ślepych, powiązanych z nią
barokowymi spływami. Część środkowa ujęta jest w pary pilastrów
toskańskich w wielkim porządku na wysokich cokołach. Zwieńczona jest
belkowaniem i trójkątnym tympanonem z płaskorzeźbą Oka Opatrzności,
wykonanego w 1707 r. w Warszawie, zapewne w warsztacie Józefa Szymona
Bellottiego. Na szczycie części środkowej znajduje się żelazny krzyż
zaprojektowany przez o. Pawła, rektora szczuczyńskiego. Nawom bocznym
odpowiadają w elewacji gładkie ściany połączone z częścią środkową
wspomnianymi już spływami, zasłaniającymi dach naw bocznych.

Mimo śmierci założyciela Szczuczyna Stanisława Antoniego Szczuki w 1710
r., zabiegi nad wystrojem wnętrza kościoła kontynuowała jego żona
Konstancja Maria. Barokowy ołtarz główny wykonany zapewne przez Jana
Chrystiana Schmidta Reszla wzniesiono dopiero w 1740 r. Umieszczono w
nim, będący darem Stanisława Antoniego Szczuki, obraz Matki Boskiej z
Dzieciątkiem oraz relikwie św. Klemensa.

Obraz, jak i relikwie związane są z osobą Marii Kazimiery, która
otrzymała je w 1701 r. w Rzymie. Obraz stanowi dobrą XVII-wieczną włoską
kopię obrazu z rzymskiej bazyliki S. Maria Maggiore. Przesłonięty jest
on srebrną suknią, posiada dwie korony i obwieszony jest wotami, gdyż
wierni uznają go za cudowny.
Ostatecznie kościół konsekrowano 18 sierpnia 1743 r. Uroczystość
celebrował biskup Marcin Załuski, sufragan płocki.

Prowadzone z rozmachem inicjatywy budowlane Szczuki nie znalazły w
spadkobiercach godnych opiekunów i mecenasów. Jednak zarówno rozbiory,
jak i następnie kasacja zakonu pijarów nie wpłynęły znacząco na sam
kościół, który pełnił role kościoła filialnego parafii wąsoskiej. W 1820
r. dozorca miast woj. augustowskiego stwierdzał: "kościół murowany w
dobrym stanie, dach tylko wymaga naprawy.”

Płynący nieubłaganie czas spowodował jednak, że w końcu XIX w. kościół
wymagał gruntownej restauracji. Zainicjował ją ks. Julian Czarnowski,
ówczesny proboszcz parafii szczuczyńskiej, powstałej z resztą dopiero w
1889 r. Powołany w 1898 r. komitet restauracyjny, mimo szczupłości
posiadanych funduszy, zdecydował nie rozkładać restauracji na kilka lat,
a przeprowadzić ją w ciągu jednego roku. Tak też faktycznie, dzięki
ofiarności parafian, się stało. Prace konserwatorskie w drugiej połowie
1898 r. prowadził Warszawski Salon Artystyczny Józefa Pawłowskiego.

Roboty pozłotnicze przy wielkim ołtarzu wykonał Wincenty Leszczyński,
zaś malarskie i dekoracyjne Stanisław Czarnecki. Jak stwierdzano w
numerze "Ech Płockich i Łomżyńskich” ze stycznia 1899 r. "całość
wykonanych robót robi piękne i imponujące wrażenie. Szczególniej pięknem
jest odmalowanie sklepienia głównej nawy i ślicznie zrestaurowany wielki
główny ołtarz, współczesny Szczuce”.

Choć szczuczyński kościół nie jest najstarszym w okolicy, to jednak jego
architektura, jak i elementy wystroju wnętrza predestynują go do
określenia mianem świątyni godnej nawet Warszawy.

Autor:  Tomasz Dudziński, tomaszdudzinski@interia.pl

Autor jest dyrektorem Grajewskiej Izby Historycznej

Data: 2011-12-29 20:02:00
Autor: Grzegorz Z.
Dlaczego Koci ogasza dogmaty
abc napisa:

Dogmaty ogaszane przez koci

Ale przez ktry? Ten z Econe, lefebrystyczny?

To to zwyka sekta jest, co jak jehowcy.

A nie aden "koci".

--
"Tylko owce potrzebuj Pasterza"

Dlaczego Koci ogasza dogmaty

Nowy film z video.banzaj.pl wicej »
Redmi 9A - recenzja budetowego smartfona