Dlaczego Kuc to teraz Kutz?

Data: 2011-04-05 11:33:06
Autor: abc
Dlaczego Kuc to teraz Kutz?
Co go skłoniło do zniemczenia swojego nazwiska?

Urodził się jako Kazimierz Kuc w Szopienicach w roku  1929.  Jest synem
Franciszka Kuca, kolejarza, i Anastazji z domu Kamińskiej.

katolika od obywatela. Rozdział państwa od Ko¶cioła jest sztuczny.

Data: 2011-04-05 06:36:31
Autor: zbig
Dlaczego Kuc to teraz Kutz?
On 5 Kwi, 11:33, "abc" <a...@wp.pl> wrote:
[...]

Spolszczanie na siłę nazwisk a nawet imion obco brzmi±cych było norma
po wojnie na tzw. ziemiach odzyskanych wobec autochtonów . Znam
kobietę urodzon± zaraz po wojnie i ochrzczon± jako Christa, której
rodzicom (dwujeżycznym) odmówiono rejestracji w USC takiego imienia. I
został± na zawsze Krystyn±, choć jest obecnie jest członkiem zwi±zku
mniejszo¶ci niemieckiej. Poczucia własnej tożsamo¶ci narodowej nie da
się zdusić administracyjnie, patrze germanizacja i rusyfikacja.

Data: 2011-04-05 17:32:15
Autor: abc
Dlaczego Kuc to teraz Kutz?
został± na zawsze Krystyn±,

Podobnie jak Jerzy Waszyngton http://eszkola.pl/baza-danych/czytaj/2391
albo Juliusz Verne http://pl.wikipedia.org/wiki/Juliusz_Verne

W języku polskim to normalne, że używa się polskiej wersji imion.

katolika od obywatela. Rozdział państwa od Ko¶cioła jest sztuczny.

Data: 2011-04-05 18:29:01
Autor: the_foe
Dlaczego Kuc to teraz Kutz?
W dniu 2011-04-05 17:32, abc pisze:
Podobnie jak Jerzy Waszyngtonhttp://eszkola.pl/baza-danych/czytaj/2391
albo Juliusz Vernehttp://pl.wikipedia.org/wiki/Juliusz_Verne

W języku polskim to normalne, że używa się polskiej wersji imion.

to sa wyjatki, ktore powstaly kiedy spolszczanie imion jak i nazwisk (Karol Marks) bylo modne. Obecnie tego sie nie robi.

--
the_foe

Data: 2011-04-05 20:37:01
Autor: jadrys
Dlaczego Kuc to teraz Kutz?
W dniu 2011-04-05 18:29, the_foe pisze:
[...]

Jak to? - To juĹĽ siÄ™ u nas nie pisze - Jan Sebastian Bach?

Data: 2011-04-06 03:25:52
Autor: zbig
Dlaczego Kuc to teraz Kutz?
On 5 Kwi, 20:37, jadrys <C...@yahoo.com> wrote:

> to sa wyjatki, ktore powstaly kiedy spolszczanie imion jak i nazwisk
> (Karol Marks) bylo modne. Obecnie tego sie nie robi.

Jak to? - To już się u nas nie pisze - Jan Sebastian Bach?

Jest zasada "naczelnych językoznawców", iż dopuszcza się spolszczanie
imion postaci historycznych. Jest nawet jaka¶ granica, ale już nie
pamiętam, chyba to jest rok1918 albo trochę póĽniej. Spolszcza się też
imiona władców i papieży. Ale w praktyce języka polskiego jest tu
wiele przykładów odstępstw. Np Mówi się np. o królu Juanie Carlosie a
nie Janie Karolu. Karolem jest za to następca tronu w Anglii a jego
brat jest Andrzejem a nie Andrew. Ale już syn Karola to William a nie
Wilhelm, a drugi zwany Harrym to wła¶ciwie Henryk (Henry). Włodzimierz
Wysocki powinien być Władimirem Wysockim. Zupełnym kuriozum jest
William Szekspir, gdzie nazwisko jest spolszczone a imię za to nie.

Data: 2011-04-06 22:02:59
Autor: jadrys
Dlaczego Kuc to teraz Kutz?
W dniu 2011-04-06 12:25, zbig pisze:
[...]

imion postaci historycznych. Jest nawet jakaĹ› granica, ale juĹĽ nie
pamiętam, chyba to jest rok1918 albo trochę później. Spolszcza się też
imiona władców i papieży. Ale w praktyce języka polskiego jest tu
wiele przykładów odstępstw. Np Mówi się np. o królu Juanie Carlosie a
nie Janie Karolu. Karolem jest za to następca tronu w Anglii a jego
brat jest Andrzejem a nie Andrew. Ale juĹĽ syn Karola to William a nie
Wilhelm, a drugi zwany Harrym to właściwie Henryk (Henry). Włodzimierz
Wysocki powinien być Władimirem Wysockim. Zupełnym kuriozum jest
William Szekspir, gdzie nazwisko jest spolszczone a imiÄ™ za to nie.

No ale dlaczego nikt tego jakoĹ› nie uporzÄ…dkuje?

Data: 2011-04-06 13:25:26
Autor: zbig
Dlaczego Kuc to teraz Kutz?
On 6 Kwi, 22:02, jadrys <C...@yahoo.com> wrote:

No ale dlaczego nikt tego jako¶ nie uporz±dkuje?

Język ma to do siebie, ze wymyka się ustaleniem komisji języka
polskiego. Bezskutecznie walczyła ona z licznymi nieprawidłowymi
formami, az w końcu poddawała się i sankcjonowała w kolejnym słowniku.
Mnie np. najbardziej razi w języku obiegowym nieodmienianie nazwisk,
zwłaszcza w języku oficjalnym albo w ogłoszeniach parafialnych.

Data: 2011-04-06 03:31:04
Autor: zbig
Dlaczego Kuc to teraz Kutz?
On 5 Kwi, 17:32, "abc" <a...@wp.pl> wrote:
> [...]

albo Juliusz Vernehttp://pl.wikipedia.org/wiki/Juliusz_Verne

W języku polskim to normalne, że używa się polskiej wersji imion.
Ta "normalno¶ć" jest ograniczona do postaci historycznych. Język
polski zmieniał się i zmienia nadal i teraz takie spolszczanie to
anachronizm. Oczywi¶cie s± cudaki w rodzaju Korwin-Mikkego, którzy
mówi± najzupełniej poważnie Wilu¶ Clinton albo Aniela Merkel i potem
się dziwi±, że ludzie na nich nie głosuj±.

Data: 2011-04-06 08:31:55
Autor: sofu
Dlaczego Kuc to teraz Kutz?

Użytkownik "abc" <abc@wp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:4d9b3600$0$2442$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Nie uważam aby to było słuszne.
Polacy protestuj± i słusznie przeciw litewskiej pisowni nazwisk, a sami chc± robić to samo?
My¶lę, że jedynie wobec ludzi sławnych można stosować dla swego rodzaju wygody polska pisownie imion i z braku odpowiednich znaków alfabetycznych polsk± pisownie nazwisk. Choć i to budzi pewne kontrowersje gdy odkrywamy, że dany np. pisarz tak naprawdę inaczej się nazywał niż się uczyli¶my w szkole.
Natomiast tak imię jak i nazwisko danego osobnika (również obywatela naszego kraju) nie powinno być deformowane. Już chociażby dla tego, ze to może powodować wiele perturbacji prawnych np. kłopoty spadkowe, z ustaleniem danej osoby, powi±zań rodzinnych, itp. Miano danego człowieka jest moim zdaniem jego dobrem własnym, które nie powinno być naruszane.

sofu

Data: 2011-04-05 12:41:35
Autor: Tomek
Dlaczego Kuc to teraz Kutz?

Użytkownik "abc" <abc@wp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:4d9ae1d3$0$2501$65785112news.neostrada.pl...
Co go skłoniło do zniemczenia swojego nazwiska?

Urodził się jako Kazimierz Kuc w Szopienicach w roku  1929.  Jest synem
Franciszka Kuca, kolejarza, i Anastazji z domu Kamińskiej.

--
Twierdził, że się urodził jako Kutz i potem jego rodzinę zmuszono do zmiany nazwiska. A wiec poodbno wrócił do oryginalnek pisowni.
Tomek

Data: 2011-04-05 14:27:10
Autor: news
Dlaczego Kuc to teraz Kutz?

"abc" <abc@wp.pl> schrieb im Newsbeitrag news:4d9ae1d3$0$2501$65785112news.neostrada.pl...
Co go skłoniło do zniemczenia swojego nazwiska?

Urodził się jako Kazimierz Kuc w Szopienicach w roku  1929.  Jest synem
Franciszka Kuca, kolejarza, i Anastazji z domu Kamińskiej.

A Twój błogosławiony Pius Zboczek Ci tego nie objawił? To może modlisz się do nie tego co trzeba "złotego cielca"?

Data: 2011-04-05 14:35:52
Autor: jadrys
Dlaczego Kuc to teraz Kutz?
W dniu 2011-04-05 11:33, abc pisze:
Co go skłoniło do zniemczenia swojego nazwiska?

UrodziĹ‚ siÄ™ jako Kazimierz Kuc w Szopienicach w roku  1929.  Jest synem
Franciszka Kuca, kolejarza, i Anastazji z domu Kamińskiej.

Jak tylko go pamiętam to zawsze nosił nazwisko Kutz.

Data: 2011-04-05 15:13:17
Autor: cirrus
Dlaczego Kuc to teraz Kutz?
[...]

Przynależno¶ć do zakamuflowanej narodowo¶ci niemieckiej.

--
stevep

Data: 2011-04-06 12:38:00
Autor: Ronald Kuczek
Dlaczego Kuc to teraz Kutz?
On 04/05/2011 11:33 AM, abc wrote:
UrodziÂł siĂŞ jako Kazimierz Kuc w Szopienicach w roku  1929.  Jest synem
Franciszka Kuca, kolejarza, i Anastazji z domu Kamiñskiej.

A dlaczego nie ? Nie ma nic złego w niemieckim nazwisku i powrocie do oryginalnej pisowni. Mam kolegę, teoretycznie Niemca z dziada pradziada, który jest lepszym Polakiem niż niejeden noszący polskie nazwisko od pokoleń - gdy to przestało być źle postrzegane z różnych względów - wrócił do pierwotnej pisowni. Snobizm, germanofilia ? - nie, zwykły szacunek dla przodków.

RK

Dlaczego Kuc to teraz Kutz?