Data: 2016-08-14 14:42:12 | |
Autor: PiteR | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości? | |
na ** p.m.s ** Bolko pisze tak:
No to dlaczego im nie zdjąć tych ograniczeń? nie chciałbym spotykać TIRów jeżdzących 150. Przecież u nich jest prosto im cięższy tym wolniej będzie jechał. Im cięższy tym dłuższa droga hamowania ze 150. A dwa ekonomia znaczy im szybciej jedzie tym więcej pali. Czasem koszt może być mniej istotny niż zdążyć. -- Ausfahrt. The biggest city in Germany. |
|
Data: 2016-08-16 21:35:35 | |
Autor: Marcin N | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prÄdkoĹci? | |
W dniu 2016-08-14 o 14:42, PiteR pisze:
Im cięższy tym dłuższa droga hamowania ze 150. Bzdura. Droga hamowania nie zależy od masy pojazdu samochodowego. -- MN |
|
Data: 2016-08-16 21:51:45 | |
Autor: Czarek | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prÄdkoĹci? | |
W dniu 16.08.2016 o 21:35, Marcin N pisze: W dniu 2016-08-14 o 14:42, PiteR pisze:Jesteś przekonany, że wiesz co piszesz? -- Czarek |
|
Data: 2016-08-16 22:37:57 | |
Autor: PiteR | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości? | |
na ** p.m.s ** Marcin N pisze tak:
Im cięższy tym dłuższa droga hamowania ze 150. Zależy zależy. Nawet pusty ciężarowy hamuje gorzej niż osobowy. Lepiej nie hamować gwałtownie przed TIRem. -- Ausfahrt. The biggest city in Germany. |
|
Data: 2016-08-17 00:23:33 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości? | |
Hello Marcin,
Tuesday, August 16, 2016, 9:35:35 PM, you wrote: Im cięższy tym dłuższa droga hamowania ze 150.Bzdura. Doprawdy? Naprawdę uważasz, że droga hamowania samochodu tylko z kierowcą i minimalną ilością paliwa nie jest krótsza od drogi hamowania tego samego pojazdu ale z dodanymi 4 pasażerami, pełnym bakiem i bagażnikiem? -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2016-08-17 00:36:07 | |
Autor: J.F. | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości? | |
Dnia Wed, 17 Aug 2016 00:23:33 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
Hello Marcin, Ale nie poloneza. Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie. Szkolna fizyka mowi, ze taka sama. Drobne roznice moga jednak wyjsc. W przypadku tirow moze juz nie takie drobne. J. |
|
Data: 2016-08-17 01:11:07 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości? | |
Hello J.F.,
Wednesday, August 17, 2016, 12:36:07 AM, you wrote: Ale nie poloneza.Doprawdy? Naprawdę uważasz, że droga hamowania samochodu tylko zIm cięższy tym dłuższa droga hamowania ze 150.Bzdura. W Polonezie zmniejsza się prędkość przy której hamulce przestają działać. Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie. Deptałem. I z zaskoczeniem stwierdzałem kłopot. Szkolna fizyka mowi, ze taka sama. Drobne roznice moga jednak wyjsc. Szkolna fizyka nie pozwala przyśpieszać samochodom szybciej niż 1g. W przypadku tirow moze juz nie takie drobne. Sam ciągnik waży ok. 7 ton. Pusta naczepa zapewne drugie tyle. Ale pelny TIR może ważyć 3 razy tyle co pusty... A odprowadzić więcej energii z hamulców się nie da. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2016-08-17 01:19:43 | |
Autor: J.F. | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości? | |
Dnia Wed, 17 Aug 2016 01:11:07 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
Hello J.F., Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie.Deptałem. I z zaskoczeniem stwierdzałem kłopot. Bylo mocniej depnac :-) Szkolna fizyka mowi, ze taka sama. Drobne roznice moga jednak wyjsc.Szkolna fizyka nie pozwala przyśpieszać samochodom szybciej niż 1g. W zasadzie nie mowi. Ale one potrafia ponoc 5g, i tu sie juz robia schody. W przypadku tirow moze juz nie takie drobne.Sam ciągnik waży ok. 7 ton. Pusta naczepa zapewne drugie tyle. Ale To sie stopia. I wtedy przestana hamowac. Ale nie martw sie - nie stopia sie. To jest na razie kwestia sily, a nie energii. J. |
|
Data: 2016-08-17 07:13:48 | |
Autor: Shrek | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prÄdkoĹci? | |
On 17.08.2016 00:36, J.F. wrote:
Ale nie poloneza. Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie. Ta sama szkolna fizyka mówi, że przyspieszenie też będzie niezależna od masy. W końcu hamowanie to tylko ujemne przyspieszenie;) Shrek |
|
Data: 2016-08-17 10:28:54 | |
Autor: J.F. | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości? | |
Dnia Wed, 17 Aug 2016 07:13:48 +0200, Shrek napisał(a):
On 17.08.2016 00:36, J.F. wrote: Oczywiscie. Pod warunkiem ze silnik masz mocny. naprawde mocny. J. |
|
Data: 2016-08-17 10:53:37 | |
Autor: Shrek | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prÄdkoĹci? | |
On 17.08.2016 10:28, J.F. wrote:
Ta sama szkolna fizyka mówi, że przyspieszenie też będzie niezależna od Oczywiście;) Tak samo droga hamowania nie zależy od masy. Pod warunkiem że hamulce masz mocne. Bardzo mocne. W przybliżeniu tak mocne, że przy prędkości maksymalnej załącza ci się od razu ABS. Czyli gówno na wejściu gówno na wyjściu:P I to też w przybliżeniu, bo ci opona po takim hamowaniu się pewnie rozpadnie. Może nie przy pierwszym, ale w końcu;) Shrek |
|
Data: 2016-08-17 14:55:25 | |
Autor: J.F. | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości? | |
Dnia Wed, 17 Aug 2016 10:53:37 +0200, Shrek napisał(a):
On 17.08.2016 10:28, J.F. wrote: Ale osobowe maja mocne. Skoro mozesz ten abs wlaczyc na asfalcie, to sa mocne. Myslisz, ze jak zablokujesz przy tych powiedzmy 1300 kg, to nie dasz rady z dodatkowymi trzema osobami, nawet po 100kg ? Tylko 20% wiecej. nawiasem mowiac - predkosc nie powinna miec znaczenia. Zablokujesz przy 20km/h, to zablokujesz i przy 200. Choc wrazenie praktyczne jest inne. Tiry to troche inna bajka. Nie wiem czy fabryczne hamulce sa wystarczajaco mocne na 40t. No i mocniejsze nacisniecie niewiele da, bo hamuje pneumatyczny silownik. I to też w przybliżeniu, bo ci opona po takim hamowaniu się pewnie rozpadnie. Może nie przy pierwszym, ale w końcu;) Pompa mocna jest (nie dotyczy tej od sprzegla - w mondeo z plastiku). Raczej sprawdz przewody gumowe i stalowe. J. |
|
Data: 2016-08-17 15:20:26 | |
Autor: Shrek | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prÄdkoĹci? | |
On 17.08.2016 14:55, J.F. wrote:
Tak samo droga hamowania nie zależy od masy. Pod warunkiem że hamulce Ale nie tak mocne, żeby ABS załączał się przy 220. Myslisz, ze jak zablokujesz przy tych powiedzmy 1300 kg, to nie dasz rady z dodatkowymi trzema osobami, nawet po 100kg ? <yślisz, że jak masz 7 do setki, to z dodatkowymi trzem osobami, bagażem i pełnym zbiornikiem też będziesz miał 7sekund? nawiasem mowiac - predkosc nie powinna miec znaczenia. Zablokujesz Oj czy napewno? I to też w przybliżeniu, bo ci opona po takim hamowaniu się pewnie Założyłem że hamulce swoje zrobią. IMHO wtedy opona nie da rady. Shrek |
|
Data: 2016-08-17 08:04:43 | |
Autor: WS | |
Dlaczego ciÄĹźarĂłwki maja ograniczenie prÄdko Ĺci? | |
On Wednesday, August 17, 2016 at 3:20:16 PM UTC+2, Shrek wrote:
> Ale osobowe maja mocne. Skoro mozesz ten abs wlaczyc na asfalcie, to Ja tam stawiam, ze sila potrzebna do zablokowania kola nie zalezy od predkosci. Maksymalna sila jaka moze hamowac kolo (analogicnie rozpedzac) zalezy od sily nacisku na nie i wsp. tarcia, dla wsp. tarcia 1 maks przyspieszenie( lub opoznienie) wynosi 1g czyli ~9.81 m/s^2 <yślisz, że jak masz 7 do setki, to z dodatkowymi trzem osobami, bagażem i pełnym zbiornikiem też będziesz miał 7sekund? 100km/h=27,78m/s czyli przyspieszajac 9.81 m/s^2 osiagniemy 100 km/h po 27,78 / 9.81 = 3.1 sek wiec te 7 to kieeeepsko (brak mocy, bo opony moga wiecej przeniesc), wtedy oczywiscie kazde dodatkowe obciazenie zwiekszy ten czas. Jesli pojazd bedzie przyspieszal w te 3.1 sek ;) to ma szanse na taki sam czas ze zwiekszonym obciazeniem... >> I to też w przybliżeniu, bo ci opona po takim hamowaniu się pewnie bez przesady, opona raczej nie ma prawa rozpasc sie przy hamowaniu z maks predkosci do zera. Nawet chyba hamulce powinny zadzialac... gorzej przy kilku takich probach z minimalna przerwa - zapewne plyn hamulcowy sie zagotuje i przestana hamowac ;) WS PS. z pojazdow osiagajacych setke w 3sek (w normalnych cenach) sa chyba tylko motocykle... aczkolwiek swoim nie hamowalem na full z maks. predkosci i raczej sie nie pisze na taki test ;) |
|
Data: 2016-08-17 19:11:51 | |
Autor: J.F. | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości? | |
Dnia Wed, 17 Aug 2016 08:04:43 -0700 (PDT), WS napisał(a):
On Wednesday, August 17, 2016 at 3:20:16 PM UTC+2, Shrek wrote: <yślisz, że jak masz 7 do setki, to z dodatkowymi trzem osobami, bagażem i pełnym zbiornikiem też będziesz miał 7sekund? Dobrze piszesz ... ale jest cos takiego: https://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel To po 3 sekundach ma 500km/h. Jak mozna wyczytac - czas do setki ma 0.8s, przy czym to jest setka mil, 160km/h. Przyspieszenia na starcie rzedu 5g. No i zachodzi dobre pytanie - skad to 5g. Maja docisk aerodynamiczny ... ale on na starcie nie dziala, musi byc predkosc. PS. z pojazdow osiagajacych setke w 3sek (w normalnych cenach) sa https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Specifications Tu sie pojawia 3s. I zaloze sie ze im wiecej wazy, tym lepiej przyspiesza :) Oczywiscie sam samochod, bo konkretny model, to im wiekszy ladunek, tym wolniej. Albo i nie, skoro ogranicznikiem jest przyczepnosc opon. J. |
|
Data: 2016-08-17 14:17:15 | |
Autor: WS | |
Dlaczego ciÄĹźarĂłwki maja ograniczenie prÄdko Ĺci? | |
W dniu środa, 17 sierpnia 2016 19:11:38 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
Jak mozna wyczytac - czas do setki ma 0.8s, przy czym to jest setka no, w sumie to ciekawe z fizycznego punktu widzenia BTW moj GSXR 1000 K7 wg roznych stronek ma miec 2.8s do 100km/h, raczej docisk aero. nie wystepuje... Byc moze rozwiazanie problemu to opony. Takie wyscigowe motocyklowe lub uzywane w F1 maja zdaje sie wsp. tarcia ponad 1 (tzn. wiadomo, ze wg teorii to jest niemozliwe, ale miekka guma "chwyta" sie porow asfalu, znaczy sie w nie wchodzi i dziala to juz troche jak kola zebate... ) Byc moze opony tych dragsterow kleja sie do asfaltu, jesli toto na komplecie opon przejedzie pojedyncze kilometry, to pewnie jest to mozliwe, wtedy trudno mowic o wsp. tarcia w klasycznym znaczeniu... (wyjdzie sporo ponad 1) No i aerodynamika sporo musi dawac, w F1 gdzie po serii wypadkow wprowadzili mocne ograniczenia a dalej podobno (http://vogel.nazwa.pl/po-godzinach_695.html ) powyzej 180km/h docisk aerodynamiczny przekracza ciezer pojazdu - moze po suficie jezdzic ;) WS |
|
Data: 2016-08-18 10:52:29 | |
Autor: J.F. | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości? | |
Dnia Wed, 17 Aug 2016 14:17:15 -0700 (PDT), WS napisał(a):
W dniu środa, 17 sierpnia 2016 19:11:38 UTC+2 użytkownik J.F. napisał: Tak a propos - wyliczenia poprzednie byly dla jednej opony ... czyli trzeba miec wszystkie napedzane. Motocyklista moze odciazyc przednie kolo calkowicie, czyli przeniesc caly nacisk na kolo napedzane. W samochodzie FWD to nie wyjdzie, w RWD calkiem tez raczej nie. Dragstery to widac jaki maja podzial nacisku :-) Byc moze rozwiazanie problemu to opony. Takie wyscigowe motocyklowe Ja takiej teorii nie pamietam, ale fakt, ze w tablicach nawet 1 nie wystepuje. Moze dlatego, ze nie podaja sportowej opony na asfalcie. Nawiasem mowiac - hamowanie ze 100km/h przy opoznieniu 1g wymaga 38.5m. I mniej wiecej tyle samochody osiagaja. Chyba sa jakies lepsze ... co znaczy, ze i w miare cywilne samochody potrafia miec ponad 1 ... ale niewiele. Byc moze opony tych dragsterow kleja sie do asfaltu, jesli toto na Byc moze - oni przed startem te opony przypalaja, to moze i sie sklejeniem skonczy. Ktos twierdzi, ze te opony "rosna", maja miekkie boki, przy duzych obrotach sila odsrodkowa robi swoje i srednica sie powieksza. Jesli to zaowocuje podniesieniem osi - pojawia sie dodatkowa sila. Obiecuje to sobie przemyslec, bo przypomina mi troche przygody barona Munhausena, ale cos w tym moze byc. No i aerodynamika sporo musi dawac, w F1 gdzie po serii wypadkow Ale widzisz - 180. To przy 100 docisk jest niewielki, a zanim bysmy sie do 100 rozpedzili, to caly czas bysmy zmarnowali. Poza tym to sie mierzy - one maja te 5g na starcie. Swoja droga - pewnie jest masa naukowych publikacji na ten temat, wystarczy odszukac i przeczytac :-) J. |
|
Data: 2016-08-21 15:51:49 | |
Autor: Przyjazny | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości? | |
On 2016-08-17 21:17, WS <LipnyAdresDlaSpamerow@chello.pl> wrote:
Byc moze rozwiazanie problemu to opony. Takie wyscigowe motocyklowe No nie. One mają większą siłę tarcia w sumie niż 1*nacisk, ale to "miekka guma "chwyta" sie porow asfalu" nazywa się tarcie toczne i bnie wlicza się tego do normalnego współczynnika tarcia -- zarówno ze względów historycznych jak i dlatego, że zwykłe tarcie jest bardzo słabym modelem tarcia tocznego. |
|
Data: 2016-08-22 14:18:37 | |
Autor: T. | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prÄdkoĹci? | |
Tesla ma między 3 a 5 sek. W dowodzie rejestracyjnym ma 86 kW, a tak naprawdę ma prawie 400 KM :-) I moment ponad 600 Nm. T. |
|
Data: 2016-08-17 16:43:38 | |
Autor: J.F. | |
Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości? | |
Dnia Wed, 17 Aug 2016 15:20:26 +0200, Shrek napisał(a):
On 17.08.2016 14:55, J.F. wrote: Nie probowalem. Ale znam takich, co bez ABS opony zdarli z jednej strony, 220 nie bylo, ale troche byc musialo. Myslisz, ze jak zablokujesz przy tych powiedzmy 1300 kg, to Mysle, ze jak bede mial 200KM i ruszal z piskiem opon, to z trzema osobami wiecej tez bede ruszal z piskiem opon. Do setki upieral sie nie bede, ale jak myslisz, co bedzie z czasem 0-40 ? W hamulcach ta sama zasada. Jak z jedna osoba depne za mocno, to sie tylko ABS wlaczy. Wiec zapas sily jest. nawiasem mowiac - predkosc nie powinna miec znaczenia. ZablokujeszOj czy napewno? Teoretycznie tak. W praktyce - moze kiedys sprawdze ... I to też w przybliżeniu, bo ci opona po takim hamowaniu się pewnie Pardon - widze opona, a przeczytalem "pompa". Z ABS opona powinna wytrzymac. W sumie - sily te same, co przy ostrym hamowaniu z 50km/h. Bez ABS latwo zedrzec z jednej strony. J. |