Dlaczego TOPR i GOPR nie staną się czę ściowo odpłatne?

Data: 2018-09-03 21:05:41
Autor: Mateusz Bogusz
Dlaczego TOPR i GOPR nie staną się czę ściowo odpłatne?
Co roku powtarzają się głośne przypadki, kiedy to obie organizacje robią za taksówki. Dlaczego jest taka niemoc, żeby chociażby w uzasadnionych przypadkach obciążać choćby częścią kosztów, osoby "ratowane"?

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

Data: 2018-09-03 20:03:32
Autor: Marcin Debowski
On 2018-09-03, Mateusz Bogusz <mabakay@o2.pl> wrote:
Co roku powtarzają się głośne przypadki, kiedy to obie organizacje robią za taksówki. Dlaczego jest taka niemoc, żeby chociażby w uzasadnionych przypadkach obciążać choćby częścią kosztów, osoby "ratowane"?

Bo to powodowałoby problemy w drugą stronę i wiele osób bałoby się wezwać pomoc w jak najbardziej uzasadnionych przypadkach.

--
Marcin

Data: 2018-09-04 10:16:54
Autor: Olin
Dnia Mon, 03 Sep 2018 20:03:32 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

wiele osób bałoby się wezwać pomoc w jak najbardziej uzasadnionych przypadkach.

Teraz, dla odmiany, osoby asertywne mają pełne pole do popisu:

http://metrowarszawa.gazeta.pl/metrowarszawa/7,165176,23807401,turystka-z-warszawy-zmeczyla-sie-w-tatrach-wezwala-topr-do.html#Z_Prze

"Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe poinformowało o nietypowym zgłoszeniu turystki z Warszawy. Miała wezwać ratowników z błahego powodu, a następnie ich obrazić.
Jak czytamy w kronice TOPR-u, turystka z Warszawy zadzwoniła pod numer
alarmowy w sobotę 18 sierpnia, kilka minut po godzinie 12.

Na początku 29-letnia turystka powiedziała, że jest kontuzjowana i obecnie przebywa w schronisku na Ornaku. Ratownik dyżurny przeprowadził wywiad z kobietą. Powiedziała mu, że jest zmęczona wycieczką, którą odbyła poprzedniego dnia. Lekarzowi TOPR miała powiedzieć, że bolą ją kolana.

Ratownicy poinformowali turystkę, że obecnie zajmują się poważniejszymi zdarzeniami w górach. Zalecili turystce, żeby spokojnie odpoczęła. Obiecano jej, że jeśli będzie taka możliwość, to zostanie zwieziona ze szlaku w późniejszym terminie.

Turystka chciała wymusić interwencję ratowników. Domagała się, by przyjechał po nią samochód TOPR. Gdy nie było na to zgody, turystka miała obrazić ratownika przyjmującego zgłoszenie słowami: "Będzie pan miał przesrane".

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

,,Nie ma takiego problemu, ani osobistego, ani rodzinnego, ani narodowego,
Różańca"
Matka Boża do s. Łucji

Data: 2018-09-04 08:55:28
Autor: Marcin Debowski
On 2018-09-04, Olin <kuku@adres.w.stopce> wrote:
[...]

Czytałem, ale co można zrobić? Chyba, że jakiś symboliczny mandat bo jakby to miały być rzeczywiste koszty (np. użycia takiego helikoptera) to ludzie by się autentycznie bali wzywać. Z drugiej strony nieuzasadnione wezwanie karetki/policji to jest zdaje się jakies wykroczenie, a ludzie wzywać się nie boją, więc może jest to jednak kwestia wyważenia kary?

--
Marcin

Data: 2018-09-03 21:24:41
Autor: A. Filip
Mateusz Bogusz <mabakay@o2.pl> pisze:
[...]

Jak jesteś gotowy zamienić problem z "nadmierną łatwością wezwań" na
problem z "brakiem wezwania" albo "zbyt późnym wezwaniem" to w ogóle nie
ma sprawy.  Możesz tylko wybrać jaki rodzaj problemów wolisz.
Przeprowadziłeś analizę porównawczą z krajem bliskim twojej propozycji?
Wszystko ma swoją cenę. To jest subtelna różnica między tym co (ewentualnie) można prawnie
zrobić (bez zmiany lub ze zmianą prawa) a tym co należy zrobić.  Jak
chcesz dyskutować o daniu "odstraszającego przykładu" to nie smędź
ogólnikami tylko walnij linkiem na _konkretny_ przykład opisany nie w
trybie "dziennikarz ubarwił żeby zrobić newsa".

--
A. Filip

Data: 2018-09-04 22:14:15
Autor: Mateusz Bogusz
W dniu 03.09.2018 o 21:24, A. Filip pisze:
Jak jesteś gotowy zamienić problem z "nadmierną łatwością wezwań" na
problem z "brakiem wezwania" albo "zbyt późnym wezwaniem" to w ogóle nie
ma sprawy.  Możesz tylko wybrać jaki rodzaj problemów wolisz.

Jak ratownik z ambulansu uzna wezwanie za nieuzasadnione, to wezwie policję i ta wystawi mandat. Może problem jest w tym, że gdy ratownicy wylądują na górze, to nie bardzo skąd mają wziąć policjanta?

Do wzywania pogotowia czy straży pożarnej ludzie nie mają jakoś problemu, a mandaty się zdarzają.

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

Data: 2018-09-03 21:34:10
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Mon, 3 Sep 2018 21:05:41 +0200, Mateusz Bogusz napisał(a):

obciążać choćby częścią kosztów

Klucz tkwi w słowie "ochotnicze". Chcą to ratują. Jakby nie zechceli to
nikt im złego słowa nie powie. To niech żądają kasy ale przed ratowaniem
a nie po fakcie. A od zarobku niech płacą podatki.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-09-03 22:02:50
Autor: Robert Tomasik
W dniu 03-09-18 o 21:05, Mateusz Bogusz pisze:
Co roku powtarzają się głośne przypadki, kiedy to obie organizacje robią
za taksówki. Dlaczego jest taka niemoc, żeby chociażby w uzasadnionych
przypadkach obciążać choćby częścią kosztów, osoby "ratowane"?

Podstawę prawną do żądania wynagrodzenia, to bez większego problemu
można znaleźć w Kodeksie Cywilnym - na szybkiego art. 438 kc. Rzecz w
ty, że gdyby GOPR, TOPR czy WOPR zaczęły swoje usługi świadczyć
komercyjnie, to straciły by subwencje i dotacje, które dostają z uwagi
na to, ze robią to a darmo. Dlatego - omijając oczywiste przypadki -
tego nie robią.

Osobnym aspektem jest bardzo słuszna konstatacja o ocenności tych
kwestii. To, co dla jednego jest pierdołą, dla innego może być poważnym
zagrożeniem. Ja mieszkam w górach i zdarzyło mi się kilka razy
przenocować w zimie w lesie. Nie wzywałem GOPR, czy TOPR, choć się
zgubiłem we mgle. Uznałem, że przenocujemy i rano mgła opadnie -
znajdziemy drogę. Ale kolega, który był zemną wówczas pierwszy raz w
górach już "żegnał się z życiem" i za każdym drzewem widział wilka :-)

Data: 2018-09-04 06:32:18
Autor: Liwiusz
[...]

Z tego samego powodu, dla którego bezpłatna jest karetka w mieście.

Można dyskutować, czy powinna być bezpłatna, ale nie można rozpoczynać dyskusji od świadectwa swojego braku spostrzegawczości, jakoby darmowa pomoc medyczna w przypadku wypadków miałaby być co do zasady w Polsce płatna i darmowy TOPR był w tym przypadku jakimś ewenementem.

Nie zapominaj również o bardzo ważnej rzeczy - za wejście do TPN pobierana jest opłata, z której można finansować pomoc, w przeciwieństwie do Słowaków, gdzie biletów nie ma, ale i pomoc jest płatna (jest w tych dwóch zasadach wewnętrzna spójność, prawda?).

--
Liwiusz

Data: 2018-09-04 12:03:07
Autor: nie ma emaila
Dlaczego TOPR i GOPR nie staną się częściowo odpłatne?
w <pml1sj$voi$2@node1.news.atman.pl>, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl>
napisał(-a):

[...]

W Słowacji i Czechach jest obowiązkowe ubezpieczenie przed wyruszeniem w góry
(dosyć symboliczne) i z tego jest finansowana ewentualna pomoc.

Oczywiście jeżeli ktoś nie wykupi, to płaci koszty.

Data: 2018-09-04 12:08:15
Autor: Liwiusz
napisał(-a):

[...]

"Jest obowiązkowe", "jeśli ktoś nie wykupi" nie składa mi się w logiczną całość.

--
Liwiusz

Data: 2018-09-04 12:46:48
Autor: nie ma emaila
Dlaczego TOPR i GOPR nie staną się częściowo odpłatne?
w <pmllih$juo$2@node1.news.atman.pl>, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl>
napisał(-a):

> [...]
> (dosyć symboliczne) i z tego jest finansowana ewentualna pomoc.

"Jest obowiązkowe", "jeśli ktoś nie wykupi" nie składa mi się w logiczną całość.

Tak jak OC samochodowe u nas -- co jest niejasne?

Przestępstwa też są zabronione, a jednak...

Data: 2018-09-04 12:57:02
Autor: Liwiusz

napisał(-a):

[...]

Że nie sądzę, aby OC na Słowacji było obowiązkowe - są jakieś kary za niemanie OC i kontrole? Nie mówiąc już o podstawie prawnej obowiązkowości.

--
Liwiusz

Data: 2018-09-04 22:10:54
Autor: Mateusz Bogusz
W dniu 04.09.2018 o 06:32, Liwiusz pisze:
Z tego samego powodu, dla którego bezpłatna jest karetka w mieście.

Karetka jest bezpłatna w uzasadnionych przypadkach. W pozostałych wezwana policja może nałożyć mandat z art. 66 kodeksu wykroczeń.

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

Data: 2018-09-05 09:46:44
Autor: Liwiusz
[...]

Czyli jest tak samo, zatem nie ma powodu do odpłatności TOPR.

--
Liwiusz

Data: 2018-09-04 13:11:23
Autor: J.F.
Użytkownik "Mateusz Bogusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pmk0m5$vs6$1@node1.news.atman.pl...
Co roku powtarzają się głośne przypadki, kiedy to obie organizacje robią za taksówki. Dlaczego jest taka niemoc, żeby chociażby w uzasadnionych przypadkach obciążać choćby częścią kosztów, osoby "ratowane"?

Ratownicy z TOPR cos tam nie przyrzekaja, ze beda ratowac za darmo ?
Nawet ci na etacie ? :-)

J.

Data: 2018-09-04 22:05:10
Autor: Mateusz Bogusz
W dniu 04.09.2018 o 13:11, J.F. pisze:
Ratownicy z TOPR cos tam nie przyrzekaja, ze beda ratowac za darmo ?
Nawet ci na etacie ? :-)

Tak jak lekarz dla pacjenta. A potem do specjalisty jaki masz wybór? :-)

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

Data: 2018-09-06 01:03:22
Autor: PiotRek
W dniu 2018-09-04 o 13:11, J.F. pisze:
[...]

Ratownicy może i ratują za darmo, ale to nie znaczy, że nie można takiej paniusi obciążyć kosztami nieuzasadnionego wezwania pomocy. Tę kwotę można przecież przeznaczyć na paliwo albo na sprzęt dla TOPR/GOPR, a nie na wynagrodzenie dla ratowników.

--
P.

Data: 2018-09-06 10:23:31
Autor: Olin
Dnia Thu, 6 Sep 2018 01:03:22 +0200, PiotRek napisał(a):

[...]

Nawiasem mówiąc, wieki temu na pl.rec.gory jeden ratownik wyciemniał, że
najwięcej i tak kosztuje "bycie w gotowości". Same koszty akcji ratunkowych
ponoć nie są powalające w porównaniu z utrzymaniem ludzi i sprzętu.
To oczywiście nie oznacza, że akceptuję traktowania GOPR/TOPR jak darmowej
taksówki.

Data: 2018-09-06 10:26:00
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-09-06 o 10:23, Olin pisze:
[...]

To brzmi logicznie. Ludzie są. Sprzęt jest. Smigło trzeba konserwować i utrzymywać. Właściwie koszt to tylko paliwo w ilości większej niż rutynowe jazdy.

--
Liwiusz

Data: 2018-09-06 10:35:00
Autor: A. Filip
Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> pisze:
[...]

A nadgodziny (przy dłuższej akcji) to pies?
Chyba że nieuzasadnione wezwania to proste/szybkie sprawy/duperele.

Jestem pewny że w długiej historii TOPR/GOPR musiały być przypadki
długiego poszukiwania w górach ludzi którzy po prostu pojechali do
dalekiego domu.

--
A. Filip

Data: 2018-09-06 10:59:10
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-09-06 o 10:35, A. Filip pisze:
[...]

Pies, nadgodziny się oddaje "w czasie wolnym".

[...]

Jak też sytuacje zupełnie odwrotne. Tylko co z tego wynika? Przecież TOPRu nie wzywał ten, co poszedł do domu.

--
Liwiusz

Data: 2018-09-06 16:36:59
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pmqoao$j2a$2@node1.news.atman.pl...
[...]

Akurat przy smiglowcu koszta latania moga byc duze.
Bo nie tylko paliwa sporo, ale dochodzi jeszcze zuzycie/resursy czesci i przeglady ... tez co iles tam godzin lotu.
A stanie krotkiego okresu kosztuje tylko tyle co remont dachu hangaru :-)

Jakby mial rok stac, to pewnie by sie nie oplacalo, jak lata raz na tydzien ...

http://helipoland.com/wynajem-smiglowca/

Powiedzmy ze ten toprowski kosztuje 5000zl/godzine, to pilot na miesiac kosztuje wiecej, a trzeba dwoch.

Za to jak ratownik na etacie ratownika, to juz wszystko jedno - siedzi w gotowosci, czy idzie w akcji.

Podobnie jak z tym kosztem sciagniecia koszulki z pomnika przez policje ...

J.

Data: 2018-09-08 20:19:26
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
Dlaczego TOPR i GOPR nie staną się czę ściowo odpłatne?

Powitanko,

 żeby chociażby w uzasadnionych przypadkach obciążać choćby częścią kosztów, osoby "ratowane"?

Mało kto pamięta (a ja k' pamiętliwy jestem), że Buzek kazał pobierać opłaty za nieuzasadnione wezwanie karetki. A zapewne po prostu egzekwować przepisy istniejące. Efekt był taki, że zamordował więcej ludzi, niż Jaruzelski. Po prostu nasz nadgorliwy naród (widać po RODO) bał się wzywać karetkę.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2018-09-23 14:59:44
Autor: Kviat
Dlaczego TOPR i GOPR nie staną się czę ściowo odpłatne?
W dniu 2018-09-08 o 20:19, Pawel "O'Pajak" pisze:

Buzek kazał Efekt był taki, że zamordował

Idź już sobie.

Powrotu do zdrowia życzę.
Piotr

Dlaczego TOPR i GOPR nie staną się czę ściowo odpłatne?