Dlaczego Kosciol potepil 'bandy podziemia'

Data: 2013-01-14 07:02:07
Autor: abc
Dlaczego Kosciol potepil 'bandy podziemia'
Porozumienie Kościoła z władzą z 1950 r., było straszne i rzeczywiście
zawierało określenie "bandy podziemia". Ale trzeba zrozumieć, w jakiej
sytuacji był wówczas Wyszyński. Komuniści zniszczyli podziemie, opozycję,
prywatną gospodarkę i wzięli się za Kościół.  Aresztowano kardynała Berana
(Czechosłowacja) i kardynała Midszenty'ego (Węgry).

Gdy zaczynała się ofensywa przeciw Kościołowi, Wyszyński chwycił się
rozpaczliwej próby ugody z władzą. Wierzył, że trzeba to przeczekać.  I miał
rację.

Decyzja, którą podjął była dla niego trudna, ale stawką było przetrwanie
Kościoła w Polsce. Dzięki temu Kościół w Polsce przetrwał w znacznie lepszym
stanie niż gdzie indziej.

Data: 2013-01-14 17:09:48
Autor: jr

Użytkownik "abc" <abc@wp.pl> napisał w wiadomości news:50f39fc9$0$1212$65785112news.neostrada.pl...
| Porozumienie Kościoła z władzą z 1950 r., było straszne i rzeczywiście
| zawierało określenie "bandy podziemia". Ale trzeba zrozumieć, w jakiej
| sytuacji był wówczas Wyszyński.

Powtarzasz w zalosny sposob. Nie obchodzi mnie sytuacja Wyszynskiego ani jego moralne dylematy. Dowodze jedynie, ze jego decyzje mialy fatalne nastepstwa dla polskiego spoleczenstwa (ktore ty uparcie utozsamiasz z polskim kosciolem).

   Komuniści zniszczyli podziemie, opozycję,

Pisalem juz, ze Kosciol walnie sie do tego przyczynil! W czasie niemieckiej okupacji Armia Krajowa mogla liczyc na wszechstronna i ofiarna pomoc ze strony polskiej ludnosci, bez czego nie byla w stanie funkcjonowac. Nozem w plecy powojennego podziemia byla wlasnie polityka Wyszynskiego. To on zlamal kregoslup moralny spoleczenstwa. To dzieki temu nie mielismy ciaglosci podziemia do 1980 roku. Dlatego nie bylo nas stac na 'opozycje' inną jak Michnik i Kuron.

| prywatną gospodarkę i wzięli się za Kościół.  Aresztowano kardynała Berana
| (Czechosłowacja) i kardynała Midszenty'ego (Węgry).

Kardynala Mindszentego uratowali wegierscy powstancy, ktorych on nigdy nie nazwalby 'bandami'.

Dlaczego Kosciol potepil 'bandy podziemia'