Dlaczego ceny dysków nie spadaj±?

Data: 2016-10-24 18:57:08
Autor: ±ćęłń󶼿
Dlaczego ceny dysków nie spadaj±?
Szukam HDD 3,5'' 3-4TB i dziwi mnie, że ceny od dwóch lat się nie zmieniaj±, s± owszem coraz większe pojemno¶ci, ale te to już w ogóle makabrycznie drogie.
Najtańsza z 3TB to obecnie chyba Toshiba?
Przy okazji mam pytanie:
Czy która¶ seria dysków przechodzi sama z siebie w stan u¶pienia mimo braku wysłania komendy przez system (jaki¶ linuks nasopodobny w wersji netgeara, no akurat nie wysyła sleep no bo nie i co netgearowi zrobisz, "EOL")?
Na dysku maj± być głównie multimedia (przede wszystkim filmy odtwarzane 3-4 razy dziennie) i bez sensu jest pędzenie tego 24/7 z uwagi zarówno na dodatkowy pobór energii, wydzielane ciepło, jak i dodatkowy hałas.
Nie mam akurat żadnego WD Greena, żeby wypróbować, czy może akurat WD Green (już nieprodukowany?) sam z siebie u¶nie (w tej chwili siedzi SAMSUNG HD103SI 1TB).

Data: 2016-10-24 19:51:58
Autor: Sebastian Biały
On 2016-10-24 18:57,  ±ćęłń󶼿 wrote:
[...]

Jesli masz tam dostęp do shela to poczytaj o hdparm np tu:

http://askubuntu.com/questions/137577/put-hdds-in-standby-after-x-minutes-using-hdparm-doesnt-work

Data: 2016-10-24 21:31:46
Autor: ±ćęłń󶼿
Dlaczego ceny dysków nie spadaj±?
Linuks to nie moja działka niestety, tu jest parę informacji o tym netgearze:
wiki.openwrt.org/toh/netgear/wndr4700
www.foxnetlab.com/index.php/16-reviews/96-netgear-wndr4700

-- -- -
Jesli masz tam dostęp do shella to poczytaj o hdparm

Data: 2016-10-28 09:51:08
Autor: Poldek
W dniu 2016-10-24 o 18:57,  ±ćęłń󶼿 pisze:
[...]

W NASie od Netgeara mam 2 × WD Green 1 TB.
Netgear normalnie usypia te dyski po ustawionym czasie.
Był inny problem. Dyski WD Green parkuj± głowicę po kilku sekundach i zaraz odparkowuj±. W ci±gu 1,5 roku nastukało 500 tysięcy parkowań/odparkowań. Trzeba przy użyciu specjalnego oprogramowania zmienić ustwienia w firmware dysków i wtedy przestaje parkować.

Data: 2016-10-28 10:16:12
Autor: ±ćęłń󶼿
Dlaczego ceny dysków nie spadaj±?
Kiedy¶ nawet RED-y miały ten bł±d.
Ja bym akurat chciał, żeby dysk usypiał (po powiedzmy 20 minutach, czyli 600 sekundach), ale akurat moja obudowa Netgear nie wysyła takiej komendy (w innej obudowie WD dysk Blue usypia pięknie).
Może po zalogowaniu przez Telnet/SSH dałoby się temu Netgearowi WNDR4700 dodać jakie¶ polecenie, lub dodać i uruchomić jaki¶ skrypt?
Szperałem w sieci, ale nie znalazłem ostatecznego rozwi±zania.

-- -- -

Data: 2016-10-28 15:55:58
Autor: Michal Lukasik
On 28/10/2016 09:16,  ±ćęłń󶼿 wrote:
[...]

Dostałe¶ już odpowiedĽ od Sebastiana - hdparm. Wg. www, któr± podałe¶ jest w¶ród komend tego firmware.

--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2016-11-03 09:18:30
Autor: ±ćęłń󶼿
Dlaczego ceny dysków nie spadaj±?
Czy daliby¶cie radę podpowiedzieć mi bardziej, krok po kroku (jakie¶ parametry komendy hdparm?)?
Komendy telnet/ssh to wiem o nich tyle, że s± (no umiem się zalogować), a dysk wyje dniami i nocami i nie daje spać ;-)
I mam jeszcze pytanie: czy po każdym restarcie routera (reboot lub wył./wł.) trzeba od nowa się logować i wrzucać komendę hdparm, czy zapisuje się ona w pamięci?

-- -- -

Data: 2016-11-03 01:53:33
Autor: sczygiel
W dniu czwartek, 3 listopada 2016 09:26:37 UTC+1 użytkownik ±ćęłń󶼿 napisał:
[...]

hdparm sam w sobie nie zapisuje niczego ani na dysku ani gdzie indziej.

Standardowo jest tak że gdzie¶ w skryptach startowych zapisuje się jedno wywołanie hdparm dla każdego dysku.
Każdy dysk ma wtedy swój zestaw parametrów.

Uruchom sobie hdparm bez parametrów albo z parametrem -h lub -- help
on ci wtedy powie co umie
a ty sobie potestujesz co ci potrzeba.

I jak ci sie uda zmienić jakie¶ skrypty w tym routerze to będziesz miał na stałe ale spora szansa jest ze nie będzie można ich zmienić bo siedz± we flaszu.

Poczytaj tedy czy jest na to jaka¶ metoda bo pewnie linuxy co¶ tam przewiduj±...

Data: 2016-11-03 10:27:00
Autor: ąćęłńóśźż
Dlaczego ceny dysków nie spadaj±?
Na razie jestem na etapie próby wej¶cia Telnetem w Netgeara WNDR4700, lekko nie jest, trzeba użyć "telnetEnable.exe [adres IP] [adres MAC] [login] [hasło]", a na razie doszedłem do etapu migaj±cego kursora (w oknie DOS)* lub samozamykaj±cego się okna (putty)...
* Czy trzeba właczyć echo? Kursor miga i nic więcej widać (daje się wł±czyć MS Telnet przez "ctrl ]")...

-- -- -
Uruchom sobie hdparm bez parametrów albo z parametrem -h lub -- help

Data: 2016-11-03 10:36:22
Autor: ąćęłńóśźż
Dlaczego ceny dysków nie spadaj±?
Uff, nieprawidłowo próbowałem się zalogować prawdziwymi nazw± użyszkodnika i hasłem, a do telnetu na Netgearze prawidłowo trzeba domy¶lnymi [Gearguy] i [Geardog] .

Wpisałem:
hdparm -S 240 /dev/sdaSerwer odpowiedział:
/dev/sda:
 setting standby to 240
 <20 minutes + 0 seconds>

No zobaczymy ...
;-))

-- -- -

Data: 2016-11-03 21:20:43
Autor: ąćęłńóśźż
Dlaczego ceny dysków nie spadaj±?
A dyskowi ani się ¶ni usypiać, wrr...
/dev/sda wpisałem od tak od czapy.
Jak mam ustalić adres dysku w tym routerowym linuchu?

-- -- -
Wpisałem:

hdparm -S 240 /dev/sda

Serwer odpowiedział:

/dev/sda:
setting standby to 240
<20 minutes + 0 seconds>

Data: 2016-11-03 14:47:34
Autor: sczygiel
W dniu czwartek, 3 listopada 2016 21:20:48 UTC+1 użytkownik ±ćęłń󶼿 napisał:
A dyskowi ani się ¶ni usypiać, wrr...
/dev/sda wpisałem od tak od czapy.
Jak mam ustalić adres dysku w tym routerowym linuchu?

> [...]

Zwyczajnie ;)

Albo mount
albo odepnij go, wpisz dmesg
zobacz co jest na końcu, podepnij go spowrotem i ponownie pusc dmesg.
na końcu dmesg-a wtedy bedzie info że dysk został wykryty i bedzie jego nazwa urz±dzenia.

Tak najprosciej, bo metod na wykrycie urzadzenia dysku jest parena¶cie....

Data: 2016-11-03 21:22:38
Autor: Marsjanin
Dnia Thu, 03 Nov 2016 21:20:43 +0100, ±ćęłń󶼿 napisał(a):

Jak mam ustalić adres dysku w tym routerowym linuchu?

Jak jeste¶ na SSH to ja bym go poprosił:
ls /dev/sd*
ewentualnie też:
ls /dev/hd*

--
Pozdrawiam,
Marsjanin

Data: 2016-10-28 23:09:48
Autor: BaSk
W dniu 2016-10-28 o 10:16,  ±ćęłń󶼿 pisze:
po powiedzmy 20 minutach, czyli 600 sekundach

Hm?
Nie wymagaj od sprzętu aż tak dalece posuniętego... rozdwojenia jaĽni.

--
  Powiedzenie oddaj±ce ducha Ameryki:

"Cokolwiek robisz
    -   rób to dobrze!"

Data: 2016-10-29 07:47:57
Autor: ąćęłńóśźż
Dlaczego ceny dysków nie spadaj±?
;-)))

-- -- -

Data: 2016-10-29 19:30:15
Autor: Podmiot liryczny
W dniu 28.10.2016 o 10:16,  ±ćęłń󶼿 pisze:

Ja bym akurat chciał, żeby dysk usypiał (po powiedzmy 20 minutach, czyli 600 sekundach)

Niemożliwe, chyba, że wrócisz na ziemię ze swojej czasoprzestrzeni...

LPPL

Data: 2016-10-30 10:25:35
Autor: ±ćęłń󶼿
Dlaczego ceny dysków nie spadaj±?
Od razu widać, że¶ nie wędkarz, to były taaaaakie sekundy ;-))

-- -- -
Niemożliwe

Dlaczego ceny dysków nie spadaj±?